AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Hei hei. Jeg har kronisk lavt jernlager og regnet derfor med at det ville bli lavere nå når jeg er gravid. Jordmor sa jeg skal begynne med jerntilskudd fra uke 18, men nå de siste par ukene har jeg vært fulstendig utslitt, mye hodepine og tungpust ved aktivitet. Jeg sovner gjerne fra 15 til 17, også igjen fra sånn 22 og ut natta. Jeg tar den multivitaminpakka for gravide som blant annet inneholder jern, men jeg trenger nok litt mer. Er det noen her som har begynt med jern tidligere enn uke 18? Har sendt melding til jordmor for å høre hva hun tenker, men tenkte bare å høre om andres erfaringer PS, jeg spiser utrolig mye leverpostei Anonymkode: 4fdbf...d37
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Tror ikke utslitheten kommer av jernmangel, men av graviditet. Spesielt siden du sier du har kronisk lavt - når man gravid og over tid har lavt skjer «endringer» saaaaakte. Men ved plutselig jernmangel kan man gjerne merke det. Tror mer det kommer av at du er gravid. Jeg fikk hadde selv lavt (så lavt at jeg måtte få jern intravanøst), og var sliten, men jeg hadde like lite jern før graviditeten og etter graviditeten (effekten varte kun noen måneder før den gikk ned) og var ikke sliten på den måten ved jernmangelen før eller etter graviditeten, kun når jeg var gravid og …. sliten. Lege og jordmor mente også at det nok var graviditeten som gjorde meg sliten. Nasjonale retningslinjer sier jo man skal begynne med jern i den uken du nevner dersom man har mangel på visse nivåer, men dersom du har kronisk lavt er det jo ikke noe i veien for å ta, tvert imot er det jo bare bra. Men legeråd skal ikke jeg gi deg over KG. Hvis du ringer legekontoret eller helsestasjonen og bare spør de i resepsjonen er jeg 100% sikker på at de, som er helsepersonell, sier at det bare er til å ta når du har fått påvist kronisk lavt. Anonymkode: 6d153...61f
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #4 Skrevet 2. juni 2023 Jeg tror jeg begynte å ta sterkere jerntilskudd etter første blodprøver, som jeg troor jeg tok i uke 7 eller 12 (husker ikke hvilken av de jeg tok blodprøver). Men jeg har alltid hatt lite jern, og tatt ekstra tilskudd, men sterkere dose i graviditeten. Du er nok ikke sliten pga jernmangel, det er nok graviditeten. De første to trimesterne sov jeg 12-14 timer på natta, var våken 2, og sov 2 igjen gjennom hele dagen😂 Så kommer 3. trimester og du får ikke sovet noen ting😃😃 Anonymkode: 68956...4bf
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #5 Skrevet 3. juni 2023 Jeg startet med jern nå nettopp. Tok noen ekstra blodprøver hos legen mtp svimmelhet og da fikk jeg beskjed om noe lavt jern. Fikk beskjed fra legen at man i utgangspunktet skulle starte med jern fra uke 18 men at det ikke skadet å starte nå. Jeg er i uke 13 😊 Anonymkode: 18580...91b
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #6 Skrevet 3. juni 2023 Jeg hadde vel noe lavt jernnivå før graviditet, men ble enda lavere når jeg ble gravid. Tok jern fra uke 10, når de så hvor lavt det var. Anonymkode: c1eda...1d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå