Gjest Lillemus Mei Skrevet 9. januar 2006 #1 Skrevet 9. januar 2006 Jeg er mor til 3 og trenger litt hjelp. Den største ungen min på 8 år (gutt) og kan sitte hele dagen forran x-boksen hvis han får lov. Til dere med unger med samme lidenskap: Hvor lenge får deres barn holde på med slike spill, hva slags grenser har dere og hvordan klarer dere å følge med på om grensene overholdes?
Gjest Miloine Skrevet 9. januar 2006 #2 Skrevet 9. januar 2006 (endret) Det er ikke bra å la barnet ditt sitte en hel dag forran tv uansett om det er tegnefilm eller spill. Det står advarsler om nettop dette på tv spillene at enkelte kan utvikle epilepsi, dersom de sitter uavbrutt. Det er vel egentlig bare å ha en klar regel for hvor ofte og lenge han kan sitte med spillet. 2 timer er vel mer enn nok, men også da må han ha pauser fra flimmeret på skjermen. Det er du selv som må passe på at reglene følges, han er jo kun 8 år. Endret 9. januar 2006 av Miloine
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2006 #3 Skrevet 9. januar 2006 Vi har sånn ca en times grense pr dag når det gjelder alt av denne typen aktivitet. Enten det gjelder DS, tv, pc eller game boy, max tilsammen en time pr dag. Ungene får lov til å se på tv om morgenen på lørdag og søndag ca halvannen time, og da begrenser vi spillingen resten av dagen.
Fru Hansen Hanssen Skrevet 9. januar 2006 #4 Skrevet 9. januar 2006 Min sønn er stor kar på 15 år nå, og styrer seg stort sett selv på den fronten. Men da han var mindre hadde vi en grense på 1,5 time pr dag. Det ville han gjerne sitte sammenhengende. Vi løste det på den måten at han fikk en egen vekkerklokke. Etter tre kvarter ringte den, og både barn og voksne visste at nå var det pausetid. Så kunne vi sette den på ring igjen når pausen var over. På denne måten ble det ingen rom for diskusjon hvor lenge han hadde sittet. Han ble utrolig flink etterhvert til å regulere spillinga si selv. I dag er han som sagt 15 og styrer det selv med sunn fornuft, og litt innblanding fra mor.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #5 Skrevet 9. januar 2006 Våre unger har en grense på to timer pr. dag fordelt på to økter. De får se litt på TV om morgenen før de drar på skole/barnehage. Om kvelden får de se 1 time. Om de ønsker å se en film istedenfor hender det at de får lov til det istedenfor. Dersom de spiller data går det utover TV-tiden.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #6 Skrevet 9. januar 2006 Det står advarsler om nettop dette på tv spillene at enkelte kan utvikle epilepsi, dersom de sitter uavbrutt. ← er det sant?! det visste jeg ikke men det er jo logisk da.
Gjest Miloine Skrevet 9. januar 2006 #7 Skrevet 9. januar 2006 (endret) er det sant?! det visste jeg ikke men det er jo logisk da. ← ja, det er vel ganske kjent at det er det. søk om det på nettet så ser du jo det her eks. LES SVARET FRA LEGEN http://search.kvasir.no/query?what=wcache&...asp?visart=5924 Endret 9. januar 2006 av Miloine
Thomasine Skrevet 9. januar 2006 #8 Skrevet 9. januar 2006 Hos oss spiller 8-åringen 2.hver dag. Tv blir det hver dag ( om han vil...) Mandag, onsdag og fredag er spilledagene og da spilles det ca. 1-1,5 timer pr. dag - fordelt utover etpar økter. (Før og etter lekser). Helgene kommer det helt ann på været! Er det flott vær blir han "kastet" ut og spilletiden forkortes - er været dårlig spilles det litt mere.
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2006 #9 Skrevet 9. januar 2006 Det står advarsler om nettop dette på tv spillene at enkelte kan utvikle epilepsi, dersom de sitter uavbrutt. Utvikle...? Du mener vel fremkalle...? Man får ikke epilepsi av å spille tv-spill, men de som er disponert kan ved å bruke disse spillene ha økt risiko for å få anfall......
Gjest christineemily Skrevet 9. januar 2006 #10 Skrevet 9. januar 2006 9-åringen vår er i likhet med sine kamerater en lidenskapelig Play Station-spiller. Han får spille ca 3 hverdager i løpet av uka + helgene, og av og til må han også ha spillefrie helger. Han får ikke spille mer en to timer sammenhengende, - da blir han nemlig helt spinnvill !!! Dette gjelder også hvis han ser for mye tv en dag! Heldigvis har ikke broren på 5 blitt bitt av spille-bassillen enda .
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2006 #11 Skrevet 9. januar 2006 Jeg er mor til 3 og trenger litt hjelp. Den største ungen min på 8 år (gutt) og kan sitte hele dagen forran x-boksen hvis han får lov. Til dere med unger med samme lidenskap: Hvor lenge får deres barn holde på med slike spill, hva slags grenser har dere og hvordan klarer dere å følge med på om grensene overholdes? ← Nå er det mye fokus på barn som er lite i aktivitet. neste generasjons ryggpasienter. Jeg har ikke villet at en 8 åring skal sitte å spille mye. 8 åringer kal leke. Bruke fantasien, klatre i trær og bygge hytte. Hva med en halv time etter skolen og en halv time før sengetid. helger er det forbud mot pc.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #12 Skrevet 10. januar 2006 Utvikle...? Du mener vel fremkalle...? Man får ikke epilepsi av å spille tv-spill, men de som er disponert kan ved å bruke disse spillene ha økt risiko for å få anfall...... ← det er lov å skrive litt feil, du gjør j ofte det. Så lenge man skjønner hva som menes er vel ikke akkurat det noe å henge seg opp i.
Gjest Miloine Skrevet 10. januar 2006 #13 Skrevet 10. januar 2006 Utvikle...? Du mener vel fremkalle...? Man får ikke epilepsi av å spille tv-spill, men de som er disponert kan ved å bruke disse spillene ha økt risiko for å få anfall...... ← jeg mener så klart fremkalle, budskapet kom nok fram uansett
kallamilla Skrevet 10. januar 2006 #14 Skrevet 10. januar 2006 Det er vel stor forskjell det å fremkalle epilepsi pg det å utvikle epilepsi!!!! Og jeg trodde også at ved mye sammenhengende spilling er faren tilstede for å FREMKALLE epilepsi hos disponerte barn. Altså ikke utvikle
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2006 #15 Skrevet 11. januar 2006 Det er ganske stor forskjell på å utvikle og å fremkalle ja, og jeg er sikker på at selvom de fleste skjønte poenget, finnes det sikkert en eller annen stakkars sjel som ikke gjorde det. Derfor min småpirking, som jeg ikke kan skjønne at noen har tatt noen skade av. *Evelina - epilepsiekspert*
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #16 Skrevet 11. januar 2006 Da er det blitt gjentatt 4 ganger, nevnt, pirkete på, rettet opp, pirket på, pirket på igjen.Tror du vi har tungt for det eller? Datteren min er 11 år, og her i huset er det kun 2 timer, toppen 3 timer det er lov til å spille tv spill. I tillegg bruker hun PC til skolearbeid og chatting og tv titting så det blir utrolig mye flimmring for øynene/hjernen som kan utvikle sorry, fremkalle epilepsi i løpet av en dag. Ikke la tråden skli ut, da kommer medistermoderaten å rydder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå