AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Har så lenge eg kan hugse hatt tvangstankar(ikkje handlingar). Har ikkje skjønt før no at det er dette, eg har alltid lurt på kva det er, men aldri spurt nokon. Her er mine: - Eg ser eit sikk-sakk-mønster i det meste, og må følgje det med blikket, tappe med fingeren eller foten. Gjer det utan å tenkje over det, eller føler eg MÅ gjer det. Eg berre gjer det, over alt. T.d. taket på soverommet har 4 spottar, 1 brannvarslar og 1 ventil. Eg må då "sjå" på desse i sikk-sakk-mønster. - Eg "fantasera"(heilt feil ordvalg då det er grusomme fantasiar, men har ikkje betre ord for det) om at borna mine blir skada. Heilt sjuke ting som: om alle vi tre (eg, jenta på 3 og guten på 4mnd) havna i vatnet, så må eg redde ein av dei... Det er heilt klare bilete i hovudet mitt, og eg må skjerpe meg for å ikkje tenkje på det. Blir av dette ei overbeskyttande mor - Eg klara ikkje legge ifrå meg tankar om eg først lure på noko. T.d. "kvar har eg sett den skodespelaren før"? Også kan eg kverne i dagar og google meg i hel, til eg finn ut at det var ei liita rolle i ein film eg såg som ung. God(!!) hukommelse hjelper meg lite her. - Valdelege tankar. "Kva hadde dei rundt meg sagt om eg....". Sjuke tankar, som heldigvis er laangt ifrå realitet då eg blir fysisk uvel av å sjå slossing og vald. Heldigvis er desse veldig sjeldan. Litt godt å endeleg vete at det er tvangstankar eg har, etter mykje google-søk. "Intrusive thoughts" kom plutseleg på instagram-feeden, og då skjønte eg det. Fleire? ❤️ Anonymkode: 47251...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 .. har ikke alle sånne tanker da? Anonymkode: d9e82...af0 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Interessant tema, men dialekten orker jeg ikke Anonymkode: 5ab17...3d4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): .. har ikke alle sånne tanker da? Anonymkode: d9e82...af0 Det kan godt hende! Dei eg har nemnt det for hadde det i alle fall ikkje 😅 Og kan hende det er litt forskjell på mengda, som gjer at andreikkje tenkjer over det i det daglege? T.d kan eg sitje 8t i bil og sjå sikk-sakk-mønster på husa vi køyre forbi. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Interessant tema, men dialekten orker jeg ikke Anonymkode: 5ab17...3d4 Ok 😊 er uansett eit skriftspråk, ikkje dialekt. Anonymkode: 47251...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Jeg gjør iallfall den tappingen med fingrene. Feks hvis jeg ser en vegg med fire vinduer, så tapper jeg for alle fire vinduene. Er de delt i fire med sånne sprosser eller hva det heter, så tapper jeg 4 ganger 4. Alle slags mønstre gjør jeg dette med. Irriterer meg litt innimellom 😅 Anonymkode: f8752...bb3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 Jeg gjør det samme, konstant, teller antall bokstaver i ord, og summerer opp setninger. Teller også ulike farger. Følte en periode at jeg var i ferd med å bli gal, men tenker ikke over det nå lenger. Har PTSD etter traumatiske opplevelser i barndommen og antar at tellingen er en stressreaksjon på dette. Anonymkode: e3f21...34e
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har så lenge eg kan hugse hatt tvangstankar(ikkje handlingar). Har ikkje skjønt før no at det er dette, eg har alltid lurt på kva det er, men aldri spurt nokon. Her er mine: - Eg ser eit sikk-sakk-mønster i det meste, og må følgje det med blikket, tappe med fingeren eller foten. Gjer det utan å tenkje over det, eller føler eg MÅ gjer det. Eg berre gjer det, over alt. T.d. taket på soverommet har 4 spottar, 1 brannvarslar og 1 ventil. Eg må då "sjå" på desse i sikk-sakk-mønster. - Eg "fantasera"(heilt feil ordvalg då det er grusomme fantasiar, men har ikkje betre ord for det) om at borna mine blir skada. Heilt sjuke ting som: om alle vi tre (eg, jenta på 3 og guten på 4mnd) havna i vatnet, så må eg redde ein av dei... Det er heilt klare bilete i hovudet mitt, og eg må skjerpe meg for å ikkje tenkje på det. Blir av dette ei overbeskyttande mor - Eg klara ikkje legge ifrå meg tankar om eg først lure på noko. T.d. "kvar har eg sett den skodespelaren før"? Også kan eg kverne i dagar og google meg i hel, til eg finn ut at det var ei liita rolle i ein film eg såg som ung. God(!!) hukommelse hjelper meg lite her. - Valdelege tankar. "Kva hadde dei rundt meg sagt om eg....". Sjuke tankar, som heldigvis er laangt ifrå realitet då eg blir fysisk uvel av å sjå slossing og vald. Heldigvis er desse veldig sjeldan. Litt godt å endeleg vete at det er tvangstankar eg har, etter mykje google-søk. "Intrusive thoughts" kom plutseleg på instagram-feeden, og då skjønte eg det. Fleire? ❤️ Anonymkode: 47251...7bd Bortsett fra punkt nr 1 er jeg helt lik som deg. Helt sykt hva jeg klarer å «kokkelere» oppi hodet mitt som skal kunne skje i en normal situasjon. Veldig mye urealistisk. Jeg er og redd for å gjør dumme ting, kan tenke sånn hva er det verste jeg kan gjøre i denne situasjonen? Typ dytte noen om politiet står bak meg, om jeg holder en baby er jeg redd for at jeg plutselig skal finne på å kaste den ut vinduet. Jeg hørtes helt sinnsyk ut men tror jeg er en ganske normal trebarnsmor som aldri har gjort noen noe galt Anonymkode: 3bbdd...149
Fant80 Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Må ha ting i 2 spann. Når jeg er på butikken kjøper jeg 2 Spaghettisaus glass. 2 pølsepakker osvosv. Slitsomt. (Å dyrt). Kjenner jeg noe som helst lukt annet en såpe av hendene får jeg en umenneskelig trang til å vaske de med en gang. Klarer f.eks ikke lukta etter jeg har spist en skive,eller noe slikt. Må vaske hendene mange ganger mer en nødvendig. Alt for opptatt av at jeg skal vinne en stor sum i et lotteri. Går alt for mye penger og tid med til dette. Sansynligheten er alt for liten til at jeg burde lagt noe som helst tid eller penger i det egentlig. Men er veldig oppehengt i det. Kan og få føelse av enorm missunnelse når noen vinner som jeg ikke kjenner engang. Ikke sundt. Bare noe av sikkert mye 😑
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Interessant tema, men dialekten orker jeg ikke Anonymkode: 5ab17...3d4 Enig, orker bare ikke.. Anonymkode: 3b888...81c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig, orker bare ikke.. Anonymkode: 3b888...81c Kvifor gå inn på eit innlegg med nynorsk i tittel, for å skrive at de ikkje orkar nynorsk? 🤦♀️ Anonymkode: 47251...7bd 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 Ja, men vil ikke kalle de irriterende lenger. Så fort jeg kan identifisere tanken som en "intrusive thought" så mister den all kraft. Da faller den sammen som en tom ballong og jeg bare går glad og fornøyd videre med dagen min. Skulle ønske at jeg visste dette for mange år siden. Anonymkode: 9ac2f...05d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #12 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg gjør iallfall den tappingen med fingrene. Feks hvis jeg ser en vegg med fire vinduer, så tapper jeg for alle fire vinduene. Er de delt i fire med sånne sprosser eller hva det heter, så tapper jeg 4 ganger 4. Alle slags mønstre gjør jeg dette med. Irriterer meg litt innimellom 😅 Anonymkode: f8752...bb3 Forstår godt den! 🙈😂 Der tappa eg for kvart hjørne i alle vindua/sprosser.. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men vil ikke kalle de irriterende lenger. Så fort jeg kan identifisere tanken som en "intrusive thought" så mister den all kraft. Da faller den sammen som en tom ballong og jeg bare går glad og fornøyd videre med dagen min. Skulle ønske at jeg visste dette for mange år siden. Anonymkode: 9ac2f...05d Det var ein lur tanke eg skal prøve! Eg har alltid tenkt det må vere noko feil med meg med alle desse tankane. Men no når eg endeleg veit, kan det hende dette hjelp for meg og når dei er ekstra ille🤞 Anonymkode: 47251...7bd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #13 Skrevet 1. juni 2023 Fant80 skrev (10 timer siden): Må ha ting i 2 spann. Når jeg er på butikken kjøper jeg 2 Spaghettisaus glass. 2 pølsepakker osvosv. Slitsomt. (Å dyrt). Kjenner jeg noe som helst lukt annet en såpe av hendene får jeg en umenneskelig trang til å vaske de med en gang. Klarer f.eks ikke lukta etter jeg har spist en skive,eller noe slikt. Må vaske hendene mange ganger mer en nødvendig. Alt for opptatt av at jeg skal vinne en stor sum i et lotteri. Går alt for mye penger og tid med til dette. Sansynligheten er alt for liten til at jeg burde lagt noe som helst tid eller penger i det egentlig. Men er veldig oppehengt i det. Kan og få føelse av enorm missunnelse når noen vinner som jeg ikke kjenner engang. Ikke sundt. Bare noe av sikkert mye 😑 Dette er jo mer alvorlige ting enn tankespinn. Du er over i tvangshandlinger, ikke bare tvangstanker. Det går an å få hjelp for dette! Søk hjelp før du kjører økonomien din helt i grøfta. Anonymkode: 8f0e7...f04
Fant80 Skrevet 1. juni 2023 #14 Skrevet 1. juni 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo mer alvorlige ting enn tankespinn. Du er over i tvangshandlinger, ikke bare tvangstanker. Det går an å få hjelp for dette! Søk hjelp før du kjører økonomien din helt i grøfta. Anonymkode: 8f0e7...f04 Hehe vel,er vel glad det tolkes verre en det som er problemet. Jeg har ingen økonomisk spilleproblem. Har klare grenser der. Bruker jeg dog for mye,som jeg kunne f.eks spart? Ja,vil nok si det. Å kommer nok til å kutte ned. Men problemet ligger mer i tankene. Tenker alt for mye på dette. Å som nevnt. Lar det gå utover meg selv,når andre vinner. Jeg kan unne hvem som helst hva som helst,det er bare det at JEG også vil vinne 😱😅
Nattens rytter Skrevet 1. juni 2023 #15 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Interessant tema, men dialekten orker jeg ikke Anonymkode: 5ab17...3d4 Kvifor er det so mange menneske med låg IQ som tykkjer om å utbasunera det for heile verda? Det er ikkje 'kult' å vera dum. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå