Gå til innhold

Småbarnsforeldre med søvnproblemer og full jobb - hvordan klarer dere det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med søvnproblemer helt siden førstemann ble født og måtte skifte jobb fra den nattstillingen jeg hadde fordi jeg verken fungerte som mor eller arbeidstaker. Har nå en vanlig kontorjobb med fleksitid, likevel så har jeg mange dårlige netter i uken og føler meg rett og slett elendig. Søvnproblemene har egentlig bare blitt verre med årene selv om jeg har prøvd alle triks i boken. Jeg er nå rådløs. Det er heller ikke rom for å være trøtt på jobb da det psykososiale miljøet er basert på at man alltid skal være på topp og ikke si eller gjøre litt teite ting uten å bli gjort narr av. Hjemmekontor et par dager i uken har vært til nå vært redningen, men lederen ønsker å fjerne dette og aksepten for å være mer på hjemmekontor er ikke-eksisterende.

Jeg vurderer å gå ned til 80% stilling, men vet ikke om dette vil løse problemene som er at jeg sover dårlig 5-6 netter i uken og føler meg dritt. Ønsker ikke sykemelding heller for er redd dette vil se negativt ut på karrieren.

Er det noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre?

Barna er 2 og 5 år, og han minste har nylig begynt å våkne 1-2 timer før jeg i det hele tatt er klar for dagen.

Anonymkode: b1c98...aad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to på 2 og 5 også, og har slitt veldig mye med at jeg får alt for lite søvn. 

Jeg holdt på å få sparken fra forrige jobb, for jeg fungerte til slutt så dårlig.. Og de presset på å komme mer fysisk på jobb, i stedet for hjemmekontor. 

Jeg byttet jobb til en hvor jeg får ha så mye hjemmekontor jeg bare vil. Det både sparer meg for tid, og gir meg mulighet til å ta powernaps i lunsjen så jeg fungerer bedre. 

Men har ellers ikke noe særlig med råd... 

Anonymkode: 0732c...2b2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har to på 2 og 5 også, og har slitt veldig mye med at jeg får alt for lite søvn. 

Jeg holdt på å få sparken fra forrige jobb, for jeg fungerte til slutt så dårlig.. Og de presset på å komme mer fysisk på jobb, i stedet for hjemmekontor. 

Jeg byttet jobb til en hvor jeg får ha så mye hjemmekontor jeg bare vil. Det både sparer meg for tid, og gir meg mulighet til å ta powernaps i lunsjen så jeg fungerer bedre. 

Men har ellers ikke noe særlig med råd... 

TS her.

Tusen takk for at du deler! Det hjelper veldig å høre at vi er flere i samme båt. Glad at du klarteå løse dette ved å bytte jobb til en plass du kunne ha mer hjemmekontor. Jeg har faktisk tenkt tanken selv om dette kan bli en løsning for akkurat den tiden jeg er inne i nå. De fleste sier at søvn og liknende blir så mye lettere når man er ute av småbarnsfasen...

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmekontor er eneste løsning. Jeg sliter med del andre ting også da så sykemeldingene tar jeg gladelig i mot. På sikt blir jeg nok ufør.

Anonymkode: a7414...b25

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS her.

Tusen takk for at du deler! Det hjelper veldig å høre at vi er flere i samme båt. Glad at du klarteå løse dette ved å bytte jobb til en plass du kunne ha mer hjemmekontor. Jeg har faktisk tenkt tanken selv om dette kan bli en løsning for akkurat den tiden jeg er inne i nå. De fleste sier at søvn og liknende blir så mye lettere når man er ute av småbarnsfasen...

Synes allerede det er bedring med femåringen. Han er sjelden et problem. Han står opp selv og leker på rommet sitt til han får lov å vekke oss (kl 6..), og eneste problemet er at han noen ganger blir litt for entusiastisk og bryter ut i høylydt sang. 

Minsten på 2 er det verre med, bare denne uken har allerede tre netter vært tilbragt på luftmadrass inne på rommet hans.. komplett med å måtte holde hånd, og et par timers synging midt på natten.. 

• Hjerte 2
Gjest EmKay
Skrevet

Har heldigvis en fleksibel arbeidsgiver, så tar hjemmekontor, forskyver arbeidstiden om jeg trenger å sove litt, osv, og bestemmer det for det meste selv. 

Men har arbeidsgiveren din sagt at det å fjerne hjemmekontor gjelder deg spesifikt, eller generelt? Kanskje du kan prøve å ha en samtale med leder om hvordan du har det, og at du klarer å få det til å gå rundt om du kan ta litt hjemmekontor når du trenger det, og at du er redd du ender opp i sykemelding dersom den muligheten forsvinner. Kanskje dere kan bli enig om en midlertidig ordning for din del? Det er jo i arbeidsgivers interesse at du kan fortsette å være i arbeid.

Skrevet

Drit i å tenk så mye på karriere og gi litt mer blanke i firmaet.. sykemeld deg noen uker her og der, og gjør bare det du må og ta mest mulig hjemmekontor bare finn på unnskyldninger. Eneste måte og overleve småbarns perioden på. Sikkert det mange kaller "dårlig arbmoral" men jeg bryr meg ikke for er eneste måte å fungere på!

Ikke drep deg selv for en karriere nå, bare jobb for å ha nok inntekt. Så gjør det du må - ikke mer

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har avtale om individuell tilrettelegging på min arbeidsplass, som innebærer hjemmekontor 2-3 dager i uken. Arbeidsgiver har krav på seg til å tilrettelegge dersom det er et reelt behov. Jeg fikk legeerklæring fra fastlegen og skrev en kort e-post til leder. Kan du be om et møte med leder og ha med erklæring fra fastlege?

Anonymkode: 0a18e...7c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, EmKay said:

Har heldigvis en fleksibel arbeidsgiver, så tar hjemmekontor, forskyver arbeidstiden om jeg trenger å sove litt, osv, og bestemmer det for det meste selv. 

Men har arbeidsgiveren din sagt at det å fjerne hjemmekontor gjelder deg spesifikt, eller generelt? Kanskje du kan prøve å ha en samtale med leder om hvordan du har det, og at du klarer å få det til å gå rundt om du kan ta litt hjemmekontor når du trenger det, og at du er redd du ender opp i sykemelding dersom den muligheten forsvinner. Kanskje dere kan bli enig om en midlertidig ordning for din del? Det er jo i arbeidsgivers interesse at du kan fortsette å være i arbeid.

TS her.

Dette var et kjempe flott forslag, absolutt noe jeg skal vurdere :) Lederen er i mot hjemmekontor generelt, den eneste grunnen til at det er tillatt hos oss i dag er fordi dette var noe arbeidstakerne sterkt ønsket, samt at det var mange pendlere som jobber her.

AnonymBruker
Skrevet

Søk andre jobber som tilbyrer hjemmekontor :) 

Anonymkode: d60e9...3ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes allerede det er bedring med femåringen. Han er sjelden et problem. Han står opp selv og leker på rommet sitt til han får lov å vekke oss (kl 6..), og eneste problemet er at han noen ganger blir litt for entusiastisk og bryter ut i høylydt sang. 

Minsten på 2 er det verre med, bare denne uken har allerede tre netter vært tilbragt på luftmadrass inne på rommet hans.. komplett med å måtte holde hånd, og et par timers synging midt på natten.. 

TS her.

Godt å høre at det har blitt bedre! Da er det gjerne lys i enden av tunnelen for min del også :) Det er tydelig at jeg aldri har vært klar over hvor heldig jeg var tidligere (før barna ble født) hvor jeg følte meg uthvilt og i form hver dag. Skal sette veldig pris på det om jeg kommer dit igjen en dag!

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Søk andre jobber som tilbyrer hjemmekontor :) 

Anonymkode: d60e9...3ac

TS her.

Etter å ha lest kommentarene her inne så kan dette absolutt være et godt alternativ :) Eventuelt spørre om mulighet for det av nåværende leder... Det sitter langt inne da, vil føles ut som et nederlag og be om hjemmekontor pga helseproblemer. Men må det til, så må det til.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Tuttifrutti843950 said:

Drit i å tenk så mye på karriere og gi litt mer blanke i firmaet.. sykemeld deg noen uker her og der, og gjør bare det du må og ta mest mulig hjemmekontor bare finn på unnskyldninger. Eneste måte og overleve småbarns perioden på. Sikkert det mange kaller "dårlig arbmoral" men jeg bryr meg ikke for er eneste måte å fungere på!

Ikke drep deg selv for en karriere nå, bare jobb for å ha nok inntekt. Så gjør det du må - ikke mer

Takk for at du deler! Jeg trengte dette svaret også kjenner jeg. Hehe, er nok sant det du sier at jeg ikke burde drepe meg selv for karrieren. Takk for innspillet ditt :)

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har avtale om individuell tilrettelegging på min arbeidsplass, som innebærer hjemmekontor 2-3 dager i uken. Arbeidsgiver har krav på seg til å tilrettelegge dersom det er et reelt behov. Jeg fikk legeerklæring fra fastlegen og skrev en kort e-post til leder. Kan du be om et møte med leder og ha med erklæring fra fastlege?

Anonymkode: 0a18e...7c4

TS her.

Takk for at du deler! Dette var også et kjempe bra forslag, skal absolutt vurderes!

Gjest EmKay
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her.

Dette var et kjempe flott forslag, absolutt noe jeg skal vurdere :) Lederen er i mot hjemmekontor generelt, den eneste grunnen til at det er tillatt hos oss i dag er fordi dette var noe arbeidstakerne sterkt ønsket, samt at det var mange pendlere som jobber her.

Opplever litt samme stemning på kontoret her sånn generelt også. Folk ble litt godt vant under Corona fordi hjemmekontor fungerte bra, og leder synes kanskje folk tar seg litt for mye til rette og er lite på kontoret. Man leverer jo, men litt av samspillet med kollegaer forsvinner.

Har uansett hatt god dialog med leder, og blir møtt med forståelse og tilrettelegging når det trengs. Ikke alle er like heldig, men om du ellers synes du har en god leder skal du ikke se bort fra at dere også kan finne frem til en løsning som fungerer for alle parter. :) Lykke til! ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, EmKay said:

Opplever litt samme stemning på kontoret her sånn generelt også. Folk ble litt godt vant under Corona fordi hjemmekontor fungerte bra, og leder synes kanskje folk tar seg litt for mye til rette og er lite på kontoret. Man leverer jo, men litt av samspillet med kollegaer forsvinner.

Har uansett hatt god dialog med leder, og blir møtt med forståelse og tilrettelegging når det trengs. Ikke alle er like heldig, men om du ellers synes du har en god leder skal du ikke se bort fra at dere også kan finne frem til en løsning som fungerer for alle parter. :) Lykke til! ❤️ 

Kjekt å høre at du har en god leder, krysser fingrene for at min viser å være det samme :) Tusen takk for det ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er nå rådløs. Det er heller ikke rom for å være trøtt på jobb da det psykososiale miljøet er basert på at man alltid skal være på topp og ikke si eller gjøre litt teite ting uten å bli gjort narr av. Hjemmekontor et par dager i uken har vært til nå vært redningen, men lederen ønsker å fjerne dette og aksepten for å være mer på hjemmekontor er ikke-eksisterende.

Jeg vurderer å gå ned til 80% stilling, men vet ikke om dette vil løse problemene som er at jeg sover dårlig 5-6 netter i uken og føler meg dritt. Ønsker ikke sykemelding heller for er redd dette vil se negativt ut på karrieren.

Er det noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre?

Barna er 2 og 5 år, og han minste har nylig begynt å våkne 1-2 timer før jeg i det hele tatt er klar for dagen.

Jeg ville byttet jobb. Sånn skal det ikke være. Man er avhengig av et romslig miljø på jobb!

Anonymkode: c718f...63a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare holdt ut. Pressa meg, tenkte det bare var normalt, alle andre får det jo til. Alle småbarnsforeldre sover jo dårlig?

Men det var en ganske ekstrem søvnmangel over mange år… (ekstrem pga varigheten, ikke enkeltnettene). Til slutt sa det stopp. Ble utbrent, er fortsatt ikke tilbake i jobb. 

Så….bare ikke la det skure og gå..

Anonymkode: b0004...f4f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/1/2023 at 9:05 PM, AnonymBruker said:

Jeg bare holdt ut. Pressa meg, tenkte det bare var normalt, alle andre får det jo til. Alle småbarnsforeldre sover jo dårlig?

Men det var en ganske ekstrem søvnmangel over mange år… (ekstrem pga varigheten, ikke enkeltnettene). Til slutt sa det stopp. Ble utbrent, er fortsatt ikke tilbake i jobb. 

TS her.

Det er litt sånn jeg også tenker, alle andre får det jo til. Er akkurat det jeg er redd for skal skje om jeg bare lar det skure og gå.. Håper du kommer deg snart ❤️ Setter pris på at du deler :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 21.05):

Samme her! Jobber 30 prosent og må ta sovetablett et par ganger i uka for å holde hodet over vann. Barna sov ikke natta gjennom før de var fire år. Har to der eldste er 8. 

Anonymkode: 83487...7d6

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...