Gå til innhold

Hvilke arbeidsoppgaver har deres 5-6-åringer hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja? Hva gjør deres 5-6-åringer?

har dere noe belønningssystem eller forventes det bare?

Anonymkode: c67f0...916

AnonymBruker
Skrevet

Forventes: gå ut med søppel, rydde rommet og sine egne ting, rydde etter seg etter måltid.

Får «ukepenger» (20kr) hjelpe med klesvasken og husvask.

Ekstra jobb kan være å stable ved, hjelpe å feie ute, hjelpe til i hagen… Da får han en symbolsk sum satt ut i fra hva han har gjort/hva oppgaven var. 
Har en som elsker å hjelpe til 😅 

Anonymkode: b3dbd...aed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme. 

Har en på 5. Her forventes det at han rydder rommet sitt, rydder leker og klær etter seg, rydder fat og bestikk når han går fra bordet. 

Ellers elsker han å hjelpe til med alt utearbeid, og er også til tider ivrig på å vaske og støvsuge. 

Han får ingen belønning for å gjøre arbeid. Det er ikke noe vi ønsker å innføre. Forskning viser at om man belønner folk for noe de i utgangspunktet likte, så slutter de å like det. 

Nå er han naturlig glad i å hjelpe, så da ønsker vi ikke å ødelegge det. 

Han skal få lommepenger etterhvert, men det er ikke som lønn for å bidra i heimen. Å bidra i heimen skal man gjøre uten å belønnes for det. 

Han kan heller få jobbe for penger ved å gjøre andre oppgaver som ikke er relatert til daglige nødvendige gjøremål. 

Anonymkode: 01b3a...2f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen. Liker å hjelpe til med matlaging. Litt rydding av leker. 

Anonymkode: f8423...e1f

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Min vasker klær og putter i tørketrommel. 

Rydder etter seg. 

Lager kaffe til meg hver morgen😅

Kaster søpla. 

Hjelper til med innkjøp. 

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen, ingen spesielle oppgaver, men gjør det som er naturlig i hverdagen, feks rydde opp leker etter seg, bære tallerken og bestikk til benken, henge opp jakke og sette sko pent. Hjelper til å dekke på bordet av og til. 

Anonymkode: 8914e...fc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hente post og kaste søppel. Og selvsagt rydde etter seg selv. Vi har ikke begynt med ukepenger, ønsker at han skal delta i en naturlig del av arbeidsfellesskapet i familien uten å bli premiert for det.

Anonymkode: 357c9...ac3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen spesifikke oppgaver. Er nok en av de som mener at gutten på 6år, som er en hel arbeidsdag på skolen, og har lekser når han kommer hjem, pluss et par fritidsaktiviteter, skal få slippe mer han «må» gjøre. Den lille tiden som er igjen bruker vi på lek og kos. Han hjelper derimot til der han selv vil, og sier sjelden nei om jeg spør om hjelp til noe. Noe mer ting som MÅ gjøres, når dagene er full av det fra før, skal 6åringen her få slippe. 

Samme praksis hadde jeg med 15åringen, og ikke blitt noe «sløv» og mindre hjelpsom av den grunn. Hun har derimot blitt ei jente som mer enn gjerne hjelper til med hus og småsøsken, på eget initiativ. Ikke noe «tvunget» hjelp eller gjøremål, men faktisk motivert selv til å hjelpe. Aldri vært styrt av ukelønn/penger/premier.

Anonymkode: f5e15...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke helt, men tror min var ca 7 da han begynte å hjelpe til. Gå med søppel (fast jobb), bli med på butikk og pante tomgods mens jeg handlet, henge opp klesvask, være med på snømåking.... Etterhvert lærte han også å støvsuge, og hadde ansvar for å støvsuge etg han disponerte (kjellerstua,trappa og rommet sitt). Han drev mye med idrett, så ikke tid til så mye mer. Fikk ikke ukepenger før han ble 12 år. Men fikk ofte kjøpe seg blader for pantepenger.

Anonymkode: fe4d6...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Kun å rydde opp etter seg selv, enten det er på rommet sitt, på stua eller etter middagen. Snart blir det nok å hente posten og gå med søppel mot ukelønn :) 

Anonymkode: 12475...a69

Skrevet

Som seksåringer hadde ikke mine noen faste oppgaver utover å hjelpe til med hverdagsting. Som å henge jakka på knaggen når vi kom inn, sette egen tallerken inn på kjøkken etter spising, rydde opp det de selv hadde dratt utover i stua, hjelpe til å rydde eget rom og ellers hjelpe med det de ble bedt om å gjøre. 

Skrevet

Bytte søppelposer og gå ut med søppel, holde rommet sitt ryddig. 

Ukepenger/Belønning kommer an på oppførselen. Har hun vært en shitkid så og si hele uka så er det ikke noe belønning . 

AnonymBruker
Skrevet

Mine hadde ingen faste oppgaver, utenom å holde det passe ryddig på eget rom og sette tallerkner/glass/bestikk i oppvaskmaskin. Utover det har de dekket bordet, båret ut søppel, hentet posten/avis, og andre enkle oppgaver.

Anonymkode: 5549e...c4f

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus85 skrev (54 minutter siden):

Bytte søppelposer og gå ut med søppel, holde rommet sitt ryddig. 

Ukepenger/Belønning kommer an på oppførselen. Har hun vært en shitkid så og si hele uka så er det ikke noe belønning . 

Du vet at 5-6-årsfasen er veldig vanskelig? Og det å kalle ungen sin en shitkid sannsynligvis stikker mer kjepper i hjulene hennes enn om du hadde møtt henne med varme?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du vet at 5-6-årsfasen er veldig vanskelig? Og det å kalle ungen sin en shitkid sannsynligvis stikker mer kjepper i hjulene hennes enn om du hadde møtt henne med varme?

Blir du ikke sliten av å ta alt på nett så seriøst? 🤣🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...