AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Hei. Jeg er en dame i starten av 20 årene som kun jobber med en gjeng med mannfolk, da jeg jobber i et veldig mannsdominert yrke. Alle på arbeidsplassen er i faste forhold eller gift, inkludert meg selv. Så til «dillemaet» mitt; Nå er det invitert til sommerfest hjemme hos sjefen (uten partnere). Dette er noe jeg tenker at kan bli veldig hyggelig, men jeg tok meg selv i å tenke at dette kanskje er noe som er helt unormalt(?) og noe kanskje min partner vil kjenne på hvis jeg velger å dra selvom han stoler på meg. Hvordan hadde du reagert om dette var din partner? kan også legge til at ingen har gjort noen fremstøt på meg og vi er genuint gode kollegaer og «venner» hele gjengen; selvom jeg merker at jeg blir litt ekstra beskyttet ift. at vi ofte støter på folk som tror at jeg fks ikke kan gjøre jobben like godt som mine kollegaer fordi jeg er dame, hvis det gir mening. mvh litt usikker på hva som er rett🤔 Anonymkode: 411bc...c29
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Jeg jobber i et kvinnedominert yrke, med kun en mann. Det er null stress på fester. Om det er utroskap du tenker på, så kan man jo helt fint være utro på arbeidsplasser hvor det er 50/50 kvinner og menn. Det er jo ikke noe forskjell der.. Om samboeren min jobbet på en arbeidsplass med bare kvinner, ville jeg jo aldri tenkt at han ligger og har orgie med alle kollegaene sine på festen liksom.. Anonymkode: c579c...761 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Jeg syns ikke du skal dra, for din egen skyld. Det ødelegger hele jobbhverdagen om noen blir litt for fulle og pågående. Snakker av erfaring Anonymkode: 84d32...5d1 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg syns ikke du skal dra, for din egen skyld. Det ødelegger hele jobbhverdagen om noen blir litt for fulle og pågående. Snakker av erfaring Anonymkode: 84d32...5d1 Godt poeng, takk for synspunktet. Jeg har egentlig aldri tenkt på det på denne måten før, da de fleste er veldig ordentlige mannfolk i mine øyne. Dog er noen av de veldig glade i å dra ut på byen, men det er ikke sånn jeg er selv - så jeg har aldri fått sett denne siden av dem med egne øyne før. ts Anonymkode: 411bc...c29
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg jobber i et kvinnedominert yrke, med kun en mann. Det er null stress på fester. Om det er utroskap du tenker på, så kan man jo helt fint være utro på arbeidsplasser hvor det er 50/50 kvinner og menn. Det er jo ikke noe forskjell der.. Om samboeren min jobbet på en arbeidsplass med bare kvinner, ville jeg jo aldri tenkt at han ligger og har orgie med alle kollegaene sine på festen liksom.. Anonymkode: c579c...761 Dette er også et veldig godt poeng. Jeg veit jo selv at ingenting vil skje fra min side, jeg elsker jo han jeg har hjemme over alt - men jeg vil jo ikke at han evt skulle sittet hjemme å følt noe som helst på dette. Jeg vet at han stoler på meg og aldri ville sagt noe på om jeg dro; men det er sikkert bare jeg som overtenker det hele.. Anonymkode: 411bc...c29
Sydvesta Orkana Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Jobbet i mange år på mannsdominerte arbeidsplasser, og også som eneste jente. Noen var i forhold og noen var single. Aldri i mine tanker at jeg ikke skulle delta på sosiale ting, fester eller div hytteturer med kollegaene mine. Vi var en sosial og sammensveisa gjeng. Julebord ol var med partnere, men lønningspils, hytteturer ol var kun med oss ansatte. Opplevde aldri noe ubehagelig hverken på byen, private fester, turer eller narch. Også under høgskoleutdanning var jeg eneste jenta i klassen. Av praktiske årsaker var det ofte hos meg vi hadde fors eller narch. Et par ganger var det medstudenter som ble vel nærgående, og den ene gangen var jeg ganske oppgitt. Men det var ikke noe som påvirka stemninga videre. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 Selvfølgelig kan du gå! Min eks var eneste hane i flokken på sitt team en stund, der er det middager og reiser og alt, aldri tenkt et sekund på det. Hvis man frykter utroskap på jobb, så trenger det ikke være overvekt av ene eller andre kjønn for at det skal skje liksom.. jeg har sett myyyyye "julebordsutroskap" jeg i min karriere, og har alltid jobbet på arbeidsplasser hvor det har vært ca 50/50 kjønnsfordeling. Det blir jo ikke noe annerledes når det er skjevfordelt, kanskje bare i at om det er en type der som er sånn som alltid blir kåt og pågående når han er dritings så blir du automatisk den utvalgte for hans gunst. Men disse finnes jo også på arbeidsplasser, man må kunne gå på fest uten å tenke på det og etter metoo føler jeg folk trår varsommere med den type tilnærminger. Anonymkode: 424e6...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 Hvor god er du på å sette grenser? Klarer du å si direkte til noen at de sa noe ufint eller upassende? klarer du å reise deg og gå dersom noen er ufine? Klarer du å ha en alvorlig mine med noen som lager upassende spøker, eller føler du at du må le med og ikke lage oppstyr? Dersom du sliter med det ville jeg blitt hjemme. Om du klarer distansere deg fra andre når de oppfører seg galt, så ville jeg gått. Et vanlig problem er at unge mennesker sliter med å ville være hyggelig og grei, selv når kollegaer tråkker over grenser. Det fører til at kollegaene tørr tråkke mer over grenser om de er drittsekker. Dersom du klarer sette grenser tidlig, så vil du i større grad unngå de verste grisene. Anonymkode: a399c...d7b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns ikke du skal dra, for din egen skyld. Det ødelegger hele jobbhverdagen om noen blir litt for fulle og pågående. Snakker av erfaring Anonymkode: 84d32...5d1 Enig. Jeg hadde aldri turt å være i et rom med flere fulle mannfolk, selv om disse da var kollegaene mine. Anonymkode: 31bb3...11e
flusa Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Jeg hadde latt være å dra på festen,fordi jeg tenker at det kan bli ubehagelig om noen mannfolk blir fulle og innpåslitne. Har erfaring med dette fra før av. Syns også det er spesielt at det ikke er invitert med partnere..
Andro Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 Ingen av oss interesserer oss for hvem den andre omgås på jobben, hverken i eller utenfor arbeidstida. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg syns ikke du skal dra, for din egen skyld. Det ødelegger hele jobbhverdagen om noen blir litt for fulle og pågående. Snakker av erfaring Anonymkode: 84d32...5d1 Samme erfaring her. Edru og i jobbsammenheng er en ting, fest og alkohol noe helt annet. Anonymkode: 9239b...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 Jeg var på hyttetur med overnatting med en tidligere jobb. Jeg var eneste kvinne, med bare menn. Det var helt uproblematisk. Jeg fikk det fineste rommet, med eget bad 😀 Anonymkode: d4b27...aa1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Godt poeng, takk for synspunktet. Jeg har egentlig aldri tenkt på det på denne måten før, da de fleste er veldig ordentlige mannfolk i mine øyne. Dog er noen av de veldig glade i å dra ut på byen, men det er ikke sånn jeg er selv - så jeg har aldri fått sett denne siden av dem med egne øyne før. ts Anonymkode: 411bc...c29 De aller aller fleste menn er ordentlige på jobb. Privat kan være helt anderledes, og enda mer anderledes med alkohol innabords. Du går ikke glipp av noe om du ikke drar på festen. Da fortsetter jobbhverdagen som før. Drar du på festen vil dynamikken endre seg på en eller annen måte uansett og i verste fall til det verre Anonymkode: 84d32...5d1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 Det er vel en mye tryggere setting enn 50-50 tenker jeg. Ingenting kan jo skje når du er eneste kvinne, hvordan tenker du at det skulle foregå? Ikke så lett å snike seg unna med en hot kollega, og hvis noen skulle bli ufine så holder nok de andre gutta vedkommende i sjakk. Anonymkode: 72d18...96d 1 3
Snok1 Skrevet 1. juni 2023 #16 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): kan også legge til at ingen har gjort noen fremstøt på meg og vi er genuint gode kollegaer og «venner» hele gjengen; selvom jeg merker at jeg blir litt ekstra beskyttet ift. at vi ofte støter på folk som tror at jeg fks ikke kan gjøre jobben like godt som mine kollegaer fordi jeg er dame, hvis det gir mening Jeg synes dette er en sterk indikator på at du har et positivt arbeidsmiljø og at en slik fest ikke blir et problem. Vær forsiktig med eget alkoholkonsum, så går dette bra, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 Har litt samme dilemma, men ikke helt av samme grunner. Jeg har tidligere jobbet i en håndverkerfirma, og vi hadde et julebord, jeg var ikke eneste dame på jobb, men eneste på det julebordet. Så ble det slik at noen hadde litt unødvendig mye å drikke å da ble det tafsing og en MEGET upassende utsagn til meg av seksuell karakter. Det ble tårer, jeg ble så satt ut, de fleste fikk det med seg, også ble det varslingssak, det tok skikkelig på, jeg hadde angst for å gå på jobb osv. Jeg har flyttet og byttet jobb siden, delvis pga det tror jeg. Eller at jeg fremskyndte det noe pga det. Jeg trivdes ikke lenger på jobb. Og nå om en uke har vi en hyttetur med ny jobb (vært her i flere år da) hvor jeg tilfeldigvis igjen er eneste dame som kan være med.. Ikke at jeg tror at det vil skje noe tilsvarende her, det er litt annen type folk disse kollegaene, men jeg er helt klart bekymret og føler bl.annet at jeg må passe på egen alkohol inntak for å ikke havne i noen ubehagelige situasjoner og for å holde maska/ta rasjonelle valg.. Kjipt at man må tenke sånn.. Anonymkode: 431f3...7af
ElectricScum Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 Jeg tenker at det er et problem om du jobber med neandertalere. Gjør du ikke det, så bør det være null problem. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 Jeg har vært på flere hjemme-fester med kun mannlige kolleger, og aldri komt på tanken å tenke over at det kanskje er "galt". Ikke mannen min heller. Det er jo helt vanlig? Anonymkode: 07f1d...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De aller aller fleste menn er ordentlige på jobb. Privat kan være helt anderledes, og enda mer anderledes med alkohol innabords. Du går ikke glipp av noe om du ikke drar på festen. Da fortsetter jobbhverdagen som før. Drar du på festen vil dynamikken endre seg på en eller annen måte uansett og i verste fall til det verre Anonymkode: 84d32...5d1 Det er dessverre nettopp det at alle er så ordentlige på jobb, men så jobber jeg selv og har veninner som jobber i mannsdominert miljø, hvor ting har skjedd både med meg selv (se over om julebord) og foran øyene på mine venner, med promille er det mange som mister hemninger og flaks hvis det bare blir komplimenter som gjør det litt kleint i etterkant, og ikke voldtektsforsøk eller hinting om å fortsette natten sammen Anonymkode: 431f3...7af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå