AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #1 Del Skrevet 1. juni 2023 Vi bor i rekkehus og holder på å pusse opp, og naturlig nok blir det litt ekstra støy mens dette pågår. Dette er hovedsakelig på ettermiddagen, etter jobb. Nå har vi opplevd at naboen kommer og klager på dette siden de pleier å legge ungene kl 18. Vi har selvsagt ikke tenkt å jobbe til langt ut på kvelden, men det det greit å klage på støy allerede kl 18? Jeg ser at i lovverket står det at det skal være stille fra kl 23, men så er det noe om og men som gjelder å ta hensyn ved "urimelig støy". Jeg tipper at vi og naboen har ulikt syn på hva som er urimelig støy.... 🤪 Denne oppussingen kommer til å ta tid hvis vi kun skal kunne jobbe mellom 17 og 18... 🙄 Anonymkode: d0bf9...ceb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #2 Del Skrevet 1. juni 2023 Forklar naboen hva dere skal gjøre og når det kommer til å bråke så kan dere prøve å tilpasse det så best dere kan. Går an å ta det mest bråkete (saging og slikt) tidlig eller avtale hvilke dager det passer bedre med støy. Anonymkode: 02db2...385 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #3 Del Skrevet 1. juni 2023 Du må jo snakke med naboen din. Om du kun er interessert i lovverket og at dere kan bråke så mye dere vil til 23, så bør dere ikke bo så tett på andre, rett og slett. Å bare kunne pusse opp en time hver dag er jo tullete, men samtidig er det virkelig uutholdelig å høre på oppussingslyder i timevis hver dag. Kanskje det er en dag i helga det passer, for eksempel? Forklar hva dere skal gjøre og hvor lang tid det vil ta, og forsøk å bli enige om når det passer. Anonymkode: 39508...fad 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #4 Del Skrevet 1. juni 2023 De fleste ser på det som folkeskikk å slutte med bråkearbeid etter kl 20-21. I de fleste borettslag er det også regler om slikt, som at banking og boring skal kun finne sted før kl 20, osv. Men å forlange stillhet etter kl 18 er selvsagt helt urimelig og drøyt. Selvfølgelig skal man kunne pusse opp etter kl 18 også.. Ja, det er slitsomt når naboene bråker, men sånn er det når man bor i rekkehus og leilighet. Anonymkode: 2469e...248 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 1. juni 2023 #5 Del Skrevet 1. juni 2023 Tviler på at naboen din forventer at det er musestille klokken 18:00, men det virker som om du mener du ikke trenger å ta hensyn før klokken 23:00. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Del Skrevet 1. juni 2023 Nei - jeg mener ikke vi skal jobbe til 23. Jeg viser til at det står det i lovverket at det skal være stille da. Vi har aldri tenkt å jobbe så lenge uansett, maks til 20-21. Men kjenner jeg blir litt provosert over at naboen synes det er greit å hakke på arbeid som blir gjort etter at ungene er lagt kl 18. Det er vel heller naboen som ikke bør bo så tett på andre om man ikke tåler lyd etter kl 18? 🤷♀️ Anonymkode: d0bf9...ceb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Del Skrevet 1. juni 2023 Har dere virkelig lov og pusse opp til 23? Der hadde jeg ikke orket og bo! Du får jo gjøre naboene dine oppmerksomme på det, dumt av de og kjøpe på et så håpløst sted. Er lovverket i nabolaget i tråd med kommunen du bor i? ellers synes jo for naboskapet at dere bør snakke sammen. Hvis sier «lovverket» der du bor ellers, noe om nabovarsel og middagspause ? 18 er jo veldig tidlig, de fleste stedene jeg har bodd har det vært 20. selvsagt tar det lang tid og du skal pusse opp en time om dagen , men det er vel vanlig og starte litt før 17 om det er et stort prosjekt? Anonymkode: 3a47f...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Del Skrevet 1. juni 2023 Tipper de samme naboene snart slipper ut barna kl 07:00 hverdag som helg og ferie. Rekkehus er vrient sånn. Har en nabo som vi våkner av hver eneste morgen, da dattera hans er morgenfugl og har så innmari gjennomtrengende stemme. Og han ba (pent, riktignok) om at mine barn kunne la være å leke med ball rett utenfor fra kl 18 om ettermiddagene, for da legger de seg 😵💫 Hva skal man gjøre? Jeg sa "ok", og ber barna mine leke en annen plass. Anonymkode: b2270...682 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Del Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men kjenner jeg blir litt provosert over at naboen synes det er greit å hakke på arbeid som blir gjort etter at ungene er lagt kl 18. Det er vel heller naboen som ikke bør bo så tett på andre om man ikke tåler lyd etter kl 18? 🤷♀️ Naboen kommer faktisk til deg og prøver å ha en dialog og gir en begrunnelse. Du skriver bare et klageinnlegg på kg og viser til lovverk. Kan man ikke ta hensyn til andre mennesker og deres behov, slik det høres ut som du sliter med, så kan du ikke bo så tett på andre. Hvorfor kan du ikke snakke med naboen din? Dette handler ikke om lover, men å forsøke å leve sammen på best mulig vis! Anonymkode: 39508...fad 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Del Skrevet 1. juni 2023 Okei. Mange henger seg opp i det jeg skrev om kl 23. Jeg gjentar - jeg har ALDRI hatt planer om å pusse opp til kl 23. Jeg skrev det fordi det er loven som sier at da skal det være ro. Og hvis jeg bare hadde spurt hvor lenge jeg hadde hatt lov til å holde på, hadde jeg garantert fått svar som "Google er din venn; det skal være stille etter kl 23" (mange års er faring på KG, ja...) Og jeg er like overrasket over alle som synes det er greit å få en sånn beskjed allerede kl 18.... Og til deg over - du mener naboen prøver å ha en dialog. Jeg har ikke skrevet noe som helst om måten vedkommende tok "dialogen" på (den var nemlig ikke så grei....)- jeg bare spurte om deres meninger om å bli bedt om å slutte med oppussing kl 18 fordi naboen velger å legge ungen sin så tidlig. Men greit - det er tydeligvis jeg som er urimelig som mener at man ikke kan pålegges å slutte med oppussing allerede kl 18. Man bor i et byggefelt med hus som begynner å bli litt oppe i årene, og det er etter hvert behov for oppgradering rundtom. Jeg har hørt flere som holder på, langt lengre enn til kl 18, og jeg kunne ikke drømme om å klage på det. Ja - man hører det, og av og til forstyrrer det, men jeg tenker at det er hver sin gang, og man blir jo etter hvert ferdig med det man gjør. Men jeg skulle tydeligvis gått rundt i nabolaget og klaget på både det ene og det andre, både innvendig oppussing, oppgradering av hagen, og bygging av redskapsbod utenfor.... Jeg blir faktisk flau bare ved tanken.... Anonymkode: d0bf9...ceb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Del Skrevet 1. juni 2023 Jeg har pusset opp flere boliger, og hatt mange naboer som pusser opp, og det er mange måter å gjøre det på så man beholder et godt naboskap. Det du kan ha fremst i pannebrasken er at måte dere forholder dere til naboene på nå, er det som kommer til å treffe dere igjen i fremtiden. Er dere rasshøl som durer på uten hensyn slik det passer dere, så må du forvente å få det igjen i fremtiden når der kanskje har barn og trenger tilpasninger. Har du dialog nå åpner du for dialog i fremtiden. Det spørs også hva man mener med støy. Generelt er det lurt å legge veldig støyende arbeider som boring i betong til formiddager i helg, samt å varsle naboene på forhånd. Å legge gulv med banking uten at det går gjennom hele husrekken kan gjøres på ettermiddag, men du bør gi deg i 19 tiden senest om det bor barnefamilier i området (og jeg har ikke barn selv, men evner likevel å ta hensyn). Saging som bråker kan tas utendørs, og så kan naboene legge ungene på andre siden av huset, og er greit å holde på med til sånn kl 20. Etter kl 20 (ca 17 på lørdager) bør man egentlig unngå støyende arbeider som sjenerer de rundt. Det er null stress å orden med litt planlegging. Det er mye som skal gjøres underoppussing/renovering som ikke støyer, og det kan tas langt utover kvelden, samt søndag. I alle borettslag jeg har bodd har det vært banking forbudt etter kl 20, og det er et gode for ALLE. Et sted var det også spesifisert i husordensreglene at det skulle være middagsro fra 16.30-18, så da avr det kun to timer på ettermiddagen det gikk an å pusse opp. Klarte likevel fint å totaltrenovere en leilighet på fire uker med å jobber ettermiddager og helger, det handler KUN om planlegging. Anonymkode: 035f0...f7f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Del Skrevet 1. juni 2023 Dette hadde jeg gitt blaffen i og bare holdt på til åtte. Anonymkode: 2ece8...88b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Del Skrevet 1. juni 2023 Hvor lenge har denne oppussingen foregått? Du skrive jo selv at det tar tid. Så kanskje naboen er sliten av et barn som ikke får sove etter flere dager og uker med banking, hamring og slamring fra dere? Hvis dette skal pågå over tid, eller er veldig omfattende, synes jeg faktisk dere kunne tatt 1 - 2 ukers ferie og gjort dere ferdig med prosjektet. Jeg kan være enig i at det å legge et barn kl 18 er tidlig. Men det kan jo hende at de mener at de begynner prosessen med nedroing fra da. Bor man tett må man tilpasse seg, også den som pusser opp. Anonymkode: 23ed6...fc3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Del Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge har denne oppussingen foregått? Anonymkode: 23ed6...fc3 2 dager. Begge dagene fikk vi beskjed om at ungen skulle sove nå. Anonymkode: d0bf9...ceb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Del Skrevet 1. juni 2023 Det nytter ikke å ta hensyn og være grei med småbarnsfamilier (generelt). Du kan gjøre som de vil, og avslutte innen klokka 18 hver dag, men du kan samtidig banne på at ungene skriker og skråler fra kl. 7 på søndag uansett 😊😊😊😊😊😊 Anonymkode: e1769...c96 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #16 Del Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei. Mange henger seg opp i det jeg skrev om kl 23. Jeg gjentar - jeg har ALDRI hatt planer om å pusse opp til kl 23. Jeg skrev det fordi det er loven som sier at da skal det være ro. Og hvis jeg bare hadde spurt hvor lenge jeg hadde hatt lov til å holde på, hadde jeg garantert fått svar som "Google er din venn; det skal være stille etter kl 23" (mange års er faring på KG, ja...) Og jeg er like overrasket over alle som synes det er greit å få en sånn beskjed allerede kl 18.... Og til deg over - du mener naboen prøver å ha en dialog. Jeg har ikke skrevet noe som helst om måten vedkommende tok "dialogen" på (den var nemlig ikke så grei....)- jeg bare spurte om deres meninger om å bli bedt om å slutte med oppussing kl 18 fordi naboen velger å legge ungen sin så tidlig. Men greit - det er tydeligvis jeg som er urimelig som mener at man ikke kan pålegges å slutte med oppussing allerede kl 18. Man bor i et byggefelt med hus som begynner å bli litt oppe i årene, og det er etter hvert behov for oppgradering rundtom. Jeg har hørt flere som holder på, langt lengre enn til kl 18, og jeg kunne ikke drømme om å klage på det. Ja - man hører det, og av og til forstyrrer det, men jeg tenker at det er hver sin gang, og man blir jo etter hvert ferdig med det man gjør. Men jeg skulle tydeligvis gått rundt i nabolaget og klaget på både det ene og det andre, både innvendig oppussing, oppgradering av hagen, og bygging av redskapsbod utenfor.... Jeg blir faktisk flau bare ved tanken.... Anonymkode: d0bf9...ceb Hvilke lover er det du snakker om egentlig? Høres ut som du har googlet Norges lover for nattero og ikke lest reglene for der du bor. Tja, noen steder er det middagspause mellom 17-19, så da ville det jo være naturlig med en slik beskjed « allerede» kl 18. her har man kuttet middagspauser, men isteden satt tidspunkt for og avslutte støyende arbeid fra 21 til 19 av hensyn til småbarnsfamilier og andre som vil ha ro. grunnen til at folk henger seg opp i 23 var vel fordi du skrev 23. jeg er enig i at 18 er tidlig, men du fremstår som veldig kranglete. Kan du ikke snakke med naboen - evt skriftlig - om når dere avslutter om kvelden (innenfor reglene der du bor selvsagt ) og hvor lang tid dette kommer til og vare? Anonymkode: 3a47f...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #17 Del Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det nytter ikke å ta hensyn og være grei med småbarnsfamilier (generelt). Du kan gjøre som de vil, og avslutte innen klokka 18 hver dag, men du kan samtidig banne på at ungene skriker og skråler fra kl. 7 på søndag uansett 😊😊😊😊😊😊 Anonymkode: e1769...c96 Herlig utvikling. Nytter ikke og ta hensyn og være grei lenger nei. Kanskje vi til slutt bare driver med hevn for og plage hverandre? Den ene bråker til sent på kveld så ungene ikke får sove, og den andre sender trøtte grinete unger ut for og skrike tidlig dagen etter. Anonymkode: 3a47f...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #18 Del Skrevet 1. juni 2023 Hold på til du er ferdig. Drit i dem. Anonymkode: 12e41...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Del Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): J Det du kan ha fremst i pannebrasken er at måte dere forholder dere til naboene på nå, er det som kommer til å treffe dere igjen i fremtiden. Er dere rasshøl som durer på uten hensyn slik det passer dere, så må du forvente å få det igjen i fremtiden når der kanskje har barn og trenger tilpasninger. Anonymkode: 035f0...f7f ...og akkurat dette her tenker jeg gjelder begge veier. Man er vel litt rasshøl når man springer over til naboen og kjefter og forventer stillhet kl 18? Da har man lite å gå på fremover når det gjelder å lage lyder selv også.... Men men - jeg skjønner tegningen. Jeg er rasshøl og vanskelig som ønsker å pusse opp etter kl 18, (selv om det ikke er til kl 23 som jeg har understreket flere ganger ) Det spiller selvsagt ingen rolle at andre naboer holder på lengre (nå har jeg sjekket sameiet sine regler, og de sier 21), men akkurat jeg er så uheldig at jeg er den eneste som deler vegg med denne naboen og må forholde meg til litt andre regler enn andre. Anonymkode: d0bf9...ceb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Del Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ...og akkurat dette her tenker jeg gjelder begge veier. Man er vel litt rasshøl når man springer over til naboen og kjefter og forventer stillhet kl 18? Da har man lite å gå på fremover når det gjelder å lage lyder selv også.... Men men - jeg skjønner tegningen. Jeg er rasshøl og vanskelig som ønsker å pusse opp etter kl 18, (selv om det ikke er til kl 23 som jeg har understreket flere ganger ) Det spiller selvsagt ingen rolle at andre naboer holder på lengre (nå har jeg sjekket sameiet sine regler, og de sier 21), men akkurat jeg er så uheldig at jeg er den eneste som deler vegg med denne naboen og må forholde meg til litt andre regler enn andre. Anonymkode: d0bf9...ceb Og pga dette hadde jeg pussa opp utover kvelden med god samvittighet 😊Ikke tilpass deg ei sånn kjeftesmelle, ts. Anonymkode: 2ece8...88b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå