AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Som kan fortelle om symptomene sine og om jeg er inne på noe. Jeg begynte for 7 mnd siden og kjenne på en svak vibrering og svak smerte inne i biceps på den ene armen. Så utviklet det seg til sterkere smerter og en del leamus oppover mot skulder og nakke, samt ned til albue, arm, håndledd, og fingre, særlig i tommel leddet. Opplever også mye prikking og nummenhet men ingen muskelsvakhet. Skulderen lager knekkelyder når jeg svinger på den. Så etter ca 5 mnd så har smertene spredd seg ned til hofta/lysken og kneet på samme side av kroppen. Det knaser og knekker i hofta/lysken når jeg vrir/sparker benet i forskjellige stillinger, men dette er ikke vondt og jeg føler meg ikke stiv. Kneet knaser når jeg bøyer det, men også uten smerter. Hvis jeg derimot sovner med kneet i bøyd stilling eller har det bøyd lenge så er det så vondt å rette det ut at jeg nesten skriker. Jeg har mest smerter i hvile og Ibux hjelper noen ganger men, ikke alltid. Jeg tror ikke det er musklene siden fysioterapeuten jeg gikk til sa at han ikke kunne kjenne noen muskelspenninger. Ble konstatert at jeg hadde snapping hip allerede som 17 åring så litt hoftesmerter har jeg alltid hatt her og der men ikke sånn som nå. På norske sider så ser jeg at mange av mine symptomer ikke er synonymt med artrose men, hvis man leser på engelske sider så er de fleste assosiert med det. Lurer derfor på hvilke symptomer du har og om du kan kjenne deg igjen i hva jeg skriver? Har vært mye hos lege det siste halvåret pga dette å testet muskelstyrken, reflekser, balanse og alt det der. Så nevrologiske årsaker er utelukket. Også tatt blodprøver for vitaminmangel og andre mangler, stoffskifte etc uten funn. Har også tatt blodprøver for å finne ut om jeg hadde bektrevs genet, noe jeg ikke hadde. Og jeg har tatt mr av hodet for å utelukke ms. Jeg tror ikke legen har tenkt på å teste for artrose fordi jeg i utgangspunktet er for "ung" for det, 39 år. Dog så ser jeg at det er mange yngre enn meg som har det, og det hører med til historien at alle i min familie på farsiden i generasjoner over meg har/hadde artrose. Jeg har heller ikke noe rødhet eller er hoven rundt leddene, bare smerter så kanskje legen ikke har tenkt på det hvis det ikke er synlig? Så hvis jeg skal mase mere på legen nå så føler jeg at jeg trenger noe håndfast å komme med. Så har jeg noe?? Takk for at du leste. Anonymkode: 104d9...2d0
Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har ganske mye artrose i et kne, men det er grunnet mange gjentatte skader. Jeg er 33 år, og har visst kne som en 70 åring i følge kirurgen min. Ny skade = nytt kne. Men jeg har inntrykk av at artrose som regel ikke manifesteres i hele kroppen slik du beskriver, men gjerne i et eller med tiden flere spesifikke ledd. Ofte kan forkalkningene meisles vekk, men vil med tiden bygge seg opp igjen. En runde med PRP behandling har gjort det noe bedre for meg. Min artrose kom veldig tydelig frem på røntgen, så har ikke gjennomgått noen utredning for å komme frem til det. Jeg har også mye leamus/strålinger/muskelsvikt/knekkelyder i spesielt høyre arm og biceps, men det skyldes dårlig blodtilførsel pga store muskelspenninger som presser på nerver, og ikke artrose. Tilbakemelding fra manuellterapeuter og naprapater er at jeg generelt har store muskelspenninger i kroppen, og at det ikke er rart jeg tidvis har ganske vondt. Mistenker mulig slitasjegikt eller leddbåndskade i en finger som har verket i leddet en stund, men det er ikke noe jeg tar videre med det første. Ser du har vært hos fysio, men personlig har jeg ymse erfaringer der, og foretrekker naprapater når det kommer til det muskulære. Har du prøvd det? Ellers er det jo ikke så mye annet å gjøre med det enn trening for å bygge opp muskulaturen rundt det angrepede leddet, NSAIDs for de som tåler det, og evt kosttilskudd som glukosamin. PRP behandling kan også prøves dersom man får det påvist, men jeg har fått beskjed om at det stort sett kun brukes hos de som er moderat til hardt rammet, og at effekten varierer veldig fra person til person. Overvekt vil jo også kunne forverre plagene, så det å holde en jevn normalvekt vil være positivt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har artrose i fingrene. Dette konstanterte fastlegen ved hjelp av ultralyd hvor han så forandringer på leddet. Har ikke hevelse, men har til tider rødhet over fingerleddene. Har og problemer med betennelsestilstander og muskelspenninger i skuldre, kne, hofte og under fot, men dette skyldes ikke artrose men hypermobile ledd. Har du blitt testet for det? Anonymkode: 28d14...9a8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 EmKay skrev (10 minutter siden): Jeg har ganske mye artrose i et kne, men det er grunnet mange gjentatte skader. Jeg er 33 år, og har visst kne som en 70 åring i følge kirurgen min. Ny skade = nytt kne. Men jeg har inntrykk av at artrose som regel ikke manifesteres i hele kroppen slik du beskriver, men gjerne i et eller med tiden flere spesifikke ledd. Ofte kan forkalkningene meisles vekk, men vil med tiden bygge seg opp igjen. En runde med PRP behandling har gjort det noe bedre for meg. Min artrose kom veldig tydelig frem på røntgen, så har ikke gjennomgått noen utredning for å komme frem til det. Jeg har også mye leamus/strålinger/muskelsvikt/knekkelyder i spesielt høyre arm og biceps, men det skyldes dårlig blodtilførsel pga store muskelspenninger som presser på nerver, og ikke artrose. Tilbakemelding fra manuellterapeuter og naprapater er at jeg generelt har store muskelspenninger i kroppen, og at det ikke er rart jeg tidvis har ganske vondt. Mistenker mulig slitasjegikt eller leddbåndskade i en finger som har verket i leddet en stund, men det er ikke noe jeg tar videre med det første. Ser du har vært hos fysio, men personlig har jeg ymse erfaringer der, og foretrekker naprapater når det kommer til det muskulære. Har du prøvd det? Ellers er det jo ikke så mye annet å gjøre med det enn trening for å bygge opp muskulaturen rundt det angrepede leddet, NSAIDs for de som tåler det, og evt kosttilskudd som glukosamin. PRP behandling kan også prøves dersom man får det påvist, men jeg har fått beskjed om at det stort sett kun brukes hos de som er moderat til hardt rammet, og at effekten varierer veldig fra person til person. Overvekt vil jo også kunne forverre plagene, så det å holde en jevn normalvekt vil være positivt. Det trodde ikke jeg heller men, det finnes noe de kaller for polyartrose eller noe sånn som går i flere ledd. Noen ganger kan det visst prosessere fort mens andre ganger kommer det over tid som du sier. Men naprapat skal jeg prøve, har en som holder til rett her jeg bor. Takk for tips 🙂 Anonymkode: 104d9...2d0
Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det trodde ikke jeg heller men, det finnes noe de kaller for polyartrose eller noe sånn som går i flere ledd. Noen ganger kan det visst prosessere fort mens andre ganger kommer det over tid som du sier. Men naprapat skal jeg prøve, har en som holder til rett her jeg bor. Takk for tips 🙂 Anonymkode: 104d9...2d0 Verdt er forsøk. Jeg fikk min PRP behandling privat (dekket av behandlingsforsikring). Så om du oppriktig mener at du kan være rammet av dette kan det jo kanskje være en ide å ta utredningen videre privat
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har artrose i fingrene. Dette konstanterte fastlegen ved hjelp av ultralyd hvor han så forandringer på leddet. Har ikke hevelse, men har til tider rødhet over fingerleddene. Har og problemer med betennelsestilstander og muskelspenninger i skuldre, kne, hofte og under fot, men dette skyldes ikke artrose men hypermobile ledd. Har du blitt testet for det? Anonymkode: 28d14...9a8 Takk for svar. Så det går ann å få ultralyd hos vanlig lege, det visste jeg ikke. Hvordan tester man hypermobile ledd? Anonymkode: 104d9...2d0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 EmKay skrev (Akkurat nå): Verdt er forsøk. Jeg fikk min PRP behandling privat (dekket av behandlingsforsikring). Så om du oppriktig mener at du kan være rammet av dette kan det jo kanskje være en ide å ta utredningen videre privat Ja, jeg det er mulig det går mot privat behandling ja. Anonymkode: 104d9...2d0
Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg det er mulig det går mot privat behandling ja. Anonymkode: 104d9...2d0 Jeg har faktisk også hypermobile ledd som AB over her, så det kan sikkert ligge noe der også. Flere fysioterapeuter tilbyr også ultralyd 👍
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 EmKay skrev (2 minutter siden): Jeg har faktisk også hypermobile ledd som AB over her, så det kan sikkert ligge noe der også. Flere fysioterapeuter tilbyr også ultralyd 👍 Takk for tips. 🙂 Anonymkode: 104d9...2d0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar. Så det går ann å få ultralyd hos vanlig lege, det visste jeg ikke. Hvordan tester man hypermobile ledd? Anonymkode: Det er vel kun noen fastleger som kan det, men det er mulig å be om henvisning til ultralyd eller røntgen. Jeg ble testet for hypermobile ledd hos revmatolog på sykehuset. Testen går ut på at de ser om en kan bøye ledd mer enn vanlig. Jeg kan for eksempel bøye håndleddet slik at jeg kan legge tommelen ned langs overarmen. Mange har hypermobile ledd, men bare ett fåtall har det som kalles hypermobilitetssyndrom og har plager med det. Anonymkode: 28d14...9a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå