Gå til innhold

Henvisninger til offentlig helsehjelp (DPS/psykomotorisk fysio osv) - plass også som ufør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nylig blitt ufør, har vært så hardt rammet av fysisk sykdom at årene på AAP var helt isolert fra verden.

Jeg/fastlegen har hatt planer om å søke DPS+psykomotorisk fysio - målet mitt er jo å få arbeidsevne tilbake.

Er det noen her som har fått innvilget offentlig psykolog/DPS/psykomotorisk fysio som ufør? 

Anonymkode: c4155...dea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Begge deler uten problemer 😊

Anonymkode: bed3e...06c

Skrevet

Jeg gikk fortsatt på AAP da jeg fikk innvilget psykomotorisk fysio, men det var nokså åpenbart for alle at det gikk mot ufør, og da ufør var et faktum endret det ingenting. Hos meg har det heller aldri handlet om noe forsøk på å få tilbake arbeidsevne, "bare" om å fungere best mulig i hverdagen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jepp. Begge deler uten problemer 😊

Anonymkode: bed3e...06c

Daria skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk fortsatt på AAP da jeg fikk innvilget psykomotorisk fysio, men det var nokså åpenbart for alle at det gikk mot ufør, og da ufør var et faktum endret det ingenting. Hos meg har det heller aldri handlet om noe forsøk på å få tilbake arbeidsevne, "bare" om å fungere best mulig i hverdagen.

Ok så bra!

Blir neppe noe jobb med det første, så primært for min del handler det også først om å få opp «leve med symptomtrykket/lære teknikker» osv.

Da skal jeg driste meg til henvisning (er) :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er psykomotorisk fysio? 

Anonymkode: 9730c...4a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Google er ofte din venn.

Anonymkode: 736c9...d18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg var uføretrygdet på åttende året når jeg fikk behandling på DPS. Hvorfor skulle jeg ikke fått det? Jeg har aldri opplevd å ikke få behandling jeg trenger i helsevesenet, verken når det gjelder psykisk eller fysisk helse.

Anonymkode: f12c7...5de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært ufør i to år og har fått plass på dps nå i juni. Psykomotorisk fysioterapeut trenger du ikke henvisning til. Er bare å finne en med offentlig avtale og ta kontakt selv.

Anonymkode: ddec0...8a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En fysioterapeut som behandler kroppen som en helhet. Som f.eks hvis du har vondt i ryggen så tenker man at det ikke nødvendigvis bare er ryggen som er problemet men, at det sannsynligvis kan ligge noe psykisk bak de smertene. Å behandle Tanker og følelser er derfor også med i behandlingen. Så hos psykomotorisk fysioterapeut er behandlingen mer rettet mot massasje, avspenningsøvelser, pusteteknikker, øvelse på god kroppsholdning og balansetrening fremfor opptrening av bare muskler.

Anonymkode: ddec0...8a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, jeg var uføretrygdet på åttende året når jeg fikk behandling på DPS. Hvorfor skulle jeg ikke fått det? Jeg har aldri opplevd å ikke få behandling jeg trenger i helsevesenet, verken når det gjelder psykisk eller fysisk helse.

Jeg bare kjenner ei som fikk avslag med begrunnelse om at hun var ufør - kan jo ha vært et enkelttilfelle. 

AnonymBruker
Skrevet

De ulike DPS’ene kan ha litt ulik praksis. De med veldig lange ventelister har noen steder måttet prioritere de som er i utredningsløp og holder på å miste inntekt.

Men selvfølgelig har du rett på helsehjelp også som ufør! ❤️

Skulle du få avslag så kan det klages på. Helseregionen har krav på seg å tilby nødvendig helsehjelp. 

Anonymkode: 73022...39e

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som er uføre har jo fått ufør fordi de har prøvd ut all behandling som fins så for de fleste uføre så er alt utprøvd fra før av og de vil få avslag. 

Anonymkode: 608c2...b66

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bare kjenner ei som fikk avslag med begrunnelse om at hun var ufør - kan jo ha vært et enkelttilfelle. 

Kan det ha vært en del av grunnen, men ikke den eneste grunnen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...