Gå til innhold

Hvorfor så mange sinte på oss som har "L" på bilen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør jo forstå at vi som har "L" bak på er under læring. Flere ganger har jeg blitt tuta på. Jeg driver å lærer rundkjøring, og istedenfor å ta sjanser kan jeg vente noen sekunder for lenge, og det er nok med irritasjon. 

Kan forstå det kan være frustrerende for dere med mange års erfaring, men dette er noe både jeg og flere driver å lærer, og det punktet har dere selv en gang vært på.

Er det flere der ute med "L" på som er i samme situasjon?😅

Anonymkode: cd547...797

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei du 🙂 Hvis det er noen biler jeg absolutt ikke tuter på så er det de med L bak. Viser ekstra forståelse for de.

Men... man bør ikke ut på veien før man behersker det grunnleggende på lukket område. Dette gjelder sikkert ikke deg da.

Anonymkode: 7b392...7ef

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg irriterer meg over de med L på som åpenbart ikke burde vært ute på offentlige veier enda….Kan tute på de om det blir for ille.

Skjønner at man skal lære, men man kan ikke ut i trafikken om man betydelig ødelegger for trafikkflyten - det kan skape farlige situasjoner. Så når en bil med L på kjører i 25km/t på en fin vei med fartsgrense 60, ja, da tuter jeg selvsagt. Da viser ikke den med L hensyn til medtrafikanter og trafikkflyten. 

Anonymkode: 56105...f78

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Om ikke de tuter så ligger bilistene kliin oppi rævva på vår bil. Det må jeg si skaper trygghet når en er ny sjåfør. 

Jeg velger å tro at slike bilister som tuter og ligger bak er mindre begavede personer. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Er det mange som er det? Jeg har ikke sett noe til det. Har kjørt bak mange med L som med fordel kunne øvd litt mer før de kjørte på veien sammen med andre bilder. Jeg har aldri tutet, kjørt nærme dem eller vist på noen som helst måte at det irriterer meg. Når fartsgrensen er 60 er det fint å kjøre i er 20. jeg sier ikke at det gjelder deg, men de som ikke klarer å kjøre over 20 km/t bør kjøre på tomme, åpne plasser en stund til. 

Anonymkode: c0064...534

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei du 🙂 Hvis det er noen biler jeg absolutt ikke tuter på så er det de med L bak. Viser ekstra forståelse for de.

Men... man bør ikke ut på veien før man behersker det grunnleggende på lukket område. Dette gjelder sikkert ikke deg da.

Anonymkode: 7b392...7ef

Man får ikke øvd på å håndtere annen trafikk på lukket område, og det er jo gjerne det det går i - at man ikke har treningen i å bedømme luker, vite når man kan kjøre og når man må vente etc. 

Anonymkode: 666e5...e75

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så når en bil med L på kjører i 25km/t på en fin vei med fartsgrense 60, ja, da tuter jeg selvsagt.

Det skjer jo sikkert så ofte. Og du må gjerne tute, men like selvfølgelig er det at det er ulovlig bruk av horn, og kan medføre bot.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man får ikke øvd på å håndtere annen trafikk på lukket område, og det er jo gjerne det det går i - at man ikke har treningen i å bedømme luker, vite når man kan kjøre og når man må vente etc. 

Men en tar den treningen på kveld/natt og slipper folk forbi asap

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Jeg kan både plassering og annet, men det er når det er mange biler og trafikk jeg trenger trening i, og da må man gjøre det med trafikk🙈

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Men man trenger dessverre annen trafikk for å få trent. Det er klart rushtiden i Oslo ikke er stedet for nybegynnere, men folk blir jo like fordømt utålmodige og tuter om tre biler møtes i et kryss i Mysen klokka ni på kvelden og L'en bruker to sekunder "for lenge" i krysset. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg irriterer meg over de med L på som åpenbart ikke burde vært ute på offentlige veier enda….Kan tute på de om det blir for ille.

Skjønner at man skal lære, men man kan ikke ut i trafikken om man betydelig ødelegger for trafikkflyten - det kan skape farlige situasjoner. Så når en bil med L på kjører i 25km/t på en fin vei med fartsgrense 60, ja, da tuter jeg selvsagt. Da viser ikke den med L hensyn til medtrafikanter og trafikkflyten. 

Det er jo helt åndssvakt å tute på uerfarne sjåfører. Hva tror du skal skje? At når du turer på dem så får de mer trygghet, flyt og evne til risikovurdering? Er du så hissig i trafikken bør du la bilen stå og ta buss.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

De har enten dårlig tid eller bare generelt drittsekk 

Anonymkode: afe28...6da

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kjører veldig mye med 17-åringen min som da har L bakpå. Har aldri opplevd at noen blir irriterte eller tuter, heller tvert imot.

Det er nok ikke L'en som utgjør dette i ditt tilfelle.

Anonymkode: a5914...b11

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjører veldig mye med 17-åringen min som da har L bakpå. Har aldri opplevd at noen blir irriterte eller tuter, heller tvert imot.

Det er nok ikke L'en som utgjør dette i ditt tilfelle.

Anonymkode: a5914...b11

Det er bra 😊 har ikke skyldt på "L" , dette er jo fordi jeg lærer nå 😅 man gjør mye feil, men det må man igjennom for å lære. Er bare nysgjerrig på hvorfor folk tuter. Det hjelper jo ingenting🤔 blir uansett også alltid forbi kjørt selvom jeg kjører i fartsgrensa. Så mange bare de ser en "L" gidder ikke kjøre bak, så da kjører de jo over fartsgrensa selv da de kjører forbi😅

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å tute på en ny sjåfør er jo helt idiotisk. Selv etter man nylig har fått lappen går det ei tid før man greier å lese trafikken ordentlig og kjøre på luker. I verste fall kan tuting da forårsake en ulykke. Får gjøre som min avdøde far gjorde når kona hadde ferskt sertifikat og nøla i et kryss. (Han kjørte ikke bil)

Gikk ut av bilen, banket på ruta til den utålmodige, som sveivet ned vinduet (1980 ca). Pappa: «Vil du at vi ska kollider?! Vil du at vi ska… bli drept??!!»

Hvorpå han rolig gikk og satte seg i passasjersete igjen…

Kom ikke noe fortere frem han som tuta 😂

Anonymkode: b88b2...9b5

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Fordi mange av de med L har ikke erfaring nok til å være ute på veien, har opplevd biler med L i 80 sona som kjører i 50....ikke kjører de innpå for å slippe forbi heller, og slikt irriterer og kan føre til farlige forbikjøringer. Så ikke send de ut på veien, før de er trygge nok.

PS jeg har aldri tutet på en bil med L. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en litt ivrig tuter. Har det med meg fra hjemlandet og det er en vond vane å snu, men tuter aldri på L med mindre de gjør en dum/farlig manøver. Ikke kjør fortere enn du er komfortabel med :)

Anonymkode: ab954...788

• Liker 1
Skrevet

Om det er en med «L» på så bremser jeg ned litt så jeg ligger litt lenger bak og ikke rett oppi. 
 Jeg tuter generelt veldig lite i trafikken, kun hvis det er noen som kjører med hodet under armen og armen i bind eller ikke ser seg til verken høyre eller venstre før de kjører ut. Om noen er litt trege på motorveien så kjører jeg forbi ved første mulighet. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Kjørte bak en bil med L her om dagen, bilen stoppet i hvert lyskryss selv om det var grønt lys. Stoppet helt opp. Jeg tutet ikke, men var litt fristet. Må innrømme det. 

Jeg har aldri tutet på biler med L, kommer ikke til å gjøre det heller. Holder god avstand, vil ikke stresse sjåføren ekstra. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv er jeg ganske aggressiv i trafikken, men jeg har aldri - ALDRI - tutet på eller ligget helt oppi rævva på en bil med L, uansett hvor sakte den har kjørt. Jeg har også vært fersk en gang i tiden, og husker hvor skummel trafikken kunne være. Ingen grunn til å stresse disse sjåførene unødvendig.

Anonymkode: be6c7...229

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...