Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er så blid og godt humør dagen lang, men hater virkelig å legge seg. Pleier å legge henne rundt 21, og da er det grining i kanskje en time. Jeg lar henne ikke gråte uten å trøste selvfølgelig, men går jeg ut fra rommet gråter hun igjen. Hun ligger bare å ser på meg lenge. Begynner det virkelig så tidlig med at de ikke liker å legge seg? Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? 

Anonymkode: 0908c...d94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun rett og slett ikke ønsker å ligge alene? 

Anonymkode: 88eb3...402

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje hun rett og slett ikke ønsker å ligge alene? 

Hun gråter også når jeg ligger her men i mindre mengder enn alene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hun er så blid og godt humør dagen lang, men hater virkelig å legge seg. Pleier å legge henne rundt 21, og da er det grining i kanskje en time. Jeg lar henne ikke gråte uten å trøste selvfølgelig, men går jeg ut fra rommet gråter hun igjen. Hun ligger bare å ser på meg lenge. Begynner det virkelig så tidlig med at de ikke liker å legge seg? Er det noe jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? 

Hva mener du «begynner»? Hun er kanskje overtrøtt, overstimulert, har kanskje forstått at søvn = separasjonz

Det kan hende hun trenger å gråte for å regulere seg om kvelden. Det har vår alltid gjort (1,5 år nå). Prøver å legge oss minst mulig oppi, for da varer det enda lenger. Bare holder rolig i armene feks. 

Anonymkode: b47d3...cc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du «begynner»? Hun er kanskje overtrøtt, overstimulert, har kanskje forstått at søvn = separasjonz

Det kan hende hun trenger å gråte for å regulere seg om kvelden. Det har vår alltid gjort (1,5 år nå). Prøver å legge oss minst mulig oppi, for da varer det enda lenger. Bare holder rolig i armene feks. 

Anonymkode: b47d3...cc5

Begynner som i begynner det så tidlig med at de ikke liker å legge seg. Ja det kan være men hun er så godt humør helt frem til senga. Har fått beskjed av helsesykepleier å ikke snakke med hun eller noe heller når hun skal sove så syns det er vanskelig å trøste. Kan de gråte i den alderen? Har fått beskjed at man ikke skal la de ligge alene å gråte. 

AnonymBruker
Skrevet

Da min gutt var så liten pleide jeg å lage «mammakapsel» til han. La meg rundt han med en arm på oversiden av hodet hans og knærne opp under beina hans. Da visste jeg at han ihvertfall hadde all kroppsvarme, trygghet og kjærlighet han kunne ønske. Så fikk han gråte seg ferdig mens jeg nynnet lavt.

Han har nok vært mye overstimulert da jeg helt ærlig ikke har skjønt helt hva som overstimulerer og har brukt mye tid på å roe seg om kvelden. Nå er han 9 mnd og gråter seg fremdeles ofte i søvn. Det er hjerteskjærende, men har lært meg å akseptere gråten og være tilstede for han uten å forstyrre. Dersom jeg begynner å «hjelpe» han med å rette på suttekluten etc tar leggingen uendelig mye lenger tid.

Anonymkode: d9918...305

AnonymBruker
Skrevet

3 mnd er alt for tidlig å begynne å legge alene i seng dersom de protesterer. Anbefaler å følge babyens rytme, så får du det som forelder mye bedre også. Å la baby gråte i en time høres helt grusomt ut. Baby forbinder jo da sengen med gråt..  Lek heller til hen blir trøtt og sovner uten gråt 😊

Anonymkode: 9705b...6d4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

3 mnd er alt for tidlig å begynne å legge alene i seng dersom de protesterer. Anbefaler å følge babyens rytme, så får du det som forelder mye bedre også. Å la baby gråte i en time høres helt grusomt ut. Baby forbinder jo da sengen med gråt..  Lek heller til hen blir trøtt og sovner uten gråt 😊

Jeg har fått beskjed av helsestasjonen å gjøre det slik. Baby gråter aldri alene, og selvfølgelig ikke en time i strekk. Men hun kan gråte i eksempel ett minutt også være rolig i 5-10 for så å gråte litt igjen, og det kan holde på i en time. 

AnonymBruker
Skrevet

Stakar liten… 

Anonymkode: 98202...082

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått beskjed av helsestasjonen å gjøre det slik. Baby gråter aldri alene, og selvfølgelig ikke en time i strekk. Men hun kan gråte i eksempel ett minutt også være rolig i 5-10 for så å gråte litt igjen, og det kan holde på i en time. 

Du MÅ ikke gjøre det helsestasjonen sier. De bestemmer ingenting. Om du vet at noe annet fungerer bedre så gjør du det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du MÅ ikke gjøre det helsestasjonen sier. De bestemmer ingenting. Om du vet at noe annet fungerer bedre så gjør du det. 

Nei det skjønner jeg men regner jo med de vet hva de snakker om i og med at de har en 5 årig mastergrad innenfor nettopp slike ting

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å legge tidligere? Min på 3 mnd gråter kun ved legging om hen er overtrøtt eller overstimulert. Jeg ammer i søvn og går ikke før hen har sovnet. Samsover og legger mellom 18-20, ca 2 timer etter oppvåkning fra siste dupp.

Anonymkode: 5a072...c2d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei det skjønner jeg men regner jo med de vet hva de snakker om i og med at de har en 5 årig mastergrad innenfor nettopp slike ting

Det betyr jo ikke at de kjenner barnet ditt godt nok til å ha en fasit 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei og nei, du å du for en rosenrød verden ❤️ TENK om alle hadde hatt det slik.

Vår lille gråt ved legging til natta da han var 3 mnd UANSETT om vi lekte til han var trøtt, om det var kos, amming, rutiner, understimulert eller overstimulert. Den eneste variasjonen var om han gråt 1 time eller 4 (som oftest nærmere sistnevnte). 

Vi prøvde ALT, gikk til lege, hs og ammeveileder. Fant til slutt ut at han hadde kort tb og låsninger i nakke via kiropraktor så han er gradvis blitt bedre. Sier ikke at barnet til ts har fysiske plager, men å sitte på et forum å gi andre foreldre dårlig samvittighet for å plage barnet til å gråte ved legging er faktisk ikke greit.

De aller fleste prøver sitt beste og de aller færreste ønsker å se barnet sitt streve og gråte i timesvis. Hadde det vært så enkelt som å leke en time ekstra hadde jo alle gjort det.

Anonymkode: d9918...305

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du prøvd å gi en flaske MME eller morsmelk ved legging? Prøvd å legge en time eller to tidligere? Så små blir fort overstimulert og sliten… Noen babyer behøver å gråte litt for å få regulert seg, ungen min liker ikke å bli tatt på/kose når hu skal sovne… 

Anonymkode: bdaff...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mest overrasket over at så mange her i tråden snakker om "leggetid" for noen på tre måneder med den største selvfølgelighet, jeg. På den alderen hadde ingen av mine noe særlig døgnrytme eller rutiner. De var sammen med oss på kvelden (typisk lå på puppen, eller i bæresjal) og så la vi de samtidig med oss selv (i bedside crib/samsov). Var ikke før sånn fem-seks måneder at det var noen vits i å prøve å legge de før oss selv (og ikke før sju-åtte måneder at vi lykkes med å legge de "alene" uten å ligge inntil).

Sier på ingen måte at alle babyer er som våre eller at vi har fasiten, mener bare at mange her i tråden virker å ha vel store forventninger til søvn hos en tre måneders baby. Det er stor forskjell på fjerde trimester og å legge en nesten ettåring. 

Anonymkode: 358b8...a33

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig. Her samsov vi til hun var 7 mnd og da gikk det plutselig helt av seg selv å legge henne alene. Vi gjorde ingenting nytt, hun trengte bare tid. De på 3 mnd klarer vel knapt produsere søvnhormoner selv, og trenger mer hjelp til å sove. 

Anonymkode: 9044c...4ad

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min gråt hver kveld fra fødsel til hun ble mange måneder og er fremdeles vanskelig å legge med mindre hun er akkurat passe trøtt (1 år)

Rundt 3 måneder startet vi med litt tidligere legging (istedet for 22-24 sammen med meg) og det var ikke noen stor suksess med en gang. Men om det ikke gikk så avsluttet vi og forsøkte igjen litt senere. Så la seg mellom 20 og 22. Jeg bysset, ammet og bar baby da til hun sovnet og gikk aldri ut av rommet eller lot henne ligge gråtende i sengen (selv om jeg var der). Jeg holdt henne alltid hvis hun gråt. Mange babyer trenger hjelp til å sovne. 

Anonymkode: 0059e...e24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke legge barnet mitt før hun var 6 mnd. Før det sov hun litt oppå meg på kveldstid, våkna kanskje litt,og så la vi oss sammen og samsov hele natta. Men hun har alltid brukt veldig lang tid på å sovne om det ikke var oppå brystet mitt. Litt bedre når hun ble 14-15 mnd 😊 så håper ikkke du tenker at det "allerede" er vanskelig å legge henne, kanskje hun er for liten til å legge seg.

Anonymkode: 8a826...627

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi nærhet og kjærlighet! Amme i søvn og eller samsov. Den lille har levd med nærhet til deg, lukten av deg og hjerteslagene dine i 9 måneder i livmoren og er nå ute i en ny, stor og kald verden! 🧡

Anonymkode: 774bd...b8d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...