AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har reservert en rasekatt, men begynner å bli usikker på hvor seriøse oppdretterne er. Snakk om klasse 2, kun til kos. Jeg vil gjerne treffe mor og kull, men virker som oppdretter unngår dette for enhver pris. Kommer alle mulige unnskyldninger. Det jeg lurer på helt konkret er hva jeg bør gjøre og hva jeg har rett på i forbindelse med kjøp. Får jeg se hele stamtavla og innhold i helseattest før jeg henter og betaler restbeløpet? Hva mer bør jeg sjekke? De bruker ikke kjøpskontrakt fra nrr heller, kun en forenklet en. De er registrert i tica, sier de. Hva med stamtavle? Fikk fortalt at katten blir registrert i tica etter kastrering. Er dette riktig? Skal jeg ikke få se foreldrenes stamtavle en gang? Anonymkode: 59662...c26 1
Topsi Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Dette høres useriøst ut, jeg ville ihvertfall tatt katten til egen veterinær for en grundig sjekk før du betalte alt 3 1
Svisle Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 En oppdretter som ikke lar deg hilse på kattungen og mor, ikke vil vise frem papirene på katten og påstår at registrering først skjer etter kastrering er ikke en oppdretter jeg ville ha lagt igjen pengene mine hos. 9 5
SandraG Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 Svisle skrev (4 minutter siden): En oppdretter som ikke lar deg hilse på kattungen og mor, ikke vil vise frem papirene på katten og påstår at registrering først skjer etter kastrering er ikke en oppdretter jeg ville ha lagt igjen pengene mine hos. Enig! Jeg kjenner ei som kjøpte rasekatt på denne måten, fikk ikke hilse på. Nå er katten et år ca, og det viste seg at han var skeptisk og engstelig for det meste. Antagelig ikke fått så mye menneskekontakt og sosialisering som han burde hatt om oppdretteren hadde vært opptatt av mer enn penger. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 Tica er et register for de som ikke kan registreres i nrr. Lett å lage fiktive stamtaler i Tica. Anbefaler deg å styre unna. Kun svindlere som benytter seg av Tica. En seriøs oppdretter registrerer i NRR og gir deg tilgang til kattene registreringsnummer på forhånd. Da kan du selv gå inn og sjekke kattenes bakgrunn. En seriøs oppdretter vil gjerne ha deg på besøk for å hilse på deg, for å få et inntrykk av at du blir en god katteeier. Anonymkode: 4841c...8a6 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 Høres ut som skikkelig shady bakgårdsoppdrett. Styr unna. Du aner ikke hva slags sykdommer du får på kjøpet. Anonymkode: 97c95...bc1 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 Er det vanlig å få se stamtavle til kattens foreldre før jeg overtar katten? Hva er vanlig? Jeg synes det er SÅ vanskelig å navigere dette. Halve katten er jo allerede betalt. Det svares så kryptisk uansett hva jeg spør om. Anonymkode: 59662...c26
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 Reservasjonsgebyret er halve prisen og jeg får det ikke tilbake dersom jeg angrer kjøpet. Hva kan grunnen være til at de ikke er i Nrr da? Anonymkode: 59662...c26 1
Urwa Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 Du kan sjekke om oppdretterne er registrert hos NRR? Du kan sende dem mail også for info.
Spanky Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Høres shady ut. En oppdretter som ikke lar kjøper møte mor og kattunge før kjøp, høres ut som en som har noe å skjule. At de ikke er i NRR, kan være flere årsaker til, men kan være at det er usikkert hvem som er far, at kullet kom før alle papirene var i orden, at mor har fått for mange kull innenfor et tidsrom. Eller helt enkelt at enten mor eller far ikke er registrert i NRR. Noen oppdrettere oppfører seg som nærmest kattefabrikker. Jo flere kull, jo bedre. Slitne kattemødre, for mange kull på kort tid, ingen kontroll på hvem som er far (selv om de er renrasede). Katter som bor på egne katterom, og ikke blir sosialiserte med andre enn katteeier osv. Siden du har betalt halve summen er jeg usikker på hva du burde gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Reservasjonsgebyret er halve prisen og jeg får det ikke tilbake dersom jeg angrer kjøpet. Hva kan grunnen være til at de ikke er i Nrr da? Anonymkode: 59662...c26 Du SKAL ha tilbake det beløpet om du velger å ikke gå videre med kjøpet. De har ikke lov til å beholde depositumet Anonymkode: 97c95...bc1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 Urwa skrev (5 minutter siden): Du kan sjekke om oppdretterne er registrert hos NRR? Du kan sende dem mail også for info. De sier de kun er registrert i Tica. Anonymkode: 59662...c26
Urwa Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De sier de kun er registrert i Tica. Anonymkode: 59662...c26 Da hadde jeg kontaktet Tica for mere info,deriblant ang stamtavle osv. Pluss at kattungene må leveres ferdigvaksinert og med helsebok. Ps hvilken rase er det? Og hvor mye må du betale? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tica er et register for de som ikke kan registreres i nrr. Lett å lage fiktive stamtaler i Tica. Anbefaler deg å styre unna. Kun svindlere som benytter seg av Tica. En seriøs oppdretter registrerer i NRR og gir deg tilgang til kattene registreringsnummer på forhånd. Da kan du selv gå inn og sjekke kattenes bakgrunn. En seriøs oppdretter vil gjerne ha deg på besøk for å hilse på deg, for å få et inntrykk av at du blir en god katteeier. Anonymkode: 4841c...8a6 Som oppdretter av rasekatt kan jeg si at dette er direkte feil. Tica er en organisasjon på lik linje som Fife. NRR er underlagt fife og dermed mest vanlig i Norge, men stamtavler i Tica er ikke på noen måte av mindre verdi. Ellers er det shady å ikke la kjøper hilse på. Første ukene bør mor og unger være i fred, men så fort første vaksine er satt bør seriøst interesserte få hilse på kullet. En seriøs oppdretter ønsker også å vite hvem nye eiere er før de bestemmer seg. Anonymkode: 8afb6...992 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 Urwa skrev (3 minutter siden): Da hadde jeg kontaktet Tica for mere info,deriblant ang stamtavle osv. Pluss at kattungene må leveres ferdigvaksinert og med helsebok. Ps hvilken rase er det? Og hvor mye må du betale? Bengal. Gutt. Skal betale 12500 totalt. Skal kattungen være registrert i tica før jeg overtar? Helseboka jeg har sett til nå er ett par ark med avkrysset felt for at det fysiske ved katten er friskt. Står ingenting ellers. Har blitt fortalt at jeg kan omregistrere katten til NRR dersom jeg ønsker det. Anonymkode: 59662...c26 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #16 Skrevet 1. juni 2023 Hadde heller spurt på Norsk Rasekatt forum på Facebook. Der har man mange gode oppdrettere som kan svare deg skikkelig. Å som sikkert kan si noe om denne oppdretteren er seriøs. Anonymkode: 66d96...702 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 Dette opplegget er jo egentlig prototype på dyr som er smuglet inn fra Øst-Europa… Ikke si at overleveringen vil skje på en parkeringsplass også…? Anonymkode: 769a2...ddb 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det vanlig å få se stamtavle til kattens foreldre før jeg overtar katten? Hva er vanlig? Jeg synes det er SÅ vanskelig å navigere dette. Halve katten er jo allerede betalt. Det svares så kryptisk uansett hva jeg spør om. Anonymkode: 59662...c26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Reservasjonsgebyret er halve prisen og jeg får det ikke tilbake dersom jeg angrer kjøpet. Hva kan grunnen være til at de ikke er i Nrr da? Anonymkode: 59662...c26 Her ser du tydelig hvordan det går an å registrere katter, bare du betaler nok. Ingen sjekker om det er ekte rase eller om du jukser med en blandingskatt. Det er vanlig å få se stamtavlen til foreldredyrene før du i det hele tatt har bestemt deg for å kjøpe kattungen. Da får du jo sjekket linjene på forhånd. Det er ikke juridisk gyldig det reservasjonsgebyret/depositumet, bare sånn til informasjon. Ta kontakt med forbrukerombudet for hjelp med akkurat den biten. Spør gjerne i jus delen av KG også. Anonymkode: 4841c...8a6 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 Hvis jeg først får tilgang til stamtavle etter kastrering, hvordan kan jeg vite at katten er renraset, med de oppgitte foreldrene? Har fått oppgitt navn på foreldre, men thats it. Anonymkode: 59662...c26
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis jeg først får tilgang til stamtavle etter kastrering, hvordan kan jeg vite at katten er renraset, med de oppgitte foreldrene? Har fått oppgitt navn på foreldre, men thats it. Anonymkode: 59662...c26 Det får du ikke. Anonymkode: 4841c...8a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå