Gå til innhold

Brannalarmer og sprinkleranlegg i borettslag? Hvordan funker dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Nå skal jeg stille spørsmål som kanskje er dumme. Jeg har kjøpt en leilighet i et borettslag, i leiligheten er det røykvarslere, brannalarmer og sprinkelanlegg(?) I hvert rom er det et sprinkelhode som stikker ut av taket, spørsmålet mitt er: Hva skjer om disse utløses ved et uhell? Vil alarmer evt gå i alle sine leiligheter om man er uheldig feks og brenner noe mat, hva skal til for å aktivere sprinklene, vil disse aktiveres av en varm dusj og mye damp? Vil såklart unngå å være den plagsomme naboen som fikk alarmene til å gå midt på natta feks

Har forsøkt å finne info om dette på nett og i borettslaget uten noe hell, så da regner jeg nesten med det er common knowledge og noe jeg sikkert bør vite hva før av

Hilsen smådum og ung førstegangskjøper uten noe peiling! 

Anonymkode: 946f9...963

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei dere!

Nå skal jeg stille spørsmål som kanskje er dumme. Jeg har kjøpt en leilighet i et borettslag, i leiligheten er det røykvarslere, brannalarmer og sprinkelanlegg(?) I hvert rom er det et sprinkelhode som stikker ut av taket, spørsmålet mitt er: Hva skjer om disse utløses ved et uhell? Vil alarmer evt gå i alle sine leiligheter om man er uheldig feks og brenner noe mat, hva skal til for å aktivere sprinklene, vil disse aktiveres av en varm dusj og mye damp? Vil såklart unngå å være den plagsomme naboen som fikk alarmene til å gå midt på natta feks

Har forsøkt å finne info om dette på nett og i borettslaget uten noe hell, så da regner jeg nesten med det er common knowledge og noe jeg sikkert bør vite hva før av

Hilsen smådum og ung førstegangskjøper uten noe peiling! 

Sprinkelholdet løses ut normalt ved 70 grader, så det skal litt til.

Alarm vil nok gå over alt om du aktiviserer alarmen. 

La baderomsdøra stå igjen etter du har dusjet så går det nok bra

• Hjerte 1
Skrevet

Hør med styret i borettslaget, de skal ha informasjon om dette.

• Hjerte 1
Skrevet

Brannalarmen utløser ikke sprinklene, det er det kun varme som gjør, men brannalarmen vil gå om sprinklene utløses. Det betyr at du slipper å få deg en dusj om du svir middagen 😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For et mareritt opplegg ..

Anonymkode: 1885b...18c

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

For et mareritt opplegg ..

Det er ganske kjekt for brannsikkerheten. Og lovpålagt i alle boligbygg der det er krav om heis. Så i praksis alle leilighetsbygg på mer enn 2 etasjer. 

Sprinkleranlegg løser ut på i hovedsak to ting: Varme og fysisk mishandling. Det skal være rimelig varmt for å knuse den lille røde glassylinderen. 68 grader for rød quick response. Det vil si noen hundre grader rett under en liten stund. Flyvende champagekorker, leker og Billy bokhyller som skal flyttes på er også årsaker til at det kan bli vått på gulvet. 

Brannalarmanlegget utløses om sprinkleranlegget utløses, men ikke motsatt

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (42 minutter siden):

Det er ganske kjekt for brannsikkerheten. Og lovpålagt i alle boligbygg der det er krav om heis. Så i praksis alle leilighetsbygg på mer enn 2 etasjer. 

Sprinkleranlegg løser ut på i hovedsak to ting: Varme og fysisk mishandling. Det skal være rimelig varmt for å knuse den lille røde glassylinderen. 68 grader for rød quick response. Det vil si noen hundre grader rett under en liten stund. Flyvende champagekorker, leker og Billy bokhyller som skal flyttes på er også årsaker til at det kan bli vått på gulvet. 

Brannalarmanlegget utløses om sprinkleranlegget utløses, men ikke motsatt

Det er ikke lovpålagt i eldre boliger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Skal se om jeg ikke får hørt med styret også, er jo kjekt å vite hva man skal gjøre om man er uheldig å utløser noe med et uhell. Da satser jeg på å kunne dusje uten å utløse sprinkler :fnise:

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar alle sammen! Skal se om jeg ikke får hørt med styret også, er jo kjekt å vite hva man skal gjøre om man er uheldig å utløser noe med et uhell. Da satser jeg på å kunne dusje uten å utløse sprinkler :fnise:

Kan jo være greit å ikke løse ut brannalarmen også når du dusjer. Eller lager mat. Blir riktignok ikke vått på gulvet, men fakturaen fra brannvesenet kan fort ende på 2000-5000kr

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke lovpålagt i eldre boliger.

Nei, i Norge har vi veldig få lover med tilbakevirkende kraft, heldigvis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...