AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Skrevet 1. juni 2023 Vi har fått valp og har fra før av en voksen hund. De går godt sammen og leker, men ofte må jeg stoppe det da de begynner å herje. Hvis jeg sitter i sofaen eller ved bordet eller på hjemmekontoret er det ikke et problem, da tar jeg valpen på fanget, eller i bånd eller grind. Problemet oppstår når vi går rundt i hjemmet eller hagen. Valpen henger seg på den voksne så snart den er fri. Den kan enda ikke være alene hjemme, så jeg kan ikke la den være i bur mens jeg går for å vaske badet liksom. Alternativet er å gå med den i bånd 24/7 inne? Eller andre tips? Anonymkode: cdd8b...df6
Sofakona Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 Men hva er problemet? Hvorfor kan ikke gå sammen? At de herjer litt er jo normalt. 1
PITTY Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Irriterer det deg eller den voksne hunden at valpen herjer? Vent det i alle fall ut og se om ikke den voksne selv kommer til å sette en grense som virker. Det finnes voksne hunder som aksepterer for mye, men likevel normalt når valpene er små. De får på en måte en slags valpelisens uten grenser. En stund.
Million Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 Jeg antar at den voksne hunden din er i stand til å si i fra på hundenes eget språk når han/hun får nok av valpemas og spisse valpetenner. Dette respekterer valper mer enn tilsnakk fra mennesker. Et glefs og knurr som advarsel til valpen gjør vanligvis en innpåsliten valp spakere med en gang. Jeg har hatt to hunder selv, den ene valp og den andre voksen. De løste masingen fra valpen på egenhånd. 5
Tabris Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 Du kan skjerme med å ha den voksne i bur eller stenge av to rom med grind og ha dem i to ulike rom.
Sofakona Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 Tabris skrev (8 minutter siden): Du kan skjerme med å ha den voksne i bur eller stenge av to rom med grind og ha dem i to ulike rom. Det kan man jo ikke gjør..om man har en hund fra før...og skaffer seg en valp må man jobbe med å få disse 2 sammen. Hun kan ikke skille de...la valpen sitte på fanget etc. Disse to vil selv lære seg å sette grenser...de må lære å kjenne hverandre
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 Sofakona skrev (3 minutter siden): Det kan man jo ikke gjør..om man har en hund fra før...og skaffer seg en valp må man jobbe med å få disse 2 sammen. Hun kan ikke skille de...la valpen sitte på fanget etc. Disse to vil selv lære seg å sette grenser...de må lære å kjenne hverandre Samtidig så er det viktig at den voksne hunden også får sovet og ikke har en innpåsliten valp hele tiden. Valpen må forøvrig sove ganske mange timer i døgnet den også. Valpemor er gjerne drittlei valpene når de er 8 uker, og den voksne hunden har ikke bedt om å få «drittungen» i hus. Ps. Jeg ser selvsagt ikke på valper som drittunger, (tilbyr gjerne valpepass til venner faktisk) men for en voksen hund er ikke nødvendigvis en valp det den drømmer om🙊 Anonymkode: a0eda...9f5 3
Tabris Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 12 minutter siden, Sofakona said: Det kan man jo ikke gjør..om man har en hund fra før...og skaffer seg en valp må man jobbe med å få disse 2 sammen. Hun kan ikke skille de...la valpen sitte på fanget etc. Disse to vil selv lære seg å sette grenser...de må lære å kjenne hverandre De skal selvsagt få være sammen og bli kjent, men noen valper kan være svært intense og plagsomme. Og noen voksne hunder finner seg i veldig mye. Da kan det være lurt å ta hensyn og skjerme den voksne i perioder. 2
Snacks Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 ...men de trenger ikke å få lov til å herje inne!? Jeg har en på 10 år og en på 2 år. Gamlefar hatet valper😱 men det gikk overraskende raskt over. Fra første stund var det ikke lov å leke å herje inne og det fungerer fint.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Tabris skrev (3 minutter siden): De skal selvsagt få være sammen og bli kjent, men noen valper kan være svært intense og plagsomme. Og noen voksne hunder finner seg i veldig mye. Da kan det være lurt å ta hensyn og skjerme den voksne i perioder. Sånn var det her. Valpen var mye, selv for en ung, leken voksen. Den voksne tolererte mer enn jeg syntes var greit. Her skjermet jeg hvor jeg kunne skjerme. Jeg ordnet bur til begge så de fikk spise mat i hvert sitt bur, og tygge tyggeben/kong/slikkematte i hvert sitt bur når den voksne trengte pause eller valpen var overtrøtt/overstimulert. Jeg knyttet også et bånd rundt midjen jeg hadde valpen i om nødvendig. Jeg ønsket å holde på rutinen med at når vi kom inn fra tur, så skulle man slappe av. Den "av" knappen etter stimulering (tur) er det greit å lære tidlig. Anonymkode: f0f25...570 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 TS her, takk for svar Jeg har ikke lyst å sette herjing som standard for hvordan valpen skal oppføre seg inne, derfor vil jeg skille dem. Og fordi den voksne hunden ikke sier fra, men enten blir med på leken = herjing, eller blir plaget. Det føles litt vondt å stenge bort den voksne, men mulig jeg må gjøre det for en periode til valpen blir litt eldre. Anonymkode: cdd8b...df6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 Det er ikke alltid den voksne sier ifra. Vi har en "valp" som nå er i pubertet 2, det vil si at han oppfører seg omtrent akkurat som da han var liten, men er større og sterkere, også enn den voksne hunden. Og han elsker å bite ham, og blir ikke "tatt" for dette av den voksne. Han prøver bare å rømme. Da prøver vi å belønne yngstemann for noe annet, komme til oss feks, si en kontaktlyd som han skal reagerer på og få godbit for, så han etter hvert skal tenke "jeg vil bite ham, men heey, hvis jeg kommer til eier får jeg jo noe godt istedet". Men det funger ikke alltid. For det er jo veeeeeldig gøy å plage storebror. Så når han blir helt krakilsk tar vi på ham bånd og holder ham fysisk unna. Der vi bodde før da han var veldig liten hadde vi barnegrinder over hele huset. Ikke for permanent opphold, men for å kunne gi den voksne pause. Følg med på hvordan herjingen er også, ser det ut som de leker og at begge jager hverandre, eller er det bare valpen som går på hele tiden? Det er ikke helt riktig at den voksne alltid vil sette på plass den unge, eller at man skal la dem ordne opp selv. Noen ganger må man hjelpe dem. De har ikke bedt om å plutselig ha en bitemaskin i hjemmet sitt. Anonymkode: 265e7...69f 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 Jo, og de kunne hele tiden se hverandre når vi hadde grinder, og vi tilbrakte tid med begge, så de ikke skulle føle seg utestengt. Nå er han er svær gutt på nesten 30 kilo, så vi må passe på at han ikke er en mobber. Anonymkode: 265e7...69f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 Jeg hadde eget område til valpen, enten i bur eller på et større område jeg sperret av med kompostgrinder. Eldste hunden her hadde stor intimsone og ble veldig hissig hvis valpen plaget henne og ikke respekterte når hun ville være i fred. Så for oss var det mest for valpen sin skyld, hvis det var tid for søvn eller avslapning så kunne hun ikke ha tilgang til den voksne. Da klarte hun ikke sove og kunne noen ganger få seg en kamel hvis hun var for innpåsliten. Anonymkode: 1af61...b1d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har valp på 7 mnd og voksne på 10 år. Den voksne har vert lekestativ for den lille men når valpen ble 5-6 mnd sa den voksne ifra at det var nok og da ble valpen også roligere inne. Anonymkode: c1a71...d1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå