AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Som tittelen sier.. Argumentene jeg hører oftest er problematisk pels, men problematisk pels finnes også blant renrasede hunder. Så hvorfor er det så mange som er i mot denne blandingen? Valpefabrikker er et bra argument, og noe jeg tar sterk avstand fra selvsagt. Men folk som driver oppdrett i liten skala på Cockapoo, hvorfor er det så galt? Jeg lurer også på hva F1, F2, F3 betyr.. Anonymkode: 18935...ff8
Million Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 (endret) F1 er direkte feil når det kommer til hundeavl. F1 eksempel. Man fanger en stim viltfangede tropiske fisk i naturen, tar dem med hjem og setter dem i akvarium. Der forplanter de seg. Avkommet er da F1, første generasjon etter viltfangede foreldre. Skulle dette F1 avkommet så få avkom igjen, så blir det neste avkommet F2. Etter F2 er det ingen vits å fortsette betegnelsen, for de er blitt akvarieoppdrettede, selv om jeg har sett enkelte prøve å kalle oppdrettet sitt F3 etc når det kommer til akvariefisk. Dette er en betegnelse som er mye brukt innen akvariehobbyen, der jeg har det fra. Mye viltfangede fisk som importeres, og de anses for å være sunnere og friskere enn akvarieoppdrettede fisk som kommer fra grossister, som innavler dem i tusentall. Så F1 for blandingshunder kan jeg egentlig ikke helt fatte hvorfor de bruker. Det må være ment som at "dette er første generasjon etter to Cockapoo-blandinger". Altså foreldrene er ikke en puddel og en cockerspaniel som blandes, men en av deres avkom igjen er parret med en av samme blanding. Jeg vet ikke hvorfor dette skal ha betydning i blandingsavl. Mulig de oppdretterne som driver med denne typen avl, tror at de får "renere" valper, nesten rasehunder av det... 🙄 Endret 1. juni 2023 av Million stavefeil rettet 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Selv om problematisk pels finnes på renrasede hunder så er det ikke nødvendigvis en positiv ting. Problemet med blanding er at du ikke vet hvordan det slår ut på akkurat din hund, om du får en røytefri (i den grad det finnes) eller en som har store problemer med toving og knuter i pelsen. Anonymkode: f76c4...a82 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 F1, F2 osv viser til hvor mange ledd krysningen har pågått. F1 er vanligvis avkom etter to renrasede individer, mens F2 er minst en av foreldrene en krysning. Angående pelsstell, så blir det ekstra problematisk å krysse inn en rase som ikke røyter, fordi pelsen floker seg mer. Underull er jo ment å ramle av to ganger i året, men hos en puddelblanding risikerer man at den ikke gjør det. Du kan jo tenke deg hvor taggete denne ulla blir, særlig når du får blandet inn noen lange overhår. En puddel har ikke underfull, og peisen er så å si flokefri, mens en puddelblanding risikerer å få smertefulle floker. Dette kan motvirkes ved å holde peisen helt kort. Mitt hovedproblem med blandinger er at foreldrene ofte ikke er like grundig sjekket før avl som rasehunder. Puddel har blant annet en del arvelige sykdommer, og skal gentestes før avl for å utelukke disse. Dette er dyrt, og oppdrettere gidder ofte ikke dette så lenge det ikke er et krav. Myten om at blandingshunder er friskere enn rasehunder lever også i beste velgående hos en del oppdrettere, derfor gidder de ikke. Forøvrig er puddel en av verdens eldste raser, avlet frem med helt spesifikke egenskaper. Man er ganske sikker på å få disse egenskapene når man kjøper en puddel. Idet man blander inn noe annet, er det i grunnen hipp som happ hva man får av egenskaper. Men det er kanskje ikke så viktig, så lenge hunden ser ut på en bestemt måte? Anonymkode: 779ec...c9d 6 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): F1, F2 osv viser til hvor mange ledd krysningen har pågått. F1 er vanligvis avkom etter to renrasede individer, mens F2 er minst en av foreldrene en krysning. Angående pelsstell, så blir det ekstra problematisk å krysse inn en rase som ikke røyter, fordi pelsen floker seg mer. Underull er jo ment å ramle av to ganger i året, men hos en puddelblanding risikerer man at den ikke gjør det. Du kan jo tenke deg hvor taggete denne ulla blir, særlig når du får blandet inn noen lange overhår. En puddel har ikke underfull, og peisen er så å si flokefri, mens en puddelblanding risikerer å få smertefulle floker. Dette kan motvirkes ved å holde peisen helt kort. Mitt hovedproblem med blandinger er at foreldrene ofte ikke er like grundig sjekket før avl som rasehunder. Puddel har blant annet en del arvelige sykdommer, og skal gentestes før avl for å utelukke disse. Dette er dyrt, og oppdrettere gidder ofte ikke dette så lenge det ikke er et krav. Myten om at blandingshunder er friskere enn rasehunder lever også i beste velgående hos en del oppdrettere, derfor gidder de ikke. Forøvrig er puddel en av verdens eldste raser, avlet frem med helt spesifikke egenskaper. Man er ganske sikker på å få disse egenskapene når man kjøper en puddel. Idet man blander inn noe annet, er det i grunnen hipp som happ hva man får av egenskaper. Men det er kanskje ikke så viktig, så lenge hunden ser ut på en bestemt måte? Anonymkode: 779ec...c9d Kan legge til at @Million har helt rett når det kommer til F1, F2 osv. Det er bare tull å bruke på blandingsbikkjer. Det er kun aktuelt dersom et vilt individ er mikset inn. Jeg husker da Bengalkatten var under utvikling, da var det masse snakk om hvilket F-nummer dyret hadde Anonymkode: 779ec...c9d 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 Folk som driver avl på cockapoo og andre små blandindshunder i liten skala har sjelden kompetanse på det de driver med. De har ingen raseforening med årevis av informasjon om atferd, egenskap og helse om rasen i ryggen, og ofte mangler de forståelse for genetikk og hvordan det kan slå ut. Både cocker spaniel og puddel er gamle, fine raser, men begge raser har utfordringer med helse og krever mye pelsstell. Personlig har jeg sett altfor mye alvorlig ørebetennelser på cocker spaniel og ville ikke likt å utsette en hund for både tunge hengeører som må stelles nøye for å ikke få betennelser og vanskelig pels som krever mye stell og klipp for å ikke tove og lugge. Begge rasene er fine, sporty familiehunder i seg selv, og begge kan kreve en del ekstra stell. Cocker spaniel har en pels som røyter og må stelles skikkelig på sin måte og puddel har en annen type pels som ikke røyter og må stelles på en annen måte. Jeg ser ikke hvordan å blande de to kan tilføre noe mer positivt til rasene. Begge er fine på sin måte så kjøp enten en cocker spaniel eller en puddel. Anonymkode: 6dab8...d4c 7 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 Hvorfor kjøpe Cockapoo når det finnes pudler? Anonymkode: 85e71...303 12
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 Desse hundene er nå såpass overavlet at det er blitt et problem. Det skjer stort sett med alt som er populært innenfor hundeverden. En kan vel egentlig bare kjøpe en puddel? Anonymkode: 0dd9d...14d
Sirah Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Fordi det er en superpopulær designerblanding som folk avler over en lav sko uten å ta hensyn til eventuelle helseproblemer hos foreldredyrene. Misforstå meg riktig, jeg har virkelig ingenting i mot blandingshunder. Men når man avler bare for å tjene penger, slik veldig mange av disse oppdretterne gjør så skurrer det veldig for meg. Jeg kan godt kjøpe meg en blandingshund eller en papirløs hund, men ikke fra et "sånt oppdrett". Det er en bransje jeg ikke er interessert i å være med å støtte. 3
Mardina Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor kjøpe Cockapoo når det finnes pudler? Anonymkode: 85e71...303 Enig 😊 Og pudler er fantastiske hunder, som er undervurdert 😊 Synes jeg 😍 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har sett mange rare puddelblandinger og det er mye forskjellige resultater man får. Labradoodle/cobberdog er popis her jeg bor men det er tydelig det ikke finnes noen kontroll eller standard og likevel tror mange eiere at det er en rase med forutsigbare egenskaper.. Mye problemer med pels pga de ulike pelstypene de ulike rasene har. Det verste er vel at mange av disse hundene blir lite pene og ganske uproposjonale .. ser mange med store retriverhoder på en spinkel puddelkropp. 🙈 Anonymkode: 74cf9...739 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 Fordi de arver det «verste» fra begge rasene sykdomsmessig. Istedefor å forvente at lidelse XYZ som er vanlig hos puddel kan bli et problem, får du en hund med høy risiko for sykdommene XYZÆØÅ avhengig av hvordan de genetiske egenskapene «lander» i hvert enkelt individ. ellers er både puddel og cocker raser med en predisposisjom for autoimmune sykdommer. Mao ikke sykdommer man kan screene foreldrene for. Så høy risiko for å ende opp med en kronisk syk hund. jeg hadde aldri kjøpt en slik designerblanding og kjenner ingen kolleger som eier en heller. Dyrlege Anonymkode: 315ba...6ff 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 Takker for saklige og gode svar. Hva er det som gjør at denne krysningen har blitt så populær egentlig? Jeg liker størrelsen på hundene (litt kraftigere enn en vanlig puddel, og litt større enn en cocker spaniel?). Det virker også som det er gjennomgående at disse hundene har et bra gemytt, er omgjengelige, aktive og liker trening? Jeg var ikke klar over dette med risiko for ørebetennelser, så den opplysningen setter jeg pris på å få. Andre raser som kan ha problemer med pelsen er feks Bichon Havanis. Anonymkode: 18935...ff8
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #15 Skrevet 2. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Takker for saklige og gode svar. Hva er det som gjør at denne krysningen har blitt så populær egentlig? Jeg liker størrelsen på hundene (litt kraftigere enn en vanlig puddel, og litt større enn en cocker spaniel?). Det virker også som det er gjennomgående at disse hundene har et bra gemytt, er omgjengelige, aktive og liker trening? Jeg var ikke klar over dette med risiko for ørebetennelser, så den opplysningen setter jeg pris på å få. Andre raser som kan ha problemer med pelsen er feks Bichon Havanis. Anonymkode: 18935...ff8 Angående gemytt kjenner jeg flere som har hatt store problemer. En endte opp med å omplassere siden hunden aldri kunne være alene hjemme, bjeffet på alt og generelt var stresset. De var flinke med hunden og gikk flere kurs. Det første ny eier gjorde var å sette kull på hunden for «å roe den ned» så valpene arvet akkurat samme mentalitet som mor. Anonymkode: 391ba...80a 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #16 Skrevet 2. juni 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: 18 hours ago, AnonymBruker said: Takker for saklige og gode svar. Hva er det som gjør at denne krysningen har blitt så populær egentlig? Jeg liker størrelsen på hundene (litt kraftigere enn en vanlig puddel, og litt større enn en cocker spaniel?). Det virker også som det er gjennomgående at disse hundene har et bra gemytt, er omgjengelige, aktive og liker trening? Jeg var ikke klar over dette med risiko for ørebetennelser, så den opplysningen setter jeg pris på å få. Andre raser som kan ha problemer med pelsen er feks Bichon Havanis. Anonymkode: 18935...ff8 Anbefaler å lese deg godt opp på både sykdommer og andre utfordringer puddel og cocker spaniel. Cocker spaniel har ofte problemer med ørene og øynene, og tidligere var det ihvertfall et problem med aggresjon. Hvorfor blandingen er populær er vel fordi de er veldig søte valper og noen som er kunnskapsløse og/eller glad i penger avler og reklamerer veldig for de. Mange hunde-influensere på sosiale medier er blandinger. Og desverre, mange som skal ha hund leser seg ikke skikkelig opp eller oppsøker raseforening eller oppdrettete, i stedet går de bare inn på hunder på Finn.no og ser hva de finner. Anonymkode: 6dab8...d4c 2
Tanuki Skrevet 4. juni 2023 #17 Skrevet 4. juni 2023 For min del vil jeg aldri kjøpe noen av disse moteblandingene fordi sønnen min er allergisk, så tar ikke sjansen. Nå har vi en bicchon frise og en pekingeser. Kommer til å holde oss til disse og lignende raser i fremtiden. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #18 Skrevet 4. juni 2023 I dag fikk jeg se akkurat hvor håpløs pelsen på disse blandingene kan bli. Jeg møtte en cobberdog (eier insisterte på at det er en godkjent rase, for det hadde oppdretter sagt) med så mye dritt i peisen at den var komisk. Eier sa han var lei av all børstingen som måtte til før hunden kunne gå inn i huset. Dessuten luktet den forferdelig, kunne han fortelle, for den hadde badet. Han ville bonde litt, siden vi begge hadde sånne "puddelhunder" med uendelig pelsstell. Jeg forklarte at min puddel var enkel å holde ren, i tillegg er den ganske luktfri, fordi den har hår og ikke pels. Eier mente at hunden hans også hadde hår, for den måtte klippes. Nei, den har pels som ikke faller av, og må klippes, men det er like fullt underull med dekkhår... Anonymkode: 779ec...c9d 4
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #19 Skrevet 4. juni 2023 Hvis man tar med støvsuging av hår, så mistenker jeg at jeg ikke bruker mer tid på pelsstell på min puddel enn det fikk med hunder som røyter gjør. Hvorfor man da vil blande det med en annen type pels så man ikke aner hva man får, er utenfor min fatteevne. Jeg kjenner på pelsen til min når den begynner å bli feit og han trenger et bad. Da bruker vi et par timer på bad og stell, rundt hver 3.-3. uke. Ellers har jeg til gode å se helsetester, utstilling-og konkurranseresultater på blandingshundene, ergo aner man ingenting om foreldrene og linjene bakover. Som en nevner over her, nervøse individer som avles på, skaper nervøse valper. Og du har ingenting annet enn oppdretter ord å gå etter på gemytt på linjene. Har en hund fått utstillings- og konkurranseresultater vet du iallfall at den iallfall funker noenlunde mentalt. Anonymkode: 823f5...e4a 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2023 #20 Skrevet 5. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 8.55): Kan legge til at @Million har helt rett når det kommer til F1, F2 osv. Det er bare tull å bruke på blandingsbikkjer. Det er kun aktuelt dersom et vilt individ er mikset inn. Jeg husker da Bengalkatten var under utvikling, da var det masse snakk om hvilket F-nummer dyret hadde Anonymkode: 779ec...c9d Det er ikke alltid bare tull Det foregår seriøse planlagte krysningsprosjekt hvor de bruker slik betegning. F.eks på norsk lundehund, hvor de nå mønstrer inn F3-hunder. Anonymkode: 1b288...1b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå