Gå til innhold

Vektnedgang hos ungdom tlf fra skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 15 har de siste årene vert overvektig, glad i mat og sitte stille aktiviteter aktiviteter som maling ol. Det siste året når vi var og handlet klær var hun sur fordi hun slet med å finne «rett» klær. Jeg snakket med hun om kosthold og trening. Variert bytte ut snop med frukt og grønt, hvor viktig det er med fysisk aktivitet osv. Noe som har ført til at når hun er snopesyk så spiser hun skyr med bær, hun lager små matbokser med sunn mat og snaks på kvelden så hun har lettvint mat/snaks på dagtid. Eks eggerøre med grønnsaker osv. Hun har begynt å jogge tur i skogen der vi bor og tar tiden så hun heltiden prøver å  få bedre tid. Det har ført til at hun som er 164 og før veide 85 nå veier 67 målet hennes er å få bedre kondisjon og orker mere. Syntes hun har vert flink og gjort dette på rett måte. Men fikk en telefon fra læreren der de snakket om spiseforstyrrelser og at de var urolig for hennes vektnedgang. Jeg sa hun gjør det jo på «rett» måte. Forklarte om kosthold, trening osv men de mente hun var for ung. Jeg mener det er viktige allerede nå og legge til gode vaner. Når vi har bursdager osv spiser hun kake og koser seg så er ikke sånn at hun ikke kan unne seg noe. Men lærer sa de følger med og vil rapportere videre om de føler det går utav kontroll.. så nå er jeg redd for at jeg plutselig får en telefon fra barnevernet eller noe sånt 

Anonymkode: 8395f...261

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har det vært noe kontakt med fastlegen i denne vektnedgangen? Noen som kan med faglig tyngde si at det har vært en sunn nedgang? 

Anonymkode: 95868...6f8

• Liker 1
Skrevet

Hei

Kan det hende at hun spiser lite/ingenting på skolen?

Hvor fort har hun gått fra 85 til 67?

I utgangspunktet syns jeg det er flott at skolen har dialog med foreldre når de mistenker noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her hun har brukt 9mnd ca og kjenner helsesøsteren på skolen så både jeg og datteren min har dialog med henne om dette. Datteren min snakket med henne om dette før hun startet. 

• Liker 2
Skrevet

Redd for barnevernet? Hvorfor ikke ha fokus på det saken gjelder? En i utgangspunktet sunn vektnedgang kan spinne ut av kontroll og bli en spiseforstyrrelse. Jeg ville tatt dette på alvor og fulgt nøye med. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har ført til at hun som er 164 og før veide 85 nå veier 67 ...

Dette er jo en veldig mye sunnere vekt enn det hun veide før, så bra for henne! Merkelig at skolen skal blande seg opp i dette, og barnevernet har selvsagt ingenting her å gjøre, slapp av!

Anonymkode: 6f0da...95b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her hun har brukt 9mnd ca og kjenner helsesøsteren på skolen så både jeg og datteren min har dialog med henne om dette. Datteren min snakket med henne om dette før hun startet. 

Da er det ikke noe å frykte ang barnevernet. 

Men så klart, alltid ha i bakhodet at det kan utvikle seg til en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 95868...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempebra at skolen følger med på dette! Jeg tipper skolen vil formidle at du må følge med så det ikke går galt, fordi det gjør det med mange i denne alderen. Jenta bør ha en dialog med helsesøster jevnlig.

Anonymkode: 8774b...1d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det er rart at skolen reagerer på en så rask vektnedgang og uten å ha fått beskjed på forhånd. Ungdom er sårbare i denne alderen og det kommer så fort ute av kontroll. Det er vel bedre å være føre var. Mye vanskeligere å rett opp etterpå. Sa du til skolen at hun har oppfølging av helsesøster? For jeg regner med at det var det de mente med å "ta det videre", det er ikke automatisk barnevernet. Skolen ønsker vel bare å forsikre seg om at hun har den støtten og oppfølgingen hun trenger og det kan være at de ser helt andre ting på skolen, enn det du ser hjemme. 

Anonymkode: 342ef...0f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Cred til skolen som reagerer på dette :) og er jo bra at datteren din tar tak og gjør dette for helsa si, men det er så fort gjort at det går for langt når de er i den alderen der. Pass på at hun ikke blir for fokusert på vektnedgangen❤️

Anonymkode: 54a74...a6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...