AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Tok min 15-åring på fersken i å røyke i dag. Han sier han gjør det sjelden, men vil ikke spesifisere sjelden. Jeg ønsker å håndtere dette på en måte som ikke fører til opprør av noe slag. Noen som har vært i samme situasjon og vil dele hva som fungerte? Anonymkode: 89590...340
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Da ville jeg sjekket om det også røykes noe annet en tobakk. For det er veldig veldig mange i den alderen som røyker mer en vanlig røyk. Hilsen en som jobber med ungdom. Anonymkode: 11441...464 6
TinaEmilie98 Skrevet 2. juni 2023 #3 Skrevet 2. juni 2023 La gutten røyke om han vil det! Ikke noe du får gjort med det uansett! Om du yter motstand mot det vil det bare bli mer spennende! Jeg begynte selv å røyke da jeg var 12, og fortalte det hjemme da jeg var 13. Jeg hadde heldigvis eldre søsken som røyka, så det ble ikke noe bråk av det! 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Jeg leste på et eller annet forum for flere år siden en mor som oppdaget at hennes datter røykte. Hun sa at det var helt ok, men ALT som kom inn i hennes hus og luktet røyk ble kastet(altså gjemt bort, men datteren trodde ble kastet). Så kastet hun et par jakker, noen andre klær og litt til. Så slutta datteren å røyke. Svært effektivt😄 Anonymkode: 88819...ac4 10
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #5 Skrevet 2. juni 2023 TinaEmilie98 skrev (1 time siden): La gutten røyke om han vil det! Ikke noe du får gjort med det uansett! Om du yter motstand mot det vil det bare bli mer spennende! Jeg begynte selv å røyke da jeg var 12, og fortalte det hjemme da jeg var 13. Jeg hadde heldigvis eldre søsken som røyka, så det ble ikke noe bråk av det! Oi. Hvor får en 12åring penger til sigaretter fra? Anonymkode: cf647...669
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #6 Skrevet 2. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Oi. Hvor får en 12åring penger til sigaretter fra? Anonymkode: cf647...669 Kanskje hen stjeler? Jeg stjal sigarettene til bestemor da jeg var 13-14. Røykte ikke selv engang, men tok med på skolen for å selge. Anonymkode: 96aaf...7ba 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #7 Skrevet 2. juni 2023 Tenker at det er lite du får gjort om 15 åringen ønsker å røyke eller snuse. Du kan selvsagt si at dette ikke er ønskelig i ditt hjem, og ser du røyk/snus så blir det kastet/tatt. Ikke gi penger slik at han kan få kjøpt seg. Men om han ønsker å røyke, er det minimalt du kan gjøre for å forhindre det. Alle ungdommer er i dag nok opplyst til å vite alle form for helserisikoer med det. Men folk røyker og snuser fordi om. Anonymkode: 3aa11...403
gjest283 Skrevet 2. juni 2023 #8 Skrevet 2. juni 2023 TinaEmilie98 skrev (1 time siden): La gutten røyke om han vil det! Ikke noe du får gjort med det uansett! Om du yter motstand mot det vil det bare bli mer spennende! Jeg begynte selv å røyke da jeg var 12, og fortalte det hjemme da jeg var 13. Jeg hadde heldigvis eldre søsken som røyka, så det ble ikke noe bråk av det! En 15-åring skal da ikke røyke! Begynner man tidlig er det stor sjanse at en blir avhengig som voksen. Er du klar over alle helseplagene som kommer ved røyking? 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #9 Skrevet 2. juni 2023 Jeg begynte å røyke som 14-åring. Moren min fant ut av det. Hun snakket rolig og ordentlig med meg om det, forklarte både de helsemessige konsekvensene og hvor dyrt det er å bli avhengig. Videre sa hun at hvis dette gjentar seg, vil det bli konsekvenser i form av husarrest og fratakelse av mobil. Jeg brydde meg ikke særlig, så jeg fortsatte. Hun fant ut av det igjen, og da ble det som hun hadde sagt. Det hjalp heller ikke. Når jeg var fri igjen fortsatte jeg som vanlig. Når jeg tenker tilbake på det, kan jeg forstå måten hun håndterte det på, men jeg tror ikke noe hun hadde sagt eller gjort ville fått meg til å slutte. Jeg var en stå tenåring. Så det er ikke sikkert det nytter å gjøre så mye, men ta gjerne en prat om hvorfor du ikke ønsker at han skal gjøre det og sett grenser for hva som er tillatt i deres hus. Selvsagt angrer jeg på valget mitt i dag, men det nytter ikke. Anonymkode: 3180e...f45 2
TinaEmilie98 Skrevet 2. juni 2023 #10 Skrevet 2. juni 2023 gjest283 skrev (13 minutter siden): En 15-åring skal da ikke røyke! Begynner man tidlig er det stor sjanse at en blir avhengig som voksen. Er du klar over alle helseplagene som kommer ved røyking? 14-15 års alder er vel ganske vanlig alder for å prøve ut røyk og/eller snus… Er fullstendig klar over at man kan bli avhengig… Jeg er jo det selv! Og alle er vel klar over at man kan få helseplager av å røyke. Men mange røyker allikevel, fordi man liker det!
TinaEmilie98 Skrevet 2. juni 2023 #11 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Oi. Hvor får en 12åring penger til sigaretter fra? Anonymkode: cf647...669 Jeg fikk jo ukelønn, hadde sparepenger, og fikk røyk fra eldre venner. Så begynte jeg å jobbe da jeg var 13. Både sommerjobb og ekstrajobb på fritiden.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #12 Skrevet 2. juni 2023 TinaEmilie98 skrev (2 timer siden): La gutten røyke om han vil det! Ikke noe du får gjort med det uansett! Om du yter motstand mot det vil det bare bli mer spennende! Jeg begynte selv å røyke da jeg var 12, og fortalte det hjemme da jeg var 13. Jeg hadde heldigvis eldre søsken som røyka, så det ble ikke noe bråk av det! Ja, la ungen ødelegge lungene og helsa fra helt ung alder. Han kommer sikkert til å si stor takk til TS for at hun bidro til lungeskadene hans. Anonymkode: 8fd69...3a2 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #13 Skrevet 2. juni 2023 TinaEmilie98 skrev (3 minutter siden): 14-15 års alder er vel ganske vanlig alder for å prøve ut røyk og/eller snus… Er fullstendig klar over at man kan bli avhengig… Jeg er jo det selv! Og alle er vel klar over at man kan få helseplager av å røyke. Men mange røyker allikevel, fordi man liker det! Jeg liker å spise sjokolade. Men jeg begrenser meg likevel, sånn at jeg unngår å pådra meg overvekt og helseskade. Man kan like mye rart, men sunn fornuft er det ingen som har avlyst enda. Anonymkode: 8fd69...3a2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #14 Skrevet 2. juni 2023 Hvor får han forresten penger til røyk fra? Jeg hadde kuttet pengestrømmen fullstendig - ikke noe kino, butikkturer, kjøpelunsj. Matpakke og underholdning hjemme. Anonymkode: 8fd69...3a2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #15 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 12.29): Hvor får han forresten penger til røyk fra? Jeg hadde kuttet pengestrømmen fullstendig - ikke noe kino, butikkturer, kjøpelunsj. Matpakke og underholdning hjemme. Anonymkode: 8fd69...3a2 Han har veldig lite penger å rutte med. Ifølge han selv er det venner som kjøper fra eldre ungdommer, og som gir han røyk gratis. Anonymkode: 89590...340
Hannah80 Skrevet 3. juni 2023 #16 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 12.29): Hvor får han forresten penger til røyk fra? Jeg hadde kuttet pengestrømmen fullstendig - ikke noe kino, butikkturer, kjøpelunsj. Matpakke og underholdning hjemme. Anonymkode: 8fd69...3a2 Så han skal begynne å stjele da, slik at han kan gjøre de samme tingene som andre ungdommer?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #17 Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 2.6.2023 den 12.06): Jeg begynte å røyke som 14-åring. Moren min fant ut av det. Hun snakket rolig og ordentlig med meg om det, forklarte både de helsemessige konsekvensene og hvor dyrt det er å bli avhengig. Videre sa hun at hvis dette gjentar seg, vil det bli konsekvenser i form av husarrest og fratakelse av mobil. Jeg brydde meg ikke særlig, så jeg fortsatte. Hun fant ut av det igjen, og da ble det som hun hadde sagt. Det hjalp heller ikke. Når jeg var fri igjen fortsatte jeg som vanlig. Når jeg tenker tilbake på det, kan jeg forstå måten hun håndterte det på, men jeg tror ikke noe hun hadde sagt eller gjort ville fått meg til å slutte. Jeg var en stå tenåring. Så det er ikke sikkert det nytter å gjøre så mye, men ta gjerne en prat om hvorfor du ikke ønsker at han skal gjøre det og sett grenser for hva som er tillatt i deres hus. Selvsagt angrer jeg på valget mitt i dag, men det nytter ikke. Anonymkode: 3180e...f45 Jeg tok en prat med han, og vil si at vi begge klarte å holde det på et fornuftig nivå. Han fortalte hvor ofte han har prøvd og hvem han får røyk fra. Jeg trakk frem de ulempene jeg kjenner til ved røyking, og understrekte at jeg ikke synes det er greit. Han sier han var nysgjerrig og ville prøve, men at det ikke er noe problem for han å si nei. Vet ikke helt hva mer jeg kan gjøre, annet enn å holde en åpen dialog med han og på den måten forsøke å forhindre at han prøver sterkere saker. Hadde selv en periode som 16-17 åring der jeg røykte i sommerferien, men sluttet når skolestart kom. Kanskje bare noe man må regne med at de skal prøve ut? Anonymkode: 89590...340
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #18 Skrevet 3. juni 2023 Om det er ett opprør vil ingenting du sier hjelpe fordi det er deg han har opprør fra. Eller altså jeg tenker tilbake og tenker at det var en måte å fortelle opphavet de ikke bestemte alt over meg på og jeg fant ikke noe bedre, så hadde ikke noe å bytte med. Eneste som hadde funket var mulig at en eldre ungdom hadde fortalt meg hvor sabla teit det er å røyke. ja eller en voksne jeg syns var kul. Tenkte på det med gulrot. kan kanskje funke med : du skal få lappen om du ikke røyker e.l. Hos meg gjorde det meg bare bedre på å skjule det som igjen gav meg mer mestringsfølelse. Foreldrene mine snakket jeg rundt. Fortalt sjeldent det jeg egentlig mente til dem. Jeg frigjorde meg jo Ikke lett det her. For en blir jo fort grisehekta og det er vanskelig å slutte og svært skadelig å fortsette. Finnes det noe foreninger der ut, rundt enten tematikken ungdom, røyking helse osv en kan spørre mer direkte og som kan gi tips ? Dette er jo en tematikk veldig mange foreldre må stå i. Ville googlet litt rundt det. Anonymkode: fd8f1...0cd
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #19 Skrevet 7. juni 2023 Jeg har en datter på 16 som røyker, det var skikkelig kjipt å oppdage det. Syntes det var flaut at min datter røyker! Hun begynte en gang i høst, nå røyker hun 10-15 om dagen. Jeg kjøper røyk til henne istedet for at hun må stresse med det selv, for da tror jeg hun kunne fått tilbud om sterkere ting! Det er faktisk ikke verdens undergang at hun synes det er godt med sigaretter, kunne vært så mye verre! Det er vel det jeg har landet på. Troen på at hun slutter av fri vilje uansett ila noen år. Anonymkode: a1c5f...817
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2023 #20 Skrevet 7. juni 2023 Vis noen videoer/bilder og opplys om bivirkninger av folk som har fått plager av røyk. Kols, astma, lungekreft, gule tenner etc. Opplys i samme slengen om farene med vaping. https://abcnews.go.com/US/teen-put-life-support-vaping-didnt-smoker/story?id=65522370 En får jo ikke gjort så mye med at ungen røyker utenom å vise skuffelse, at det er dyrt(vis et reelt regnestykke hva 10 røyk om dagen koster og hvor mye det blir på 1 år og 10 år så han ser hvor mye penger han kunne brukt på andre ting) og ikke minst om han f eks skal få lappen av dere er det uaktuelt når han røyker. Å bli sint, kjefte etc funker ikke. Skuffelse og opplyse er mer effektivt, men uten garanti. Han må iallefall innse at valget hans kan få store konsekvenser for han selv i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå