AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Forholdet med eksen var svært, svært dårlig. Han var alvorlig deprimert, og det hadde ingen grenser eller begrensinger for hva han kunne si eller gjøre. Han tenkte 100% kun på seg selv, og det var noe jeg innså for sent. Selv over ett år etter bruddet så er selvfølelsen min på bunn, selvtilliten borte, jeg føler meg helt flat på en måte, som om jeg har ingenting å gi eller bidra med. Alt han fikk meg til å føle, han tok meg for gitt og kastet bort alle mine forsøk på å være der for ham. Jo mer jeg ga av meg og prøvde, mer forakt viste han meg, for så å snu og hente meg inn igjen når jeg nesten var utenfor døren. Han var ekspert på å gi meg skyldfølelse og få meg til å føle at jeg hadde gjort noe galt, som om han ikke ville anerkjenne depresjonen min, men heller fant grunner i meg til å føle den, og skylde på meg. Ingenting jeg gjorde var bra nok. Føler meg avslått på en måte, helt ugyldiggjort, blir det bedre? Anonymkode: f051f...825 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Det er nok vanlig dessverre. Anonymkode: 5e83c...1d5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Sikker på det var depresjonen som gjorde dette og at han ikke bare var en drittsekk generelt? Vi må passe på å ikke skylde alt på psykisk sykdom og gi sympati for noen er rett og slett bare idioter Anonymkode: 9bc50...31b 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sikker på det var depresjonen som gjorde dette og at han ikke bare var en drittsekk generelt? Vi må passe på å ikke skylde alt på psykisk sykdom og gi sympati for noen er rett og slett bare idioter Anonymkode: 9bc50...31b Jeg er ikke så sikker lenger når du spør sånn, men han sa det selv at han var deprimert og beskrev det som det. Drittsekk var han, på alle måter, og jeg skulle gått tidligere. Men trodde liksom det var pga psyken.. Anonymkode: f051f...825 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke så sikker lenger når du spør sånn, men han sa det selv at han var deprimert og beskrev det som det. Drittsekk var han, på alle måter, og jeg skulle gått tidligere. Men trodde liksom det var pga psyken.. Anonymkode: f051f...825 Det er veldig mange som liker å ta den offerrollen for å manipulere andre så de selv slipper unna med mere... Skylde på psyken og stakkars meg så fælt jeg har det og kreve å bli tatt hensyn til og bli forstått og gitt nye sjanser, mens egentlig så er de fullt klar over hvordan de oppfører seg og at det har mer med personlighet og moral enn psykisk sykdom å gjøre.. Anonymkode: 9bc50...31b 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sikker på det var depresjonen som gjorde dette og at han ikke bare var en drittsekk generelt? Vi må passe på å ikke skylde alt på psykisk sykdom og gi sympati for noen er rett og slett bare idioter Anonymkode: 9bc50...31b Sikkert litt begge deler. Det er jo ingen motsetning... Anonymkode: 5e83c...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er veldig mange som liker å ta den offerrollen for å manipulere andre så de selv slipper unna med mere... Skylde på psyken og stakkars meg så fælt jeg har det og kreve å bli tatt hensyn til og bli forstått og gitt nye sjanser, mens egentlig så er de fullt klar over hvordan de oppfører seg og at det har mer med personlighet og moral enn psykisk sykdom å gjøre.. Anonymkode: 9bc50...31b Jeg sier ikke at det er feil eller noe, jeg bare klarer faktisk ikke å forstå at han skal ha vært helt klar over ting han sa og gjorde mot meg, om du skjønner hva jeg mener? I såfall hvordan kan man si og gjøre så veldig sårende og grusomme ting. Alle de tingene jeg hadde delt med ham i begynnelsen, ting jeg var usikker på eller hemmeligheter jeg hadde, han brukte det på forskjellige måter og det såret meg så hardt at jeg bare satt der og fikk ikke sagt et ord. De gangene jeg sa fra så ble det krangel ut av det.. Han var ikke slik mot alle, mot andre tok han seg sammen og tok på seg en sånn "jaja du vet det er tøft, men jeg klarer meg så godt jeg kan" holdning. Og fikk mye trøst og omtanke fra andre. Når jeg spurte ham om det så ble han bare sint og sa at jeg ikke vet noe om å være deprimert. Anonymkode: f051f...825
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han var ikke slik mot alle, mot andre tok han seg sammen og tok på seg en sånn "jaja du vet det er tøft, men jeg klarer meg så godt jeg kan" holdning. Og fikk mye trøst og omtanke fra andre. Når jeg spurte ham om det så ble han bare sint og sa at jeg ikke vet noe om å være deprimert. Anonymkode: f051f...825 Ganske vanlig dynamikk dessverre. Anonymkode: 5e83c...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ganske vanlig dynamikk dessverre. Anonymkode: 5e83c...1d5 Så det er vanlig? Anonymkode: f051f...825
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det er vanlig? Anonymkode: f051f...825 At deprimerte oppfører seg dritt mot kjæresten og hyggelig mot andre? Ja. De tør ikke vise venner hvordan de egentlig har det. Men hvis de ikke får hjelp, ødelegger de kjæresten. Anonymkode: 5e83c...1d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At deprimerte oppfører seg dritt mot kjæresten og hyggelig mot andre? Ja. De tør ikke vise venner hvordan de egentlig har det. Men hvis de ikke får hjelp, ødelegger de kjæresten. Anonymkode: 5e83c...1d5 Ja, det var dessverre det som skjedde, at jeg ble ødelagt og han vil ikke ha hjelp fortsatt etter det jeg hører. Anonymkode: f051f...825
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det var dessverre det som skjedde, at jeg ble ødelagt og han vil ikke ha hjelp fortsatt etter det jeg hører. Anonymkode: f051f...825 Ja, det er jo dumt for ham men han må fikse sitt eget liv. Og du må fikse ditt liv. Anonymkode: 5e83c...1d5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Forholdet med eksen var svært, svært dårlig. Han var alvorlig deprimert, og det hadde ingen grenser eller begrensinger for hva han kunne si eller gjøre. Han tenkte 100% kun på seg selv, og det var noe jeg innså for sent. Selv over ett år etter bruddet så er selvfølelsen min på bunn, selvtilliten borte, jeg føler meg helt flat på en måte, som om jeg har ingenting å gi eller bidra med. Alt han fikk meg til å føle, han tok meg for gitt og kastet bort alle mine forsøk på å være der for ham. Jo mer jeg ga av meg og prøvde, mer forakt viste han meg, for så å snu og hente meg inn igjen når jeg nesten var utenfor døren. Han var ekspert på å gi meg skyldfølelse og få meg til å føle at jeg hadde gjort noe galt, som om han ikke ville anerkjenne depresjonen min, men heller fant grunner i meg til å føle den, og skylde på meg. Ingenting jeg gjorde var bra nok. Føler meg avslått på en måte, helt ugyldiggjort, blir det bedre? Anonymkode: f051f...825 J A, funnet meg selv etter brudd med ca samme type mann som du hadde ut ifra beskrivelse. Var helt ødelagt og selvfølelse, selvtillit på bunn. Kom ut av kjærlighetssorg, fokuserte på veien videre og meg selv og aldri følt meg bedre. I retrospekt er jeg kjæleglad jeg kom meg unna, og det tror jeg du blir å føle på det samme gitt at han fikk deg til å føle alt det vonde. Anonymkode: 20466...fab
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det er jo dumt for ham men han må fikse sitt eget liv. Og du må fikse ditt liv. Anonymkode: 5e83c...1d5 Ja, takk, står i kø til psykolog men er veldig lang ventetid. I mellomtiden prøver jeg å lese meg opp om grenser og sånt, og er litt lei meg for at jeg ikke dumpa ham før. Jeg trodde det ville ordne seg. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): J A, funnet meg selv etter brudd med ca samme type mann som du hadde ut ifra beskrivelse. Var helt ødelagt og selvfølelse, selvtillit på bunn. Kom ut av kjærlighetssorg, fokuserte på veien videre og meg selv og aldri følt meg bedre. I retrospekt er jeg kjæleglad jeg kom meg unna, og det tror jeg du blir å føle på det samme gitt at han fikk deg til å føle alt det vonde. Anonymkode: 20466...fab Takk for oppmuntring, glad det gikk så bra med deg og håper jeg også ser lyset igjen snart. Anonymkode: f051f...825
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, takk, står i kø til psykolog men er veldig lang ventetid. I mellomtiden prøver jeg å lese meg opp om grenser og sånt, og er litt lei meg for at jeg ikke dumpa ham før. Jeg trodde det ville ordne seg. Anonymkode: f051f...825 Er ikke ventetid på privat psykolog/coach. Jeg brukte coach en del etter bruddet med min eks (for det og andre ting). Anonymkode: 5e83c...1d5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #16 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke ventetid på privat psykolog/coach. Jeg brukte coach en del etter bruddet med min eks (for det og andre ting). Anonymkode: 5e83c...1d5 Joda, men privat psykolog koster 1200kr timen, og så mye penger har jeg ikke dessverre. Coach har vi ikke her jeg bor tror jeg, har ikke sett noe. Bare kommunens lavterskel tilbud og det er kø der og Anonymkode: f051f...825
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, takk, står i kø til psykolog men er veldig lang ventetid. I mellomtiden prøver jeg å lese meg opp om grenser og sånt, og er litt lei meg for at jeg ikke dumpa ham før. Jeg trodde det ville ordne seg. Takk for oppmuntring, glad det gikk så bra med deg og håper jeg også ser lyset igjen snart. Anonymkode: f051f...825 Kjenner meg så godt igjen, det er 2-3 år siden bruddet og tror det er fin tid å finne seg selv og hva man skal se etter i neste partner og ikke. Selv om det er sykt leit og man tenker hvorfor man holdt ut så lenge.. Man hadde gode intensjoner og var glad i personen, såklart prøvde man lenger. Heldigvis lærer man mye og det er en erfaring man tar med. Det var veldig nyttig for selvrespekten og grensesetting mtp dating i ettertid. Anonymkode: 20466...fab 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier ikke at det er feil eller noe, jeg bare klarer faktisk ikke å forstå at han skal ha vært helt klar over ting han sa og gjorde mot meg, om du skjønner hva jeg mener? I såfall hvordan kan man si og gjøre så veldig sårende og grusomme ting. Alle de tingene jeg hadde delt med ham i begynnelsen, ting jeg var usikker på eller hemmeligheter jeg hadde, han brukte det på forskjellige måter og det såret meg så hardt at jeg bare satt der og fikk ikke sagt et ord. De gangene jeg sa fra så ble det krangel ut av det.. Han var ikke slik mot alle, mot andre tok han seg sammen og tok på seg en sånn "jaja du vet det er tøft, men jeg klarer meg så godt jeg kan" holdning. Og fikk mye trøst og omtanke fra andre. Når jeg spurte ham om det så ble han bare sint og sa at jeg ikke vet noe om å være deprimert. Anonymkode: f051f...825 Noen personer har narsissistiske og psykopatiske trekk. Noen personer er sadister. Jeg bodde med en jeg også skyldte oppførselen hans på depresjon men viste seg han var sosiopat. AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er vanlig? Anonymkode: f051f...825 Det er ikke vanlig å være sånn, men det er en vanlig dynamikk i forhold med psykisk vold som er det du har blitt utsatt for. Anonymkode: 9bc50...31b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, men privat psykolog koster 1200kr timen, og så mye penger har jeg ikke dessverre. Coach har vi ikke her jeg bor tror jeg, har ikke sett noe. Bare kommunens lavterskel tilbud og det er kø der og Anonymkode: f051f...825 Det er mange private psykologer som har statlig driftsavtale så det koster det samme som dps og går på frikort. Søk på "psykolog *din kommune* statlig driftsavtale" Anonymkode: 9bc50...31b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 Veldig normalt. Alvorlig deprimerte mennesker er gjerne ganske selvsentrert, og kan i en eller annen grad mislike sine nærmeste, selv om de egentlig er ganske avhengig av dem også. Jeg har selv vært alvorlig deprimert, og vet at jeg aldri vil involvere meg i et menneske som sliter med depresjon, basert på erfaringene jeg gjorde med meg selv. For det må være ekstremt slitsomt og tøft å være den nærmeste til en deprimert person. Det er mye å stå i. Anonymkode: b3572...ed5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå