Samfunnsdebatt Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Er det noen som vet hvilken handlemetode dette gjelder? Eller har tips som virker like bra? Får ikke lest: https://www.aftenposten.no/sprek/i/2BK7WB/renate-blindheim-29-sparer-tusenvis-av-kroner-med-ny-handlemetode-her-er-syv-raad-som-gjoer-turen-paa-butikken-billigere Endret 31. mai 2023 av Samfunnsdebatt
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Var det ikke bare at hun handler én gang i måneden? Eller er det en annen artikkel jeg har lest? Anonymkode: 08f82...fc4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Det er vel det vanlige svadaet. Unngå impulskjøp, sjekk kilopris fremfor enhetspris, ikke kast pengene i do og handle ikke mer enn du trenger så unngår du svinn. Anonymkode: e0d2b...78b 16
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 Det er de samme rådene du har lest alle andre steder, men hun planlegger mat for hver dag i en mnd og handler en gang i mnd. Anonymkode: d6667...5b5 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 Med andre ord: Mer søppel fra en avis som en gang i tiden var seriøs. Dessuten er jeg møkk lei av å høre om noen som sparer penger på strøm eller andre ting - dette er synonymt med å si at de andre som ikke gjør det, har seg selv å takke. Når problemet ligger et helt annet sted og strøm- og matprisene er høye ikke som følge av at folk er dumme, men som følge av inkompetent politikk og en sentralbank som kjører kronen i grøfa og importprisene opp. Fokuser på dette, journalister, ikke på tullet dere skriver om nå. Anonymkode: 9717f...7a2 9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var det ikke bare at hun handler én gang i måneden? Eller er det en annen artikkel jeg har lest? Anonymkode: 08f82...fc4 Ja står i innledning at det er første gang på en måned Anonymkode: db7cd...b5c
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 Hun handler én gang i måneden.. Altså, man sparer kun på det om man er en person som gjør impulskjøp hver gang man er i butikken. Kjøper man de tre melkene og to brødene man har på listen, er det ett fett om man kjøper dem på en eller fire handleturer, om det man kommer hjem med er det samme. I tillegg til at om man handler for veldig lenge av gangen, blir det gjerne mer matsvinn, siden planer kan endres, maten kan bli dårlig, etc. Og ikke minst: ikke alle har plass til en hel måneds mat hjemme.. Vi er en familie på fire, og handler en gang i uken, og har mer enn nok problemer med å få plass til all maten. Anonymkode: 382aa...ca4 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun handler én gang i måneden.. Altså, man sparer kun på det om man er en person som gjør impulskjøp hver gang man er i butikken. Kjøper man de tre melkene og to brødene man har på listen, er det ett fett om man kjøper dem på en eller fire handleturer, om det man kommer hjem med er det samme. I tillegg til at om man handler for veldig lenge av gangen, blir det gjerne mer matsvinn, siden planer kan endres, maten kan bli dårlig, etc. Og ikke minst: ikke alle har plass til en hel måneds mat hjemme.. Vi er en familie på fire, og handler en gang i uken, og har mer enn nok problemer med å få plass til all maten. Anonymkode: 382aa...ca4 Dette. Vi er 5 (hvorav ett bleiebarn og en STORSPIST tenåring), og det er såvidt jeg har plass til én ukeshandel i handlevognen. Det er en god topp på vognen hver eneste uke. Så her måtte jeg, mannen og eldstemann kjørt rundt i butikken med hver sin handlevogn, minst😆 og i tillegg måtte vi sikkert hatt to biler mtp plass i bagasjerommet. Anonymkode: 3878b...dfe
Hedda-78 Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 Melk og kremfløte holder seg jo ikke i en mnd, hvordan håndterer hun det? 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Hedda-78 skrev (7 minutter siden): Melk og kremfløte holder seg jo ikke i en mnd, hvordan håndterer hun det? Det er hovedhandling hun gjør en gang i måneden. Matvarer med kortere holdbarhet handler hun ved behov. Anonymkode: 3e5bd...73e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 Hedda-78 skrev (9 minutter siden): Melk og kremfløte holder seg jo ikke i en mnd, hvordan håndterer hun det? Jeg regner med at hun gjør som meg. Jeg handler alt av langtidsholdbare varer (frysevarer, tørrvarer, og hygieneartikler (vaskemiddel osv)) en gang i måneden, og så ukehandler jeg ferskvarer en dag i uken ut over det. Da jeg begynte med det for 5 år siden sparte jeg mye hver eneste måned på å gjøre det på den måten, og det ble mindre matsvinn, ikke mer, fordi jeg alltid hadde oversikt over hva jeg hadde i skap, kjøleskap og fryser. For det er det som er stikkordet: "oversikt". Så lenge man har det er det likegyldig om man handler hver dag, hver uke, eller hver måned. JEG klarte ikke å ha daglig oversikt. Når jeg stakk innom butikken på vei hjem fra jobben for å handle til middag ble jeg ofte stående og lure på om jeg hadde nok ris/grønnsaker/pølser, og så tok jeg med litt ekstra for sikkerhets skyld, for så å oppdage at jeg allerede hadde mer enn nok fra før. For meg var det lettere å holde oversikten med månedshandel + ukehandel. Anonymkode: e5d69...e0e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 Hedda-78 skrev (10 minutter siden): Melk og kremfløte holder seg jo ikke i en mnd, hvordan håndterer hun det? Hun småhandler ting med kortere holdbarhet innimellom. Og da skjønner jeg ihvertfall ikke poenget.. Om man uansett bruker tid på å dra i butikken, og da også utsetter seg for faren for impulskjøp. Anonymkode: 382aa...ca4 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hun småhandler ting med kortere holdbarhet innimellom. Og da skjønner jeg ihvertfall ikke poenget.. Om man uansett bruker tid på å dra i butikken, og da også utsetter seg for faren for impulskjøp. Anonymkode: 382aa...ca4 Samme her, det stussa jeg og på. Hva er poenget om hun likevel må på butikken oftere? Snålt opplegg. Anonymkode: 08f82...fc4
Million Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Samme her, det stussa jeg og på. Hva er poenget om hun likevel må på butikken oftere? Snålt opplegg. Anonymkode: 08f82...fc4 Hun påstår i artikkelen at hun handler for ca 4000 kr totalt i matbudsjett pr mnd, og at det er en besparelse på flere tusen kr i forhold til tidligere da hun drev med småhandling støtt. 4000 kr er egentlig omtrent standard for en enslig person iflg SIFOs referansebudsjett. De skriver at en kvinne på hennes alder (mellom 30-50) bruker ca 3620 kr i mnd på mat og drikke, så kommer "andre dagligvarer" på 380 i tillegg og enda et tillegg er 550 i "husholdningsartikler" (uten at jeg vet hva den siste der er). Men "andre dagligvarer" er jo såpe, dopapir, vaskemidler, tamponger (for de som bruker det) osv. Det er jo også ting man må ta med i budsjettet over ting man handler i dagligvarebutikkene. Endret 1. juni 2023 av Million 2
_popcorn_ Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 Ryddet for brudd på opphavsrett. _popcorn_, adm
Daria Skrevet 1. juni 2023 #16 Skrevet 1. juni 2023 Hun kan også by på sjokkerende og nyskapende tips som å skrive handleliste, planlegge middager før man handler så man vet hva man trenger og å velge de billige alternative ved å sammenlikne kilospriser og benytte seg av tilbud Ting som vel er en selvfølge for de aller fleste. Som enslig voksen som er normalt fornuftig uten å være veldig bevisst på å spare, ligger også forbruket mitt på mat på rundt 4000 i måneden. At hun faktisk bruker flere tusen mindre i måneden nå er egentlig det mest sjokkerende ved hele tråden - hvordan klarte hun å bruke så mye før...? 8
Femella Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 (endret) Er hun alene, og bruker 4000 i mnd på kolonial?? Vi er en familie på seks. Vi er to voksne. Vi har fire barn hvorav to er storspiste tenåringsgutter, vi har en med cøliaki og fire med laktoseintoleranse (krever fordyrende dietter). Frem til prisene gikk opp på nyåret handlet vi kolonialvarer for max 1300 kr pr uke. Dette budsjettet klarer vi ikke å holde nå, men vi ligger fortsatt på under 2000,- i uka for 6 personer. Nå er det klart at man kan ikke gange opp matbudsjettet for en person med antall personer i en stor familie. Synes imidlertid 4000 i mnd var mye for en person. fikk lyst til å dele noen råd jeg også, for deg som har lyst til å spare litt mer på kolonialvarer. Jeg gjør oppmerksom på at dette ikke er noe vi må gjøre av hensyn til vår økonomiske situasjon, men at vi har latt det gå litt sport i dette. Det føles godt å klare å holde budsjettet! Vi bruker de samme prinsippene som det refereres til at hun bruker, med noen forskjeller. 1. Vi har et ukebudsjett. 2. Vi setter opp meny, og den er basert på det vi har i hus allerede. På den måten trenger vi ikke handle så mye. 3. Se nøye på priser. Billigmerker er ofte billigere enn tilbudsvarer, så det er viktig å ikke la seg lure av plakater med gode tilbud. Sjekk om det faktisk er en god deal!! 4. Jeg bestiller våre kolonialvarer på nettet, og får varene levert. en gang i uka. Så lenge jeg handler for 1000 kr hver gang får jeg denne tjenesten gratis. Å kunne shoppe hjemmefra eliminerer spontane kjøp, jeg kan søke på f.eks. leverpostei og lett se hvilken som er billigst, og jeg har kontroll på handlekurven og sluttsummen. Det er lett å bytte ut eller fjerne varer fra kurven dersom det trengs. Etter å ha lagt inn det jeg trenger til uken, fyller jeg opp budsjettet mitt med varer vi bruker jevnlig og som det er tidsbegrensede kampanjer på nå. Dette er med og danner grunnlaget når jeg setter opp neste ukes meny. Ønsker du gode tips til hvordan du kan spare penger er det ei gruppe på facebook som heter familie på budsjett (Frugal Living) Endret 1. juni 2023 av Femella 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 Bruk det en har, planlegg, hold oversikt, unngå impulskjøp og unne-seg-noe-godt kjøpene. Det er kjernen i det, uansett om en handler hver dag eller hver måned. Unngå å kaste mat er den store, er jo som å kaste penger ut av vinduet. Kjøp varer som ikke forringes i bulk på tilbud. Som toalettpapir. Kutt ned på unødvendige forbruksvarer som tørkerull, vaskeservietter til bad/kjøkken og slikt. Sparer penger og mer miljøvennlig med kluter som vaskes og brukes på nytt. Anonymkode: f4326...b0d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 Alle sånne clickbait-saker om folk som sparer "tusenvis" handler om folk som har skyhøyt forbruk i utgangspunktet. Hvis jeg skulle spart tusenvis i måneden, måtte jeg funnet en måte å handle gratis. Anonymkode: f4a1d...eea 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Samme her, det stussa jeg og på. Hva er poenget om hun likevel må på butikken oftere? Snålt opplegg. Anonymkode: 08f82...fc4 Kanskje hun gjør som meg ; når jeg kun skal ha f.eks melk og fløte så tar jeg ikke noe å bære i og da får jeg ikke med meg mer enn jeg bærer i hendene. Da begrenser det seg. Anonymkode: 9751f...40c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå