Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er meget lite bereist å har et spm angående reiseforsikring. Skal på reise i utlandet å har da ordnet reiseforsikring via forsikringsselskapet mitt. Jeg trodde dette var noe man kun betalte i forbindelse med reisen. Ett engangsbeløp. Men hos forsikringsselskapet mitt skal denne betales månedlig året rundt. Er dette virkelig nødvendig for meg som så å si aldri er ute å reiser? Hva er vanlig å hvordan gjør dere andre det? Jeg har allerede betalt en gang. Neste dato det skal betales for denne forsikringen så er jeg hjemme fra ferie. Er det sånn at man må avslutte forsikringen når ferien er ferdig? Eller er dette noe man bør ha og betale på året rundt selv om man ikke reiser? Hilsen forvirret.

Anonymkode: e5663...dce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge selv hvor ofte du ønsker å betale forsikringene dine. Du kan velge å betale en gang i året hvis det passer deg bedre. De fleste velger å betale hver måned. 

Anonymkode: 3eb73...dc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er meget lite bereist å har et spm angående reiseforsikring. Skal på reise i utlandet å har da ordnet reiseforsikring via forsikringsselskapet mitt. Jeg trodde dette var noe man kun betalte i forbindelse med reisen. Ett engangsbeløp. Men hos forsikringsselskapet mitt skal denne betales månedlig året rundt. Er dette virkelig nødvendig for meg som så å si aldri er ute å reiser? Hva er vanlig å hvordan gjør dere andre det? Jeg har allerede betalt en gang. Neste dato det skal betales for denne forsikringen så er jeg hjemme fra ferie. Er det sånn at man må avslutte forsikringen når ferien er ferdig? Eller er dette noe man bør ha og betale på året rundt selv om man ikke reiser? Hilsen forvirret.

Er du aldri utenfor døra? De fleste årlige reiseforsikringer gjelder for alt av reiser, også å dra til og fra jobb f.eks.

Anonymkode: 4809a...ef5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har antageligvis gått med på å betale månedlig i stedet for et engangsbeløp? Som regel kan man velge. Jeg betaler én gang i året, og polisen gjelder da for et helt år. 

Du kan si opp forsikringen, ja, men det kan være lurt å ha reiseforsikring selv om man ikke Reiser-reiser. En reiseforsikring gjelder alle typer reiser - også fra hjem til jobb, til butikken, osv. Ikke bare om du reiser utenlands eller med fly. Daglig-reiser gjelder også. 

Anonymkode: 05d92...78e

Skrevet

Reiseforsikring bør du ha uansett om du reiser mye eller ikke. Den forsikringen dekker uhell og skader som skjer med en gang du går ut ytterdøren hjemme. Les nøye vilkårene på forsikringen og vurder om du syns det er verdt prisen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper reiseforsikring for kun den reisen du skal på så kan du få en som utløper når du er ferdig. Somregel så koster dette fort nesten det samme som en helårs reiseforsikring. En helårs reiseforsikring vil dekke deg x antall dager på reise fra du går ut døra di og vil også stort sett inneholde en del ekstra dekninger som tyveriforsikring og en liten ulykkesforsikring. Noen dekker også skader på feks mobiltelefon osv hvis du skulle være uheldig. Helt avhengig av hvilken dekning du har selvfølgelig. 

Anonymkode: 97bbf...3cf

Gjest EmKay
Skrevet

Reiseforsikringer gjelder for et år om gangen, og er jo gyldig bare du er utenfor eiendommen din. Man kan velge selv om man vil betale over en eller flere terminer, men de fleste ønsker månedlig betaling på avtalegiro. 

Man kan kjøpe forsikring for enkeltreiser dersom man vil dette, men de er som regel dyrere enn det en helårs reiseforsikring er. 

Du står selvsagt fritt til å velge å si opp reiseforsikringen når du er hjemme fra reise, og da vil den vare i totalt ett år før den avsluttes. Dersom du ikke sier den opp vil den fortsette å løpe med fornyelse til neste år. 

AnonymBruker
Skrevet

Som andre nevner, ønsker du kun reiseforsikring for en konkret ferietur, så må du opplysende om dette. De fleste har reiseforsikring «året rundt», selv om de kanskje bare er utenlands en uke hvert år/annenhvert år. Og nettopp fordi den kan være grei å ha på småturer som man ikke anser som ferie/reise. Og prisforskjellen er da gjerne liten mellom helårs og for en enkelt reise.

Anonymkode: 90e39...e5b

AnonymBruker
Skrevet

Ok da skjønner jeg. Tusen takk for svarene, da skal jeg beholde forsikringen : )

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å ha reiseforsikring som man betaler for hele året. Den gjelder så fort du går ut døren hjemme.. Her har reiseforsikring blitt brukt til å dekke mobil som jeg mistet i bakken og knuste , ødelagt pc og en gang mistet samboer bagasje på toget 

Anonymkode: b4761...1d7

AnonymBruker
Skrevet
EmKay skrev (9 minutter siden):

Reiseforsikringer gjelder for et år om gangen, og er jo gyldig bare du er utenfor eiendommen din. Man kan velge selv om man vil betale over en eller flere terminer, men de fleste ønsker månedlig betaling på avtalegiro. 

Man kan kjøpe forsikring for enkeltreiser dersom man vil dette, men de er som regel dyrere enn det en helårs reiseforsikring er. 

Du står selvsagt fritt til å velge å si opp reiseforsikringen når du er hjemme fra reise, og da vil den vare i totalt ett år før den avsluttes. Dersom du ikke sier den opp vil den fortsette å løpe med fornyelse til neste år. 

Den vil ikke vare i et år før den opphører, dette strider i mot forsikringsavtaleloven og var en praksis som ble avsluttet for noen år siden. Du kan bestille en helårs reiseforsikring og si den opp når behovet opphører.

Gjest EmKay
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den vil ikke vare i et år før den opphører, dette strider i mot forsikringsavtaleloven og var en praksis som ble avsluttet for noen år siden. Du kan bestille en helårs reiseforsikring og si den opp når behovet opphører.

Hva er noen år siden? 
Jeg jobbet i forsikring til 2019 og da kjøpte man forsikringen for et år av gangen. Om det har skjedd en endring siden det er det nyttig informasjon :) 

Finner hvertfall denne informasjonen i artikkel fra Tjenestetorget fra april 2023: https://tjenestetorget.no/blogg/si-opp-forsikring

image.png.1d6dab8641930af4b138b6aca2f3b1c3.png

Endret av EmKay
AnonymBruker
Skrevet
EmKay skrev (2 timer siden):

Hva er noen år siden? 
Jeg jobbet i forsikring til 2019 og da kjøpte man forsikringen for et år av gangen. Om det har skjedd en endring siden det er det nyttig informasjon :) 

Finner hvertfall denne informasjonen i artikkel fra Tjenestetorget fra april 2023: https://tjenestetorget.no/blogg/si-opp-forsikring

image.png.1d6dab8641930af4b138b6aca2f3b1c3.png

Fra forsikringsavtaleloven:

§ 3-6.(forsikringstakerens rett til å avbryte forsikringsforholdet)

Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende forsikring dersom forsikringsbehovet faller bort eller det foreligger andre særlige grunner, eller for flytting av forsikringen til et annet foretak.

Jeg jobbet også med forsikring I 7 år før jeg i 2022 gikk over til bank, og i selskapet jeg jobbet (et av Norges største) så gikk vi bort ifra oppsigelse fra hovedforfall på reise fordi lovligheten av det kan stilles spørsmål til i henhold til forsikringsavtaleloven. Så er jo selvfølgelig "behov" et tolkningsspørsmål mtp at de ofte dekker så fort man går ut døra, men vi sluttet ihvertfall med den praksisen pga juridiske spørsmål rundt det.

Gjest EmKay
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra forsikringsavtaleloven:

§ 3-6.(forsikringstakerens rett til å avbryte forsikringsforholdet)

Forsikringstakeren kan i forsikringstiden si opp en løpende forsikring dersom forsikringsbehovet faller bort eller det foreligger andre særlige grunner, eller for flytting av forsikringen til et annet foretak.

Jeg jobbet også med forsikring I 7 år før jeg i 2022 gikk over til bank, og i selskapet jeg jobbet (et av Norges største) så gikk vi bort ifra oppsigelse fra hovedforfall på reise fordi lovligheten av det kan stilles spørsmål til i henhold til forsikringsavtaleloven. Så er jo selvfølgelig "behov" et tolkningsspørsmål mtp at de ofte dekker så fort man går ut døra, men vi sluttet ihvertfall med den praksisen pga juridiske spørsmål rundt det.

Vi godkjente hvertfall kun direkte oppsigelse av reiseforsikring utenom hovedforfall om det gjaldt flytting av forsikring, angrerett, dødsfall, at man fikk samboer slik at man kun trengte en felles forsikring, osv. Det at man nå hadde vært på den tenkte reisen, og derfor ikke ville betale mer var ikke godkjent grunn der jeg jobbet, da kunde var innforstått med at når man kjøpte forsikringen var den gjeldende for et år. (Gjensidige) Men praksisen kan selvsagt ha endret seg de siste 5 årene. :) 

AnonymBruker
Skrevet
EmKay skrev (2 timer siden):

Vi godkjente hvertfall kun direkte oppsigelse av reiseforsikring utenom hovedforfall om det gjaldt flytting av forsikring, angrerett, dødsfall, at man fikk samboer slik at man kun trengte en felles forsikring, osv. Det at man nå hadde vært på den tenkte reisen, og derfor ikke ville betale mer var ikke godkjent grunn der jeg jobbet, da kunde var innforstått med at når man kjøpte forsikringen var den gjeldende for et år. (Gjensidige) Men praksisen kan selvsagt ha endret seg de siste 5 årene. :) 

Ja vi hadde det slik vi også helt til det ble stilt spørsmål fra juridisk avdeling på om det egentlig var innafor i henhold til forsikringsavtaleloven fordi "behov" er et tolkningsspørsmål på det området. Kunden kan si at "behovet mitt var på reise, jeg er ikke interessert i de dekningen på fritid" og mtp at kunden ikke kunne velge det bort heller så ble det spørsmål om vi kan tvinge kunden til å beholde dekningen.  Det ble konkludert med at andelen som sier opp på det grunnlaget uansett ikke er enormt stor og at det vil være mer kundevennlig å bare slette på forespørsel.

Jeg var helt sikker på at det var bransjestandard nå pga det juridiske aspektet og logikken i det, men jeg ser nå at det potensielt sett kun kan gjelde selskapet jeg jobbet for så jeg beklager evt feilinformasjon her.

Men da vet dere det kunder, dere kan ihvertfall stille spørsmål til det opp mot forsikringsavtaleloven om dere blir tvunget til å betale for hele året 😅

Gjest EmKay
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja vi hadde det slik vi også helt til det ble stilt spørsmål fra juridisk avdeling på om det egentlig var innafor i henhold til forsikringsavtaleloven fordi "behov" er et tolkningsspørsmål på det området. Kunden kan si at "behovet mitt var på reise, jeg er ikke interessert i de dekningen på fritid" og mtp at kunden ikke kunne velge det bort heller så ble det spørsmål om vi kan tvinge kunden til å beholde dekningen.  Det ble konkludert med at andelen som sier opp på det grunnlaget uansett ikke er enormt stor og at det vil være mer kundevennlig å bare slette på forespørsel.

Jeg var helt sikker på at det var bransjestandard nå pga det juridiske aspektet og logikken i det, men jeg ser nå at det potensielt sett kun kan gjelde selskapet jeg jobbet for så jeg beklager evt feilinformasjon her.

Men da vet dere det kunder, dere kan ihvertfall stille spørsmål til det opp mot forsikringsavtaleloven om dere blir tvunget til å betale for hele året 😅

Alltid greit med litt skyts på lager om man vil kvitte seg med litt kostnader 👍

AnonymBruker
Skrevet
On 6/1/2023 at 9:53 AM, AnonymBruker said:

Ja det vil jeg si det er, reiseforsikringen gjelder så fort du går ut døren din hjemme

Anonymkode: 5a258...dc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...