Gå til innhold

Er det bra å kutte ut ris ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å gå ned i fettprosent, vet at ris har mye næring men føler jeg blir oppblåst. Er det bra å kutte ut ris til måltider og kun spise kjøtt og grønnsaker til middag? 

Anonymkode: 2002e...93b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke spise ris, nei. Mange anbefaler jo å holde ser unna matvarer med masse stivelse, men det kommer helt an på hva som fungerer for kroppen din. Om du vil bytte ut risen med noe, kan du jo forsøke bønner eller linser. 

Anonymkode: becc0...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er asiatere feite? Nei! Og de spiser sånn 60-80% ris.

De asiaterne som ER feite, er de som har gått over til et moderne, vestlig kosthold

Anonymkode: 5fb49...6c0

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde savnet karbo, og ikke blitt tilfredsstilt av barre kjøtt og grønnsaker. Og da er ris et sunt alternativ. Men mange påstår at de går ned i vekt på et lavkarbokosthold, så kanskje det er noe som passer for deg. 

Anonymkode: 0d856...62e

• Nyttig 2
Skrevet

Kommer jo an på hvor lav fettprosent du har vil jeg si.

Har du mye å gå på, så tenker jeg det er unødvendig å gå så drastisk til verks. Men klart at om du skal gå fra lav fettprosent til enda lavere, så kan det kreve mer drastiske metoder. Og da kan det være en ide å begrense inntaket av visse varer.

Men da fremstår det som noe rart å bare gå løs på ris. Skal du ha et såpass konkret mål, så bør egentlig spiseplanen være konstruert etter målene.

Fremfor å fokusere på hva du ikke skal spise, ville jeg heller fokuset på en plan for hva du bør spise. Hvilke mengder, hvordan underbygger måltidene treningen osv...

Balanse mellom god sammensetning på makro- og mikronivå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde savnet karbo, og ikke blitt tilfredsstilt av barre kjøtt og grønnsaker. Og da er ris et sunt alternativ. Men mange påstår at de går ned i vekt på et lavkarbokosthold, så kanskje det er noe som passer for deg. 

Anonymkode: 0d856...62e

Hva med ris er sunt?

Det har lite næring og mye stivelse (like kjappe karbohydrat som sukker). Å kalle det et sunt alternativ er feil. Potet er bedre, men enda bedre å spise grønnsaker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Eilis skrev (13 minutter siden):

Hva med ris er sunt?

Det har lite næring og mye stivelse (like kjappe karbohydrat som sukker). Å kalle det et sunt alternativ er feil. Potet er bedre, men enda bedre å spise grønnsaker. 

Ja men hvorfor er asiatere, som jo spiser mye ris, så slanke ?

Anonymkode: 62c74...d13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De spiser mye sjømat og fermentert mat også. Det er nok det avgjørende. 

Anonymkode: 81f78...a7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er asiatere feite? Nei! Og de spiser sånn 60-80% ris.

De asiaterne som ER feite, er de som har gått over til et moderne, vestlig kosthold

Anonymkode: 5fb49...6c0

Små måltider tror jeg er grunnen. I alle fall i Japan.

• Liker 1
Skrevet

Sluttet å kjøpe inn ris, pasta og poteter. Hovedsakelig for å spise mer grønnsaker. I starten kjentes det veldig rart ut, men nå trives jeg godt med kostholdet. Mindre oppblåst, god fordøyelse, huden er mye finere og naturligvis gikk vekta nedover. Også har jeg vært på en artig oppdagelsesreise med grønnsaker og forskjellige måter å tilberede de på. Nå er grønnsaksavdelingen den kjekkeste delen av handleturen. 

Det startet som et eksperiment, men nå tror jeg faktisk det blir rutine livet ut 🤔Merker at det oppleves som litt meningsløst å spise det, blir mett på en måte som ikke er like tilfredsstillende. Også blir jeg sulten igjen veldig fort hvis tilbehøret er ris, pasta, poteter og lignende. Tror det har en del å gjøre med insulinresponsen eller at kroppen brenner gjennom næringsinnholdet fort (ikke at jeg er ernæringsekspert). 

Hva som er bra eller dårlig er jo helt opp til deg. Du kan jo begynne å notere ned hvordan du føler deg etter du har spist. Holde deg til det som gir deg overskudd, gjør at du føler deg mett på en behagelig måte, som sitter godt i magen osv. 

Det er ingenting galt med ris, men mange går ned i vekt når de kutter ned på mengden med karbohydrater de spiser. Eksempelvis: 100 gram ris har ca 130 kalorier, 100 gram brokkoli har ca 30 kalorier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (På 1.6.2023 den 23.02):

Kommer jo an på hvor lav fettprosent du har vil jeg si.

Har du mye å gå på, så tenker jeg det er unødvendig å gå så drastisk til verks. Men klart at om du skal gå fra lav fettprosent til enda lavere, så kan det kreve mer drastiske metoder. Og da kan det være en ide å begrense inntaket av visse varer.

Men da fremstår det som noe rart å bare gå løs på ris. Skal du ha et såpass konkret mål, så bør egentlig spiseplanen være konstruert etter målene.

Fremfor å fokusere på hva du ikke skal spise, ville jeg heller fokuset på en plan for hva du bør spise. Hvilke mengder, hvordan underbygger måltidene treningen osv...

Balanse mellom god sammensetning på makro- og mikronivå.

Er slank, gått i kalori underskudd lenge men går ikke ned i fettprosent så vil prøve mer drastiske grep 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2023 den 23.24):

Fordi de følger en spiseregel om å aldri spise seg helt mett, kun 70-80% mett 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kullsyrevann skrev (22 timer siden):

Sluttet å kjøpe inn ris, pasta og poteter. Hovedsakelig for å spise mer grønnsaker. I starten kjentes det veldig rart ut, men nå trives jeg godt med kostholdet. Mindre oppblåst, god fordøyelse, huden er mye finere og naturligvis gikk vekta nedover. Også har jeg vært på en artig oppdagelsesreise med grønnsaker og forskjellige måter å tilberede de på. Nå er grønnsaksavdelingen den kjekkeste delen av handleturen. 

Det startet som et eksperiment, men nå tror jeg faktisk det blir rutine livet ut 🤔Merker at det oppleves som litt meningsløst å spise det, blir mett på en måte som ikke er like tilfredsstillende. Også blir jeg sulten igjen veldig fort hvis tilbehøret er ris, pasta, poteter og lignende. Tror det har en del å gjøre med insulinresponsen eller at kroppen brenner gjennom næringsinnholdet fort (ikke at jeg er ernæringsekspert). 

Hva som er bra eller dårlig er jo helt opp til deg. Du kan jo begynne å notere ned hvordan du føler deg etter du har spist. Holde deg til det som gir deg overskudd, gjør at du føler deg mett på en behagelig måte, som sitter godt i magen osv. 

Det er ingenting galt med ris, men mange går ned i vekt når de kutter ned på mengden med karbohydrater de spiser. Eksempelvis: 100 gram ris har ca 130 kalorier, 100 gram brokkoli har ca 30 kalorier. 

Takk for at du deler din erfaring 😊 Hvilke grønnsaker liker du til hverdags og bruker du noe krydder eller saus på, evn hvilket? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...