Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort oppsummert: Jeg er sykepleier og jobber tredelt turnus. Er jeg på dagvakt er jeg tidlig oppe (06), er jeg på aftenvakt er jeg seint hjemme (23), jeg jobber mye netter. Jeg har også kjæledyr som krever en del aktivisering og tilstedeværelse. Fritiden min bruker jeg til å pleie sosial omgang med venner, og jeg er mye  borte på middag/har gjester, ute og tar en drink, er på ulike arrangementer etc. Mellom dette skal også hus og hjem ivaretas, praktiske gjøremål og ærend skal ordnes etc. Jeg har noen hobbyer (strikking, maling, hagearbeid, lese bøker) som jeg gjør når jeg har tid, for å roe ned. I tillegg er jeg glad i å lage mat etc.

Kjæresten derimot har en dagjobb hvor han typisk sover til halv ni, tusler på kontoret, jobber til fem, tusler hjem. To kvelder i uken driver han med en sport, samt han har en annen hobby han syssler med i blant. 

Personlig føler jeg at jeg er opptatt "hele tiden", og aldri har tid til å ta det med ro. Enten så har jeg vært på jobb og skal noe sosialt, eller så har jeg gjort ærender, vasket og ryddet før jeg skal på jobb, eller så sover jeg fordi jeg skal på jobb på natten, aktiviserer kjæledyret (ikke en hund som kan gås tur med). Jeg er nok en utadvendt introvert - og har behov for å lade batteriene hjemme oftere enn jeg har mulighet til. Jobben min er både sosial og høyintensitet, så jeg brenner jo av ganske mye energi der. 

Hver gang vi er sammen vil han finne på noe, og hvis vi har en ledig helg vil han reise bort. Finne på noe kan være alt fra å skulle gå på et museum, gå fra oss og til et utkikkspunkt (flere timers gange hver vei), rett ut på tur etter middag (vi kan aldri bare slappe av på sofaen). Han sender konstant linker til ulike feriedestinasjoner (med påfølgende plan om blue lagoon tour, kayaking trip, en dag i en nasjonalpark etc), hvis jeg har to dager med turnusfri så mener han at jeg skal f.eks bli med han på jobbreise (selv om han er opptatt mesteparten av dagen). 

I dag fikk jeg, i forbindelse med prat om en ferietur jeg skal på med en venn (som har planlagt alt for mye aktiviteter), en sur kommentar "Ja, kunne fort fornemme at en sofa-date var mer deg enn å komme seg ut å gjøre noe...". 

Hva svarer jeg til dette? Jeg har flere ganger sagt at jeg føler hverdagen er hektisk nok, og at jeg synes det er kjekt å slappe av litt hjemme de dagene man har mulighet til det. I tillegg har jeg rett og slett ikke behov, råd eller lyst til å reise bort hver eneste gang jeg har noen få dager til rådighet. Ei heller har jeg mulighet til å ta ut ferie når jeg vil slik som han har (han spør stadig f.eks om vi skal reise to uker til syden... Min ferie er, som jeg har fortalt han mange ganger, brukt opp. Jeg har en uke igjen, som skal tas til jul).

Jeg opplever at han og jeg finner på noe støtt og stadig, og igrunn oftere enn jeg har lyst til (f.eks kayak-kurs etter en hektisk dag på jobb). Er det virkelig vanlig å skulle holde på såpass mye hele tiden, med organiserte aktiviteter?

Helt ærlig så stakk kommentaren litt, for jeg opplever det ikke slik i det hele tatt. 

Anonymkode: 2a0ea...119

• Liker 2
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke du som er kjedelig, men kjæresten din som kjeder seg.

Nettopp pga sitt eget liv.

Det er flest hverdager, så du får heller snu det. Er han intressant nok til vanlig, eller må dere på helgetur med fly for å ha det fint.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kommentaren hans var ikke særlig konstruktiv i den forstand at dette er noe han selvsagt burde kommunisere på en bedre måte. 

Men hans følelser er jo helt innafor. For hans standard ER det kanskje kjedelig å leve slik du foretrekker, og det er jo bare slik det er.

Dine følelser og behov er også helt innafor. Det gjør vondt å høre slikt, særlig på den måten det ble levert. Og du er ikke kjedelig i følge din, og min, standard. Jeg er isåfall mer kjedelig enn det du er. 

Det viktige er å innse at dere er forskjellige og har vidt forskjellige behov. Erfaringsmessig kan akkurat denne type forskjell gjøre det vanskelig å finne et kompromiss som begge to trives godt med. Når det gjelder dette, tror jeg personlig at like barn leker best... 

Jeg ønsker en mann som setter like pris på tiden hjemme med meg som hva jeg gjør. 

Anonymkode: cc697...bf2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er ulike. Du er aktiv på din måte, han på sin. Det betyr ikke at noen av dere gjør ting feil, er kjedelig ol.

Jeg datet før en person som ikke så sjeldent hadde noe surt om si om mine fritidshobbyer, mine ønsker på ferie osv (jeg gjorde ikke det samme tilbake og så etter løsninger), folk som tenker at alle må være lik dem, får heller date sin egen klone. 

De fleste styrer ikke sin egen ferie selv, og spesielt ikke de med vanlig dagjobb. Jeg har mye fri/avspasering som lærer, men skjønner jo at min kjære i helsevesenet ikke nødvendig kan ta ut høstferie eller 2 uker juleferie. 

Anonymkode: 5fc6a...050

• Liker 3
Skrevet

Du reiser på ferie med en venn som har planlagt mye aktiviteter, men tar deg ikke tid til å reise på ferie med kjæresten? Eller misforstod jeg nå? I så fall kan jeg fint forstå frustrasjonen hans.

Og, sånn som jeg ser det så har dere relativt forskjellig hverdag og dermed også forskjellige ønsker og behov. Har dere snakket om dette på en måte som f eks om dere kan møtes på halvveien?

Jeg var i samme type forhold en gang, da var det jeg som ville mest på farten, og jeg føler at jeg klarte å balansere det OK ved at jeg gjorde noe med kjæresten og noe med venner og vipps ble totalen helt topp for min del. Kan det være en løsning for dere (han)?

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde spurt: Hva mener du med den kommentaren? Jeg opplever den kommentaren som nedlatende fra din side, var det det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Fritiden min bruker jeg til å pleie sosial omgang med venner, og jeg er mye borte på middag/har gjester, ute og tar en drink, er på ulike arrangementer etc.

Sitat

I dag fikk jeg, i forbindelse med prat om en ferietur jeg skal på med en venn (som har planlagt alt for mye aktiviteter)

Men det høres jo ut som om du jar masse tid og energi til å finne på aktiviteter med venner på utsiden av huset? Det er vel ikke så rart at han, som din kjæreste, vil finne på noe annet enn å sitte på sofaen med deg? Hvorfor kan du ikke dra ut på middag, drinker eller arrangementer med han? 

Anonymkode: 67cf4...508

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
DrueSmoothie skrev (Akkurat nå):

Du reiser på ferie med en venn som har planlagt mye aktiviteter, men tar deg ikke tid til å reise på ferie med kjæresten? Eller misforstod jeg nå? I så fall kan jeg fint forstå frustrasjonen hans.

Og, sånn som jeg ser det så har dere relativt forskjellig hverdag og dermed også forskjellige ønsker og behov. Har dere snakket om dette på en måte som f eks om dere kan møtes på halvveien?

Jeg var i samme type forhold en gang, da var det jeg som ville mest på farten, og jeg føler at jeg klarte å balansere det OK ved at jeg gjorde noe med kjæresten og noe med venner og vipps ble totalen helt topp for min del. Kan det være en løsning for dere (han)?

Han og jeg har ferie på to ulike tider (han tok plutselig ut sin ferie i Mai for å samkjøre en 3-ukers tur til Japan som han har drømt om med en jobbreise nå tidlig i juni). Jeg har ferie siste i juni og to første i juli - skal dermed reise på en ukes tur med en venn som har ferie samtidig. 

Jeg føler jeg uttrykker mine behov, og han uttrykker hans behov, uten at det egentlig fører til noe. Kanskje 3 av 4 ganger ender jeg opp med å bli med på det han foreslår, for å være grei. Derimot får jeg alltid kommentarer om at jeg "bare vil være hjemme". Jeg er litt lei av at han aldri kan innfinne seg med at i dag skal vi ikke noe - for det kjennes ikke spesielt godt å måtte si nei hele tiden.

Jeg har nok et større sosialt nettverk enn han (han flyttet hit for noen år siden), og han har fokusert mest på jobb og sport. Jeg har flere ganger foreslått å inkludere ham med mine venner, men han påpeker stadig at han "ikke kan lene seg på mitt sosiale nettverk, men må bygge sitt eget". Uten at det egentlig funker noe særlig, og at jeg da må både gjøre noe med ham OG mine venner separat. Jeg ville jo gjerne hatt han med på f.eks middag med venner. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det høres jo ut som om du jar masse tid og energi til å finne på aktiviteter med venner på utsiden av huset? Det er vel ikke så rart at han, som din kjæreste, vil finne på noe annet enn å sitte på sofaen med deg? Hvorfor kan du ikke dra ut på middag, drinker eller arrangementer med han? 

Anonymkode: 67cf4...508

Vi gjør jo det, men jeg vil være mer hjemme. Jeg blir med på mer enn jeg har lyst til. Jeg skulle gjerne sett at han f.eks ble med på konsert med mine venner, men det er han ikke helt med på. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke helt tak på dette, du trenger å slappe av fordi det er hektisk nok som det er med de etablerte delene av livet ditt (jobb i helsevesenet og kjæledyr), du drar på aktivitetsferie med en venn, men kjæresten vil du ikke dra på aktiviteter med. Og når han foreslår at du blir med på en jobbreise vil du heller ikke det fordi han er opptatt på jobb hele dagen. Den jobbreisa må da være helt topp, da kan du slappe av på dagen og ha aktiviteter med han på kvelden. Men jeg synes han kan spandere i og med at det er hans initiativ og målet er lagt opp ifbm hans jobb.

Anonymkode: 91c88...e93

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen er kjedelige sammen. Det er et godt liv :) 

Anonymkode: a8bca...147

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han og jeg har ferie på to ulike tider (han tok plutselig ut sin ferie i Mai for å samkjøre en 3-ukers tur til Japan som han har drømt om med en jobbreise nå tidlig i juni). Jeg har ferie siste i juni og to første i juli - skal dermed reise på en ukes tur med en venn som har ferie samtidig....

TS

Hvis han tar ut store deler av sin ferie uten samråd med deg, kan han ikke klage over at dere får mindre anledning til ferie sammen. Du har jo tom fri i fellesferien og han ikke. Han høres vrang eller mindre begavet ut. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke helt tak på dette, du trenger å slappe av fordi det er hektisk nok som det er med de etablerte delene av livet ditt (jobb i helsevesenet og kjæledyr), du drar på aktivitetsferie med en venn, men kjæresten vil du ikke dra på aktiviteter med. Og når han foreslår at du blir med på en jobbreise vil du heller ikke det fordi han er opptatt på jobb hele dagen. Den jobbreisa må da være helt topp, da kan du slappe av på dagen og ha aktiviteter med han på kvelden. Men jeg synes han kan spandere i og med at det er hans initiativ og målet er lagt opp ifbm hans jobb.

Anonymkode: 91c88...e93

Kjæresten valgte å ta ut sin sommerferie i mai, jeg har sommerferie siste uken i juni og de to første i juli. Jeg skal på ferie med en venn, og har sagt til min kjæreste at jeg føler denne vennen har planlagt for mye aktiviteter den uken. At jeg heller vil slappe mer av, og må ta en prat med denne vennen om forventninger til ferien/hvor mye aktiviteter vi skal gjøre. Da kom den sure kommentaren.

Hvis jeg har to dager med fri, så vil jeg heller slappe av hjemme, få surret litt rundt med dyret, og få noen dager med ro.. Enn å være med på en jobbreise hvor han uansett er borte hele dagen (typ 08-19), og jeg må sitte på et fremmed sted på et hotellrom og vente på at han blir ferdig.. Har rett og slett ikke behov for det, og føler ikke det er hverken gøy eller eksklusivt. I tillegg til at jeg da må finne kjæledyrpass.

Kan godt hende jeg er kjedelig, men det får så være altså... Vi vil rett og slett forskjellige ting. 

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri orket å leve med en sånn fyr. Han har jo en rakett i ræva og stopper aldri opp. Disse menneskene er erfaringsmessig elendige på å faktisk observere og ta innover seg ting, og de har vel ikke rent sjeldent ganske mange fordommer mot de som ikle er som dem…

Anonymkode: ad02b...7fc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det er så deilig å være kjedelig. 

Jeg hadde ikke klart å være kjæreste med en mann som hele tiden må ha noe å gjøre. Du bør nesten få gjøre som du selv vil, ikke tving deg på en reise du ikke vil. Å jobbe turnus er tøft, da trenger man ofte rolige dager innimellom hvor man gjøre lite.

Anonymkode: a8410...954

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han tar ut store deler av sin ferie uten samråd med deg, kan han ikke klage over at dere får mindre anledning til ferie sammen. Du har jo tom fri i fellesferien og han ikke. Han høres vrang eller mindre begavet ut. 

Ja, jeg føler jeg gjentar meg i det uendelige uten at han egentlig hører hva jeg sier. Han jobber i en jobb hvor de periodevis jobber MYE, og dermed opparbeider rikelig med avspasering. I den andre enden har de også mulighet til hjemmekontor, og får i rolige perioder ta ut så mye avspasering de vil/jobbe hjemmefra.

Jeg har åpenbart ikke mulighet til å ha hjemmekontor. Jeg jobber i det offentlige, får en uke ferie på vårparten, tre på sommeren, og en på høsthalvåret. Avspasering er det lite av, og kan aldri tas når det passer meg. Sommerferie måtte meldes inn før februar.

Uansett om han vet dette, så spør han hele tiden "skal vi ta to uker ferie til Spania i september?" etc, og sender meg link til både fly, hotell etc. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde aldri orket å leve med en sånn fyr. Han har jo en rakett i ræva og stopper aldri opp. Disse menneskene er erfaringsmessig elendige på å faktisk observere og ta innover seg ting, og de har vel ikke rent sjeldent ganske mange fordommer mot de som ikle er som dem…

Høres mer ut som det er ts som har dette problemet.

Anonymkode: a6bc3...1bf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og når jeg nå har lest hele tråden, mistenker jeg at fyren også er ganske kontrollerende…..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er så deilig å være kjedelig. 

Jeg hadde ikke klart å være kjæreste med en mann som hele tiden må ha noe å gjøre. Du bør nesten få gjøre som du selv vil, ikke tving deg på en reise du ikke vil. Å jobbe turnus er tøft, da trenger man ofte rolige dager innimellom hvor man gjøre lite.

Anonymkode: a8410...954

Jeg synes også turnus er tøft, og det krever mye å jobbe med mennesker. Selv om jeg f.eks har dagen etter nattevakt fri, så er det jo fordi jeg må hvile ut. Ikke gå fra oss til Holmenkollen (2 timer gange hver vei, store deler i rask oppoverbakke), eller reise til Drøbak hele ettermiddagen, for eksempel. Noen gange har jeg en venninne på middag etter nattevakt f.eks, men det er da svært lavterskel (hun kommer etter jobb, enkel middag, blir 2t og drar igjen). 

TS

• Liker 5
Skrevet (endret)

Kjente meg uvel av skildringen din, fordi han minner om min x-mann. Kronisk rastløs, med liten evne til å slappe av, ha en hel samtale eller gjøre ferdig en hel oppgave, men alltid på vei til trening, en topptur eller et arrangement noen timer unna. Det virker som han tror at det er latskap å være hjemme gjennom en fridag, sitte på terrassen, se tv, pusle i hagen og rusle en tur i nærmiljøet.
Jeg var delvis med på karusellen, men han guilt-trippet meg for å ikke trene hardt nok eller at jeg ville ha fred til å lese i en bok. Livet mitt er så utrolig mye friere, tryggere og mer avslappet etter at jeg ble kvitt ham 🙄 Jeg skjønte nok ikke hvor stor stressfaktor han var, og til min irritasjon så kjenner jeg fortsatt på en malplassert dårlig samvittighet om jeg hører på en lydbok mens jeg ligger i sola, mens vinduene er upussa. Jeg var ikke slik før ham.

Jeg regerer veldig negativt på at han spiller på samvittigheten og selvfølelsen din når du ivaretar dine egne behov, når de er i strid med hans egen rastløshet. Å ha en så manisk uro i seg tyder ikke på at det bor et trygt og harmonisk menneske i den kroppen...

Vær veldig tydelig på hva du liker, koser deg med, og hva som er dine behov. Om han forsøker å guilttrippe deg inn i sin livsstil, når det stresser deg, så tenker jeg at dere ikke passer sammen. Jeg tenker også på at han har en skummel kommunikasjonsstil.
Du er ikke kjedelig. Du har et rikt og variert liv, med mange oppgaver, dyr og folk, og det er sunt å innse at man trenger ro og hvile.

Du har også grunn til å frykte at han forsøker å trekke deg inn i sitt for å ha kontroll på deg, og slå en kile mellom deg og ditt eget nettverk. Det er i så fall et faresignal.

Endret av Andro
  • Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...