Gå til innhold

Rådvill ang datteren til mannen min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi når aldri frem til datteren til mannen min. Hun er noen og 20 år. Hun lyver mye, stjeler, jobber ikke, går ikke på skole, ikke fullført vgs og raser opp i vekt. Går på sosialen som hun har gjort noen år.

Vi ser hun ikke har det godt, men hun ønsker ikke å gjøre noe med det selv om hun sier hun trenger hjelp og sliter. Alt hun ønsker av oss er penger. Hver gang hun kontakter oss eller kommer til oss en sjelden gang er det for å spørre om ting eller skryte av hvor mye andre gir henne. Vi er kun verdig hennes tid og energi hvis vi kan gi henne penger. Vi inviterer henne, men da må hun ha penger for å komme. Hun har ingen relasjon til halvsøskene sine heller, noe som er veldig trist. 

Jeg ga henne masse fine klær etter meg som hun i tillegg ønsket seg, men det gikk rett i søpla, for brukte klær bruker hun ikke. Vi har tilbudt henne å bo gratis hos oss mens hun fikk hjelp og fullførte vgs. Men det var uaktuelt. Vi har tilbudt å betale for psykolog også. Dette har vi tilbudt når hun har sagt at hun sliter, så vi maser ikke på henne. 

Mannen min har tidligere prøvd å samarbeide med mor om dette. Men moren hennes har lagt oss for hat, noe jeg tror påvirker datteren. Det er mye stygg snakk om oss hos mor. Noe vi synes er ufattelig trist med tanke på situasjonen datteren står i. Mannen min har prøvd fvk men mor sluttet å møte opp. Det som kanskje er det tristeste oppi dette er at mor, besteforeldre og stefar gir datteren mye penger slik at hun kan fortsette slik hun gjør. 

Vi gav en del penger og ting og hjalp henne mye med flytting og oppussing en liten periode hvor hun skulle etablere seg, men så fort at dette egentlig var ødeleggende for henne. I ettertid har vi fått regle på regle om hvor lite vi hjelper og bidrar. 

Denne livsstilen har pågått i flere år nå. Det er så trist og hjerteskjærende å stå å se på uten å kunne være til hjelp. Vi har alltid sagt hun er velkommen hit og alltid velkommen til å prate. Når vi endelig tror ting løsner seg litt viser det seg at hun hadde en baktanke og det hele var lagt opp til å få penger av oss, som feks hvor mye hun sliter. Hun blir sint når hun ikke får noe og starter gjerne stygge rykter om oss. 

Vi er virkelig rådville. Det tapper oss mye for energi. 

Anonymkode: ad2dc...e9b

• Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem vil gå i brukte klær etter stemor da? Skjerp deg 

Og å kalle det å gå på sosialen syns jeg virker fossilt. 

Anonymkode: 25e5a...696

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det umulig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Det er viktig for dere å akseptere, for deres egen del. Dere kan ikke redde ei som ikke vil bli reddet.

Jeg anbefaler deg heller å spørre om konkrete råd og hjelp fra noen innen fagfeltet, og ikke kvinneguiden. 

Jeg tror helt ærlig det beste dere kan gjøre, for dere selv og henne, er å ikke hjelpe med penger/verdi. Men kjærlighet.

Anonymkode: 60997...ce4

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres ut som hun er inne i en periode der hun sikkert kjenner at ting er håpløst. 

At hun ønsker seg penger, forstår jeg da, og for å være ærlig så ligger det vel litt i korta at en far støtter sin datter litt. Men er enig med deg i at hun har en del ting å ta tak i. Men at hun skal bruke dine klær og klage på at hun er tjukk er sært. Jeg forstår om det ble kastet om det er noe du "lempa" på henne og hennes mor. 

Høres ut som hun trenger å snakke med noen som kan veilede hennes mtp studie og karriere på en inspirerende måte. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare fortsett som dere gjør, men ikke gi henne penger. Min bestemor var en tilrettelegger uten like for min tante. Hjalp til med trygdesvindel og ga henne alltid penger, men det hjalp jo ingenting sånn egentlig. Min tante kunne fint ha jobbet, men latmannstilværelsen er jo såklart mye mer behagelig. Da bestemor døde gikk tanta mi på en real smell fordi hun måtte klare seg selv. Hun vet ikke en gang hvordan hun betaler regninger. Bank-ID er totalt fremmedord. Dama er i starten av 50-årene! 

Anonymkode: 8cc70...9a3

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ser den, men dette var klær hun ønsket seg i riktig størrelse. Noe av det var nytt og meste nesten ikke brukt. 

Kom gjerne med et bedre ord enn sosialen 😊 Det er ikke det at det er nedverdigende å gå på det, men det er en midlertidig stønad og hadde hun fått hjelp kunne hun fått hjelp til andre stønader hun har krav på og etterhvert kanskje klart å stå i jobb. 

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Klær er såpass personlig at man nesten må få velge selv. Brukte klær kan være ok men jeg hadde ikke gått i min mors klær, jeg hadde valgt de ut selv på bruktbutikker.

Anonymkode: b9d39...fcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min bonusdatter feks. Hun elsker å bruke klærne mine, enten det er arveklær eller klær jeg bruker nå.

Hva er problemet? Selv om jeg er bonusmor, betyr ikke det at jeg kler meg som en gammal tante. 

Anonymkode: 6d84b...06a

• Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dessverre er det umulig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Det er viktig for dere å akseptere, for deres egen del. Dere kan ikke redde ei som ikke vil bli reddet.

Jeg anbefaler deg heller å spørre om konkrete råd og hjelp fra noen innen fagfeltet, og ikke kvinneguiden. 

Jeg tror helt ærlig det beste dere kan gjøre, for dere selv og henne, er å ikke hjelpe med penger/verdi. Men kjærlighet.

Takk for godt svar 🥰 Vi gir henne ikke penger lengre. Desverre forsvinner hun mer og mer fra oss når hun ikke får penger. Vi gir henne kjærlighet, men alt snus om til noe negativt når hun ikke får penger 😔 

Jeg og mannen min har lenge fått hjelp og kurs av fvk som vi har vært veldig fornøyde med. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Var dette ditt beste bidrag? Skjerp deg selv!

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette derimot er fornuftig!

Anonymkode: 19b88...957

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (21 minutter siden):

Høres ut som hun er inne i en periode der hun sikkert kjenner at ting er håpløst. 

At hun ønsker seg penger, forstår jeg da, og for å være ærlig så ligger det vel litt i korta at en far støtter sin datter litt. Men er enig med deg i at hun har en del ting å ta tak i. Men at hun skal bruke dine klær og klage på at hun er tjukk er sært. Jeg forstår om det ble kastet om det er noe du "lempa" på henne og hennes mor. 

Høres ut som hun trenger å snakke med noen som kan veilede hennes mtp studie og karriere på en inspirerende måte. 

Når det å gi penger til henne ødelegger for henne og det å stå på egne ben, så ville  vi vært medskyldig i den situasjonen hun står i nå hvis vi fortsetter å gi. Normalt sett ville vi selvsagt hjulpet ved behov eller som litt ekstra 🥰 

Hun har ikke klaget på å være tykk. Det var at klærne var brukt 😅 Selv om klærene var mye av det hun spesifikk ønsket seg i samme størrelse. I utgangspunktet ønsket hun seg ikke klær, men penger til klær som med høyest sannsynlighet går til noe annet. 

Det har vært andre ganger hvor hun har sagt hun trenger klær og jeg har tilbudt meg å ta henne med på shopping, men hun ønsket heller at jeg overførte pengene til henne. 

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bare fortsett som dere gjør, men ikke gi henne penger. Min bestemor var en tilrettelegger uten like for min tante. Hjalp til med trygdesvindel og ga henne alltid penger, men det hjalp jo ingenting sånn egentlig. Min tante kunne fint ha jobbet, men latmannstilværelsen er jo såklart mye mer behagelig. Da bestemor døde gikk tanta mi på en real smell fordi hun måtte klare seg selv. Hun vet ikke en gang hvordan hun betaler regninger. Bank-ID er totalt fremmedord. Dama er i starten av 50-årene! 

Anonymkode: 8cc70...9a3

Det er dette som er skummelt og ødeleggende. 

Desverre har hun allerede planer om trygdesvindel 😔 

Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Her tok du problemene ved roten altså.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Allerede da jeg leste overskriften skjønte jeg at her kom skylden til å bli lagt på moren, og det stemte jo. Har ikke faren også oppdratt denne jenta da? Jenta er dessuten voksen, så det det er ingen grunn til å dra inn moren hennes nå.

Ellers synes jeg du blander stort og smått. At hun ikke ville ha dine brukte klær er vel det minste problemet. Jeg skjønner heller virkelig ikke hvordan det å hjelpe noen med flytting og oppussing er «ødeleggende», det er vel helt normalt st foreldre hjelper til med sånt.

Ellers er det vel ikke stort dere kan gjøre siden hun er et voksent menneske. Jeg ville nok heller ikke gitt penger uten å stille krav, slik som skole eller jobb. Faren hennes kan jo ta aktivt kontakt med henne for å tilbringe tid sammen bare de to; det virker som han ikke har gjort det i særlig grad? Han må bygge opp et tillitsforhold gradvis og oppmuntre henne til å ta tak i livet sitt.

Anonymkode: d33d9...a1c

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har rimelig høy terskel for å gi opp noen - men:

hun her er kynisk og utnyttende AF.

Dere har virkelig prøvd alt fornuftig uten resultat. Hun er voksen, og må velge selv. 

Hun kan ikke hjelpes.

Gjør det klinkende klart at dere virkelig ønsker kontakt med henne - men ikke kommer til å si ja til pengehjelp.

Om det er eneste motiv for besøk, så må hun bare vite at det blir et nei. Å sette ut stygge rykter vil ikke endre på noe. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Med å fortsette å hjelpe henne så gjør dere henne bare mer hjelpeløs. 

Rart at foreldre ikke forstår dette når barna er yngre, syr puter under armene, løser alle problemer og utfordringer. Ikke rart at dagens generasjon går under generasjon snøflak. 

Start med å sette klare og tydelige krav, det er aldri for sent. 

1. Hun får ikke lenger lov å spørre om lån av penger - og dere låner ikke lenger ut penger før hun oppfører seg. 

2. Hun må vise at hun er voksen - trenger hun hjelp til praktiske for å få livet i orden igjen så stiller dere opp med det. 

3. Osv osv. 

Anonymkode: 465dd...b32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med å fortsette å hjelpe henne så gjør dere henne bare mer hjelpeløs. 

Rart at foreldre ikke forstår dette når barna er yngre, syr puter under armene, løser alle problemer og utfordringer. Ikke rart at dagens generasjon går under generasjon snøflak. 

Start med å sette klare og tydelige krav, det er aldri for sent. 

1. Hun får ikke lenger lov å spørre om lån av penger - og dere låner ikke lenger ut penger før hun oppfører seg. 

2. Hun må vise at hun er voksen - trenger hun hjelp til praktiske for å få livet i orden igjen så stiller dere opp med det. 

3. Osv osv. 

Anonymkode: 465dd...b32

Jeg hadde også forsøkt å sette hardt mot hardt: ikke gi penger, og planlegger hun trygdesvindel hadde jeg meldt i fra. Ond stemor? Nei, bare en som bidrar på beste måte til at en ung jente tar ansvar for eget liv.

Anonymkode: 8d7cf...677

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Allerede da jeg leste overskriften skjønte jeg at her kom skylden til å bli lagt på moren, og det stemte jo. Har ikke faren også oppdratt denne jenta da? Jenta er dessuten voksen, så det det er ingen grunn til å dra inn moren hennes nå.

Ellers synes jeg du blander stort og smått. At hun ikke ville ha dine brukte klær er vel det minste problemet. Jeg skjønner heller virkelig ikke hvordan det å hjelpe noen med flytting og oppussing er «ødeleggende», det er vel helt normalt st foreldre hjelper til med sånt.

Ellers er det vel ikke stort dere kan gjøre siden hun er et voksent menneske. Jeg ville nok heller ikke gitt penger uten å stille krav, slik som skole eller jobb. Faren hennes kan jo ta aktivt kontakt med henne for å tilbringe tid sammen bare de to; det virker som han ikke har gjort det i særlig grad? Han må bygge opp et tillitsforhold gradvis og oppmuntfre henne til å ta tak i livet sitt.

Mor har hatt hovedomsorgen. Far kjempet lenge for hovedomsorgen og mer samvær. Lang historie. 

Hun er voksen og tar sine egne valg. Men å snakke stygt om oss til datteren sin påvirker henne likevel. At mor gir henne penger er selvsagt forståelig da det ikke kan være lett å se på datteren sin i denne situasjonen å ikke få gjort noe. Men uansett hvor forståelig det er, er det med på å opprettholde situasjonen datteren står i og gjør det vanskeligere å komme seg ut av. Datteren har mistet nesten alle rundt seg, både familie og venner. Det er virkelig hjerteskjærende. 

Det å hjelpe til med flytting og oppussing er ikke ødeleggende. Det er en fin tid å bruke tid med hverandre, hun og far, og selvsagt noe vi anser som selvfølge å hjelpe der vi kan. Det var reaksjonen etterpå jeg snakket om. 

Ja, ang klær er det flisespikkeri i det store og hele. Men det var kun et eksempel på hvor vi hjelper henne og det blir snudd til noe negativt tross hun har spurt om hjelp. Det er ikke bra nok før hun får penger. Kom nok ikke så godt frem i innlegget mitt og kanskje ikke det beste eksempelet 😅

Far har vært mye sammen med henne alene og reist til henne mange ganger. Men når han satt ned foten for å gi penger så virket det ikke som hun ønsket det mer. Det kom alltid en unnskyldning rett før de skulle møtes eller før hun skulle komme hit. 

Vi er virkelig ikke perfekte og vrir og vender hodet vårt på hvordan vi kan bli flinkere med henne. Mannen min har vært alvorlig syk det siste året og har begrenset med energi. Han synes det er veldig energitappende alt sammen og snart på grensen til hva han takler. Han sier at alle samtaler de har dreier seg inn mot å få penger. Han har satt ned foten flere ganger, fortalt at han ikke er frisk og hun kan komme med alle slags spørsmål og tanker, men nå holdt det med pengespørsmål og manipulering. 

Ts 

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ga henne masse fine klær etter meg som hun i tillegg ønsket seg

Hvilken del av den teksten var det du ikke forstod? 

Anonymkode: 1c89d...82f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mor har hatt hovedomsorgen. Far kjempet lenge for hovedomsorgen og mer samvær. Lang historie. 

Hun er voksen og tar sine egne valg. Men å snakke stygt om oss til datteren sin påvirker henne likevel. At mor gir henne penger er selvsagt forståelig da det ikke kan være lett å se på datteren sin i denne situasjonen å ikke få gjort noe. Men uansett hvor forståelig det er, er det med på å opprettholde situasjonen datteren står i og gjør det vanskeligere å komme seg ut av. Datteren har mistet nesten alle rundt seg, både familie og venner. Det er virkelig hjerteskjærende. 

Det å hjelpe til med flytting og oppussing er ikke ødeleggende. Det er en fin tid å bruke tid med hverandre, hun og far, og selvsagt noe vi anser som selvfølge å hjelpe der vi kan. Det var reaksjonen etterpå jeg snakket om. 

Ja, ang klær er det flisespikkeri i det store og hele. Men det var kun et eksempel på hvor vi hjelper henne og det blir snudd til noe negativt tross hun har spurt om hjelp. Det er ikke bra nok før hun får penger. Kom nok ikke så godt frem i innlegget mitt og kanskje ikke det beste eksempelet 😅

Far har vært mye sammen med henne alene og reist til henne mange ganger. Men når han satt ned foten for å gi penger så virket det ikke som hun ønsket det mer. Det kom alltid en unnskyldning rett før de skulle møtes eller før hun skulle komme hit. 

Vi er virkelig ikke perfekte og vrir og vender hodet vårt på hvordan vi kan bli flinkere med henne. Mannen min har vært alvorlig syk det siste året og har begrenset med energi. Han synes det er veldig energitappende alt sammen og snart på grensen til hva han takler. Han sier at alle samtaler de har dreier seg inn mot å få penger. Han har satt ned foten flere ganger, fortalt at han ikke er frisk og hun kan komme med alle slags spørsmål og tanker, men nå holdt det med pengespørsmål og manipulering. 

Ts 

Men da handler det vel om å akseptere at datteren er voksen og tar sine egne valg. Mannen din kan ikke leve livet for henne. 
Han får gi beskjed om at han er tilgjengelig for samtaler og råd, men penger må hun tjene selv som andre voksne folk.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...