AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Noen som vet noe om ståa på dps for tiden (fortrinnsvis i Oslo)? Fastlegen sendte henvisning og jeg er så spent på når og om jeg får hjelp. Jeg er «en gammel kjenning» i psykiatrien. Har vært i behandling for 10 år siden og vært en del psykemeldt i mellomtiden. Legen tippet jeg ville få time på sensommeren. Leser en del på nett om at ressurssterke personer ikke prioriteres og får avslag? Jeg har mann, barn og 100% jobb. Anonymkode: 0075e...4e1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Det er umulig å si. Det avhenger av hvilken prioritering du får og om dps mener dine problemer faller inn under prioriteringsveilederen. Anonymkode: a5afe...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er umulig å si. Det avhenger av hvilken prioritering du får og om dps mener dine problemer faller inn under prioriteringsveilederen. Anonymkode: a5afe...eb6 Finner man denne på nett? Vil tro legen kanskje vet noe om det i og med at jeg fikk et estimat? Ts Anonymkode: 0075e...4e1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finner man denne på nett? Vil tro legen kanskje vet noe om det i og med at jeg fikk et estimat? Ts Anonymkode: 0075e...4e1 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne fastlegen kan ikke vite, men han kan si hva han mener fra tidligere erfaring. Det sier dessverre lite om hva som gjelder i ditt tilfellet. Anonymkode: a5afe...eb6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Så sant du ikke er dypt deprimert, suicidal eller er kraftig plaget av ADHD symptomer, så får du avslag. Så lenge du jobber, så er det garantert avslag. Vi får avslag på avslag på avslag på henvisningene som blir sendt fra oss. Anonymkode: ed279...18a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så sant du ikke er dypt deprimert, suicidal eller er kraftig plaget av ADHD symptomer, så får du avslag. Så lenge du jobber, så er det garantert avslag. Vi får avslag på avslag på avslag på henvisningene som blir sendt fra oss. Anonymkode: ed279...18a Det er ikke sant at jobb betyr at du automatisk får avslag. Jeg var i full jobb og fikk innkalling dagen etter de fikk henvisningen. Er enig i at de aller fleste får avslag. Fastlegen min sa at ca 90-95% av henvisningene hans til dps ble avvist. Det betyr likevel ikke at TS får avslag. Anonymkode: a5afe...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så sant du ikke er dypt deprimert, suicidal eller er kraftig plaget av ADHD symptomer, så får du avslag. Så lenge du jobber, så er det garantert avslag. Vi får avslag på avslag på avslag på henvisningene som blir sendt fra oss. Anonymkode: ed279...18a Men det er jo det som er problemet, jeg har vanskelig for å stå i jobb. Både jeg og legen vet at psykemeldingen kommer. Lite samfunnsøkonomisk å nekte folk hjelp fordi de har en jobb. Anonymkode: 0075e...4e1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har fødselsdepresjon, regnes som høy prioritet og måtte likevel vente nesten 3 mnd på time, langt over fristen som ble satt i vedtaksbrevet. Riktig nok ikke i Oslo men tviler på det er bedre der. Anonymkode: 7ae61...f15 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så sant du ikke er dypt deprimert, suicidal eller er kraftig plaget av ADHD symptomer, så får du avslag. Så lenge du jobber, så er det garantert avslag. Vi får avslag på avslag på avslag på henvisningene som blir sendt fra oss. Anonymkode: ed279...18a Bare tull. Fikk time, ti ukers ventetid. Ikke suicidal, uke adhd, mann, barn og fast full jobb. Bor i Bergen. Anonymkode: 27fde...f34
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har fødselsdepresjon, regnes som høy prioritet og måtte likevel vente nesten 3 mnd på time, langt over fristen som ble satt i vedtaksbrevet. Riktig nok ikke i Oslo men tviler på det er bedre der. Anonymkode: 7ae61...f15 Jeg har også det og fikk hjelp på BUP ca 1 mnd etter henvisning. Nå er det videre problemer (ikke direkte linket til fødselsdepresjonen) som trenger videre utredning hos DPS. Ts Anonymkode: 0075e...4e1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare tull. Fikk time, ti ukers ventetid. Ikke suicidal, uke adhd, mann, barn og fast full jobb. Bor i Bergen. Anonymkode: 27fde...f34 10 uker er jo ikke ille! Håper Oslo har lignende kapasitet! ts Anonymkode: 0075e...4e1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #12 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 10 uker er jo ikke ille! Håper Oslo har lignende kapasitet! ts Anonymkode: 0075e...4e1 Kan være lurt å forberede seg på å bli henvist til avtalespesialist om dps gir avslag. Trenger du langsiktig oppfølging er det og lettere for avtalespesialistene å gi deg det tilbudet. Anonymkode: a5afe...eb6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #13 Skrevet 31. mai 2023 Kommer helt ann på funksjonsnivået ditt og hvor god legen er på å skrive henvisning. Jeg fikk ganske kraftig angst i november og legen min sendte henvisning med en gang for å få startet med tidlig behandling. Fikk avslag med begrunnelse om at angst ikke var alvorlig nok for dps, og at jeg skulle kontakte rask psykisk helsehjelp. I begynnelsen av mai var jeg på nytt hos fastlegen min, 20 kilo lettere pga at jeg har utviklet depresjon av angsten og i tillegg blitt utbrent. Hun sendte ny henvisning 11 mai og 21 juni har jeg fått time. Jeg er også en gammel kjenning i psykiatrien med diagnoser som kptsd og borderline. Har gått til avtale spesialist i 5 år pluss dbt behandling tidligere, men det hjalp altså ikke en dritt at jeg har disse underliggende diagnosene da de anses som ferdig behandlet. Anonymkode: 99826...fb2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #14 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har også det og fikk hjelp på BUP ca 1 mnd etter henvisning. Nå er det videre problemer (ikke direkte linket til fødselsdepresjonen) som trenger videre utredning hos DPS. Ts Anonymkode: 0075e...4e1 Er nå henvist videre til angst- og ocd-teamet men får samtaler hos korttids mens jeg venter. Fikk time 3 uker etter jeg ble sendt videre så venter på å starte der. Hva har BUP med saken å gjøre, er du ungdom? Anonymkode: 7ae61...f15
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #15 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er nå henvist videre til angst- og ocd-teamet men får samtaler hos korttids mens jeg venter. Fikk time 3 uker etter jeg ble sendt videre så venter på å starte der. Hva har BUP med saken å gjøre, er du ungdom? Anonymkode: 7ae61...f15 Kan spørre det samme, hva har angst/ocd team med saken å gjøre? De mente at spe- og småbarnsteam på BUP var riktig fordi jeg slet med morsfølelse etc. Ser jo likevel i etterkant at jeg trenger hjelp de ikke kan tilby for mine egne ting Anonymkode: 0075e...4e1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #16 Skrevet 31. mai 2023 Ikke lest gjennom tråden. DPS skal ta deg i mot, uavhengig av inntekt. Har vært der tidligere og hatt 7 sifret årslønn. Mener det tok 1-2 måneder fra legen henviste meg til min første time. Lykke til. Anonymkode: 4c458...26a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #17 Skrevet 1. juni 2023 Før 2020 var det lett å komme til Dps, men etter 2020 så ble det vanskelig. Hva skjedde? De tar inn de som trenger hjelp, og det handler nok om hvor flink fastlegen er å skrive for å få frem ting. Jeg kom til Dps første gang da jeg var 23 år og gikk der bare 1 år. De avsluttet med meg fordi jeg var ikke klar for å prate. Så var det tilbake til Dps da jeg var 27 år. Gikk der til jeg var 30. Da avsluttet de med meg og sa jeg kunne ta kontakt om det ble for ille. Så var det tilbake da jeg var 33, og gikk der til jeg var 38. Ble avsluttet for behandler skulle i permisjon. Dette var i 2019. Så kom jeg tilbake rett før jul i 2020, men fikk ikke gå der så lenge pga korona og det var så stort press, så gikk der i 1 år. Kom til avtalespesialist for ikke så lenge siden, men håper jeg snart kan begynne på dette livet. Anonymkode: 1b25e...52f
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #18 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som vet noe om ståa på dps for tiden (fortrinnsvis i Oslo)? Fastlegen sendte henvisning og jeg er så spent på når og om jeg får hjelp. Jeg er «en gammel kjenning» i psykiatrien. Har vært i behandling for 10 år siden og vært en del psykemeldt i mellomtiden. Legen tippet jeg ville få time på sensommeren. Leser en del på nett om at ressurssterke personer ikke prioriteres og får avslag? Jeg har mann, barn og 100% jobb. Anonymkode: 0075e...4e1 Ressurssterke personer får sjeldnere avslag enn de som er uføre. Grunnen er så enkel som at det skall være samfunnsnyttig økonomisk å ta inn hver pasient. Anonymkode: bba90...aa9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #19 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke lest gjennom tråden. DPS skal ta deg i mot, uavhengig av inntekt. Har vært der tidligere og hatt 7 sifret årslønn. Mener det tok 1-2 måneder fra legen henviste meg til min første time. Lykke til. Anonymkode: 4c458...26a Nei dps har ikke plikt til å ta mot alle. Anonymkode: 20f3e...8bb
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #20 Skrevet 1. juni 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Nei dps har ikke plikt til å ta mot alle. Anonymkode: 20f3e...8bb Men det skriver han heller ikke? Du må lese hva du siterer. Anonymkode: b6f87...243
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå