Gå til innhold

Hva er det som feiler det meg/ søvnen min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

OBS Langt innlegg.

Jeg er en 30 år gammel kvinne som ikke forstår hva det er som feiler meg/søvnen min. I mange år har jeg alltid vært klar over at jeg trenger mye mer søvn enn det som regnes som normalt. Før kunne jeg sove i 12 + timer før jeg klarte å våkne, men jeg har aldri følt meg uthvilt uansett hvor mye/lite jeg har sovet. 

Jeg var mye aktiv på treningssenter før og etter trening kom jeg hjem og klarte såvidt å gjøre noen ting. Hele dagen/kvelden var ødelagt etter trening og det føltes ut som jeg hadde feber etter hver treningsøkt og måtte bare ligge død på sofaen til jeg skulle legge meg, og da kunne jeg sove i 14-15 timer og var fortsatt helt død når jeg våknet. 

Nå de siste månedene har det eskalert og jeg kan sove opp imot 18-20 timer.. Og når jeg våkner er jeg et vrak og har gått glipp av så mye og forstår ingenting. 

Dette kan skje bare helt plutselig noen ganger. Jeg kan sovne i 9/10 tiden på kvelden og kan sove til kvelden dagen etterpå og jeg forstår ingenting når jeg våkner. Jeg har også sovet over avtaler jeg har flere ganger fordi jeg har slått av alle alarmene på mobilen i halvsøvne, har også noen ganger våknet til at jeg har kastet alarmklokka i gulvet og dette husker jeg ikke å ha gjort engang. 

En gang jeg sov over hos en venninne sov jeg i 8 timer. Når jeg kom hjem så måtte jeg bare gå å legge meg for jeg var så trøtt og sovnet i 8-9 tiden på kvelden og sov til rundt samme tid morgenen etterpå, var fortsatt like trøtt som dagen før. 

Dette skjedde også en gang jeg sov over  hos en annen venninne, hadde da sovet i 7 timer og lå nesten bare i sengen til jeg skulle gå. Jeg kom hjem i 6-7 tiden på kvelden og la meg i 9-10 tiden og sov til rundt samme tid morgenen etterpå.. Var fortsatt helt forjævlig trøtt når jeg våknet. 

Og sånn forsetter det til jeg går og legger meg, uansett hvor mye jeg har sovet. Hver gang jeg våkner har jeg også skikkelig brainfog og jeg klarer ikke snakke med folk før det har gått flere timer for hjernen min fungerer ikke. Har vært mye sint og frustrert pga det. 

Det har ingenting å si om jeg sover 6/8/20 timer, jeg er alltid trøtt og utslitt uansett. Har tatt alle blodprøver som er hos legen og alle var normale, så jeg har ikke mangel på vitaminer. Når jeg snakket med legen om at jeg kan sove så lenge og ikke forstår hva det kommer av så sa hun at "ja det er litt lenge å sove".. LITT?? Det er jo ikke normalt i det hele tatt.

Slet mye med depresjon før men ikke nå lenger. Føler meg bare nummen i følelser. Det har jeg vært i rundt 1 år nå, er ikke deprimert men ikke glad heller hvis det har noe å si. Jeg har jo gode dager også men kan våkne opp og ha dager der jeg hater folk og er irritert helt uten videre og vil ikke at folk skal snakke til meg, også dager der jeg føler meg mye bedre.

Noe jeg også har lagt merke til at jeg gir så mye mer faen i alt enn jeg gjorde før men har også fått veldig liten toleranse for ting, jeg kan plutselig snappe for ting jeg ikke ble sint for før (jeg var en skikkelig people pleaser før). Det er veldig vanskelig å forklare. Aner ikke om dette har noe med søvnen å gjøre men jeg ville bare få med det også i tilfelle.

Hvis noen har opplevd det samme så setter jeg pris på svar. 

Anonymkode: 4c6ef...641

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legen da? Regner med du er blitt utredet?

Anonymkode: 2e57d...dfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det samme, men tenker at du bør ta dette opp med legen på nytt. Ikke slå deg til ro med vage svar om at alt er ok og at du sover litt mye. Det er ikke normalt, så det er nok noe som ikke er helt som det skal, enten fysisk eller psykisk (eller begge deler).

At du er nummen i følelser kan absolutt være depresjon, som igjen kan gi utmattelse og stort søvnbehov. Så ja, snakk med legen din igjen. Vil ikke nåværende lege ta deg på alvor, så bytt lege eller gå til en privat lege.

Anonymkode: bc334...b34

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke jobb? Hvordan kan du sove hele døgnet? Hva med å sjekke narkolepsi, søvn apne, ME?

Anonymkode: d4e77...2aa

Skrevet

Du har i hvertfall en jævlig sløv lege om responsen på hvor lenge du sover innimellom bare er 'det var litt lenge' og du ikke blir henvist videre til de som kan teste søvnkvaliteten din. Er du testet for long covid, kyssesyken....

AnonymBruker
Skrevet

Be om søvnutredning, det høres ut som narkolepsi

Anonymkode: 41f0e...79f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at du bør snakke med legen din på nytt. Viktig at du får frem hvor lenge det har vært sånn og hvor plaget du er. De siste to månedene hvor du har fått forverring kan det hende at legen har tenkt at du har en depresjon og at hun vil se det an fordi de fleste depresjoner går over av seg selv i løpet av et par måneder. Men det du beskriver har jo vært et problem for deg i flere år og da bør du får noe slags form for hjelp. I det minste bør du få en god forklaring av henne på hva dette kan skyldes og hvorfor det eventuelt ikke skal sjekkes nærmere.

Anonymkode: cd394...373

AnonymBruker
Skrevet

Har du vondt i kroppen også? Vondt i hodet? Føler du deg svimmel? Hvordan er matinntaket ditt? er du i jobb? Har du faste rutiner? Bruker du noen form for medisiner?

Du lå ta blodprøver og be de spesifikt sjekke jern (alle typer) stoffskifte (alle typer), d vitamin og sikkert andre ting også. Sjekk at alle hormoner er i balanse. 

søvn avler søvn, sier de. Og i tillegg har matinntak mye å si for både søvn og livskvalitet. Om kroppen er vandt til x antall timer søvn, så vil den ikke gi slipp på det.

det finnes mange med lignende problemer som har klart å snu det ved hjelp av disiplin. Sove og stå opp til samme tider hver eneste dag, også i helger og i ferier. Mat til faste klokkeslett. Balansert kosthold, ikke mye sukker og raske karbohydrater. Etter en stund gjør man små justeringer underveis. Noen trenger hjelp til dette en person som fysisk må vekke seg etter x antall timer. 

kanskje er kroppen din bare vandt med å sove så mye, kanskje har du en parasomnia eller en annen søvnlidelse. Kanskje er det noe annet galt. uansett, så er første sted du må oppsøke hjelp hos lege.

mine barn har alle søvnforstyrrelser. Den kalles REM parasomnia. Det betyr at de i perioder trenger ekstremt mye søvn. De sover urolig, prater i søvne, noen ganger går de også i søvne og gjøre rare og merkelige ting. Uansett hvor tungt de sover, så er ikke søvnkvaliteten god, og de får aldri sovet nok.

dette er arvelig, og flere i familien har det. Noen er hardere rammet enn andre. Noen er ikke i stand til å ha en vanlig kontorjobb, f.eks.

Anonymkode: 9b82c...017

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...