Gå til innhold

Trenger litt plantehjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i kalde Troms, og har nettopp kjøpt hus med hage. Jeg ønsker å få på plass noen planter i hagen - har et blomsterbed som bør ha vært ordnet opp i, samt at jeg ønsker å plante noen solide grønnplanter eller vekster ved inngangspartiet vårt. Jeg er foreløpig bare i forberedelsesfasen. Været i nord har vært helt forjævlig den siste tiden, og det har på langt nær vært plantevær (merk det har snødd de siste døgnene).

Men jeg trenger litt tips fra dere som er gode på planter. Hvilke planter bør plantes i blomsterbed og ved inngangsparti, som tåler nordens kulde og vær og vind? Begge steder har periodevis med sol, men nok langt mindre sol enn hva mane planter trenger. Så jeg har egentlig behov for planter som tåler en del skygge. Jeg er litt "moderne" av meg så liker svært godt grønne planter, og moderne planter. Ikke så veldig glad i f.eks. stemorsblomster-type liknende vekster.

Anonymkode: 8ab3a...2fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Unngå store nasjonale gartnerikjeder som får plantene tilsendt i lastebiler fra Europa. De er hardt dyrket fram og ikke under Nord- Norske forhold.

Så en plante som skal være herdig i Troms, kan være oppvokst sørpå, for å si det slik. Og planten er ikke herdet på samme måte.

Nordnorske gartnerier er best. Jeg søkte på "gartneri troms" og fikk opp flere. Som Nygård Hagebruk på Kvaløysletta.

Stauder er bra for nordnorske forhold.

For bestilling av planter på internett, kan jeg anbefale Draglands planteskole. Der har jeg fått tak i nordnorske spesialiteter som Duppsoleie*. Det ser ikke ut som om de har den nå, men finner du den i en butikk, så blomstrer den lenge, hele sommeren, og er en topp plante. Den vokser opp med små fylte blomster, "hvite dupper" som svever over andre planter. * Draglands planteskole selger den som "Kvite dupper"

Jeg har den med store Hosta, og de vokser over den med lange, elegante skudd. Hosta er lettstelt. Hosta kommer opp sent, men det kan være en fordel hvis du vil ha noen løkvekster der. Når løkvekstene blomstrer av, kommer Hosta og dekker.

Skal du ha noe som kryper over tørr bakke, så er Murtorskemunn saken. Den trengte tid til å komme i full gang hos meg, man når den først begynte å vokse, så tok den over murer og steiner.

Praktmarikåpe vokser over alt, og gress har ikke noe å stille opp mot den. Bladene dekker over og kveler gresset, det får ikke til å vokse under de. Den sprer seg og gror villig. Har du et større område hvor det blir brøytet på snø om vinteren og det ikke passer med busker, så prøv Praktmarikåpe.

Draglands planteskole solgte mer før, det er en slik familiebedrift hvor de må trappe ned ved sykdom. Så jeg ser at utvalget er mindre enn da jeg kjøpte fra de sist.

Det er litt vanskelig å anbefale moderne blomster, for gammeldagse blomster har klart seg under hardføre forhold i generasjoner. Det er derfor planter som bestemor og oldemor hadde, klarer seg godt.

Hagenellik er en slik gammeldags plante, den kan overvintre, men selges mest som ettårig.

Endret av ops2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med qyrinhortensia? De er hardføre og tåler godt skygge. De brukes ofte i mer moderne beplantninger, særlig de oppreiste sortene som 'Limelight'. Ingen krise om de fryser tilbake, for de blomstrer på årsskudd. Det eneste er at de er litt sene til å komme igang.

Ellers så jeg på programmet Hagen Min på NRK for noen år siden, og de hadde i hvert fall to episoder fra nord. Blant annet en dame som brukte spirea som buksbom. Altså klippet de i formelle kuler. Veldig inspirerende episoder

Anonymkode: 373e2...fab

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor i nærheten - ta deg en tur til Nygård gartneri. Staudene er kommet og de selger også sommerblomster hvis det er av interesse. Godt utvalg med roser, bærbusker osv. Alt tilpasset til nord.

Anonymkode: d2908...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fantastisk!! Takk for mange gode supre tips!

Anonymkode: 8ab3a...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...