Gå til innhold

Får barn nummer 2 plass på samme småbarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det to år mellom mine to, så storebror kommer til å begynne på storbarn når lillesøster starter på småbarnsavdelingen. I barnehagen vår er det flere småbarnsavdelinger, og spørsmålet mitt er om småsøsken ofte havner på samme avdeling som storesøsken gikk på tidligere? Vil jo tro det er en stor fordel at foreldrene og de ansatte kjenner til hverandre (såfremt jeg ikke uvitende er en marerittforelder de ønsker å bli kvitt nå da😂). Vi er så fornøyde med avdelingen til storebror, og håper lillesøster får starte der også! Den virker så mye bedre enn de andre (hvor det er mer gjennomtrekk av ansatte, flere av dem sitter på telefonen og de er mye mer inne, f. eks)… kan vi ønske oss til samme avdeling, evt.?

Anonymkode: 892bc...e9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på.  Når de fordeler barn på avdelingene, ser de på kjønnbalanse og slikt også. I tillegg til at det jo gjerne er mange småsøsken, og ikke nok plasser til alle på storesøsken sin gamle avdeling. 

Vår yngste kom ikke på samme småbarnsavdeling som storebroren nettopp hadde sluttet på, nettopp pga de slet med å få kjønnsbalansen til å gå opp.  I tillegg var det enormt mange småsøsken på storebror sin gamle avdeling, så de hadde ikke plass til alle der heller. 

Anonymkode: 93681...72e

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ønske dere samme avdeling, men det er ikke sikkert at ting blir sånn som du tenker.  Jobber selv i en stor barnehage og folk kan bli flyttet rundt på. På den avdelingen jeg jobber, blir det til høsten igjen én ansatt, mens to kommer fra andre avdelinger.  Du skal også vite at selv om det har vært stabilt der, så er også barnehageansatte folk. Ting kan skje... Jeg feks har hatt max 1-2 sykedager i året. Men før jul gikk jeg ned for full telling da barnet mitt ble alvorlig sykt og har hatt mye fravær dette halvåret. Når jeg i tillegg da er pedagogisk leder, vil det si at avdelingen halter.  

Vi prøver å etterkomme ønsker ang avdeling fra foreldre, men det er ikke alltid det går. Vi må feks fordele de barna som begynner utover høsten/vinteren likt på gruppene, så ikke en avdeling er full fra 1. august og en annen går med seks barn frem til oktober. Vi prøver også å fordele slik at det blir nogenlunde balanse mellom kjønn. Dette er ikke så viktig når de er 1 år, men de skal gå sammen i mange år. 

Anonymkode: d3748...afa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De balanserer også ut med tanke på barn med funksjonsnedsettelser. Er det to gruppe 1-barn som kommer inn i samme barnehage, vil de fordeles på to forskjellige avdelinger. Noen barnehager prioriterer også de ukrainske barna når det kommer til å plassere søsken på samme avdeling.

Anonymkode: 25e48...3b6

AnonymBruker
Skrevet

De havnet for så vidt på samme avdeling (rom), men hos oss følger de voksne med barna over på storbarn så det er ikke de samme ansatte hos yngste som det var hos eldste når hun gikk på den avdelingen.

Anonymkode: 70a8b...8ee

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en selvfølge, nei, men du kan ønske det. 

Anonymkode: 51d47...6a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...