Gå til innhold

Lære om "ulike kjønn" i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi fikk akkurat et skriv fra barnehagen der det står at pride skal markeres ved å jobbe med mangfold. Dette syns jeg er fint. MEN jeg reagerer på at det også skal snakkes om "ulike kjønn". Våre barn på 3 og 5 år og har absolutt IKKE kompetanse til å ta innover seg slik informasjon. Selv jeg som er i 30-årene føler meg forvirret med disse forskjellige kjønnene. 

Har dette blitt normalen nå? Allerede i barnehagen?! 

Anonymkode: 8db4d...635

• Liker 9
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🤯🤯

Anonymkode: c8d11...d1b

• Liker 4
Skrevet

Ulike kjønn...du vet..gutt og jente vettu...de skal ikke snakke om sex etc 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Ulike kjønn...du vet..gutt og jente vettu...de skal ikke snakke om sex etc 

Tror nok det blir mer enn gutt og jente

Anonymkode: b828c...c88

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde krevet detaljert informasjon om hva som skal læres bort.

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror nok det blir mer enn gutt og jente

Anonymkode: b828c...c88

Du tror..og i dine tanker og folk på kg går nå tanker til trans etc 

Hva med o morgen og snakke med barnehagen og hør hva de skal snakke om...en å starte en ny "hater pride" her på kg

• Liker 1
Skrevet
Gregarious skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde krevet detaljert informasjon om hva som skal læres bort.

Det har jeg allerede gjort. Har spurt etter hvilken litteratur som skal brukes (det står også at det skal leses høyt om) og at jeg lurer på hvordan de skal gå fram. 

Barnehagestyrer skriver tilbake at de tenkte det ville bli spørsmål rundt dette, og at hun vil sende ut et skriv etterhvert med mer informasjon. 

Jeg skrev da tilbake at jeg regner med at det skrivet kommer FØR de begynner å snakke om ulike kjønn. Ikke fått noe svar på siste mail enda. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Oisann, der røk anonymiteten, men pytt. 

Skrevet

Hva tenker dere er så ille med dette? Å snakke om at gutt kan elske gutt...jente og jente...oh at jenter kan kle seg som gutter og gutter kan ha på kjoler etc?  

• Liker 7
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Hva tenker dere er så ille med dette? Å snakke om at gutt kan elske gutt...jente og jente...oh at jenter kan kle seg som gutter og gutter kan ha på kjoler etc?  

Det er ikke dette jeg reagerer på. Vi snakker med ungene om at det finnes gutter som liker gutter, jenter som liker jenter osv. Vi har snakket masse om at gutter også kan bruke kjoler om de har lyst og at jenter også kan ha kort hår for å gi noen eksempler. 

Det er KUN dette med "ulike kjønn" jeg reagerer på. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Lundii skrev (Akkurat nå):

Det er ikke dette jeg reagerer på. Vi snakker med ungene om at det finnes gutter som liker gutter, jenter som liker jenter osv. Vi har snakket masse om at gutter også kan bruke kjoler om de har lyst og at jenter også kan ha kort hår for å gi noen eksempler. 

Det er KUN dette med "ulike kjønn" jeg reagerer på. 

Hva trigger deg i ulike kjønn da 

• Liker 3
Skrevet
Sofakona skrev (Akkurat nå):

Hva trigger deg i ulike kjønn da 

Det som trigger meg er at de har ikke forståelse til å ta innover seg slik type informasjon når de er 3 og 5 år gamle bare. 3 åringen har akkurat lært seg at bestemor faktisk er min mamma og at jeg også har vært en baby og ligget i hennes mage. Det her blir altfor komplisert og forvirrende! 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Lundii skrev (1 minutt siden):

Det som trigger meg er at de har ikke forståelse til å ta innover seg slik type informasjon når de er 3 og 5 år gamle bare. 3 åringen har akkurat lært seg at bestemor faktisk er min mamma og at jeg også har vært en baby og ligget i hennes mage. Det her blir altfor komplisert og forvirrende! 

Hva slags informasjon da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen skal fremme inkludering og mangfold. 

Lykke til med å stoppe det som står i rammeplanen. 

Anonymkode: 22c9d...23b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Lundii skrev (3 minutter siden):

Det har de absolutt. 

De er ikke påvirket av de fordommene du har og er dermed enklere for å ha forståelse.

Stort sett går det: noen gutter ble født som jenter, nå er de ikke det lenger. 

Ungene sier : Ok

Så fortsetter de dagen sin. Fordi det er like naturlig for dem som alt annet de lærer. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sofakona skrev (3 minutter siden):

Hva slags informasjon da? 

Det vet jeg ikke, så derfor har jeg etterspurt flere svar over mail som nevnt over. 

AnonymBruker
Skrevet

Å lære barn at du kan se ut akkurat som du ville om du er gutt eller jente, DET er inkludering og mangfold!

Anonymkode: f94f8...34c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har de absolutt. 

De er ikke påvirket av de fordommene du har og er dermed enklere for å ha forståelse.

Så fortsetter de dagen sin. Fordi det er like naturlig for dem som alt annet de lærer. 

Hvorfor ikke lære ungene noe de har nytte av?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har de absolutt. 

Syns det er interessant at DU vet bedre enn meg hva mine barn kan forstå av ulik type informasjon🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hank Amarillo skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke lære ungene noe de har nytte av?

Det er like nyttig som å lære at noen er født med to armer og bein, andre med en arm. Noen er brune, noen er hvite, noen sitter i rullestol, andre hører ikke. Osv. 

Å fremme inkludering og mangfold 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...