AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har mine tvil om bhg hvor barna mine går. Ingen er jo perfekt, men jeg føler ikke at jeg er fornøyd. Skal på foreldresamtaler der neste uke, så skal se litt hvordan det står til da, men jeg er i tenkeboksen på å bytte. Jeg trenger bare litt råd. De negative tingene: - ekstremt lite inkluderende for mangfoldet av barn i bhg. (de nevner ingen av de andre høytidene enkelte av barna feirer. Jeg skriver nevner. Ikke feirer, for det er helt ok at de ikke gjør). - pedleder er veldig politisk ukorrekt og uprofesjonell. Uttalelser og antagelser som bryter litt med regler og taushetsplikt. - veldig urutinert, mye skjerm. Barnet mitt klaget over for mye skjerm (!). - klager over storesøster fordi hun er beskyttende og ivrig for yngre søsken. Jeg får ikke gjort noe hjemmefra, men de gjør heller ingenting i bhg. - to personer yngste liker skal slutte i bhg. En ansatt og et barn. De positive tingene - yngste ser ut til å trives, de har ofte temaer som hn elsker. - spontane og fine opplevelser for barna - gøyalt og hyggelig personale - flott område - liten barnehage - ikke noe rigid system, mye god mat. Yngste har akkurat begynt der og er nå trygg på personalet. Eldste skal begynne på skolen nå, så hun slutter. Barna mine er ikke etnisk norske, og enkelte ansatte fremstår litt kunnskapsløsei måten de snakker på (uttalelser). Jeg vil ikke at barna mine skal risikere å føle seg usikre eller utenfor. Men for alt jeg vet, greier de å holde det supert ovenfor barna, og det er jo det viktigste. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 83713...ad0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har mine tvil om bhg hvor barna mine går. Ingen er jo perfekt, men jeg føler ikke at jeg er fornøyd. Skal på foreldresamtaler der neste uke, så skal se litt hvordan det står til da, men jeg er i tenkeboksen på å bytte. Jeg trenger bare litt råd. De negative tingene: - ekstremt lite inkluderende for mangfoldet av barn i bhg. (de nevner ingen av de andre høytidene enkelte av barna feirer. Jeg skriver nevner. Ikke feirer, for det er helt ok at de ikke gjør). - pedleder er veldig politisk ukorrekt og uprofesjonell. Uttalelser og antagelser som bryter litt med regler og taushetsplikt. - veldig urutinert, mye skjerm. Barnet mitt klaget over for mye skjerm (!). - klager over storesøster fordi hun er beskyttende og ivrig for yngre søsken. Jeg får ikke gjort noe hjemmefra, men de gjør heller ingenting i bhg. - to personer yngste liker skal slutte i bhg. En ansatt og et barn. De positive tingene - yngste ser ut til å trives, de har ofte temaer som hn elsker. - spontane og fine opplevelser for barna - gøyalt og hyggelig personale - flott område - liten barnehage - ikke noe rigid system, mye god mat. Yngste har akkurat begynt der og er nå trygg på personalet. Eldste skal begynne på skolen nå, så hun slutter. Barna mine er ikke etnisk norske, og enkelte ansatte fremstår litt kunnskapsløsei måten de snakker på (uttalelser). Jeg vil ikke at barna mine skal risikere å føle seg usikre eller utenfor. Men for alt jeg vet, greier de å holde det supert ovenfor barna, og det er jo det viktigste. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 83713...ad0 Hva bruker de skjerm til?🤔 Anonymkode: 90144...647
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva bruker de skjerm til?🤔 Anonymkode: 90144...647 Ser på eventyr tror jeg. Så det er jo en del av planen, men ble visst mye en periode hvor de viste eventyr hver dag. Så var det en periode hvor de så på skjerm for læring om natur. Anonymkode: 83713...ad0
Luckiness Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Du tar alt dette opp på foreldresamtale. Be eventuelt om ekstra tid dersom du tror praten tar lenger tid enn avsatt. Så får dere tid til å snakke ordentlig. Ser du ikke bedring eller opplever usikkerhet i perioden etter dette så får du heller gå i tenkeboksen. Husk uansett at det viktigste er at barna trives. Hvordan snakker de om barnehagen? Pass også på at dine opplevelser ikke overføres til barna. det er ikke sikkert de føler det samme. Når det kommer til kulturer/religion så kan det selvsagt være uvitenhet. Informer dem om hvordan deres kultur/religion er (hold det kort) og hva du opplever at barna synes er viktig med det. Du kan foreslå at det ved aktuelle høytider nevnes i en samling feks og kanskje kan barnet ditt fortelle litt om hvordan høytiden markeres, vise et par bilder, ha med noe bakst dere pleier å ha e.l. Eller dere kan gi litt info til personalet som kan fortelle litt om det. Behøver ikke å være mye, men slik barnet føler at sin kultur anerkjennes. Når det kommer til at eldste er beskyttende så er det ikke sikkert at de direkte mener det som klaging. Kanskje mer info. Neste gang spør du hva de gjør i barnehagen for å forebygge det og hva de gjør når situasjonene oppstår. Spør om de har forslag til hvordan dere kan snakke om dette hjemme med barna.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ser på eventyr tror jeg. Så det er jo en del av planen, men ble visst mye en periode hvor de viste eventyr hver dag. Så var det en periode hvor de så på skjerm for læring om natur. Anonymkode: 83713...ad0 Skjerm til å se på eventyr? Aldri hørt om at det er med i noen plan. Normalt å ha eventyr stund med lesing eller eventyrfortelling , dukketeater osv. Ville tatt det opp med styrer, for det er totalt unødvendig med skjermbruk i barnehagen… Anonymkode: 90144...647
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Luckiness skrev (11 minutter siden): Du tar alt dette opp på foreldresamtale. Be eventuelt om ekstra tid dersom du tror praten tar lenger tid enn avsatt. Så får dere tid til å snakke ordentlig. Ser du ikke bedring eller opplever usikkerhet i perioden etter dette så får du heller gå i tenkeboksen. Husk uansett at det viktigste er at barna trives. Hvordan snakker de om barnehagen? Pass også på at dine opplevelser ikke overføres til barna. det er ikke sikkert de føler det samme. Når det kommer til kulturer/religion så kan det selvsagt være uvitenhet. Informer dem om hvordan deres kultur/religion er (hold det kort) og hva du opplever at barna synes er viktig med det. Du kan foreslå at det ved aktuelle høytider nevnes i en samling feks og kanskje kan barnet ditt fortelle litt om hvordan høytiden markeres, vise et par bilder, ha med noe bakst dere pleier å ha e.l. Eller dere kan gi litt info til personalet som kan fortelle litt om det. Behøver ikke å være mye, men slik barnet føler at sin kultur anerkjennes. Når det kommer til at eldste er beskyttende så er det ikke sikkert at de direkte mener det som klaging. Kanskje mer info. Neste gang spør du hva de gjør i barnehagen for å forebygge det og hva de gjør når situasjonene oppstår. Spør om de har forslag til hvordan dere kan snakke om dette hjemme med barna. Takk for godt råd 😊 jeg kan jo eventuelt ta opp dette med religion/høytid for det er ikke lenge til nå igjen, og spørre om det er noe jeg kan bidra med, kan gjerne ta med noe godt. Mine barn (eller eldste da) synes det er veldig fint med høytid, og er generelt opptatt av religionen. Hun har sagt til meg at det er vanskelig for hun er "den eneste" på hele bhg (det er en eller to til). De virker veldig glade og hun har sagt mye positivt om bhg, men også en del negativt, men som jeg ser på sladring og gjengivelse av dagen. Urettferdighet skjer, så det er jo ikke noe problem på en måte. Jeg har foresten spurt hva jeg kan gjøre utenom å snakke med henne hjemme. De svarer bare med å trekke på skuldrene og fortsette å klage. Klage rett og slett "åå idag gjorde hun sånn og sånn". Det er trist fordi jeg vet hun mener godt. Hun er en sånn person som tar ansvar på eget initiativ, og blir ivrig. Da lytter hun ikke. Så det er noe hun må øve på, å lytte til andre. Jeg har forsvart henne selvsagt og sagt at jeg skal prate med henne, noe jeg gjør. Men kan eventuelt be om bedre samarbeid om de føler det er er problem de ikke helt får tak i.. Anonymkode: 83713...ad0
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Skjerm til å se på eventyr? Aldri hørt om at det er med i noen plan. Normalt å ha eventyr stund med lesing eller eventyrfortelling , dukketeater osv. Ville tatt det opp med styrer, for det er totalt unødvendig med skjermbruk i barnehagen… Anonymkode: 90144...647 Ja altså jeg er helt enig, mange måter å lære eventyr på 😊 Anonymkode: 83713...ad0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for godt råd 😊 jeg kan jo eventuelt ta opp dette med religion/høytid for det er ikke lenge til nå igjen, og spørre om det er noe jeg kan bidra med, kan gjerne ta med noe godt. Mine barn (eller eldste da) synes det er veldig fint med høytid, og er generelt opptatt av religionen. Hun har sagt til meg at det er vanskelig for hun er "den eneste" på hele bhg (det er en eller to til). De virker veldig glade og hun har sagt mye positivt om bhg, men også en del negativt, men som jeg ser på sladring og gjengivelse av dagen. Urettferdighet skjer, så det er jo ikke noe problem på en måte. Jeg har foresten spurt hva jeg kan gjøre utenom å snakke med henne hjemme. De svarer bare med å trekke på skuldrene og fortsette å klage. Klage rett og slett "åå idag gjorde hun sånn og sånn". Det er trist fordi jeg vet hun mener godt. Hun er en sånn person som tar ansvar på eget initiativ, og blir ivrig. Da lytter hun ikke. Så det er noe hun må øve på, å lytte til andre. Jeg har forsvart henne selvsagt og sagt at jeg skal prate med henne, noe jeg gjør. Men kan eventuelt be om bedre samarbeid om de føler det er er problem de ikke helt får tak i.. Anonymkode: 83713...ad0 Men gjør de mye ut av kristne høytider da? Anonymkode: d0f14...9a0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 Når det gjelder det med at søsteren passer på lillebror ville jeg ikke gjort noe videre ut av det siden hun snart slutter i barnehagen. Min mellomste begynte i bhg da hun var to år. Storebror var da fem år. De gikk på ulike avdelinger, men ute var de to mye sammen. Husker det ble nevnt på en foreldresamtale at yngste på den måten ikke fikk rom til å leke med de andre på hennes alder. Imidlertid skulle eldste snart begynne på skolen og derfor var det ikke noe de gjorde noe med. Anonymkode: f6bac...f55
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #10 Skrevet 1. juni 2023 Vil anbefale deg å ikke bytte. Syns ikke dette høres ut som veldig alvorlige "feil". Det ene barnet skal snart slutte,og du sier det yngste barnet trives. Da er det dumt å ta sjansen på å bytte. Tenk om barnet ikke vil trives i ny barnehage? Selv om den er "bedre" i dine øyne. Det med høytider og forskjellige religioner kan være et bevisst valg fordi det blir litt mye hvis det er mange forskjellige etnisiteter. Enten må man markere alle eller ingen. Når det er sagt,er det ikke noe i veien for at du kan spørre om dette. Skjerm er ikke utelukkende negativt,man kan se på mye lærerikt også. I min barnehage har vi lest eventyr,spilt teater for barna,tegnet fra eventyrene,OG sett film. Men,dette er også noe man kan ta opp,hvis du mener det er alt for mye. I tillegg ville jeg tatt opp om pedleder bryter taushetsplikt el med styrer. Alt i alt tenker jeg at det viktigste er at barnet ditt trives,det er tross alt han eller hun som tilbringer hele dagen sin der! Anonymkode: a2282...4fd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #11 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men gjør de mye ut av kristne høytider da? Anonymkode: d0f14...9a0 Ja veldig. De dedikerer flere uker til hver greie. Veldig gøy for de tre som ikke feirer dette. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når det gjelder det med at søsteren passer på lillebror ville jeg ikke gjort noe videre ut av det siden hun snart slutter i barnehagen. Min mellomste begynte i bhg da hun var to år. Storebror var da fem år. De gikk på ulike avdelinger, men ute var de to mye sammen. Husker det ble nevnt på en foreldresamtale at yngste på den måten ikke fikk rom til å leke med de andre på hennes alder. Imidlertid skulle eldste snart begynne på skolen og derfor var det ikke noe de gjorde noe med. Anonymkode: f6bac...f55 Takk for råd 😊 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil anbefale deg å ikke bytte. Syns ikke dette høres ut som veldig alvorlige "feil". Det ene barnet skal snart slutte,og du sier det yngste barnet trives. Da er det dumt å ta sjansen på å bytte. Tenk om barnet ikke vil trives i ny barnehage? Selv om den er "bedre" i dine øyne. Det med høytider og forskjellige religioner kan være et bevisst valg fordi det blir litt mye hvis det er mange forskjellige etnisiteter. Enten må man markere alle eller ingen. Når det er sagt,er det ikke noe i veien for at du kan spørre om dette. Skjerm er ikke utelukkende negativt,man kan se på mye lærerikt også. I min barnehage har vi lest eventyr,spilt teater for barna,tegnet fra eventyrene,OG sett film. Men,dette er også noe man kan ta opp,hvis du mener det er alt for mye. I tillegg ville jeg tatt opp om pedleder bryter taushetsplikt el med styrer. Alt i alt tenker jeg at det viktigste er at barnet ditt trives,det er tross alt han eller hun som tilbringer hele dagen sin der! Anonymkode: a2282...4fd Det er i hovedsak etnisk norske som går der. Såvidt jeg har forstått, er det fire stk som ikke er kristne/ateist/feirer jul (inkl mine barn). Så om de skal inkludere alle, er det kun jul og vår høytid. Veldig kjedelig for oss som er i mindretall og ikke blir inkludert. Det blir også problematisert mtp grenser og regler osv, så fordi man feks ikke vil delta i julegudstjeneste, så blir det "ensomt og dumt" for de fire som ikke er med på det. Det er ok, et valg vi tar, men det er veldig mye snakk om denne gudstjenesten utenom selve aktiviteten også og visstnok en del samtaler som virkelig passer på å få de få barna til å føle seg utenfor. (jeg har ikke vært tilstede under samtalene, men jeg ble informert om hva de gjør ifbm med de religiøse markeringene og samme dagen hva de har gjort og snakket om). Jeg ser heller ikke særlig negativt på dette med skjerm, det er helt i orden, det var en periode det ble brukt ganske mye. Jeg ser at det kan være litt bruk av det på slutten av dagen også. Men som sagt. Skal foreslå en del ting på foreldresamtalen, så hvis det ikke er ok så vurderer jeg faktisk å bytte. Anonymkode: 83713...ad0
Luckiness Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja veldig. De dedikerer flere uker til hver greie. Veldig gøy for de tre som ikke feirer dette. Takk for råd 😊 Det er i hovedsak etnisk norske som går der. Såvidt jeg har forstått, er det fire stk som ikke er kristne/ateist/feirer jul (inkl mine barn). Så om de skal inkludere alle, er det kun jul og vår høytid. Veldig kjedelig for oss som er i mindretall og ikke blir inkludert. Det blir også problematisert mtp grenser og regler osv, så fordi man feks ikke vil delta i julegudstjeneste, så blir det "ensomt og dumt" for de fire som ikke er med på det. Det er ok, et valg vi tar, men det er veldig mye snakk om denne gudstjenesten utenom selve aktiviteten også og visstnok en del samtaler som virkelig passer på å få de få barna til å føle seg utenfor. (jeg har ikke vært tilstede under samtalene, men jeg ble informert om hva de gjør ifbm med de religiøse markeringene og samme dagen hva de har gjort og snakket om). Jeg ser heller ikke særlig negativt på dette med skjerm, det er helt i orden, det var en periode det ble brukt ganske mye. Jeg ser at det kan være litt bruk av det på slutten av dagen også. Men som sagt. Skal foreslå en del ting på foreldresamtalen, så hvis det ikke er ok så vurderer jeg faktisk å bytte. Anonymkode: 83713...ad0 Men får ikke barna dine gått i kirken feks ved julen hvis dette arrangeres i barnehagen? Selvsagt deres valg. Men tenker at barna uansett vil føle på at en slik utflukt er kjekt selv om det handler om kristendom. Synes uansett du bør si tydelig i fra om hva du tror barna opplever av lite anerkjennelse og inkludering for annen religion og at de ikke kan klage på at storesøster er beskyttende. Selvsagt kan det jobbes med. Men de må heller prøve å snu det til noe positivt. Blir ikke bedre av at de klager.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #13 Skrevet 2. juni 2023 Barnet trives, så da ville jeg ikke ha byttet. Du vet hva du har, men ikke hva du får. Anonymkode: 63c99...8f2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #14 Skrevet 2. juni 2023 Luckiness skrev (10 timer siden): Men får ikke barna dine gått i kirken feks ved julen hvis dette arrangeres i barnehagen? Selvsagt deres valg. Men tenker at barna uansett vil føle på at en slik utflukt er kjekt selv om det handler om kristendom. Synes uansett du bør si tydelig i fra om hva du tror barna opplever av lite anerkjennelse og inkludering for annen religion og at de ikke kan klage på at storesøster er beskyttende. Selvsagt kan det jobbes med. Men de må heller prøve å snu det til noe positivt. Blir ikke bedre av at de klager. Nei. Selve gudstjenesten og den tilbedelsen går imot vår religion, men jeg er helt for at hun kan gå inn i en kirke og lære om hva de tror og hva de gjør. Det er ikke det de gjør i en gudstjeneste, så det føler jeg blir feil at hun blir med på. Akkurat her føler jeg at prinsippene ikke kan vike, for jeg har gitt slækk på såpass mange andre områder kun pga den føle seg utenfor biten.. Men ja, jeg er helt enig med deg. De klager ekstremt, så får heller spørre hva vi kan gjøre med det positivt, så får vi se 😊 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Barnet trives, så da ville jeg ikke ha byttet. Du vet hva du har, men ikke hva du får. Anonymkode: 63c99...8f2 Nettopp! Anonymkode: 83713...ad0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå