AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Skrevet 2. juni 2023 Må man ha middag hjemme når de får varmmat på SFO? Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: 0a407...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #2 Skrevet 2. juni 2023 Det velger du da selv... Anonymkode: 9a69c...2eb 10 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 Det har vi. Har for så vidt ikke tenkt over det, men varmmaten på sfo her er ikke et like fullstendig middagsmåltid som det vi som regel har hjemme. Ikke alltid de spiser noe særlig på sfo, heller. Anonymkode: 8b9be...a3e 6 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Det er selvfølgelig helt opp til deg selv. Er ingen regler på dette såvidt jeg vet. Anonymkode: 982a4...644 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 Får de en fullverdig middag der eller er det mer mat som grøt, tomatsuppe, pasta med ketchup? Det er greit å spise sånne type retter til middag innimellom men hvis de ikke får mat med mye grønnsaker og gode proteinkilder ville jeg alltid hatt middag med det når de kom hjem, Anonymkode: 6a6ca...150 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #6 Skrevet 2. juni 2023 Ja, det synes jeg. Det er noe med det å få med seg hjemmefra hvordan middager er, både til hverdags og fest. Et spesielt pluss i boka hvis de fleste middager er sunne og fullverdige. Da legger man etter min mening et godt grunnlag for at barna fortsetter med sunn mat resten av livet. Anonymkode: abcad...71a 8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 Her spiser vi middag kun 3 ganger i uka, ellers steker egg, omelett og lager et enkelt måltid. Hvorfor ha middag hver dag? Det er da helt opptil deg hva du vil gjør. Anonymkode: acecd...232 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #8 Skrevet 2. juni 2023 Når eldste gikk på SFO i 3. klasse spiste de varm mat på SFO så sent (hvert trinn spiste etter tur), så når han kom hjem var han ofte ikke sulten på middag når vi andre var det. De fikk ordentlige porsjoner av mat laget av kokk med masse grønnsaker Anonymkode: 9bad4...1d3 1 1
Heln Skrevet 2. juni 2023 #9 Skrevet 2. juni 2023 De dagene mine får varmmat i barnehagen, har vi ofte enklere middag enn ellers siden de ikke er supersultne uansett
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #10 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Må man ha middag hjemme når de får varmmat på SFO? Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: 0a407...7b2 Ja det må vi. Nå er vi jo flere familiemedlemmer enn SFO-barn så middag må vi ha uansett, i tillegg er ikke varmmaten på SFO allverden, men helt enkel mat som tomatsuppe, havregrøt o.l. Anonymkode: 41e44...487 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #11 Skrevet 2. juni 2023 Man må selvsagt ikke ha middag. Det er opp til hver enkelt. Her lages det stadig sjeldnere middag i ukedagene på grunn av forskjellige arbeidstider, fritidsaktiviteter osv. Anonymkode: a7991...a87 2
CX86 Skrevet 2. juni 2023 #12 Skrevet 2. juni 2023 Må man ha middag hjemme hver dag uavhengig av varmmat på SFO? Hvordan i all verden rekker folk det? Vi er meg og dattera mi bare, men med fritidsaktiviteter og hobbyer rekker vi sjeldent middag mer enn 1-2 ganger i hverdagene. Så nei, man må ikke ha middag når det har blitt servert varmmat. 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #13 Skrevet 2. juni 2023 Neida, men de kan vel få litt ekstra grønnsaker hjemme? Anonymkode: f56ec...dcb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #14 Skrevet 2. juni 2023 Kommer an på hva de serverer på sfo, og når de spiser, tenker jeg. Her får de servert maten rett før kl 15, og de er ofte ikke ferdig å spise når jeg henter (jeg har gratisplassen og må hente senest 15). Jeg utsetter middagen de dagene de har varmmat. Varmmaten her er en pølse i brød, en dag i uka. Anonymkode: f1b4b...36d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Må man ha middag hjemme når de får varmmat på SFO? Hvorfor, hvorfor ikke? Anonymkode: 0a407...7b2 Her er din forutsetning at middag er en varm rett. Det trenger den absolutt ikke å være. Mat er mat, og man kan kalle det hva man vil: middag, kvelds, frokost, lunsj, brunch. Måltid er måltid, varm eller kald. Anonymkode: fe048...8de 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 Man MÅ strengt tatt ingenting i denne verden. Man velger det man vil. Anonymkode: e329c...c42 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #17 Skrevet 2. juni 2023 Glemte å si at det også kommer an på om barnet pleier å spise på sfo så klart. Her har de ikke opplegg med at alle setter seg til bords. De får en pølse eller et knekkebrød i hånda, og det er allltid noen som er for opptatt av å leke til å spise. Er ikke så ofte min spiser på sfo, fordi vennene hennes vil ikke, og da tar hun seg ikke tid til å spise hun heller. Hun liker pølse da. Anonymkode: f1b4b...36d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #18 Skrevet 2. juni 2023 Det korte svaret er nei😅 Jeg jobber på en SFO som serverer varmmat hver dag. Kvaliteten varierer litt, men vi har retningslinjer vi forholder oss til, f. eks at vi bør servere fisk to dager i uken, begrense salt/sukker osv. Noen dager blir det jo også pasta (fullkorn vel og merke) eller lasagne. Jeg vil si det kommer an på matlysten til barnet ditt😅 hvis du har et barn som spiser alt er det greit å droppe middag i ny og ne, hvis dere for eksempel har det travelt og skal rekke en fotballtrening. Men ville ikke gjort det ofte. Mitt inntrykk er at de fleste barna spiser lite/ingenting når det serveres fisk. De får selvfølgelig velge å spise brødmat, men dette betyr i teorien at mange av barna ikke spiser varmmaten 2-3 ganger i uka. Kokken lager til og med mindre mat de dagene det serveres «sunn mat» fordi hun vet at de fleste uansett spiser brød da😅 men du kan jo høre med barnet ditt når dere kommer hjem, om/hva hen har spist, og ta en vurdering ut fra det Anonymkode: 757ed...d9d 3
sommermor Skrevet 2. juni 2023 #19 Skrevet 2. juni 2023 Selvfølgelig bør en ha varmmat hjemme også. For resten av familien må jo ha mat. Og en orker gjerne ikke bare spise brødskiver med pålegg hele dagen. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #20 Skrevet 2. juni 2023 Det velger du selv Men vi har alltid middag hjemme. Resten av familien må jo ha mat også. I tillegg er jeg skeptisk til masse brød hele dagen, hver dag... Anonymkode: e072d...ca4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå