Gå til innhold

Operasjon med og uten faste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flere operasjoner i narkose hvor jeg har fastet fra midnatt. Annen operasjon var i lokalbedøvelse og trengte ikke faste

Jeg har også hatt akutt keisersnitt og da var det ikke vært faste før, siden dette ble avgjort på sekundet.

Hvorfor er det så viktig å faste før operasjon i narkose? For alt vi vet kan jo ting skje rett etter en middag og kanskje med ett par øl innabords. Det blir jo operasjon uansett da hvis det er kritisk.

Anonymkode: 2f4bb...d90

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte ChatGPT for deg. ;)

image.png.173247835aeffdec071430ab405145a5.png

Anonymkode: 0dd11...929

AnonymBruker
Skrevet

Man skalf orvindre at mat og væske kastes opp og evt kommer i lungene. Akutt må jo bare fikses, men man skal så la gt det lar seg gjøre være fastende 

Anonymkode: 42990...922

• Liker 1
Skrevet (endret)

Man må faste til operasjoner ned narkose fordi de gir narkosemidler (muskelavslappende, søvndyssende). Hvis du har mat i maten og kaster opp (som kan skje) vil dette sure mageinnholdet gli opp spiserøret og ned i lungene, istedenfor at du med muskelkraft spyr det ut av munnen. Ofte ligger man også i ryggleie på operasjonsbordet, som ikke er hensiktsmessig for å kaste opp når man ikke kan snu seg.

Mageinnhold i lungene (aspirasjonspneumoni) er kjempefarlig, og kan i verste fall føre til død, i beste fall må operasjonen avbrytes, man blir kjempedårlig, og må ha et langvarig sykehusopphold med langvarig antibiotikabehandling intravenøst, og får lungeproblemer over tid.

Derfor må man faste lenge nok, slik at magesekken er tom, for å drastisk minske risikoen for dette.

På akuttoperasjoner (for eksempel hvis noen har vært på restaurant og spist, for deretter å havne i en ulykke på vei hjem). Så stikker de en stor slange igjennom nesa og ned i magen på deg og pumper ut mageinnholdet. Dette er ikke spesielt hensiktsmessig, eller noe man vil gjøre rutinemessig.

Endret av Nuttery
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt flere operasjoner i narkose hvor jeg har fastet fra midnatt. Annen operasjon var i lokalbedøvelse og trengte ikke faste

Jeg har også hatt akutt keisersnitt og da var det ikke vært faste før, siden dette ble avgjort på sekundet.

Hvorfor er det så viktig å faste før operasjon i narkose? For alt vi vet kan jo ting skje rett etter en middag og kanskje med ett par øl innabords. Det blir jo operasjon uansett da hvis det er kritisk.

Anonymkode: 2f4bb...d90

Som andre her sier, magesekken må være tom før narkosefor å unngå oppkast i luftveiene.  Å pumpe ut mageinnhold er hverken behagelig for pasienten, eller god bruk av ressurser. derfor fastes det før planlagt narkose. 

(Jeg har blitt pumpet før akuttoperasjon, og jeg faster heller)

Anonymkode: 57df8...448

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ta akutt keisersnitt dagen før planlagt keisersnitt, så da var det bare å vippe frem slangen og pumpe frokosten ut igjen.

Anonymkode: 706ed...365

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...