Gå til innhold

Nabostøy ved oppussing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

...og akkurat dette her tenker jeg gjelder  begge veier. 

Man er vel litt rasshøl når man springer over til naboen og kjefter og forventer stillhet kl 18? Da har man lite å gå på fremover når det gjelder å lage lyder selv også....

Men men - jeg skjønner tegningen. Jeg er rasshøl og vanskelig som ønsker å pusse opp etter kl 18, (selv om det ikke er til kl 23 som jeg har understreket flere ganger )  

Det spiller selvsagt ingen rolle at andre naboer holder på lengre (nå har jeg sjekket sameiet sine regler, og de sier 21), men akkurat jeg  er så uheldig at jeg er den eneste som deler vegg med denne naboen og må forholde meg til litt andre regler enn andre.

Anonymkode: d0bf9...ceb

Leser man tråder på KG, er det åpenbart bare noen små tidsvinduer det er akseptabelt å bedrive oppussing på når man har naboer. For litt siden var det en tråd der det kom frem at det tydeligvis er alt for tidlig å bore klokken 8 på en hverdag. Du skal visstnok ha en «dialog» med en vrangpinne om når du skal få «lov» til å pusse opp. (Hvis du begynner 16, får du sikkert beskjed av naboen om at det forstyrrer middagsroen)

Du må visst belage deg på å bo i et langvarig oppussingsprosjekt der du kan pusse opp 15 min eller en time her og der. 😉

Anonymkode: 449d8...5d4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Leser man tråder på KG, er det åpenbart bare noen små tidsvinduer det er akseptabelt å bedrive oppussing på når man har naboer. For litt siden var det en tråd der det kom frem at det tydeligvis er alt for tidlig å bore klokken 8 på en hverdag. Du skal visstnok ha en «dialog» med en vrangpinne om når du skal få «lov» til å pusse opp. (Hvis du begynner 16, får du sikkert beskjed av naboen om at det forstyrrer middagsroen)

Du må visst belage deg på å bo i et langvarig oppussingsprosjekt der du kan pusse opp 15 min eller en time her og der. 😉

Anonymkode: 449d8...5d4

Er så rart hvordan dette fungerte for 20 år siden, men ikke i dag. Ja, man hadde dialog uten og kalle hverandre vrangpinne og respektere middagsro. Verden går fremover , men det er ikke alt som blir bedre. 

når den gjelder det med hun i blokken som lurte på hva naboene drev med, så er jo det fordi folk har begynt og drite i nabovarseler. Hadde hun fått en varsel om at i den perioden vil det være støy grunnet oppussing mellom 8 og 16, så hadde hadde hun ikke lurt, hun kunne lagt opp nattesøvnen etter dette (eventuelt sovet borte ved skiftarbeid ) osv. 

Anonymkode: 3a47f...972

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og til deg over - du mener naboen prøver å ha en dialog. Jeg har ikke skrevet noe som helst om måten vedkommende tok "dialogen" på (den var nemlig ikke så grei....)- jeg bare spurte om deres meninger om å bli bedt om å slutte med oppussing kl 18 fordi naboen velger å legge ungen sin så tidlig.

Så hva sa naboen din da? Og hva svarte du? 

Hvis naboen kommer og kjefter deg ut, så vil jeg vel tippe at det ikke akkurat er den første irriterende tingen du gjør, men hva vet jeg. Anbefaler uansett dialog! Ikke krig!

Anonymkode: 39508...fad

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så hva sa naboen din da? Og hva svarte du? 

Hvis naboen kommer og kjefter deg ut, så vil jeg vel tippe at det ikke akkurat er den første irriterende tingen du gjør, men hva vet jeg. Anbefaler uansett dialog! Ikke krig!

Nå var det vel mer enn monolog enn dialog...

Vi sluttet å jobbe da vi ble bedt om det, så det å kalle det en krig er nok å ta litt hardt i.

Og så spurte jeg her inne om det var greit å be naboen om å slutte å jobbe allerede kl 18. Fremdeles ingen krig.

Naboene er forholdsvis nyinnflyttet, så jeg tror det er begrenset hvor irriterende jeg har klart å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi sluttet å jobbe da vi ble bedt om det, så det å kalle det en krig er nok å ta litt hardt i.

Og så spurte jeg her inne om det var greit å be naboen om å slutte å jobbe allerede kl 18. Fremdeles ingen krig.

Naboene er forholdsvis nyinnflyttet, så jeg tror det er begrenset hvor irriterende jeg har klart å være.

Er det et reelt spørsmål? Ja, det er greit at naboen ber deg om og slutte kl 18 fordi ungene trenger søvn, men du må ikke slutte kl 18 bare du holder deg innenfor reglene. Hva du egentlig svarte naboen kommer jo ikke fram. Her forklarte du hvorfor du ikke bare kunne jobbe en time ( fordi du har grunner til og ikke starte før 17 ). Hvis du holder på til 20 feks er du ferdig Ila en uke istedenfor at det går over 1 måned. Så beklager du ulempen det medfører, ikke fordi det står i lovverket at du må gjøre det, men fordi det er en normal høflig ting og gjøre og vil føre til bedre dialog og naboskap framover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Generelt er det lurt å legge veldig støyende arbeider som boring i betong til formiddager i helg, samt å varsle naboene på forhånd. Å legge gulv med banking uten at det går gjennom hele husrekken kan gjøres på ettermiddag, men du bør gi deg i 19 tiden senest om det bor barnefamilier i området (og jeg har ikke barn selv, men evner likevel å ta hensyn). Saging som bråker kan tas utendørs, og så kan naboene legge ungene på andre siden av huset, og er greit å holde på med til sånn kl 20. Etter kl 20 (ca 17 på lørdager) bør man egentlig unngå støyende arbeider som sjenerer de rundt. Det er null stress å orden med litt planlegging. Det er mye som skal gjøres underoppussing/renovering som ikke støyer, og det kan tas langt utover kvelden, samt søndag. I alle borettslag jeg har bodd har det vært banking forbudt etter kl 20, og det er et gode for ALLE. Et sted var det også spesifisert i husordensreglene at det skulle være middagsro fra 16.30-18, så da avr det kun to timer på ettermiddagen det gikk an å pusse opp. Klarte likevel fint å totaltrenovere en leilighet på fire uker med å jobber ettermiddager og helger, det handler KUN om planlegging. 

Anonymkode: 035f0...f7f

Jeg synes det er ganske rart å mene at det er greit med høye drillelyder i betong på formiddagen (altså klokka 9-12) på en lørdag når folk ofte sover lenge eller endelig har en rolig og avslappende start på dagen etter en lang uke - men at klokka 17-18-19, når alle er våkne og farter rundt enten i hjemmet og lager sine egne lyder, er ute på ærend, ute på besøk osv, da er det ikke greit lengre?

Driver man på 5 meter unna akkurat den dagen den nærmeste naboen har hagemiddagselskap kl 17 så tar man selvsagt hensyn, men det er vel ikke noe de fleste driver med hver lørdag, og ikke noe man kan forlange fullstendig ro i nabolaget for uke etter uke.

Anonymkode: e68cf...e1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er ganske rart å mene at det er greit med høye drillelyder i betong på formiddagen (altså klokka 9-12) på en lørdag når folk ofte sover lenge eller endelig har en rolig og avslappende start på dagen etter en lang uke - men at klokka 17-18-19, når alle er våkne og farter rundt enten i hjemmet og lager sine egne lyder, er ute på ærend, ute på besøk osv, da er det ikke greit lengre?

Driver man på 5 meter unna akkurat den dagen den nærmeste naboen har hagemiddagselskap kl 17 så tar man selvsagt hensyn, men det er vel ikke noe de fleste driver med hver lørdag, og ikke noe man kan forlange fullstendig ro i nabolaget for uke etter uke.

Det bør foregå på formiddager på hverdager helst, og eventuelt lørdag. Nei det er ikke greit 17-18- 19. mange steder har middagspause, og de som ikke har det skal kanskje ha middag uansett, unger skal gjøre lekser, små barn skal i seng, folk er slitne etter jobb osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa ikke at det var en krig, jeg sa at jeg anbefalte dialog og ikke krig. Du høres litt vanskelig og kranglete ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl.18 er veldig tidlig.

Her jeg bor skal støyende arbeid avsluttes kl.20, det skal være ro etter kl.22.

Men, man bor tett på folk og burde møtes på midten. Mye oppussing bråker ikke, som å pusse vegger, male vegger, skru sammen kjøkkenskap, flislegge, sette opp dører, osv osv. Kanskje dere kan pla legge slikt etter kl.18? Hvertfall kl.19?

Han kan ikke kreve at dere ikke bråker kl.18, men jeg hadde prøvd å ta hensyn ved å tilpasse arbeidet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det bør foregå på formiddager på hverdager helst, og eventuelt lørdag. Nei det er ikke greit 17-18- 19. mange steder har middagspause, og de som ikke har det skal kanskje ha middag uansett, unger skal gjøre lekser, små barn skal i seng, folk er slitne etter jobb osv. 

Uff, du er sikkert en sånn som lar ungen din hyle og bråke til utpå kvelden en gang. 

Anonymkode: 2ece8...88b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uff, du er sikkert en sånn som lar ungen din hyle og bråke til utpå kvelden en gang. 

Anonymkode: 2ece8...88b

Neppe, har ikke unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg ts. Helt sykt at de tenker de kan klage allerede kl. 18. Det vil alltid være klagende naboer. Det samme skjedde da vi flyttet inn og pusset opp. Men av erfaring anbefaler jeg deg å forsøke (uansett hvor urimelige de er) å holde en god tone. Si ifra på en pen måte at om dere noen gang skal bli ferdig med å pusse opp, må dere få jobbe til litt lenger enn 18. Men at dere skal forsøke så godt dere kan å ta hensyn. Kan jo hende naboene er såpass urimelige fordi de er slitne av babylivet og lite søvn etc  og at dette gjør lunta deres kortere også. Men første inntrykket kan holde i lenge, så greit at ikke naboen hater dere i evig tid. Noe vår ene nabo gjør etter "oppussingsuenigheter😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er rart av naboene å reagere. Her hos oss er det alltid noen som pusser opp. Det bruker å bli stilt til kl.23. At unger ikke får sove pga lyder, synes jeg er merkelig. Har selv tre barn, at naboen lager noe støy pga oppussing, har aldri ført til noe problemer. Jeg tenker så bra, taksten stiger på boligen deres, de som pusser opp blir fornøyd med resultatet sitt, bare plusser overalt slik jeg ser det.

Jeg ville pusset opp til jeg var ferdig, men avsluttet innen rimelig, noe dere allerede gjør.

Anonymkode: f27b0...ffb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har småbarn selv og kan forstå frustrasjonen til naboen din. Men jeg hadde likevel aldri banket på hos naboen og bedt de være stille fra kl 18 😅 Altså, om man skal pusse opp så må jo de fleste gjøre det etter jobb som dere gjør. Tenker det er helt innafor å holde på til 21-22 slik som du skriver. Det er jo ikke slik at dere skal pusse opp i all evighet heller... Det er vel bare snakk om noen dager/uker med bråk? Det mener jeg helt ærlig at man må tåle om man bor i så tette nabolag. 

Neste gang naboen kommer bort kan du jo vise forståelse for at det er kjipt med bråk midt i leggetid, men at det desverre blir slik en periode nå som dere pusser opp. Beklage ulempen det medfører (ikke at du egentlig har noe å beklage for, men kanskje naboen setter pris på det🙈).

Anonymkode: 7de5e...cf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi bor i borettslag og banking, drilling, boring osv er lov mellom kl 08 og kl 19 på hverdager og mellom kl 08 og kl 17 på lørdager. Det er tidspunktene vi i nabolaget forholder oss til, men vi viser naturligvis skjønn av og til. Men så har vi noen i nabolaget som holder på lenge etter kl 19/17. Klart det kan være irriterende en lørdag når man endelig kan sove lenge også begynner naboen å borre i betongen, men vi kan ikke akkurat klage på det, da det skjer innenfor tidsrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Okei. Mange henger seg opp i det jeg skrev om kl 23. Jeg gjentar - jeg har ALDRI hatt planer om å pusse opp til kl 23.

Er ikke vanskelig å se at det er du som er vanskelig. Her har du bestemt deg for at du ikke trenger å ta hensyn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Annonse
kar90 skrev (På 2.6.2023 den 15.11):

Er ikke vanskelig å se at det er du som er vanskelig. Her har du bestemt deg for at du ikke trenger å ta hensyn.

Veldig unødvendig, det er flere som insinuerer at TS bare driter i andre og holder på til klokken 23. Noe ts aldri skrev. De fleste av oss jobber dagtid, og kommer ikke hjem før 17-18 tiden, og jobber mandag til fredag. Da sier det seg selv at om en ikke skal bråke hver lørdag i flere uker, så må en jobbe litt etter jobb hver dag (som vil ta tid enn å ta masse kun få dager). Boliger som er gamle må pusses opp, og det tar tid, og det vil bråke. Du må faktisk innrette deg i at naboen har, etter norsk lov, lov til å bråke helt til klokken 23. OG naboene dine har lov til å pusse opp. De fleste bråker ikke så lenge for de viser hensyn til naboer, de fleste avslutter bråket tidligere på kvelden. Mange jobber helt til klokken 20-21. TS sa kun at hun synes det var rart de sa i fra allerede klokken 18. De fleste her vrir det til at TS ikke viser hensyn. Å komme med en konstruktiv beskjed er en ting, TS sier naboen hennes ikke sa det på en grei måte. De fleste ønsker ikke å plage naboene sine med oppussingsbråk. Ut i fra hva TS skriver får jeg heller ikke inntrykk at hun ønsker å plage naboene sine.

Anonymkode: e7161...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...