Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Hei! Er det noen som har tatt NIPT test hos Aleris og kan fortelle om ultralyd er inkludert i prisen, eller om dette er noe man må ta privat før man kommer? På siden til Aleris står dette: "Selve testen er en blodprøve fra mors arm. Det frigjøres foster-DNA fra morkaken gjennom svangerskapet. Mengden foster-DNA i mors blod øker med svangerskapets lengde, og det er først i svangerskapsuke 10+0 at det er store nok mengder til at det kan analyseres. NIPT kan derfor tidligst utføres på dette tidspunktet. For å gjøre NIPT må kvinnen først til en gynekolog som gjør en ultralyd av fosteret. Ultralydundersøkelsen skal bekrefte at det er ett foster, og at det ikke er noen tegn til sykdom. Dersom man ser tvillinger, eller åpenbare lidelser hos fosteret, kan man ikke gjøre NIPT." Men det står ikke om dette er en del av tjenesten, eller noe man må sørge for selv i forkant. Prøver å bestemme meg for om jeg skal stikke en tur til Sverige og ta testen der, eller om jeg skal ta den i Norge I Sverige kan man velge å teste for fler avvik (med lavere nøyaktighet), få vite kjønn samt ta NIPT test selv om det er tvillinger. Og så koster det omtrent halvparten av i Norge.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Du kan vel og ta den med testkit sendt fra ultralydklinikken i Danmark. Koster rundt 5000, og kan og få vite kjønn. Trenger ikke vente til uke 10, kan tas fra uke 9. Gjorde det selv i fjor. Fikk tilsendt testkit, og tok blodprøvene på fastlegekontoret. Blodprøvene ble hentet av DHL en time senere, og fikk svaret etter en uke. Anonymkode: d76be...9aa
Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan vel og ta den med testkit sendt fra ultralydklinikken i Danmark. Koster rundt 5000, og kan og få vite kjønn. Trenger ikke vente til uke 10, kan tas fra uke 9. Gjorde det selv i fjor. Fikk tilsendt testkit, og tok blodprøvene på fastlegekontoret. Blodprøvene ble hentet av DHL en time senere, og fikk svaret etter en uke. Anonymkode: d76be...9aa Joda, det kan man. Foretrekker av en eller annen grunn bare å gjøre det på klinikk, og vel ha mest mulig "bang for the buck". Ser de andre klinikkene har ultralyd som en del av forundersøkelsen, så da har sikkert Aleris det også. Hvis det er 5000 DKK (som jeg tolker det fra nettsiden) med dagens kurs, begynner vi jo uansett å nærme oss norske priser. Laget meg en liten oversikt, og landet vel på å gjøre det i Norge. Legger den ved her om noen andre kan finne den nyttig:
Snubi Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 Jeg bestilte via Eddalabs (https://eddabooking.no/admin?next=/_/results_files/6857/2300373_2023-05-15_12_40_51_049.pdf) Der kan du velge klinikk de samarbeider med, litt usikker på om Aleris er med der, men da er prisen inkludert hos alle klinikkene. Betalte 7000, fordi klinikken jeg brukte hadde kampanje akkurat da 😃 Det er skikkelig profesjonelt og du føler deg godt ivaretatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå