AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Opplever at boligprisene i oslo er vanvittig høye. hva man fikk for 10-15mill i 2019 må man ut med 13-18 mil nå. Hvor mye av dette er drevet av etterspørsel og hvor mye av dette er drevet av høye materialkostnader? Er det noen som har vært i budrunder i det siste? Er det et skifte snart, eller er folk villige til å betale de latterlige summene? Men igjen, ser man mot andre stor byer i Skandinavia og Europa, så er vel utviklingen i oslo sånn sett på «riktig» vei? Syns bare utviklingen er helt vilt.. Anonymkode: 418bb...075
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Dersom du skroter et hus og selger betong og tre og takstein, får du kanskje opp mot 1 mill. Resten er tomtepris, direktørlønn til håndverkere, skatt til politikere (ikke fellesskapet), og oppblåst verdi fra oppblåste norske lønninger. Et hus til 10 mill har en substansverdi på under 1 mill. Anonymkode: 1b6cd...1ec
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Det er nok drevet av etterspørsel i stor grad. Med begrensning i nybygg pga. reguleringer, markagrense og økte kostander så er tilbudet ganske statisk, om noe mindre enn det pleier å være. Oslo har vel heller ikke hatt så stor innvandring som nå på mange år. Anonymkode: 72c47...e1d 1
Grandidosa83 Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Opplever at boligprisene i oslo er vanvittig høye. hva man fikk for 10-15mill i 2019 må man ut med 13-18 mil nå. Hvor mye av dette er drevet av etterspørsel og hvor mye av dette er drevet av høye materialkostnader? Er det noen som har vært i budrunder i det siste? Er det et skifte snart, eller er folk villige til å betale de latterlige summene? Men igjen, ser man mot andre stor byer i Skandinavia og Europa, så er vel utviklingen i oslo sånn sett på «riktig» vei? Syns bare utviklingen er helt vilt.. Anonymkode: 418bb...075 Å bygge en enebolig i dag på 150-200 kvm med nøktern standard koster nok, gitt man bruker hvit arbeidskraft til alt arbeidet, en privatperson i området 5 000 000 - 7 000 000. Deretter kommer tilvalg og tomtepris på toppen. Gode tomter er det få av i sentrale strøk og her styrer beliggenhet også mye av prisbildet. I Oslo, og noen andre byer i Norge, er den største prisdriveren slik jeg ser det at svært mange ønsker å bo innenfor et gitt område. Så lenge det er flere som ønsker å bo et sted enn det er boliger vil det nok ikke komme en større korreksjon.
900 Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 Prisene er ikke bare kunstig høye, men det er også norske verdiskapere ute i distriktene som blir flådd for at disse kjeltringene skal meske seg med så mye verdier som mulig. Men det vil ikke vedvare. Det norske folk vil reise seg når de innser at de bare er et kolonifolk til Oslos fortjeneste, og blir behandlet enda erre enn hva de ble av Københavnerene. Vakre København med dens royale profil og historie som stormakt måtte vike for disse kjeltringen i Oslo. En stor tragedie for det norske folk
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 Jeg hører hva dere sier, men når jeg kikker på hus på Finn, så tenker jeg altfor ofte; «X mill for det der? Ikke verdt det» kontra «Hmm, det var en fornuftig pris», eller enda sjeldnere «jøss, dette var en god pris». Er det bare jeg som tenker at prisen ofte ikke reflekterer objektet? Anonymkode: 418bb...075 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 2 minutter siden, Grandidosa83 said: I Oslo, og noen andre byer i Norge, er den største prisdriveren slik jeg ser det at svært mange ønsker å bo innenfor et gitt område. Så lenge det er flere som ønsker å bo et sted enn det er boliger vil det nok ikke komme en større korreksjon. Jeg tror heller ikke på en større korreksjon. Men det er jo gjerne når alle tror at korreksjonen ikke kan komme at den kommer. For det er jo da alle har lånt til pipa fordi de "vet" at boligprisene skal opp og at de ikke trenger å bekymre seg for renteøkninger, at de aldri blir arbeidsledige, at de kan regne med store lønnsøkninger i fremtiden, at de kan få forhandlet ned renta fordi boligprisen øker så mye at belåningsgraden går ned, osv. Når det er sagt. Så ville jeg ikke ventet med å kjøpe i håp om at prisene skal gå ned. Anonymkode: 564a8...9b8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hører hva dere sier, men når jeg kikker på hus på Finn, så tenker jeg altfor ofte; «X mill for det der? Ikke verdt det» kontra «Hmm, det var en fornuftig pris», eller enda sjeldnere «jøss, dette var en god pris». Er det bare jeg som tenker at prisen ofte ikke reflekterer objektet? Anonymkode: 418bb...075 Man priser seg etter hva man tror markedet er villig til å betale, og markedet tenker nok litt annerledes enn deg. Når det er sagt så tror jeg det er ganske mange som deler tankene dine også Anonymkode: 72c47...e1d 1
A-hunter Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror heller ikke på en større korreksjon Så lenge velgerne fortsetter å stemme for skyhøy innvandring kommer det ingen korreksjon. All befolkningsvekst de siste 40 årene skyldes innvandring som igjen skaper etterspørsel etter stadig flere boliger. Og da utelukkende i byene. - uvitenhet er en styrke
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Boligprisene i Norge er faktisk ganske lave i et storbyperspektiv. I tillegg har den norske kronen svekket seg så mye det siste året at vi verdi har boligene falt med 20%. Vi må huske at byggekostnadene skyter i taket også. Anonymkode: 6b326...37c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå