Gå til innhold

Hvorfor ikke Cockapoo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig å bruke terminologien F1, F2 og så videre når det gjelder krysning av planter. Det behøver ikke være noen ville individer med, det betyr bare førstegenerasjons krysning, andre generasjon og så videre. https://snl.no/F1-hybrid

Jeg mistenker at noen av de som er mot krysninger generelt ("arver det verste fra begge linjer") ikke vet så mye om genetikk. Grunnen til at avkom av ubeslektete individer har mindre sykdomsrisiko enn avkom av beslektete individer er at det finnes gener der problemene bare dukker opp når man arver samme gen fra begge foreldre. (I tillegg er det en del andre problemer med innavl når det pågår i mange generasjoner. )

(Akkurat for avl av slike designerhunder virker som om de som driver med det har tatt med seg det verste fra raseavlen og avler veldig mye på få individer. Da får man ikke fordelene man ellers får av kryssavl.)

Anonymkode: 8fdd6...2dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt vanlig å bruke terminologien F1, F2 og så videre når det gjelder krysning av planter. Det behøver ikke være noen ville individer med, det betyr bare førstegenerasjons krysning, andre generasjon og så videre. https://snl.no/F1-hybrid

Jeg mistenker at noen av de som er mot krysninger generelt ("arver det verste fra begge linjer") ikke vet så mye om genetikk. Grunnen til at avkom av ubeslektete individer har mindre sykdomsrisiko enn avkom av beslektete individer er at det finnes gener der problemene bare dukker opp når man arver samme gen fra begge foreldre. (I tillegg er det en del andre problemer med innavl når det pågår i mange generasjoner. )

(Akkurat for avl av slike designerhunder virker som om de som driver med det har tatt med seg det verste fra raseavlen og avler veldig mye på få individer. Da får man ikke fordelene man ellers får av kryssavl.)

Hybridvigør. Om det heter det på norsk, hybrid vigour på engelsk :)

Anonymkode: 1b288...1b3

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde snakket om å få valp en stund og sett på ulike raser. Skulle ikke ha cockapoo mye på grunn av de grunnene du har fått oppgitt.

Tilfeldighetene ville det likevel sånn at vi endte opp med en god blandingshund ala cockapoo. Her kjente vi godt mor til valpen, som en fantastisk familiehund, og far var også kjent som en frisk hund med godt gemytt.

Siden vi kjente begge foreldre så tok vi sjansen, og har ikke angret.

En vet derimot ikke hva en får... ingen garanti for at en får en røytefri og allergivennlig hund. Dette kullet hadde en god blanding. Pelsen vår hund fikk er røytefri og krever mye mindre stell enn jeg hadde forberedt meg på. 

Vi har kanskje vært heldige, men en kan også være uheldig med en rasehund.

Anonymkode: 3e8b4...fa4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har en utdanning innen genetikk, faktisk... Men så er jeg heller ikke imot blandingshunder på generell basis. Men på grunn av genetiske faktorer er det ofte uheldig å mikse puddel inn i diverse andre raser, både på grunn av pels og på grunn av det noen nevnte tidligere, at individene ofte blir lite harmoniske utseendemessig. 

Men hvis man følger de samme reglene som raseavl og sjekker foreldrene for arvelige sykdommer, hd, adferdsproblemer osv, så er det ingenting i veien for å få en frisk blandingshund. Men raser som puddel og cockerspaniel er avlet frem over mange år. Cocker er drøye 100 år gammel og puddel over 300 år gammel rase. Målrettet avl gir god pekepinn om hvilke egenskaper man kan forvente seg når man kjøper disse rasene. Idet man mikser dem, er det helt tilfeldig hvilke egenskaper man får med videre.

Nå kjenner jeg ikke cocker spaniel, men puddel har så stort avlsmateriale å ta av at innavl er fullstendig unødvendig. Argumentet om at blandingshunder er friskere er derfor ikke relevant for denne rasen.

Anonymkode: 779ec...c9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 18.38):

Nettopp. Og veldig mange hunderaser har en liten opprinnelsesgenpool, kanskje bare med noen få individer, som gjør at hele rasen er utsatt for helseproblemer fordi de alle stammer fra en liten, genetisk grunnstamme. 

Anonymkode: 2cf5e...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...