Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er riktig kjønn, da? 

Anonymkode: 0cc56...548

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper du rapporterer meg nå, for denne kommentaren jeg gir deg nå er verdt jail. Men da håper jeg i såfall du mister, så kanskje du lærer deg en lekse. Og at du endrer holdning til kjønn. 

Anonymkode: 54ea9...d7a

Ta det med ro TS får ikke IVF kun fordi hun ønsker å velge kjønn i Norge. 

Anonymkode: 334d8...d1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er en grunn til at dette er ulovlig i Norge, ts. Ville vurdert om du virkelig vil ha barn, dersom kjønn er så viktig for deg

Anonymkode: 80311...8b4

Ja men det visste ikke jeg 

Anonymkode: f8b1a...232

AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro TS får ikke IVF kun fordi hun ønsker å velge kjønn i Norge. 

Hvorfor det? Det er en psyko medisinsk grunn for IVF. For og få ivt må man ha en medisinsk  grunn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper du rapporterer meg nå, for denne kommentaren jeg gir deg nå er verdt jail. Men da håper jeg i såfall du mister, så kanskje du lærer deg en lekse. Og at du endrer holdning til kjønn. 

Anonymkode: 54ea9...d7a

Ok? Jeg ser ingen grunn for og rapportere deg. Jeg kan for alt du vet ha mistet mange jeg, det forandrer ikke ønsket mitt for det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det? Det er en psyko medisinsk grunn for IVF. For og få ivt må man ha en medisinsk  grunn. 

Hva mener du? Velge kjønn er ingen medisinsk grunn. Med mindre det er arvelig sykdom som feks jenter får i slekts di regnes ikke det som medisinsk grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du? Velge kjønn er ingen medisinsk grunn. Med mindre det er arvelig sykdom som feks jenter får i slekts di regnes ikke det som medisinsk grunn. 

Ja og det sa en her i tråden hvis det var premie et eller annet sykdom så var det medisinsk grunn. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes denne tankegangen er dårlig gjort mot dem som faktisk sliter med å få barn. Køa for å få behandling i Norge er kjempelang! Skulle du liksom fått behandling bare fordi du vil ha «rett» kjønn? De som sliter bryr seg katten i om de får jente eller gutt! Jeg var heldig å bli gravid på første forsøk med begge mine, men har ei veninne som har prøvd å bli gravid i to år. Da jeg presterte å si at vi kom til å time nummer to til å bli vårbarn, og hvis vi ikke ble gravid innen da og da kom vi til å ta pause i prøvingen for å unngå å få vinterbarn (et privilegium å i det hele tatt kunne tenke sånn) svarte veninnen min: «jeg bryr meg ikke når på året vi blir gravide, vil bare ha et barn jeg🥺💔». Det knuste meg litt. Så nei, du får ikke gjøre ventetiden hennes lenger

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 23.13):

IVF kan jeg velge hvilket kjønn jeg vil ha? Dette har jeg hørt at går an ved IVF. 

Hvis du må ty til IVF så vær glad hvis du i det hele tatt lykkes med å få barn. 

Anonymkode: 2566c...9cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Synes denne tankegangen er dårlig gjort mot dem som faktisk sliter med å få barn. Køa for å få behandling i Norge er kjempelang! Skulle du liksom fått behandling bare fordi du vil ha «rett» kjønn? De som sliter bryr seg katten i om de får jente eller gutt! Jeg var heldig å bli gravid på første forsøk med begge mine, men har ei veninne som har prøvd å bli gravid i to år. Da jeg presterte å si at vi kom til å time nummer to til å bli vårbarn, og hvis vi ikke ble gravid innen da og da kom vi til å ta pause i prøvingen for å unngå å få vinterbarn (et privilegium å i det hele tatt kunne tenke sånn) svarte veninnen min: «jeg bryr meg ikke når på året vi blir gravide, vil bare ha et barn jeg🥺💔». Det knuste meg litt. Så nei, du får ikke gjøre ventetiden hennes lenger

Det er desverre en generell tendens i dagen samfunn. Folk som skal ha i pose og sekk som de vil. Jeg håper også at disse blir stoppet og tenker igjennom sin lite voksne væremåte.

Anonymkode: 2566c...9cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er delvis enig med deg. Jeg tenker også at man skal være glad så lenge man kan bli gravid og få friske barn. Men satt på spissen så kan man klage på at prisene har steget selv om man har gode lønninger og på ingen måte sliter økonomisk, mens andre sier at de håper at de har råd til å få mat på bordet. Det er forskjell på folk og situasjoner og slik er det bare. 
Jeg har to små barn, en gutt og en jente. Ble gravid på andre og første forsøk. Jeg ser egentlig ikke hva som er galt i å ønske seg et bestemt kjønn. Ved IVF befrukter man eggene og fryser dem ned. Dvs at man kan ha flere embeter på frys. Dersom man ikke ønsker flere barn så blir de destruert. Hva er forskjellen på å destruere et embryo fordi man har fått antall barn man ønsker seg og fordi det ikke er ønsket kjønn? Ting er like galt/riktig i mine øyner.

Anonymkode: cd31a...f2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ivf er en krevende hormonfylt behandling.  Gjør dette noe med kroppen senere?  Du settes jo i overgangsalder. Hadde aldri tatt ivf om jeg ikke måtte.

Hilsen ei med 3 forsøk bak seg, ikke ble det barn av det heller.

Anonymkode: 45cf6...ef3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er delvis enig med deg. Jeg tenker også at man skal være glad så lenge man kan bli gravid og få friske barn. Men satt på spissen så kan man klage på at prisene har steget selv om man har gode lønninger og på ingen måte sliter økonomisk, mens andre sier at de håper at de har råd til å få mat på bordet. Det er forskjell på folk og situasjoner og slik er det bare. 
Jeg har to små barn, en gutt og en jente. Ble gravid på andre og første forsøk. Jeg ser egentlig ikke hva som er galt i å ønske seg et bestemt kjønn. Ved IVF befrukter man eggene og fryser dem ned. Dvs at man kan ha flere embeter på frys. Dersom man ikke ønsker flere barn så blir de destruert. Hva er forskjellen på å destruere et embryo fordi man har fått antall barn man ønsker seg og fordi det ikke er ønsket kjønn? Ting er like galt/riktig i mine øyner.

Det handler ikke om destruering. Det handler om å velge kjønn. Det er store kostnader ved ivf og enda større når de skal sortere ut kjønn, på toppen av det kommer det etiske med å velge kjønn på bestilling. Jeg kjenner ett par som har gått gjennom ivf for å få jentebarn, de var ikke ufrivillig barnløse men begge foreldre hadde ett gen som gjorde at guttebarn ville dø tidlig.

Anonymkode: ed49b...cdf

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å destruere embryo og å bruke ressurser på noen somla bli gravid naturlig bare fordi de vil velge kjønn. IVF køen offentlig er lang og privat koster det fort 100 000 kroner om ikke mer. Hvis TS vil betale så mye for å få velge kjønn- ok. Ta opp plass på offentlig sykehus vil for meg være utrolig provoserende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er forskjell på å destruere embryo og å bruke ressurser på noen somla bli gravid naturlig bare fordi de vil velge kjønn. IVF køen offentlig er lang og privat koster det fort 100 000 kroner om ikke mer. Hvis TS vil betale så mye for å få velge kjønn- ok. Ta opp plass på offentlig sykehus vil for meg være utrolig provoserende. 

Selvsagt mener jeg ikke at dette skal være et tilbud hos det offentlige. Det burde bare praktiseres av private aktører og prislappen på ca 100 000,- synes jeg er innafor. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt mener jeg ikke at dette skal være et tilbud hos det offentlige. Det burde bare praktiseres av private aktører og prislappen på ca 100 000,- synes jeg er innafor. 

Tror ikke det er et tilbud hos private klinikker i Norge heller 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror ikke det er et tilbud hos private klinikker i Norge heller 

Nei det er ikke det, men som jeg skrev lengre oppe så er det tilbud om det blant annet på Kypros og i Italia. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 14.20):

Ivf er en krevende hormonfylt behandling.  Gjør dette noe med kroppen senere?  Du settes jo i overgangsalder. Hadde aldri tatt ivf om jeg ikke måtte.

Hilsen ei med 3 forsøk bak seg, ikke ble det barn av det heller.

Anonymkode: 45cf6...ef3

Man settes ikke i overgangsalder av ivf. Da hadde man ikke blitt gravid. Man kan settes i kunstig overgangsalder f.eks med høydose provera hvis man har endometriose, men man får syklus tilbake igjen når man slutter.

Anonymkode: ba84a...50a

AnonymBruker
Skrevet

Har du barn fra før TS? Syns dette virket veldig merkelig. Men som mange andre har sagt, dersom det er viktig nok for deg å få et bestemt kjønn kan du dra til utlandet dersom du har råd til det. Men jeg lurer så veldig på hva det er som er så innmari forlokkende med det en kjønnet kontra det andre? Evt hva som er så grusomt eller avskrekkende dersom du skulle få «feil» kjønn? Har absolutt hørt om mange som ønsker seg et bestemt kjønn, men dette syns jeg var å dra det i overkant langt over streken. 

Anonymkode: 2fec9...991

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...