AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Del Skrevet 1. juni 2023 Hadde tidligere helårs reiseforsikring, men valgte å avslutte den på grunn av sjelden reise til utlandet, Nytter Master Card kredittkort til betaling av reiser ettersom det ligg ein bra reiseforsikring der. Nå blei det bestilt utanlandsreise samlet (4 stk), og overføring privat mellom familiemedl. som betalte reisen med sitt Master Card kredittkort , og og fekk dermed ikkje nytte eget Master Card. Regnet med det var en kurant sak å kjøpe reiseforsikring i eit selskap for enkelreise, men møter her på noen utfordringer ettesom dei ein må tegne eit helårsabonnemang og prisen varierer fra kr. 1400-2500. Med andre ord: Må vist tegne helårsreiseforsikring for en utanlandsreise på vel en uke. Dersom ein hadde bestilt reisen enkeltvis med MasterCard hadde reisforsikringen vert inkludert i bestillingen. Anonymkode: 04f81...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #2 Del Skrevet 2. juni 2023 Ok. Anonymkode: 991f7...0c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #3 Del Skrevet 2. juni 2023 Vet ikke helt hva spørsmålet er? https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/enkeltreiseforsikring Enkeltreise forsikring finnes det, men er jo utrolig unødvendig sånn egentlig når man kan kjøpe en helårs som dekker deg uansett hvor du skal 🤷♀️ Mastercard forsikringene ville jeg styrt unna, det viktigste må være at man er dekket nok og at man får hjelp når man trenger det. En Mastercard forsikring kan for eksempel by på problemer når man plutselig ligger innlagt på et sykehus. Anonymkode: dc256...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 2. juni 2023 #4 Del Skrevet 2. juni 2023 Jeg har helårs topp reiseforsikring gjennom banken min betaler vel 70 kr per mnd. Jeg har i hvertfall fått sett hvor viktig det er å ha reiseforsikring da faren min i 2019 fikk slag i spania og havna på sykehus der. De hadde vært økonomisk ruinert hadde de ikke hatt reiseforsikring. Så det har jeg bestandig vært nøye på. En vet aldri hva en kan komme ut for på reise. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Del Skrevet 2. juni 2023 Skaff deg skikkelig reiseforsikring, og behold den. Å reise på mastercard og tilsvarende forsikringer er idioti. Greit nok det er mulig å få tilbake penger, lenge etterpå, gitt at en rekke betingelser er oppfylt. Men med reiseforsikring fikk vi topp behandling fra første minutt. Overflytting til privat sykehus, og super behandling - da de vet de får dekket alt raskt og direkte. Vi fikk tildelt tolk via reiseforsikring, norsk lege ble koblet på. De organiserte alt med begravelsesbyrå og hjemreise direkte. Uten at vi måtte ta initiativ til noe, og uten at vi så en eneste faktura. Og når alt var over dekket de på toppen private kostnader, pårørendes reisekostnader, med mer. Og så over til det økonomiske, selv om det er ubetydelig i en slik sammenheng. Selv hjemme har jeg opplevd kamera som falt i gulvet på tur i egen by - og penger på konto fra reiseforsikringen uka etter. Anonymkode: 22f36...49f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 2. juni 2023 #6 Del Skrevet 2. juni 2023 (endret) Vet du ikke at reiseforsikring gjelder når du går ut av døren hjemme??? Hva har utlandsreiser med saken å gjøre? Endret 2. juni 2023 av Rotemor 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 2. juni 2023 #7 Del Skrevet 2. juni 2023 Du sier du er så sjelden i utlandet og derfor ikke har sett behovet for annet enn forsikring kredittkortet gir, men helårs reiseforsikringer gjelder straks du går ut døra hjemme og det gjør du vel av og til. Det er helt utrolig hva disse forsikringene dekker når uhellet er ute. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 2. juni 2023 #8 Del Skrevet 2. juni 2023 Må si jeg er litt sjokkert over at noen ikke har reiseforsikring. Spesielt at man ikke skjønner hva den er til. Det er en veldig viktig forsikring. Eksempelvis ble jeg frastjålet en vinterjakke på en fest og fikk dekket den samt leppestift, AirPods og medisiner som jeg hadde i lomma. Totalt 8600 kr. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 2. juni 2023 #9 Del Skrevet 2. juni 2023 Jeg er veldig glad for helårs reiseforsikring, jeg fikk tilbake pengene for både reise og konsert når jeg måtte avlyse en innlandstur pga sykdom. Bare der sparte jeg inn det forsikringen koster i løpet av tre år. Men ja, det er noen selskaper som fortsatt selger forsikring for enkeltreiser. Stadig flere selskaper kutter dette, fordi det er veldig få som kjøper det, og det generelt er dyrere enn hva helårsforsikringer koster. Folk flest bør ha en reiseforsikring fordi de går ut døra. Desverre er det mange som tror at en reiseforsikring kun handler om sykdom/skade i utlandet, ikke at det også gjelder avbestilling innlands, og tyveri/skade/uhell i det man går ut døra hjemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #10 Del Skrevet 2. juni 2023 Det var spørsmål i vdr. reiseforsikring,og ikkje helseforsikring. Kan du begrunne hvorfor folk bør ha en reiseforsikring før de går ut døra. ? I mange land vet eg det er heilt avgjørende at ein har ein reiseforsikring med i bagasjen før ein reise, og er hielt avgjlørende for å få nødv. helsehjjelp. I Norge spør helsepersonell ikkje om du har en forsikringer "før" ein blir tatt hånd om for behandling v/ sykdom. Nå er norge ifred med å bli amerikanisert , og det å tegne helseforsikringer er blitt nokså vanleg, og er betenkt over den utviklingen, Vel, nå har eg aldri vert utsatt for uhell, kanseleringer etc, og regner med forsikringer som det reklameres for på Master Card var tilstrekkeleg. Anonymkode: 04f81...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #11 Del Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skaff deg skikkelig reiseforsikring, og behold den. Å reise på mastercard og tilsvarende forsikringer er idioti. Greit nok det er mulig å få tilbake penger, lenge etterpå, gitt at en rekke betingelser er oppfylt. Men med reiseforsikring fikk vi topp behandling fra første minutt. Overflytting til privat sykehus, og super behandling - da de vet de får dekket alt raskt og direkte. Vi fikk tildelt tolk via reiseforsikring, norsk lege ble koblet på. De organiserte alt med begravelsesbyrå og hjemreise direkte. Uten at vi måtte ta initiativ til noe, og uten at vi så en eneste faktura. Og når alt var over dekket de på toppen private kostnader, pårørendes reisekostnader, med mer. Og så over til det økonomiske, selv om det er ubetydelig i en slik sammenheng. Selv hjemme har jeg opplevd kamera som falt i gulvet på tur i egen by - og penger på konto fra reiseforsikringen uka etter. Anonymkode: 22f36...49f Du hevder at å reise på Master Card er idioti ? Er det slik å forstå at forskringen de reklamerer for på Master Card er svindlel ? ? ? . Reiser en ofte på utenlandsturer bør ein ha gode reiseforsikring , men synes det er pussig at ein må tegne en helårsreiseforsikring for " EN " enkeltreise. Anonymkode: 04f81...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #12 Del Skrevet 2. juni 2023 Hareena skrev (2 timer siden): Du sier du er så sjelden i utlandet og derfor ikke har sett behovet for annet enn forsikring kredittkortet gir, men helårs reiseforsikringer gjelder straks du går ut døra hjemme og det gjør du vel av og til. Det er helt utrolig hva disse forsikringene dekker når uhellet er ute. Ja, kanskje ikkje så merkeleg at mange forsikringselskaper hevder det er blitt mye svindel / missbruk omkring reiseforsikringer, Anonymkode: 04f81...8ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #13 Del Skrevet 2. juni 2023 Helårs reiseforsikring er gull! Tryna på sykkel på veg til jobb, og forsikringen dekka reparasjon av telefonen som lå i veska. Mannen mista brillene i sjøen på fisketur, forsikringen dekka det og. Hurtigbåten ble innstilt, og jeg rakk ikke timen på sykehuset: reiseforsikring. Anonymkode: 44b8b...183 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 2. juni 2023 #14 Del Skrevet 2. juni 2023 GrønnNellik68 skrev (2 timer siden): Jeg har helårs topp reiseforsikring gjennom banken min betaler vel 70 kr per mnd. Jeg har i hvertfall fått sett hvor viktig det er å ha reiseforsikring da faren min i 2019 fikk slag i spania og havna på sykehus der. De hadde vært økonomisk ruinert hadde de ikke hatt reiseforsikring. Så det har jeg bestandig vært nøye på. En vet aldri hva en kan komme ut for på reise. Det kommer litt an på standarden, mener jeg. Helsehjelp i EU/EØS vil for det meste være dekket av det europeisk helsetrygdekort vi har, men det er noen deler, fly hjem for eksempel som må dekkes av reiseforsikring, men det vil jo ikke gi økonomisk ruin. Jeg sier ikke at vi ikke skal ha reiseforsikring, jeg vil bare nyansere litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Del Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helårs reiseforsikring er gull! Tryna på sykkel på veg til jobb, og forsikringen dekka reparasjon av telefonen som lå i veska. Mannen mista brillene i sjøen på fisketur, forsikringen dekka det og. Hurtigbåten ble innstilt, og jeg rakk ikke timen på sykehuset: reiseforsikring. Anonymkode: 44b8b...183 Tryna på sykkelen på vei til jobb, og forsikringen reddet deg. Var det da ikkje bedre å hatt en helseforsikring ? Den 5 år gamle mobilen som lå i veska blei knust, og forsikringselskaper trekker vel omlag 10% for hvert år, eller fekk du heilt ny mobil uten at noen reiste spørsmål omkring det. ? Hurtigbåten blei innstilt, og du fekk ikkje timen på sykehuset, og sålenge du ikkje hurtigbåten så betalte du ingen bilett der. Timen på sykehuset fekk du vel endre, og kanskje måtte du betale kr. 350,- i egenandel såfremt helsepersonell ikkje kunne vise litt sympati / forståelse. Anonymkode: 04f81...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 2. juni 2023 #16 Del Skrevet 2. juni 2023 Forsikring er uansett en tjeneste man kjøper for å unngå fremtidig utgift dersom man er uheldig. Jeg kan fint droppe brannforsikring på huset og sannsynligvis aldri oppleve brann. Men skulle det skje så slipper jeg å betale for et helt nytt hus. Samme med kasko på bil. Trenger det ikke men greit å slippe å betale de 50k siste skade på bilen koster å utbedre. Så forsikring blir alltid en avveining mellom kostnad og risiko. Har du penger nok liggende og ikke bryr deg om å erstatte ødelagte ting ut av egen sparekonto så er det nå bare å droppe det. Men for de fleste vil en helårs reiseforsikring være lurt da den dekker mer enn uhell og behandlingsutgifter i utlandet. Som for eks ødelagte klær, mobil, briller osv. Et glass briller alene koster fort noen tusen. En mobil er fort noen tusen kroner i dag (gjerne 10-15k og). Turklær blir fort 4-5k det og. Så snubler man og ødelegger klær, briller og mobil på tur innenlands i nabolaget så snakker vi fort om 10-25k i utgifter. Da er det greit med reiseforsikring 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #17 Del Skrevet 2. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (6 minutter siden): Det kommer litt an på standarden, mener jeg. Helsehjelp i EU/EØS vil for det meste være dekket av det europeisk helsetrygdekort vi har, men det er noen deler, fly hjem for eksempel som må dekkes av reiseforsikring, men det vil jo ikke gi økonomisk ruin. Jeg sier ikke at vi ikke skal ha reiseforsikring, jeg vil bare nyansere litt. Til tross for at det oppmodes om at folk har standard helse kort m/ i bagasjen når de reiser innen EU /EØS er det mange som ikkje engang "gidder å fornye/ anskaffe det", og ein kan undre seg over hva som ligg til grunn for det. Har ein betalt reisen med MasterCard så burde vel flyreisen kunne dekkes av den forsikringen, og unødvendig å tegne ekstra reiseforsikring ? Anonymkode: 04f81...8ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 2. juni 2023 #18 Del Skrevet 2. juni 2023 En del har vel også fritidsulykkeforsikring gjennom jobben sin, eller er det bare for de få? Og arbeidsgiver kan også betale reiseforsikring som gjelder utenfor arbeidsreiser. Igjen, jeg sier ikke dette for å disse reiseforsikring, men for å nyansere. Og minne på om at mange er overforsikret, ikke underforsikret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #19 Del Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tryna på sykkelen på vei til jobb, og forsikringen reddet deg. Var det da ikkje bedre å hatt en helseforsikring ? Den 5 år gamle mobilen som lå i veska blei knust, og forsikringselskaper trekker vel omlag 10% for hvert år, eller fekk du heilt ny mobil uten at noen reiste spørsmål omkring det. ? Hurtigbåten blei innstilt, og du fekk ikkje timen på sykehuset, og sålenge du ikkje hurtigbåten så betalte du ingen bilett der. Timen på sykehuset fekk du vel endre, og kanskje måtte du betale kr. 350,- i egenandel såfremt helsepersonell ikkje kunne vise litt sympati / forståelse. Anonymkode: 04f81...8ad Helseforsikring dekker da ikke ødelagte eiendeler eller utslåtte tenner. Den får deg frem i behandlingskøen. Anonymkode: 9eafc...740 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #20 Del Skrevet 2. juni 2023 Siden du er så insisterende på at du ikke vil ha helårsreiseforsikring skjønner jeg ikke hvorfor du ikke kjøpte en enkeltreiseforsikring? Europeiske har det fortsatt, og flere andre selskaper også. Ikke at jeg skjønner hvorfor da, helårsforsikring er ikke så dyrt og begrunnelsene for å ha det er gitt over her. Anonymkode: 4db8a...eb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå