Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det slik at når jeg prater og melder med mennesker i livet mitt som jeg bryr meg om, eller naboer for den saks skyld, så er det helt naturlig å følge opp det den andre prater om med oppfølgingsspørsmål. Det er jo en naturlig del av en samtale om man er interessert.

for eks.

-I morgen tidlig drar jeg og barna tidlig, vi skal på helgetur.

-Å, spennende. Hvor skal dere?

osv....

Og så er det noen som aldri spør.

-Nei, nå må jeg legge meg. Jeg skal tidlig opp og gjøre noe utrolig spennende.

-Å ja. God natt.

Det kan gjelde både meldinger og i det virkelige liv. Da føler jeg at jeg er helt uinteressant som person.

Er det bare meg som føler det?

Anonymkode: 40ee7...6f0

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å skyte inn litt om deg selv innimellom med sånne. De tenker rett og slett ikke på det og er vant til å bable om sitt. 

Du får trøste deg med at du neppe er den eneste i deres omkrets som irriterer deg over dette.

Anonymkode: 9e2ed...21b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller bare oppfølgingsspørsmål hvis jeg er interessert i å vite mer eller vil prate mer med personen. 

Anonymkode: a9fcb...fc5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg er det slik at når jeg prater og melder med mennesker i livet mitt som jeg bryr meg om, eller naboer for den saks skyld, så er det helt naturlig å følge opp det den andre prater om med oppfølgingsspørsmål. Det er jo en naturlig del av en samtale om man er interessert.

for eks.

osv....

-Å ja. God natt.

Det kan gjelde både meldinger og i det virkelige liv. Da føler jeg at jeg er helt uinteressant som person.

Ville skrevet hva skal du gjøre i morgen og igjen jøsses så spennende deretter god natt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsentrerte personer som ikke interesserer seg for venners liv 

Anonymkode: 5d2f6...dc1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

for eks.

osv....

-Å ja. God natt.

I forhold til eksempel to der, så er for å være ærlig den type kommunikasjon noe av det værste jeg vet. Det er hinting, og hinting er ikke kommunikasjon -Mennesker som stadig sier ting på den måten gjør det ofte i andre sammenhenger også, feks hvis de er sure for noe eller trenger hjelp til noe.

Eksempel fra eget liv da så har jeg en slik person i nær krets. Jeg følger opp ca 40% av gangene, men orker ikke alltid. 
Hvorfor kan man ikke bare si det rett ut? «Åh, vet du hva jeg skal i morgen? Jeg er så spent/glad og vil dele med deg». «Du, jeg er sliten/har vondt/lei meg for ….». «I dag klarte jeg noe veldig bra/fikk skryt for/ønsker å dele….». I steden for hinting og snikskryt.

Men nå er jeg fan av lite drama og direkte (ikke missforstå med ufin) kommunikasjon og å «eie» egne følelser.

Alle er vi forskjellige, og vi to (hvis du er slik som beskrevet over) måtte funnet en middelvei å prate på, for min måte er ikke mer galt en din måte -bare forskjellig.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si meg enig med eksempel nr to. Slikt ser jeg på som fisking og det ignorerer jeg bevisst. 

Anonymkode: 4af65...3ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så rare dere er som bevisst ignorerer det 😊 det er jo sånn man ordlegger seg hele tiden, venner stiller oppfølgingsspørsmål, mens bekjente som ikke er interessert i deg gjør det ikke.

Mannen har en tante som er enda verre, hvis du sier «vi kom akkurat hjem fra Spania» så kan hun svare: «naboene der vi bodde før var i spania en gang». Så får vi en laaaaaang historie uten poeng om naboenes tur til Spania, mens hun er null interessert i vår tur til Spania. Dama er ensom, lurer på hvorfor.. 😅 

Anonymkode: ef150...705

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

-Å ja. God natt.

Selvsentrerte personer som ikke interesserer seg for venners liv 

Anonymkode: 5d2f6...dc1

Jeg synes dette eksempelet ikke er selvsentrert. Ut fra denne samtalen tolker jeg at personen som svarer er bevisst nok til å avslutte samtalen etter at den som sender meldingen sier god natt, slik at den ikke fortsetter i det uendelige.

Anonymkode: bf650...61f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

for eks.

osv....

-Å ja. God natt.

Kommer jeg ikke med oppfølgingsspørsmål, så er jeg ikke interessert. Ellers så mener jeg folk kan gå rett på sak. Istedet for "i morgen skal vi noe spennende med barna", så kan du bare si det rett ut "i morgen skal vi på tivoli og teater med barna". blir mye "gå rundt grøten" -prat føler jeg. 

Anonymkode: 7bb6c...32e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er slik, og jeg synes det er kjempetungt! Han mener ikke noe vondt med det, og er klar over selv at kommunikasjon ikke er hans sterkeste side. Men jeg synes av og til det er vanskelig å føre en «normal» samtale. Spesielt sårt er det dersom jeg har det vanskelig på noe vis og trenger å lufte mine innerste tanker (har gått gjennom mange kriser i det siste), og han ØNSKER å hjelpe og være der for meg. Så får jeg bare ikke til å snakke med han, for jeg føler det blir en monolog… 

Oppi det hele kan han være frustrert fordi han mener jeg forteller venner mer om spesielle situasjoner, enn jeg gjør til han. Det stemmer egentlig ikke. Når han f.eks spør om hvordan det gikk på et møte, så begynner jeg jo som normalt på en oppsummering. Mens vennene mine kan da stille videre spørsmål som; «ok, hvordan reagerte de når du sa det?», «Men den avgjørelsen var vel ikke helt som du håpte på…?», osv.., og da får jo de mer informasjon enn jeg kommer på å gi i et referat 🙈

Anonymkode: 2abdb...b96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så rare dere er som bevisst ignorerer det 😊 det er jo sånn man ordlegger seg hele tiden, venner stiller oppfølgingsspørsmål, mens bekjente som ikke er interessert i deg gjør det ikke.

Mannen har en tante som er enda verre, hvis du sier «vi kom akkurat hjem fra Spania» så kan hun svare: «naboene der vi bodde før var i spania en gang». Så får vi en laaaaaang historie uten poeng om naboenes tur til Spania, mens hun er null interessert i vår tur til Spania. Dama er ensom, lurer på hvorfor.. 😅 

Anonymkode: ef150...705

Sånn er mamma også! Det er dritirriterende!

Anonymkode: 867f4...8cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt at alle er enig, men ikke stiller oppfølgingsspørsmål 😂

Hvorfor lurer du på om det bare er du som føler det sånn? 🤪

Anonymkode: bf650...61f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stiller oppfølgingsspørsmål når folk ikke hinter/fisker.

"Å, jeg gleder meg til i morgen, da skal jeg gjøre noe spennede"

Det er fisking, det ignorerer jeg.

"Å, jeg gleder meg til i morgen, da skal jeg for første gang på festival!"
DA svarer jeg! "Å, så kjekt. Hva slags festival da?" Osv.

Anonymkode: 4af65...3ff

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

for eks.

osv....

-Å ja. God natt.

Jeg stiller gjerne oppfølgingsspørsmål til ting som 'vi skal til Oslo i helgen', men halvkvedede viser som 'vi skal på helgetur/noe utrolig spennende' er bare søken etter oppmerksomhet og det gidder jeg ikke bygge opp under. Har du noe du har lyst til å fortelle meg så spytt ut, ikke sleng ut hint på linje med å tagge seg på sykehus på facebook uten mer informasjon. 

Anonymkode: b9df6...744

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ignorerer fisking både på melding og  på FB. "Liker" eller kommenterer aldri folk som kun forteller litt.

Anonymkode: f0cf2...2e7

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener og jeg er enig. Man betyr liksom ikke noe for samtalen, man bare er det så den andre kan snakke og snakke til de blir lei.

Anonymkode: e4721...569

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker ikke å virke innpåtrengende, så jeg unngår oppfølgingsspørsmål med mindre personen allerede har sagt både A og B og C.

"I morgen skal jeg noe spennende!" - da tenker jeg at hvis vedkommende ville dele HVA så hadde det tatt en halv kalori å dele det med én gang, så da vil kanskje ikke vedkommende egentlig dele detaljer? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende de er slitne, har mye å gjøre og ikke har noe særlig overskudd til å prate nå? Kan bli litt sånn da, merker selv at det varierer. Eller er det snakk om noen du har kjent lenge og som har vært sånn hele livet?

Anonymkode: 5f1dc...cee

AnonymBruker
Skrevet

Ps fisking er ikke så sjarmerende, prøv å si alt rett ut og se responsen? Det gjør jeg og blir likevel ignorert, og de folkene har jeg tatt avstand fra, for jeg føler meg alltid ubetydelig når jeg går fra de samtalene

Anonymkode: e4721...569

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...