Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt harsh overskrift men ja ja 😅 Samboeren min er 39 år og er verdens beste samboer og pappa til de to barna han har fra før. I virkeligheten skjønner han ironi, har humor og sarkasme. Han er også fungerende på jobb som salgssjef. Han er sosial, likandes og morsom i virkeligheten og sosialt smart og kan prate med hvem som helst.

Jeg har midlertidig har lagt merke til at han ikke skjønner ironi i skriftlig format. Han er med i flere felleschatter med både kompiser og kollegaer hvor de har typisk sær / sarkastisk og helt vanlig humor men der detter han av lasset. Jeg ser at han ofte oppfatter at nå er det noe tull og svarer med «😂😂😂😂» .. som viser at han ikke er med på den samme humortiske sjargongen.. Han forstår ikke litt «vanskelig» humor, og de gangene han prøver får jeg vondt på hans vegne helt enkelt. Man har ulik humor selvsagt, men han er far out. Han virker rett og slett ganske enkel i skriftlig format. Han har ikke dysleksi, men jeg merker at han ofte ikke får med seg informasjon og ikke «tolker» skriftlig informasjon på normal måte. Jeg har en ganske tørr humor men denne forstår han ikke i det hele tatt. Egentlig litt autistiske trekk, men kun når det gjelder skriftlig form. Har noen vært borte i dette før eller har noe innspill? 😅

Anonymkode: a4bdd...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor henger du deg opp i det? Det at han jobber med salg forteller jo mye om at han er ekstrovert og komfortabel med å presentere seg selv og et produkt han er ansvarlig for. Det at han er leder innenfor dette faget forteller at han er kompetent og en person folk flest liker og har tillit til. At han ikke er sterk skriftlig påvirker tilsynelatende ikke hans prestasjoner eller omdømme i nevneverdig grad. Han har venner som er vant til at han er sånn..

Alle er ikke gode i alt, og alle har ikke god tekstforståelse. Det virker jo som om han kommer seg greit igjennom livet likevel.

Autist??? Virkelig?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg har mange venner som ikke forstår seg på min type humor og ironi, men som ikke nødvendigvis feiler noe eller er mindre sosialt kompetente for det om. Noen trenger bare å se kroppsspråk og høre tonefall for å forstå konteksten. 

Er du mye yngre? Jeg har i hvert fall merket at jeg som er oppvokst med telefon og internett mestrer dette på en helt annen måte enn mine eldre venner som ikke hadde sosiale medier før de allerede var vokst opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange sliter med å forstå ironi og sarkasme når det står skrevet, fordi de mangler kroppsspråk, toneleie og sånt. Det er egentlig ganske forståelig, for sånt er viktige elementer i språket. Ironi er jo egentlig også ganske komplekst. Jeg får litt vondt av sånne mennesker som åpenbart ikke har skjønt ironien i diverse kommentarfelt, og får mange stygge/hånlige kommentarer i retur om hvor dumme og teite de er som ikke tok ironien. 

Anonymkode: 01b07...656

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har det noen betydning for deg personlig?

Anonymkode: c9eaa...0f4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Plager det deg fordi du er redd for at folk skal tro at du er sammen med en dum mann?

Anonymkode: 184fd...219

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er det greit at han holder seg til 😂, istedenfor å late som om. Da faller han så tydelig gjennom! 

Anonymkode: 3ec47...505

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan det hende du ikkje forstår humoren? Sidan han svarer "😂😂😂" på ironi, som faktisk ikkje er ein dårlig reaksjon på nokon som bruker ironi? 

Anonymkode: 98b93...747

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det å le «😂😂😂» feil når poenget er tullete og skal være morsomt? 

Anonymkode: e97ff...288

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker du (eller han) at det utgjør et problem? Altså at dette kan skape forvirring eller direkte ulemper i møte med skole, arbeidsliv etc? 

Hva jobber han med som gjør at han åpenbart fungerer sånn til daglig uten å fungere skriftlig? Og er det verre digitalt enn det er «på papiret» (les: forstår han det som står i en bok eller avis når den er på papir?) Det din samboer har er en grad av fungerende analfabetisme. Altså at han i så liten grad forstår tekst at han ikke fungerer godt i hverdagen. Mange forstår digital tenkt vesentlig dårligere enn papir-tekst. Rundt 20% av befolkningen faller innunder «fungerende analfabetisme» så han er ikke alene.

Uansett bør han trolig gjøre noe med det. Men du får ikke gjort noe med det. Utover å legge ned en ekstra innsats på å hjelpe ungene med å ikke havne i samme uføret.

Anonymkode: cdee2...8c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Litt harsh overskrift men ja ja 😅 Samboeren min er 39 år og er verdens beste samboer og pappa til de to barna han har fra før. I virkeligheten skjønner han ironi, har humor og sarkasme. Han er også fungerende på jobb som salgssjef. Han er sosial, likandes og morsom i virkeligheten og sosialt smart og kan prate med hvem som helst.

Jeg har midlertidig har lagt merke til at han ikke skjønner ironi i skriftlig format. Han er med i flere felleschatter med både kompiser og kollegaer hvor de har typisk sær / sarkastisk og helt vanlig humor men der detter han av lasset. Jeg ser at han ofte oppfatter at nå er det noe tull og svarer med «😂😂😂😂» .. som viser at han ikke er med på den samme humortiske sjargongen.. Han forstår ikke litt «vanskelig» humor, og de gangene han prøver får jeg vondt på hans vegne helt enkelt. Man har ulik humor selvsagt, men han er far out. Han virker rett og slett ganske enkel i skriftlig format. Han har ikke dysleksi, men jeg merker at han ofte ikke får med seg informasjon og ikke «tolker» skriftlig informasjon på normal måte. Jeg har en ganske tørr humor men denne forstår han ikke i det hele tatt. Egentlig litt autistiske trekk, men kun når det gjelder skriftlig form. Har noen vært borte i dette før eller har noe innspill? 😅

Det har nok noe med hjernen hans og hvordan den fungerer mtp skrift. Kansje en slags form for dysleksi. Men han er ikke idiot bare pga det. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker du (eller han) at det utgjør et problem? Altså at dette kan skape forvirring eller direkte ulemper i møte med skole, arbeidsliv etc? 

Hva jobber han med som gjør at han åpenbart fungerer sånn til daglig uten å fungere skriftlig? Og er det verre digitalt enn det er «på papiret» (les: forstår han det som står i en bok eller avis når den er på papir?) Det din samboer har er en grad av fungerende analfabetisme. Altså at han i så liten grad forstår tekst at han ikke fungerer godt i hverdagen. Mange forstår digital tenkt vesentlig dårligere enn papir-tekst. Rundt 20% av befolkningen faller innunder «fungerende analfabetisme» så han er ikke alene.

Uansett bør han trolig gjøre noe med det. Men du får ikke gjort noe med det. Utover å legge ned en ekstra innsats på å hjelpe ungene med å ikke havne i samme uføret.

Anonymkode: cdee2...8c0

Tusen takk for svar! Jeg mistenker at det ligger noe mer bak som en diagnose, type dysleksi eller andre lesevansker / vansker med å oppfatte det man leser. Han sliter mye med å også få med seg hva jeg faktisk skriver til han, og «skummer» ofte gjennom og misforstår poenget. Så litt utfordrende er det innimellom 😅 Guttene hans på barneskolen fikk en klønete formulert lapp med «aktivitetsdagen er ikke avlyst», og da fikk han bare med seg avlyst og sendte ikke med turtøy. Osv osv. Skal ta det opp med han, han kan erkjenne at det er et problem når vi snakker om det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ts igjen. Glemte å svare! Han jobber som salgssjef og dette går helt knirkefritt da det ofte er møter face 2 face, han holder presentasjoner for bedrifter og er som sagt veldig god i muntlig format. Det er også andre som tar seg av mail og oppfølging senere så han slipper unna «kontorarbeidet» og eventuelle misforståelser 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...