Gå til innhold

Dårlig start hos ny fastlege - hvordan få snudd det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet for 3 måneder siden og byttet da fastlege. Trodde jeg var heldig som fikk byttet da det var ledige leger. Nå er det enorme ventelister over alt. jeg er kronisk syk og følges opp av spesialist. Fastlegen jeg hadde før skrev ut faste medisiner etter skriftlig beskjed fra spesialisten og ordnet sykemelding ved behov. Jeg kunne og snakke med henne om jeg trengte det. 

Den  nye fastlegen er helt annerledes. Hun vil at jeg kommer på time annen hver uke for å snakke om situasjonen min. Hun kommer med råd som går imot det jeg har fått beskjed om av spesialisten og hun responderer dårlig om jeg prøver å si ifra om det. Jeg synes det er en belastning å ha så tett oppfølging. Trenger egentlig ikke annet fra henne enn medisiner, men jeg får ikke medisiner uten dobbeltime annenhver uke. Får ikke flere reit på resepten, kun for to ukers forbruk av gangen. Det er ikke en medisin man blir avhengig av eller kan misbruke og jeg har ingen historikk med å bruke medisiner på annen vis enn lege har gitt instruks om.  Jeg går til spesialist 4 ganger i året. Føler det er tilstrekkelig oppfølging, uten medisinen. 

usikker på hva jeg kan gjøre for å snu den skjeve starten med fastlegen. Blir frustrert, utmattet og fortvilet av det her. Noen som har gode råd? Spesialisten har prøvd å be fastlegen skrive ut medisin for lengre periode, men fastlegen har sagt nei. 

Anonymkode: cd65d...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du spørre henne hva målet hennes for deg er, og om hun kanskje kan være villig til å samarbeide med spesialisten? Evt kan du be spesialisten henvende seg til henne og be henne følge opp planen dere har originalt avtalt?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
kronblad skrev (Akkurat nå):

Kan du spørre henne hva målet hennes for deg er, og om hun kanskje kan være villig til å samarbeide med spesialisten? Evt kan du be spesialisten henvende seg til henne og be henne følge opp planen dere har originalt avtalt?

Takk for svar. Spesialisten har gjort det, men fastlegen ønsket ikke å endre sin måte å følge meg opp på. Har ikke spesialisttime før i august nå. Usikker på om det er verdt å kontakte spesialisten før det for å få ham til å prøve en gang til å si ifra til fastlegen. 

jeg står på venteliste for ny fastlege, men det er plass nr 87. Vil sannsynligvis ta lang tid.

AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege er mitt råd. De forandrer seg ikke,

Anonymkode: ae18d...c57

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å gå privat mens du venter på å bytte fastlege?

Anonymkode: ba3ea...2e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg flyttet for 3 måneder siden og byttet da fastlege. Trodde jeg var heldig som fikk byttet da det var ledige leger. Nå er det enorme ventelister over alt. jeg er kronisk syk og følges opp av spesialist. Fastlegen jeg hadde før skrev ut faste medisiner etter skriftlig beskjed fra spesialisten og ordnet sykemelding ved behov. Jeg kunne og snakke med henne om jeg trengte det. 

Den  nye fastlegen er helt annerledes. Hun vil at jeg kommer på time annen hver uke for å snakke om situasjonen min. Hun kommer med råd som går imot det jeg har fått beskjed om av spesialisten og hun responderer dårlig om jeg prøver å si ifra om det. Jeg synes det er en belastning å ha så tett oppfølging. Trenger egentlig ikke annet fra henne enn medisiner, men jeg får ikke medisiner uten dobbeltime annenhver uke. Får ikke flere reit på resepten, kun for to ukers forbruk av gangen. Det er ikke en medisin man blir avhengig av eller kan misbruke og jeg har ingen historikk med å bruke medisiner på annen vis enn lege har gitt instruks om.  Jeg går til spesialist 4 ganger i året. Føler det er tilstrekkelig oppfølging, uten medisinen. 

usikker på hva jeg kan gjøre for å snu den skjeve starten med fastlegen. Blir frustrert, utmattet og fortvilet av det her. Noen som har gode råd? Spesialisten har prøvd å be fastlegen skrive ut medisin for lengre periode, men fastlegen har sagt nei. 

Hu tjener fett på deg med den oppfølgingen en smartass lege som vet hvrodan tyne folk for kr bytt lege eller gå privat 

Anonymkode: 8a6c1...cec

AnonymBruker
Skrevet

Kan du vise henne denne meldingen du skrev her? Da kan det hende hun forstår deg bedre. 

Det er viktig at legen forstår pasienten sin. 

Anonymkode: 7dc08...f7b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bytt fastlege er mitt råd. De forandrer seg ikke,

Anonymkode: ae18d...c57

Egentlig enig, men her står 4000 uten fastlege og jeg står på venteliste plass 87 hos legen med kortest venteliste. Så jeg må forholde meg til hun nye frem til det blir en åpning his en annen lege. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du råd til å gå privat mens du venter på å bytte fastlege?

Anonymkode: ba3ea...2e3

Jeg kan vurdere det, mulig jeg får til å prioritere det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du vise henne denne meldingen du skrev her? Da kan det hende hun forstår deg bedre. 

Det er viktig at legen forstår pasienten sin. 

Jeg har sagt det muntlig. Usikker på om det hjelper henne å lese det i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sagt det muntlig. Usikker på om det hjelper henne å lese det i tillegg.

Jeg ville vist henne meldingen, så kanskje hun forstår deg bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Egentlig enig, men her står 4000 uten fastlege og jeg står på venteliste plass 87 hos legen med kortest venteliste. Så jeg må forholde meg til hun nye frem til det blir en åpning his en annen lege. 

Jeg kan vurdere det, mulig jeg får til å prioritere det. 

Jeg hadde nikket og bare jattet med.

Sjekk først om det finnes privat lege, for denne fastlegen er virkelig helt på bærtur.

Kan du ikke få resepter av spesialist? Det har jeg fått. 

Dobbelttime annenhver uke høres meget spesielt ut - jeg tror ikke dette kun gjelder for deg.

Jeg tenker du bør begynne å skrive referat fra timene, si du noterer for å holde oversikt.

Dette hun driver med vil jo være synlig hos apotek og i legekontorets timelister - så når du får ny melder du henne inn. 

Er det mulig å få fastlege i nabokommune? 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde nikket og bare jattet med.

Sjekk først om det finnes privat lege, for denne fastlegen er virkelig helt på bærtur.

Kan du ikke få resepter av spesialist? Det har jeg fått. 

Dobbelttime annenhver uke høres meget spesielt ut - jeg tror ikke dette kun gjelder for deg.

Jeg tenker du bør begynne å skrive referat fra timene, si du noterer for å holde oversikt.

Dette hun driver med vil jo være synlig hos apotek og i legekontorets timelister - så når du får ny melder du henne inn. 

Er det mulig å få fastlege i nabokommune? 

Ja, kanskje prøve det. Spesialisten kan sikkert ordne medisiner, vet avdelingen han jobber ved er veldig travel så hadde håpet å vente med å spørre ham før timen i august. 

nærmeste kommune med ledig fastlege er 3 timer unna. Jeg tror jeg undersøker privat først.

Skrevet

Trengte du fysiske legetimer hos forrige lege? Om e-konsultasjon er nok, må du jo ikke ha lege der du bor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, kanskje prøve det. Spesialisten kan sikkert ordne medisiner, vet avdelingen han jobber ved er veldig travel så hadde håpet å vente med å spørre ham før timen i august. 

nærmeste kommune med ledig fastlege er 3 timer unna. Jeg tror jeg undersøker privat først.

Ovenfor fastlegen later du som ingenting.

»Hvorfor resept fra spesialist? Åja, nei - apoteket bare sa jeg hadde flere uttak på en resept, tenkte ikke på det». 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (Akkurat nå):

Trengte du fysiske legetimer hos forrige lege? Om e-konsultasjon er nok, må du jo ikke ha lege der du bor? 

Jeg kunne velge hos forrige lege. Den nye tilbyr ikke e-konsultasjon. 

AprilLudgate skrev (1 minutt siden):

Ovenfor fastlegen later du som ingenting.

»Hvorfor resept fra spesialist? Åja, nei - apoteket bare sa jeg hadde flere uttak på en resept, tenkte ikke på det». 

Får prøve det fra august etter jeg har hatt spesialisttime.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kunne velge hos forrige lege. Den nye tilbyr ikke e-konsultasjon. 

Får prøve det fra august etter jeg har hatt spesialisttime.

Bytt tilbake til den forrige? 

AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (Akkurat nå):

Bytt tilbake til den forrige? 

Skulle gjerne gjort det, men hun har over 100 på venteliste. Siden jeg flyttet 5 timer unna trodde jeg det lureste var å få ny fastlege her jeg bor.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres mildt sagt så merkelig ut, at jeg tror dette er en lege du bør klage inn til Statsforvalteren.

Denne legen hadde mye ledig kapasitet, mens det er lange ventelister hos andre leger i kommunen. I dette tilfellet tror jeg det er slik av en god grunn.

Og siden hun har mindre å gjøre, setter hun deg opp på unødvendig hyppige timer, dobbeltimer, og skriver resept hver gang. Hun tjener enormt mye mer på deg enn hun burde mtp. hva du feiler og oppfølgingen hos spesialist.

Det hadde vært greit med dobbeltimer om dette var en diagnose hun ikke er kjent med fra før, og hun ønsket å følge deg opp tett med blodprøver osv. Men dette synes jo ikke å være saken her.

Denne legen påfører deg ekstra utgifter, du må bruke mye tid og energi på unødvendige legetimer kun legen selv tjener på, og legen tjener mer ved å skrive ut resepter hver eneste gang enn å skrive ut en som varer i flere måneder.

Ring Pasientombudet og snakk med dem, det er viktig at de får høre om slike leger. De kan også råde deg videre og ev. hjelpe deg med en klage.

Anonymkode: c20d9...cd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring spesialisten, ( avdelingen) og be han/henne skrive ut resepten. Spesialister skriver ut mine resepter jevnlig de. Selv slike fastlegen kunne fikset. 

Anonymkode: 4f73c...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...