Gå til innhold

Ingen ledige timer hos fastlege, hvem tar jeg kontakt med da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok kontakt for over en uke siden og de hadde ikke ledig time før om 4 uker. Jeg er gravid og mangler forlengelse på sykemelding, blodprøver jeg skal ha og time til glukosebelastning. Føler ikke jeg får den hjelpen jeg har krav på. Hvem kan hjelpe meg da? Jordmor kan vell ikke sykmelde?

Anonymkode: b73f3...721

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret så skaffer de deg en time hos lege. 

Anonymkode: 4fbbd...2a6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken som helst ledige lege på kontoret der kan ta deg

Anonymkode: a474c...b1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo problemet, de sa nei. Det er kun fastlegevikarer der og den ene er syk og kommer ikke tilbake 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tok kontakt for over en uke siden og de hadde ikke ledig time før om 4 uker. Jeg er gravid og mangler forlengelse på sykemelding, blodprøver jeg skal ha og time til glukosebelastning. Føler ikke jeg får den hjelpen jeg har krav på. Hvem kan hjelpe meg da? Jordmor kan vell ikke sykmelde?

Glukosebelastning må du ta fastende og innen en viss tid i svangerskapet (husker ikke når), så der må de bare sette opp time på laben. Du trenger ikke inn til lege for den, men du kan be jordmor ta kontakt om du ikke får time.. Sykemelding og rekvisisjon til blodprøver må du ringe på morningen når de åpner og si at du må ha time til, spiller ingen rolle hvilken lege som gjør det men det skal jo gjøres.. Er sykemeldingsperioden din gått ut?

Anonymkode: 1ea14...557

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen jordmor/helsesylepleier som følger deg opp på helsestasjonen? 

Anonymkode: 02909...949

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt kommunelegen i morgen. Om denne ikke kan hjelpe deg - kontakt legevakten.

Anonymkode: 510b9...e96

AnonymBruker
Skrevet

Send melding/e-konsultasjon  via HelseNorge. Skriv at du trenger forlengelse av sykemeldingen og hvorfor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper dette er tull, for det er ulovlig. Du skal følges opp. Du må ringe og kreve en time. Det er jobben deres.

Anonymkode: 6ea0a...56c

AnonymBruker
Skrevet

Forklarte du hva du trengte time til? Eventuelt om du kunne fått en telefontime?

Anonymkode: 96b47...f6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo problemet, de sa nei. Det er kun fastlegevikarer der og den ene er syk og kommer ikke tilbake 

Gå til et annet kontor eller helsesenter? Jeg har noen ganger dratt til nabobyen fordi de har bedre kapasitet der, 15min kjøring riktignok bare da

Anonymkode: a474c...b1e

AnonymBruker
Skrevet

I en periode da fastlegen min ikke hadde vikar, fikk jeg beskjed om å bruke legevakta på dagtid. De var informert om det, og tok blodprøver og sykemeldte meg.

Anonymkode: 9b5d3...192

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da skal de klages inn til helsetilsynet så noen kan gi dem klar beskjed om hvordan de skal følge opp pasienter

Anonymkode: 730ec...9f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må forklare dette til de i resepsjonen, Altså, de som tar telefonen. Da får du hjelp. 

Anonymkode: 9c102...c81

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man får kun time hos annen leg hvis det er akutt.

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Man får kun time hos annen leg hvis det er akutt.

Forlengelse av sykemelding og prøver i svangerskapet er faktisk grunnlag for hastetime når de ikke kan gi annen time innen rimelig tid. 4 uker er ikke rimelig tid. 

Anonymkode: 9c4b9...685

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På mitt legekontor må man ikke ha legetime for å ta blodprøver o.l., man ringer bare og ber om en time til blodprøvetaking. Man trenger jo rekvisisjon fra enten lege eller sykehus så laben ser hvilke prøver du skal ta, men dette burde være greit å ordne via Helsenorge (melding rett til legen). Det samme gjelder forlengelse av sykemelding; enten fikser legen din det, eller så fikser legevikar det, så ring kontoret eller send melding på Helsenorge og si at du trenger det.
Hvis alt dette går galt, så er det øyeblikkelig hjelp (det har vel legekontoret eget nummer for?) eller legevakta neste.
4 uker ventetid er for timer som ikke haster, så selvsagt skal du ikke vente så lenge. Du må bare forklare sykepleierne som tar telefonen hvorfor dette ikke kan vente.

Anonymkode: 768aa...0d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...