AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Jeg har mange navn fra før, men har giftet meg og vil ha min mann sitt navn og. Er det regler på hvor mange navn man kan ha? Er 5 navn totalt. Vil ikke endre mine navn heller da jeg har minnestrek på både fornavn og etternavn. Da blir navnet typ slik: Xxxx-Xxxx Xxxx Xxxxx-Xxxxxxx Anonymkode: ad627...38e
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Det er ikke noe i veien for det juridisk sett. Praktisk og sosialt høres det derimot veldig kronglete ut. Har dere tenkt over hva eventuelle barn skal hete? Dette blir litt som folk som ikke klarer å rydde opp eller gi fra seg ting
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Trodde man bare kunne ha to for og to etternavn? Anonymkode: 3b238...b66
Bombasi Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 (endret) Min bestemor har 6 navn i navnet sitt. Bruker dog bare 2 av dem fast, men det går altså an på blokka. I gamle dager var det vanlig med 2 vanlige mellomnavn, samt at etter man ble gift så ble fødeetternavnet stående alene som mellomnavn. F.eks Bjørn-Harald Sigurd Ernst Pedersen Hansen. Du kan i praksis ha så mange mellomnavn du bare vil. Og siden du bruker bindestrek mellom to navn så blir dette registrert kun som ett navn. Så du, TS, har "bare" tre navn i ditt. Ett fornavn, ett mellomnavn og ett etternavn. Endret 31. mai 2023 av Bombasi 2
hjärterdam Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trodde man bare kunne ha to for og to etternavn? Anonymkode: 3b238...b66 Jeg vet ikke hva lovverket sier, men etternavn med bindestrek er et etternavn. Hansen Olsen og Hansen-Olsen er ikke like mange navn :) 4
Gjest Adobyen Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 hjärterdam skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hva lovverket sier, men etternavn med bindestrek er et etternavn. Hansen Olsen og Hansen-Olsen er ikke like mange navn :) Hansen Olsen vil stå i folkeregisteret under Olsen, altså det ene etternavnet, Hansen er mellomnavnet til denne personen. Hansen-Olsen vil sorteres på H, med etternavnet Hansen-Olsen. jeg leste et sted at doble etternavn med bindestrek er mer og mer vanlig, men de har en begrensning. Det er når to personer gifter seg og begge har doble etternavn. Altså Hansen-Olsen gifter seg med Jensen-Andersen. Da går det visst ikke an å slå begge de doble etternavnene sammen med en bindestrek.
Hansehan Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 Adobyen skrev (2 timer siden): Hansen Olsen vil stå i folkeregisteret under Olsen, altså det ene etternavnet, Hansen er mellomnavnet til denne personen. Hansen-Olsen vil sorteres på H, med etternavnet Hansen-Olsen. jeg leste et sted at doble etternavn med bindestrek er mer og mer vanlig, men de har en begrensning. Det er når to personer gifter seg og begge har doble etternavn. Altså Hansen-Olsen gifter seg med Jensen-Andersen. Da går det visst ikke an å slå begge de doble etternavnene sammen med en bindestrek. Og for et helvete når Sophia Emilia Mathea Hansen-Olsen Jensen-Andersen skal bestille flybillett og det ikke er nok plass til å skrive navnet slik det står i passet på flyselskapets sider ... 6
Gjest Adobyen Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 Hansehan skrev (1 time siden): Og for et helvete når Sophia Emilia Mathea Hansen-Olsen Jensen-Andersen skal bestille flybillett og det ikke er nok plass til å skrive navnet slik det står i passet på flyselskapets sider ...
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 1. juni 2023 #9 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Trodde man bare kunne ha to for og to etternavn? Anonymkode: 3b238...b66 Nei, man kan bare ha ett etternavn. Men man kan ha så mange fornavn og mellomnavn man vil. Hvis TS heter Anne-Marie Hansen Berg-Olsen så er Anne-Marie fornavn, Hansen mellomnavn og Berg-Olsen etternavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå