Gå til innhold

Hvorfor vil alle til Dps? Er det ikke bedre med avtalespesialist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så populært med Dps? Er det ikke bedre med avtalespesialist? 

Noen har jo råd til privat, så de kan benytte seg av det, men de fleste har jo ikke råd til det. 

Anonymkode: aec40...c86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som jobber har råd til å gå privat som regel bare man prioriterer. Man må velge helsen ovenfor røyk, snus, alkohol og uteliv rett og slett. 

Men litt av problemet er også at som regel er det nettopp de som jobber eller går på aap som blir prioriterte av dps også siden de er mest samfunnsøkonomiske å hjelpe. 

Anonymkode: fe20a...09b

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilken problemstilling du har. For oppfølging over tid har avtalespesialist mer muligheter til det.

Anonymkode: 2dbdc...2c2

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det er liten vits i å søke avtalespesialist da de færreste vil ha "ansvaret" for noen som er dårlig i den grad jeg er. Men jeg får ikke DPS heller av samme grunn. Bare med formaning om at bemannet bolig er riktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, bedre med avtalespesialist. Men, stort sett så er det mye lenger ventetid hos dem enn hos dps. Avtalespesialister bestemmer selv hvilke pasienter de tar imot mens, dps må prioritere folk som har rett på hjelp etter paragrafer. Men fra august går alle henvisninger til dps og avtalespesialister direkte til dps. Også er det de som sitter på inntaket der som bestemmer hvilke pasienter som skal hvor, så da kan ikke lenger avtalespesialister velge pasienter selv. Fastlegen min sier at hun tror det kommer til å løse mye av problemene vi har inne psykisk helse.

Anonymkode: 2be32...63a

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om at det er liten vits i å søke avtalespesialist da de færreste vil ha "ansvaret" for noen som er dårlig i den grad jeg er. Men jeg får ikke DPS heller av samme grunn. Bare med formaning om at bemannet bolig er riktig. 

Spørsmålet er vel også hvorfor absolutt alle vil til akkurat psykolog. Hvorfor holder det ikke med psykiatrisk sykepleier eller vernepleier? Det er jo i hovedsak et spørsmål om kjemi som er det viktigste og ikke tittelen. 

Man kan få sykepleier i kommunepsykiatrien og det er ikke så vanskelig nåløye. På dps er det oftest bare utredning eller dbt de tilbyr (noe bare personer med eupf får) . Kanskje mer i de større byer da men. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spørsmålet er vel også hvorfor absolutt alle vil til akkurat psykolog. Hvorfor holder det ikke med psykiatrisk sykepleier eller vernepleier? Det er jo i hovedsak et spørsmål om kjemi som er det viktigste og ikke tittelen. 

Man kan få sykepleier i kommunepsykiatrien og det er ikke så vanskelig nåløye. På dps er det oftest bare utredning eller dbt de tilbyr (noe bare personer med eupf får) . Kanskje mer i de større byer da men. 

Uenig i at kjemi er det viktigste. Det viktigste er at behandler kan, og evner å lære bort, bruk av de riktige verktøyene individuelt tilpasset hver pasient.

Anonymkode: bbf7e...587

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg får mye mer ut av å prate med min tidligere behandler tilknyttet akuttpsykiatrien enn med sykepleieren jeg har i kommunen. Hun er bare så veldig mye mer dyktig og stiller helt andre spørsmål. Får meg til å tenke annerledes osv. Jeg kan ennå ringe henne, men hun har byttet jobb så ikke like ofte som før da jeg føler det må være litt mer krise. Men hun er en unik person. 

Det er bare en annen kvalitet på samtalene med henne. Jeg hadde ønsket å finne det samme i en behandler på DPS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jeg uenig i. Jeg har en veldig sammensatt diagnose og er avhengig av at min behandler har høy kompetanse på traumer. Det har ikke de psykepleierne jeg har vært hos hatt. Resultatet ble at de brøt meg ned og jeg ble mye, mye verre. Det er riktig at mange kan gå til sykepleier, men det er ikke samme kompetanse og det er mer en kjemi som er viktig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var bra å gå på DPS fordi det var effektive timer, god tidsbruk. Utredning, så undervisning og jobbing med de metodene som har best dokumentert virkning for tilstanden.

Anonymkode: 64ac1...280

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (43 minutter siden):

Hva gjør du om du trener akutt hjelp? Kan du kontakte Dps? 

Og hvem er denne kvinnen du kan ringe til? Høres helt fantastisk ut. 

Jeg har også autisme, og ble skrevet ut av Dps etter jeg fikk diagnosen. Så jo jeg til kommunen, men sykepleier i kommunen hadde altfor liten kompetanse til å hjelpe meg. Var mye bedre å prate vernepleier da, men de hadde heller ikke nok kompetanse i forhold til meg. 

Fastlegen fikk meg til en avtalespesialist som kan autisme i kvinner, så da har jeg en pause i kommunen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jeg uenig i. Jeg har en veldig sammensatt diagnose og er avhengig av at min behandler har høy kompetanse på traumer. Det har ikke de psykepleierne jeg har vært hos hatt. Resultatet ble at de brøt meg ned og jeg ble mye, mye verre. Det er riktig at mange kan gå til sykepleier, men det er ikke samme kompetanse og det er mer en kjemi som er viktig.

Huff ja, jeg var også til disse sykepleierne, og de brøt meg ned. Jeg forstår ikke hvorfor de gjør det? Har aldri vært så syk og dårlig som da jeg gikk til sykepleier i kommunen og Dps... 

Nå går jeg til en psykiater med høy kompetanse og begynner å få det bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva gjør du om du trener akutt hjelp? Kan du kontakte Dps? 

Og hvem er denne kvinnen du kan ringe til? Høres helt fantastisk ut. 

Jeg har også autisme, og ble skrevet ut av Dps etter jeg fikk diagnosen. Så jo jeg til kommunen, men sykepleier i kommunen hadde altfor liten kompetanse til å hjelpe meg. Var mye bedre å prate vernepleier da, men de hadde heller ikke nok kompetanse i forhold til meg. 

Fastlegen fikk meg til en avtalespesialist som kan autisme i kvinner, så da har jeg en pause i kommunen. 

Når jeg trenger akutt hjelp så kan jeg be om innleggelse i akuttpsykiatrien. Jeg har en avtale om innleggelser der. 

Hun damen er fantastisk. Jeg fikk hun som behandler i 2017. Hatt henne siden da, men hun byttet jobb etter påske. 

AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Når jeg trenger akutt hjelp så kan jeg be om innleggelse i akuttpsykiatrien. Jeg har en avtale om innleggelser der. 

Hun damen er fantastisk. Jeg fikk hun som behandler i 2017. Hatt henne siden da, men hun byttet jobb etter påske. 

Må du til fastlegen for å få innleggelse i akuttpsykiatrien? Jeg har lenge lurt på om det er noe for meg, men har aldri vært innlagt pga psyken i hele mitt liv. 

Er det en dame du hadde som behandler på Dps? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk også på at mange pasienter i psykiatrien bruker medisiner ved siden av. Dette kan ikke sykepleiere eller psykologer skrive ut. Mange må derfor gå til psykiater.

Anonymkode: 2be32...63a

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må du til fastlegen for å få innleggelse i akuttpsykiatrien? Jeg har lenge lurt på om det er noe for meg, men har aldri vært innlagt pga psyken i hele mitt liv. 

Er det en dame du hadde som behandler på Dps? 

Må dra til fastlegen eller til legevakten. Prøver å holde det til fastlegen. 

Behandler jobbet på akuttposten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...