Gå til innhold

Vi som har søkt på uføretrygd, men også dere som tidligere har søkt eller skal søke.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
  • Sjekker du ofte status på søknaden?
  • Har det vært noen bevegelser fra Nav på status på søknaden? 
  • Hvor lang behandlingstid fikk du beskjed om, å er det lenge igjen? 

Jeg sjekker nok 2-3 ganger i uken.

Har ikke vært noen bevegelser siden søknaden ble sendt.

Jeg fikk beskjed om 4 mnd, å nå er det 23 dager igjen til det har gått 4 mnd. 

Dette er en nervepirrende periode, og har merket mye mer angst og uro nå som det nærmer seg 4 mnd. 

Anonymkode: 431f5...f78

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min søkte og hadde svar 6 dager etterpå...

Anonymkode: 8991a...3fc

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sønnen min søkte og hadde svar 6 dager etterpå...

Anonymkode: 8991a...3fc

Så fint for han :) Var det en opplagt sak det da, siden det gikk så fort? 

Skrevet

Jeg sjekket aldri, tenkte ikke engang på at det var en mulig. Jeg innstilte meg bare på at det ville ta omtrent forventet saksbehandlingstid og at å høre noe før det ville være en bonus, og i praksis tok det også ganske nøyaktig de fire månedene jeg ble forespeilet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk svar relativt raskt, men sjekket ikke i mellomtiden. Jeg distanserte meg fra hele opplegget og åpnet ikke godkjenningen før et par uker etterpå. Prosessen og årsaken til at jeg havnet i den situasjonen er så trigger for meg etter jeg ble utsatt for en alvorlig ulykke. 

Anonymkode: 51249...75d

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (3 minutter siden):

Jeg sjekket aldri, tenkte ikke engang på at det var en mulig. Jeg innstilte meg bare på at det ville ta omtrent forventet saksbehandlingstid og at å høre noe før det ville være en bonus, og i praksis tok det også ganske nøyaktig de fire månedene jeg ble forespeilet.

Er redd for at jeg må gå over behandlingstiden siden det visstnok er så mange søknader til behandling nå :( 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fikk svar relativt raskt, men sjekket ikke i mellomtiden. Jeg distanserte meg fra hele opplegget og åpnet ikke godkjenningen før et par uker etterpå. Prosessen og årsaken til at jeg havnet i den situasjonen er så trigger for meg etter jeg ble utsatt for en alvorlig ulykke. 

Anonymkode: 51249...75d

Så fint at det gikk raskt. Skjønner at det kan være triggende og at man distanserer seg. Jeg har ikke klart å distansere meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er redd for at jeg må gå over behandlingstiden siden det visstnok er så mange søknader til behandling nå :( 

Så fint at det gikk raskt. Skjønner at det kan være triggende og at man distanserer seg. Jeg har ikke klart å distansere meg. 

Er ca 8 mnd for tiden

Anonymkode: d3929...f29

AnonymBruker
Skrevet

Fikk beskjed om tre måneder og på dagen tre måneder stod søknaden «til attestering» Fikk svar neste virkedag.

Anonymkode: 51efb...54e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er ca 8 mnd for tiden

Ja, nå er det sikkert 8 mnd. Men når jeg søkte for litt over 3 mnd siden så fikk jeg brev om at behandlingstiden var 4 mnd. Men leser jo at det går over tiden hos mange om dagen, å det uten at de får beskjed om det fra Nav. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er ca 8 mnd for tiden

Nei, det er for tiden ca 5 mnd. Ts saksbehandlingstiden har økt i løpet av våren, og det kan godt hende det tar 5 mnd før du får svar. 

Anonymkode: cd8de...3be

AnonymBruker
Skrevet

Var 4 mnd behandlingstid når jeg søkte, fikk svar den ammet siste arbeidsdagen før fristen gikk ut.

Anonymkode: f8dc1...3b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var 4 mnd behandlingstid når jeg søkte, fikk svar den ammet siste arbeidsdagen før fristen gikk ut.

Litt skrivefeil ser jeg -skal stå «den ALLER siste arbeidsdagen»😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):
  • Sjekker du ofte status på søknaden?
  • Har det vært noen bevegelser fra Nav på status på søknaden? 
  • Hvor lang behandlingstid fikk du beskjed om, å er det lenge igjen? 

Jeg sjekker nok 2-3 ganger i uken.

Har ikke vært noen bevegelser siden søknaden ble sendt.

Jeg fikk beskjed om 4 mnd, å nå er det 23 dager igjen til det har gått 4 mnd. 

Dette er en nervepirrende periode, og har merket mye mer angst og uro nå som det nærmer seg 4 mnd. 

Jeg sjekket postkassen hver dag i løpet av to år før jeg fikk svar første gang (midlertidig ufør) - videre på AAP (mange penger tapt ved den overgangen...), deretter på uføretrygd med avslag først, og godkjenning etter klage. Alt dette tok godt over et år. Men det er flere år siden, mulig det er mer effektivt nå... 

Anonymkode: 78710...6b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg mener det tok 4-6 mnd. Fikk innvilget i 2014. Sjekket aldri underveis hva som var status, var i en relativt opplagt situasjon hvor jeg antok at det ville gå gjennom.

Råder deg til å prøve og gi litt slipp på det, og fokusere på noe annet. Utfallet vil ikke endre seg hvis du sjekker postkassen eller stresser rundt det, det vil kun skape masse uro. Jeg tenkte at det kom til å gå bra, og hvis det ikke gjorde det, så fikk jeg klage, og heller ta den kampen hvis den kom. Jeg har ikke helse til å gjøre meg mer syk ved å stresse før jeg MÅ :) 

Anonymkode: 04ad9...88f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket daglig siste ukene da den sto klar til attestering i 3 uker, fikk svaret nøyaktig 4 mnd etter. 

Anonymkode: 6ddfb...04f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det skulle ta 8 måneder å behandle saken, men fikk det innvilget etter 5 måneder. Dette var i 2014.

Anonymkode: d8089...556

AnonymBruker
Skrevet

Kan de ikke ansette flere?😅

Det er så drøyt at det skal ta såååå lang tid!

Anonymkode: d777d...df1

AnonymBruker
Skrevet

Sjekka et par ganger (visste det var poengløst). 

Fikk vedtak - om forlenget tid utover de forespeilede 4 mnd.

Så jeg forventet da 4 mnd til, men fikk innvilget 2 uker etter. 

Skjønte ingenting, trodde den meldingen skulle være en standard «blabla» melding ifbm forlenget saksbehandling - og så hette den bare «Innvilget ufør». 

Anonymkode: cca23...bab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, nå er det sikkert 8 mnd. Men når jeg søkte for litt over 3 mnd siden så fikk jeg brev om at behandlingstiden var 4 mnd. Men leser jo at det går over tiden hos mange om dagen, å det uten at de får beskjed om det fra Nav. 

Det korrekte er «inntil 8 mnd - forventer omtrent 4 mnd». 

Anonymkode: cca23...bab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket ikke før jeg fikk melding om at jeg hadde fått brev på nav.no

Jeg fikk oppgitt 4 mnd behandlingstid, med mulighet for 4 mnd ekstra. Så regnet med 8 mnd. Hadde purret på dem om det hadde gått over 8 mnd.

Anonymkode: 0afec...663

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...