Gå til innhold

Saltilpasning for dummies

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer det? Må man kjøpe sal av saltilpasseren som kommer?😅 Skjønner ikke hvordan folk har råd til å kjøpe nye saler, så dyrt som det har blitt. Jeg skulle hatt hjelp til å finne ny sal til islandshesten min, men jeg har ikke råd til å kjøpe en helt ny sal.. 

Anonymkode: a505d...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker salergonom til min hest jevnlig. Har en sal med justerbart bomjern og med ullstopp i salen kan mye justering gjøres på stedet. Kjøpte ikke denne salen av salergonom, de jobber med den salen du har, men klart, det hender man er uheldig og har en sal som ikke kan tilpasses godt nok til akkurat den hesten, uansett hvor mye man stopper og bygger med en pad, og da må man jo kjøpe ny…

Anonymkode: d2a8b...0c3

AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert bomløs sal? For islandshest finnes det vel også en egen type? 

Anonymkode: 07fd3...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Har lest og sett litt på bomløse saler men har forstått det som at man ikke burde ri kun med bomløs? At man isåfall burde bytte på mellom bomløs og vanlig. Litt skeptisk til om jeg føler at jeg får nok støtte i en bomløs også.

men finnes det saltilpassere som ikke selger saler da? Som bare kan se på hesten og komme med tips og anbefalinger om hvilke saler som kan passe? Slik at jeg evt kan kjøpe noe brukt

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Har lest og sett litt på bomløse saler men har forstått det som at man ikke burde ri kun med bomløs? At man isåfall burde bytte på mellom bomløs og vanlig. Litt skeptisk til om jeg føler at jeg får nok støtte i en bomløs også.

men finnes det saltilpassere som ikke selger saler da? Som bare kan se på hesten og komme med tips og anbefalinger om hvilke saler som kan passe? Slik at jeg evt kan kjøpe noe brukt

Ja, det finnes saltilpassere som ikke selger saler. Også de som driver med salg kan komme for å justere eller komme med råd.  Jeg bruker salmaker som kommer et par ganger i året, ser over salene om de trenger justeringer og kommer med anbefalinger på produkter hvis man trenger det. Har også islandshest. 

Hvor i landet bor du, kan anbefale noen hvis du trenger:) 

Anonymkode: 41b63...9d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det finnes saltilpassere som ikke selger saler. Også de som driver med salg kan komme for å justere eller komme med råd.  Jeg bruker salmaker som kommer et par ganger i året, ser over salene om de trenger justeringer og kommer med anbefalinger på produkter hvis man trenger det. Har også islandshest. 

Hvor i landet bor du, kan anbefale noen hvis du trenger:) 

Gjerne det, holder til på gjøvik i Innlandet 😊 

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Gjerne det, holder til på gjøvik i Innlandet 😊 

Dina Haagensli har jeg vært godt fornøyd med og hun har sikkert mulighet å reise den veien.https://g.page/saltilpasser-dina-haagensli

Dina selger også saler, men tilpasser alle typer og kommer med anbefalinger. 

Ellers anbefaler jeg Katrine ved KLS salmakeri, hun bor lenger sør og tror ikke hun har noen faste turer til Innlandet, men det er mulig å høre https://www.kls-salmakeriogsomas.no/kontakt

Nærmere deg har du jo IIset salmakeri, jeg har ikke brukt de selv, men det er jo noe å sjekke ut https://ilsetsalmakeri.no/

AnonymBruker
Skrevet

Angående hvordan et besøk av saltilpasser foregår - saltilpasser ser først på hesten og tar mål av ryggen. Deretter sjekker salen, eller salene du har eller vurderer å kjøpe. Så legges sal på hesten og vanligvis rir man hesten i alle gangarter mens saltilpasser observerer salen og gjør vurderinger av hvordan den ligger. Så gjøres justeringer etter behov, som å bytte eller endre på stopp, utvide eller bytte bom, evnt endre kneputer eller flytte på salgjordfester. Man prøver sal under rytter igjen etter justering. Hvis salen eller sakene man har tilgjengelig ikke lar seg tilpasse kan man få anbefalinger om saler som kan passe og hvilken størrelse og andre ting du skal se etter hvis du kjøper brukt. Det er lurt å booke ny time når man har ordnet ny sal slik at den kan tilpasses. 

Hvis du er på utkikk etter ny sal er det lurt å gi beskjed til saltilpasser om det i forveien, noen saltilpassere har bruktsaler eller demo-saler man kan prøve som de kan ta med  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...