AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Skrevet 2. juni 2023 Beklager langt innlegg. Sønnen vår på snart 11 måneder har vært plaget med magen helt fra han ble født. Det startet med kolikk som viste seg å være melkeallergi (muligens begge deler) så jeg og han har levd melke- og soyafritt siden han var 2-3 måneder (har kuttet alt inkl tannkrem). Han var veldig plaget med forstoppelse da vi innførte fast føde og hadde vondt i magen så og si hver dag grunnet dette. Laktulose hjalp ikke, så vi kontaktet barnelegen som følger oss opp for å forhøre oss om movicol jr. Etter mye om og men fikk vi movicol og han ble bedre i magen etter et par dager. Vi var ganske frustrert over at vi for det første måtte foreslå det selv (etter tips fra noen her på kg) etter at han hadde hatt store smerter dag og natt i månedsvis, men også at vi måtte vente 1,5 måned fra vi foreslo movicol til vi fikk det. Vi har hele veien følt at vi må mase og gjøre research selv. Hun har også sagt endel ting vi er litt skeptiske til For 7 uker siden prøvde vi oss på provokasjon av oppvarmet mat med melk i seg. Han reagerte på dette, så vi lot det være med den biten han fikk. Helt siden da har han våknet hver eneste natt med magesmerter mellom 3-7 ganger. Han hyler og jobber meg magen, promper og roer seg, men ofte må vi hjelpe ham tilbake i søvn. Jeg kontaktet legen igjen og hun mente at det neppe var provokasjonen som er grunnen til at han enda har vondt og det er jeg enig i. Det har forverret seg litt den siste tiden så det gir ikke mening at en liten bit melk i april enda er grunnen til smertene. Vet at det kan ta 8-12 uker før melken er ute av systemet, men det gjelder vel i hovedsak når man har levd på en vanlig diett med melk og ikke når man får i seg bittelitt melkeprotein etter et halvt år uten. Kan legge til at jeg har prøvd å kutte egg, løk, kål, brus ++ uten effekt. Legen mente at det er vanlig at barn våkner av smerter på natten og at vi bare må ta tiden til hjelp. Hun sa også at det er vanskelig å vite om det er luftsmerter. Jeg ble ganske overrasket over dette svaret. For det første er det ingen tvil om at det er smerter som gjør at han våkner. Vi ser og hører at han har vondt og han slutter som regel å gråte når han har prompet. For det andre synes jeg er er en rar påstand at det er vanlig at barn har vondt på natten. Dette er ikke innimellom, det er HVER eneste natt. Ingen jeg kjenner med barn har opplevd at barnet deres har hatt så mye smerter I magen over så lang tid som vår sønn har, så enten er alle vi kjenner veldig heldige eller så er det ikke så vanlig som hun påstår. Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre nå. Skal vi bare godta at han er en baby som har mye vondt og ikke gjøre noe mer? Det føles helt feil. Vi sliter oss ut og sover alt for lite. Vi bytter på å ta ham på natten, men jeg våkner uansett når han hyler så nettene blir oppstykket og korte. Jeg er utslitt på jobb og gråter ofte fordi jeg har så vondt av ham. Han har dårligere dager fordi han sover dårlig på natten. Han har ikke hatt én dag uten magesmerter i hele sitt liv. Jeg føler meg mislyklet som mor som ikke har klart å skåne ham for alle plagene og vi føler oss veldig alene da vi har kjempey mye for å få hjelpen vi har fått til nå. Vi føler vi stanger hodet veggen nå, det er ikke mer hjelp å få på helsestasjonen eller hos barnelegen. Noen som har vært i en lignende situasjon som har noen råd? Anonymkode: 4eed2...122 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #2 Skrevet 2. juni 2023 Jeg ville bestilt time privat og fått en ny vurdering. Høres ut som det kan være noe i kosten som gir han luftplager/magesmerter. Jeg er enig med deg i at det ikke er normalt at et barn på 11 mnd har såpass mye vondt i magen. Jeg har forøvrig også måtte finne ut mye på egenhånd i forhold til et av mine barn, dog en helt annen problemstilling. Ble veldig overrasket over barnelegen for å si det mildt, når det jeg kom med (som jeg hadde googlet meg frem til for øvrig), var noe han ikke hadde tenkt på engang. Barnet fikk en tidlig diagnose som jeg ikke fikk til å stemme i det hele tatt og det viste seg at det ikke var dette men noe helt ufarlig, når vi omsider ble henvist til ny vurdering ved et annet sykehus. Så, det kan være lurt med en ny vurdering om man ikke blir tatt på alvor. Anonymkode: c82e2...229 2
Kaisada Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager langt innlegg. Sønnen vår på snart 11 måneder har vært plaget med magen helt fra han ble født. Det startet med kolikk som viste seg å være melkeallergi (muligens begge deler) så jeg og han har levd melke- og soyafritt siden han var 2-3 måneder (har kuttet alt inkl tannkrem). Han var veldig plaget med forstoppelse da vi innførte fast føde og hadde vondt i magen så og si hver dag grunnet dette. Laktulose hjalp ikke, så vi kontaktet barnelegen som følger oss opp for å forhøre oss om movicol jr. Etter mye om og men fikk vi movicol og han ble bedre i magen etter et par dager. Vi var ganske frustrert over at vi for det første måtte foreslå det selv (etter tips fra noen her på kg) etter at han hadde hatt store smerter dag og natt i månedsvis, men også at vi måtte vente 1,5 måned fra vi foreslo movicol til vi fikk det. Vi har hele veien følt at vi må mase og gjøre research selv. Hun har også sagt endel ting vi er litt skeptiske til For 7 uker siden prøvde vi oss på provokasjon av oppvarmet mat med melk i seg. Han reagerte på dette, så vi lot det være med den biten han fikk. Helt siden da har han våknet hver eneste natt med magesmerter mellom 3-7 ganger. Han hyler og jobber meg magen, promper og roer seg, men ofte må vi hjelpe ham tilbake i søvn. Jeg kontaktet legen igjen og hun mente at det neppe var provokasjonen som er grunnen til at han enda har vondt og det er jeg enig i. Det har forverret seg litt den siste tiden så det gir ikke mening at en liten bit melk i april enda er grunnen til smertene. Vet at det kan ta 8-12 uker før melken er ute av systemet, men det gjelder vel i hovedsak når man har levd på en vanlig diett med melk og ikke når man får i seg bittelitt melkeprotein etter et halvt år uten. Kan legge til at jeg har prøvd å kutte egg, løk, kål, brus ++ uten effekt. Legen mente at det er vanlig at barn våkner av smerter på natten og at vi bare må ta tiden til hjelp. Hun sa også at det er vanskelig å vite om det er luftsmerter. Jeg ble ganske overrasket over dette svaret. For det første er det ingen tvil om at det er smerter som gjør at han våkner. Vi ser og hører at han har vondt og han slutter som regel å gråte når han har prompet. For det andre synes jeg er er en rar påstand at det er vanlig at barn har vondt på natten. Dette er ikke innimellom, det er HVER eneste natt. Ingen jeg kjenner med barn har opplevd at barnet deres har hatt så mye smerter I magen over så lang tid som vår sønn har, så enten er alle vi kjenner veldig heldige eller så er det ikke så vanlig som hun påstår. Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre nå. Skal vi bare godta at han er en baby som har mye vondt og ikke gjøre noe mer? Det føles helt feil. Vi sliter oss ut og sover alt for lite. Vi bytter på å ta ham på natten, men jeg våkner uansett når han hyler så nettene blir oppstykket og korte. Jeg er utslitt på jobb og gråter ofte fordi jeg har så vondt av ham. Han har dårligere dager fordi han sover dårlig på natten. Han har ikke hatt én dag uten magesmerter i hele sitt liv. Jeg føler meg mislyklet som mor som ikke har klart å skåne ham for alle plagene og vi føler oss veldig alene da vi har kjempey mye for å få hjelpen vi har fått til nå. Vi føler vi stanger hodet veggen nå, det er ikke mer hjelp å få på helsestasjonen eller hos barnelegen. Noen som har vært i en lignende situasjon som har noen råd? Anonymkode: 4eed2...122 Har dere forsøkt melkesyrebakterier/probiotika i pulverform? https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-kids Endret 2. juni 2023 av Kaisada
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Kaisada skrev (23 minutter siden): Har dere forsøkt melkesyrebakterier/probiotika i pulverform? https://sunkost.no/bio-life-bio-dophilus-kids Vi har prøvd semperdråper, vet ikke om det blir det samme? Anonymkode: 4eed2...122
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ville bestilt time privat og fått en ny vurdering. Høres ut som det kan være noe i kosten som gir han luftplager/magesmerter. Jeg er enig med deg i at det ikke er normalt at et barn på 11 mnd har såpass mye vondt i magen. Jeg har forøvrig også måtte finne ut mye på egenhånd i forhold til et av mine barn, dog en helt annen problemstilling. Ble veldig overrasket over barnelegen for å si det mildt, når det jeg kom med (som jeg hadde googlet meg frem til for øvrig), var noe han ikke hadde tenkt på engang. Barnet fikk en tidlig diagnose som jeg ikke fikk til å stemme i det hele tatt og det viste seg at det ikke var dette men noe helt ufarlig, når vi omsider ble henvist til ny vurdering ved et annet sykehus. Så, det kan være lurt med en ny vurdering om man ikke blir tatt på alvor. Anonymkode: c82e2...229 Ja, det heller nok mot av vi gjør det. Føler bare vi "plaget" ham så mye i starten med masse legetimer og blodprøver uten at de fant ut noe. Men føles ikke riktig å bare sitte på gjerdet og se på at han har vondt heller. Trist å høre at dere også opplevde å få dårlig oppfølging. Legene fraråder jo å Google seg fram, men hva skal man gjøre når man opplever å ikke bli hørt? De beste rådene og tipsene er de jeg har Google meg fram til og fått her. Anonymkode: 4eed2...122 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #6 Skrevet 2. juni 2023 Min på over året har alltid våknet ofte om natten og jeg synes det har virket som at hn har hatt ubehag/smerter. Ofte roet seg litt etter promping. Vi har ikke noe påvist allergi eller noe da og hn roer seg også vanligvis raskt med amming. Det har og vært periodevis, ikke hver natt (altså, våkner ofte hver natt men virker ikke til å ha vondt hver natt). Ikke at det er helt det samme som deg altså men vi er og eneste jeg kjenner som har barn som er såpass stort som våkner såpass mye. Anonymkode: 6b8db...8fb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 https://www.barnematbyen.no/offers/4w5N2oNF/checkout Kanskje noe dere kan vurdere? Har ikke erfaring med det selv, men tenker alt er verdt å prøve når legene ikke hjelper. Anonymkode: 33809...08b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #8 Skrevet 3. juni 2023 Vår treåring har alltid våknet mye og våkner fortsatt av luftsmerter på natt. Vi har ikke sjekket for allergier da ungen er blid og fornøyd og aldri har magesmerter på dagtid - promper i vei uten problem. Det er kun på natt her. Urolighetene gir seg straks prompen er ute. Anonymkode: e9796...314
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #9 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 13.53): Min på over året har alltid våknet ofte om natten og jeg synes det har virket som at hn har hatt ubehag/smerter. Ofte roet seg litt etter promping. Vi har ikke noe påvist allergi eller noe da og hn roer seg også vanligvis raskt med amming. Det har og vært periodevis, ikke hver natt (altså, våkner ofte hver natt men virker ikke til å ha vondt hver natt). Ikke at det er helt det samme som deg altså men vi er og eneste jeg kjenner som har barn som er såpass stort som våkner såpass mye. Anonymkode: 6b8db...8fb Takk for svar. Ja, det er nettopp det. Det virker ikke som om dette er veldig vanlig. AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 17.12): https://www.barnematbyen.no/offers/4w5N2oNF/checkout Kanskje noe dere kan vurdere? Har ikke erfaring med det selv, men tenker alt er verdt å prøve når legene ikke hjelper. Anonymkode: 33809...08b Takk for tips, skal se på dette AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 7.17): Vår treåring har alltid våknet mye og våkner fortsatt av luftsmerter på natt. Vi har ikke sjekket for allergier da ungen er blid og fornøyd og aldri har magesmerter på dagtid - promper i vei uten problem. Det er kun på natt her. Urolighetene gir seg straks prompen er ute. Anonymkode: e9796...314 Dere har ikke vært hos lege for dette? Hos oss er det intens hyling når det står på. Noen ganger sovner han etter kort tid, andre ganger tar det lang tid. I natt våknet han hver time og en av oppvåkningene var han så hysterisk at jeg nesten ikke klarte å holde ham. Ingen av oss får nok søvn så klarer ikke slå meg til ro med at han bare må vokse det av seg. Anonymkode: 4eed2...122
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #10 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Ja, det er nettopp det. Det virker ikke som om dette er veldig vanlig. Takk for tips, skal se på dette Dere har ikke vært hos lege for dette? Hos oss er det intens hyling når det står på. Noen ganger sovner han etter kort tid, andre ganger tar det lang tid. I natt våknet han hver time og en av oppvåkningene var han så hysterisk at jeg nesten ikke klarte å holde ham. Ingen av oss får nok søvn så klarer ikke slå meg til ro med at han bare må vokse det av seg. Anonymkode: 4eed2...122 Ikke vært til lege nei. Har ikke sett behov for det når barnet ikke har noen plager på dagtid. Det går over straks luften er ute. (Hyling her også). Jeg tenker at hadde det vært reelle mageproblemer i form av allergi eller intoleranser etc hadde det gitt utslag på dagtid også og har derfor konkludert med at det «bare» er luft. Anonymkode: e9796...314
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #11 Skrevet 5. juni 2023 Movicol skal ikke brukes til barn under 1 år, og kan i seg selv gi mangesmerter, luft i magen og økte problemer med avføringen. Får ikke barnet i seg nok væske ved siden av gjør det i alle fall vondt verre. Anonymkode: ef7a8...2ca
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #12 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke vært til lege nei. Har ikke sett behov for det når barnet ikke har noen plager på dagtid. Det går over straks luften er ute. (Hyling her også). Jeg tenker at hadde det vært reelle mageproblemer i form av allergi eller intoleranser etc hadde det gitt utslag på dagtid også og har derfor konkludert med at det «bare» er luft. Anonymkode: e9796...314 Skjønner. Nå har han jo melkeallergi så det er så vanskelig å vite hva som er hva. Kommer aldri til å takle å bli vekket av hysterisk gråt hver time i flere år til, kjenner allerede jeg sliter med å komme meg gjennom arbeidsdagen på så lite og oppstykket søvn, i tillegg til den psykiske påkjenningen det er å ha et barn med kroniske smerter. Synes også det er rart at det nå i hovedsak er på natten han har vondt, men det gir ikke mening at han kun får luftsmerter på natten heller. Han propmper jo på dagtid også 🤔 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Movicol skal ikke brukes til barn under 1 år, og kan i seg selv gi mangesmerter, luft i magen og økte problemer med avføringen. Får ikke barnet i seg nok væske ved siden av gjør det i alle fall vondt verre. Anonymkode: ef7a8...2ca Det skal vel strengt tatt ikke brukes av barn under 2 år, men nå er dette gitt i samråd med barnelege. Han hadde mye større mageplager da han var konstant forstoppet og ikke bæsjet på 5-6 dager så det var en forbedring da vi begynte på movicol. Jeg spurte legen om movicolen kunne være grunnen til plagene på natt, men hun sa at da ville han hatt vondt på dagtid også. Anonymkode: 4eed2...122
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #13 Skrevet 28. juni 2024 Hei! Jeg vil starte med å vise stor medfølelse for situasjonen dere har stått/står i. Dette er veldig tøft, både for store og små. Mye av det du skriver er veldig likt med situasjonen vi står i nå. Sønnen vår er 11 mnd., og han har i likhet med din hatt magesmerter og vondt helt siden fødselen. Han hadde kolikk i 7 mnd., men er fortsatt veldig mye plaget. Da han var 5 mnd fant vi endelig ut at han har melkeallergi (jeg ammer), men til tross for helt melkefri diett på meg siden den gang har han fortsatt mye plager. Han har falt to vekstkurver (fra 50-60 persentilen til 3-4), gulper/kaster opp og plages mye med å sove. Han har mye luft i magen og promper store deler av døgnet. Barneleger på sykehuset er mest opptatt av at han har god allmenntilstand, virker blid og er aktiv. Dette til tross for dårlig vektoppgang, at han gråter og plages store deler av døgnet, spesielt om nettene. Han har holdt seg unna melk, gluten og egg i en god periode for å se om det kan være mer allergi, men til tross for dette er han fortsatt plaget. Vi lurer på hvordan det gikk/går med dere - fikk dere til slutt hjelp eller fant ut hva årsaken kunne være? Vi føler oss veldig rådville, og har vært innom både barneleger på sykehus, fastlege, lege på helsestasjonen, privat lege... tenkte jeg måtte skrive et innlegg her, da vi ikke har hørt om noen andre i lignende situasjon som oss. Sender en stor klem og håper at dere har det mye, mye bedre og lettere nå enn for et år siden! Anonymkode: 9d8c1...5d6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #14 Skrevet 28. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg vil starte med å vise stor medfølelse for situasjonen dere har stått/står i. Dette er veldig tøft, både for store og små. Mye av det du skriver er veldig likt med situasjonen vi står i nå. Sønnen vår er 11 mnd., og han har i likhet med din hatt magesmerter og vondt helt siden fødselen. Han hadde kolikk i 7 mnd., men er fortsatt veldig mye plaget. Da han var 5 mnd fant vi endelig ut at han har melkeallergi (jeg ammer), men til tross for helt melkefri diett på meg siden den gang har han fortsatt mye plager. Han har falt to vekstkurver (fra 50-60 persentilen til 3-4), gulper/kaster opp og plages mye med å sove. Han har mye luft i magen og promper store deler av døgnet. Barneleger på sykehuset er mest opptatt av at han har god allmenntilstand, virker blid og er aktiv. Dette til tross for dårlig vektoppgang, at han gråter og plages store deler av døgnet, spesielt om nettene. Han har holdt seg unna melk, gluten og egg i en god periode for å se om det kan være mer allergi, men til tross for dette er han fortsatt plaget. Vi lurer på hvordan det gikk/går med dere - fikk dere til slutt hjelp eller fant ut hva årsaken kunne være? Vi føler oss veldig rådville, og har vært innom både barneleger på sykehus, fastlege, lege på helsestasjonen, privat lege... tenkte jeg måtte skrive et innlegg her, da vi ikke har hørt om noen andre i lignende situasjon som oss. Sender en stor klem og håper at dere har det mye, mye bedre og lettere nå enn for et år siden! Anonymkode: 9d8c1...5d6 Vær obs på at mange med melkeproteinallergi også reagerer på soya og kokos😨 Kanskje prøve å kutte det helt en periode? Regner med du også har sjekket alt av tannkremer osv ? (Noen tannkremer inneholder melkeprotein eller protein fra egg). Anonymkode: 2b283...490
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #15 Skrevet 28. juni 2024 Ja, jeg har vært helt soyafri, og bruker ikke tannkrem med melk og egg i. Vi har heller ikke gitt kokos, så det er dessverre ikke det som er årsaken.. men tusen takk for råd! Anonymkode: 9d8c1...5d6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2024 #16 Skrevet 28. juni 2024 Hos oss måtte vi holde oss lenge uten melk (og soya) før vi merket noen bedring. (Så lenge at vi ikke trodde det var melk første gang vi prøvde, for vi merket jo knapt noen bedring på flere måneder). Og dersom det skjedde et uhell (feks at noen brukte kniv som hadde vært brukt i vanlig smør i hans smør, så tok det en måned før han ble bedre igjen). I tillegg til magesmerter fikk vår blødende eksem over hele kroppen ved uhell, så sånn sett var det lett å forstå at det hadde skjedd. (Det er jo, som du jo vet, melk i de rareste ting. Ting som ikke alle andre tenker på kan inneholde melkeprotein). Det er vanskelig å få enkelte å forstå hvor vondt ungene har. Vi ble bl.a. møtt av en lege med spørsmål om vi hadde prøvd å bare la ham gråte - at det var jo noen foreldre som skjemte bort ungene sine.. (Det er første gang i livet jeg har tenkt at hadde jeg hatt en dråpe krefter igjen, så hadde jeg slått legen). Det var utrolig fortvilende. Vår ble bedre. Eller, eksemet var like ille ved uhell, men magesmertene ble bedre etterhvert som han bevegde seg mer, slik som da han begynte å gå. Kanskje fordi han da kunne bevege seg, og på den måten velge mer behagelige stillinger og samtidig få bedre ut lufta? Man venner seg til alt. Og helt ærlig husker jeg ikke hvor lenge det var j.. men det ble gradvis bedre. Fra blødende sår og ukesvise netter i bro av smerter, til kløe og bare intense smerter, og til smerter som er mer som ubehag å regne. Og nå kan han få i seg litt melkeprotein uten at det går ille. Og soya reagerer han ingenting på. Vi var mye på allergologisk avdeling på sykehuset, og fikk god hjelp der. Men de fokuserte mer på det fæle eksemet, og mindre på smertene. Så hvordan det hadde vært om han ikke hadde så fæle sår vet jeg ikke. Jeg føler med dere. Det er en ekstrem påkjenning for både dere og barnet. Man blir så sliten, og jeg kjente hvordan jeg innimellom var så sliten at jeg var litt immun mot hans smerteskrik, noe som jo igjen ga meg ekstrem dårlig samvittighet. Anonymkode: 50769...3a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå