AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Jeg er en jurist som har jobbet i 10 år i offentlig forvaltning: saksbehandling, tilsyn ol. Tiden er inne for noe nytt, og jeg har lurt litt på HR 🤷🏻♀️ Noen jurister her som jobber i feltet? Eller vet om det kan være en aktuell bakgrunn? Jeg har arbeidsrett fra studiene, men er 10+ siden den gang. Bør jeg ta noe kurs/fag? Eller hoppe i å søke? Jeg lurer også på om noen vet noe om lønnsnivået. Anonymkode: 7294a...060
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Hvorfor noe nytt og hvorfor akkurat HR? Har du vært tillitsvalgt, verneombud eller hatt en annen rolle som har gitt deg innsikt i organisasjonen og personalsaker, så vil det være noe du kan trekke frem. Du må jo ha en motivasjon for byttet ditt. Kan du flytte på deg der du er? Hospitere f.eks.? Det er ikke noe i veien for å ansette noen uten relevant erfaring, men det er gjerne vanskeligere hvis du har kommet opp på et visst nivå som seniorrådgiver og med høyere lønn enn de som er helt nyutdannede. Hos oss er det ikke så mange jurister i HR, men lønnen i den seksjonen ligger på 550’ - 800’. Juristen har vel 750’ ca. Hun har lang erfaring, men har ikke byttet jobb på mange år så vidt jeg vet. Det er jo gjerne ved jobbytte lønna stiger mest, så mulig hun kunne fått mer et annet sted i staten. Anonymkode: 52e67...72c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #3 Skrevet 30. september Drar opp denne tråden! Vurderer å søke en jobb som juridisk rådgiver innen HR, noen som har noe å fortelle rundt hvordan det er å jobbe som jurist innen HR-feltet, og eventuelt noen tips? 🤗 Anonymkode: de4e3...d2d
AnonymBruker Skrevet 30. september #4 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (5 timer siden): Drar opp denne tråden! Vurderer å søke en jobb som juridisk rådgiver innen HR, noen som har noe å fortelle rundt hvordan det er å jobbe som jurist innen HR-feltet, og eventuelt noen tips? 🤗 Anonymkode: de4e3...d2d Ingen tips til søkeprosessen og har ikke direkte innsikt, men vet ett og annet om HR, juss og arbeidsrett. Det er veldig viktig i en slik jobb at du er klar over dine egne etiske kompass og prinsipper. Det vil komme mange situasjoner der arbeidstakere står i ekstremt sårbare situasjoner, og hvor arbeidsgiver kan være fristet til å trampe på disse for å selv vinne frem midler o.l. I en slik rolle er det veldig viktig at du, selv om du skal gjøre en jobb for arbeidsgiversiden, forholder deg nøytral til lovverket slik at du bevarer et rettferdig peilet etisk kompass. Du trenger ikke imponere de du jobber for ved å bidra til å tråkke på den svakeste part. Lykke til! Anonymkode: 821d9...956 5
AnonymBruker Skrevet 30. september #5 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen tips til søkeprosessen og har ikke direkte innsikt, men vet ett og annet om HR, juss og arbeidsrett. Det er veldig viktig i en slik jobb at du er klar over dine egne etiske kompass og prinsipper. Det vil komme mange situasjoner der arbeidstakere står i ekstremt sårbare situasjoner, og hvor arbeidsgiver kan være fristet til å trampe på disse for å selv vinne frem midler o.l. I en slik rolle er det veldig viktig at du, selv om du skal gjøre en jobb for arbeidsgiversiden, forholder deg nøytral til lovverket slik at du bevarer et rettferdig peilet etisk kompass. Du trenger ikke imponere de du jobber for ved å bidra til å tråkke på den svakeste part. Lykke til! Anonymkode: 821d9...956 Jeg vil si snarere tvert imot. Med en slik innstilling passer en rolle som tillitsvalgt bedre. For å realitetsorientere anonym d2d: Som jurist innenfor HR er du forventet å lose ledere gjennom ulike juridiske prosesser uten å trå feil, slik at dere på best mulig måte ivaretar bedriftens interesser samtidig som dere unngår rettsaker. Ansvarlige arbeidsgivere opptrer redelig, så du skal selvfølgelig ikke gjøre noe ulovlig eller ondskapsfullt, men innen sakene når juridisk avdeling er de som regel alltid komplekse, betente og krevende. Fokuset vil være å ivareta arbeidsgivers interesser. Anonymkode: ea630...43b
AnonymBruker Skrevet 30. september #6 Skrevet 30. september Er vel ingen som VIL jobbe i HR hvis de ikke er helt nødt? Anonymkode: 832db...862 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #7 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er vel ingen som VIL jobbe i HR hvis de ikke er helt nødt? Anonymkode: 832db...862 Jeg vet ikke, er det dumt? Anonymkode: de4e3...d2d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #8 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 13.45): Drar opp denne tråden! Vurderer å søke en jobb som juridisk rådgiver innen HR, noen som har noe å fortelle rundt hvordan det er å jobbe som jurist innen HR-feltet, og eventuelt noen tips? 🤗 Anonymkode: de4e3...d2d Jeg jobber med HR og liker det godt. Det er krevende, og du skal være stødig på konkret gjeldende avtaleverk. Ikke nok å ha lest arbeidsmiljøloven. Anonymkode: b7cac...d64
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #9 Skrevet 1. oktober Jeg er ikke jurist, men adm.dir. Å ha en jurist på HR er gull. HR er spennende og man får anvendt jussen bredt. I offentlige og private virksomheter vil det være spennende oppgaver som jurist innen HR. Kontrakter, søknadsprosesser, rutiner, kontroller, arbeidsmiljø og personal. Jeg har vært leder i staten (er pt i privat sektor) og har hatt svært stor nytte av og glede av jurist i HR-feltet. Det er mange jurister i HR, feks i personalavdelinger på universiteter, fylkeskommunaler, departementer, statlige direktorater og virksomheter, alt fra NRK til Kystverket. Det finnes mye kursing innen feltet feks gjennom Virke. Anonymkode: 0e6be...8f1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #10 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg vet ikke, er det dumt? Anonymkode: de4e3...d2d En del av jobben din vil bli å plage folk, veldig ofte folk som ikke har gjort noe galt eller feil, men bare fått en eller annen sjef på nakken. Finn deg noe annet heller. Anonymkode: 832db...862 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå