Gå til innhold

Smoothie med frosne bær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

hvordan løser dere det? Leste at de fleste bær bør få et oppkok for å unngå hepatitt og norovirus. Men det blir jo bare kliss når jeg skal fryse det igjen? Henger fast i posen, stor klump med bær som bare svirrer over bladene.. Orker ikke fryse i isbiter.. Men nå er liksom smoothien ødelagt. Før heiv jeg bare oppi frosne bær, pulver, banan og væske. Nå ble bær veldig tungvint.. Noen som kan gi meg litt voksenopplæring på hvordan løse dette slik at smoothie-gleden kommer tilbake? :) 

Anonymkode: 74c6b...0e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ikke fryse det igjen etter det er tint. Du kan løse det ved å vente til bærene har kjølnet litt, og slenge oppi en del isbiter. 
Jeg for min del bruker frosne bær som før, og bekymrer meg fint lite. Bruker i stor grad bær fra skandinavia/økologisk når mulig. 

Anonymkode: 194b4...25f

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist frosne bær i alle former og fasonger hver dag i minst 10 år, og har ikke blitt syk av bærene. 

Og jeg vil fortsette med å innta ubehandlet bær i uoverskuelig framtid også. 

Du kan få hepatitt og norovirus gjennom mye annet mat også, som du ofte heller ikke bearbeider.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg har brukt frosne bær i smoothie og spist opptinte frosne bær uten å varme dem opp i årevis, aldri blitt syk. Bryr meg ikke om det rådet.

*living on the edge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar rett og slett sjansen til meg selv, hvis barna skal få så kjøper jeg den posen i fryseren som inneholder småposer til å lage smoothie av. De må jo være trygge da det er formålet deres. 

Tror ikke man kan fryse etter å ha kokt. Så greit nok om man skal lage saus eller mousse, da kan jeg koke. Men med smoothie blir det jo håpløst for meg som liker den tykk i konsistensen.

Anonymkode: 3ad4b...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bombasi skrev (17 minutter siden):

Har spist frosne bær i alle former og fasonger hver dag i minst 10 år, og har ikke blitt syk av bærene. 

Du kan få hepatitt og norovirus gjennom mye annet mat også, som du ofte heller ikke bearbeider.

Samme her. Aldri blitt syk. 

Anonymkode: ffcf7...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker de fryste bærene rett fra påsan. Krysser fingrene for at jeg ikke dør. 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser det som alle andre her, ved å ignorere anbefalingene fullstendig. Bruker også rått egg rett oppi. Har enda ikke blitt syk av det. Bank i bordet.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper det å dyppe de i kokende vann?

Anonymkode: 69da9...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker syltetøy eller juice.  Frossen banan/frukt +Protein.

Anonymkode: 84c70...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ehhhh…hepatitt i frosne bær?? 😂😂

Anonymkode: cc5b9...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gadd aldri å koke når jeg lagde smoothie og har aldri blitt syk. Nå unngår jeg det, men bare fordi jeg er gravid. Det er en veldig liten risiko. 

Anonymkode: b0290...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her lager jeg smoothie av frosne bær, og kommer ikke til å slutte med det. 

Anonymkode: 3d698...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan ikke fryse det igjen etter det er tint. Du kan løse det ved å vente til bærene har kjølnet litt, og slenge oppi en del isbiter. 
Jeg for min del bruker frosne bær som før, og bekymrer meg fint lite. Bruker i stor grad bær fra skandinavia/økologisk når mulig. 

Anonymkode: 194b4...25f

Bombasi skrev (13 timer siden):

Anonymus Notarius skrev (13 timer siden):

Jeg har brukt frosne bær i smoothie og spist opptinte frosne bær uten å varme dem opp i årevis, aldri blitt syk. Bryr meg ikke om det rådet.

*living on the edge*

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tar rett og slett sjansen til meg selv, hvis barna skal få så kjøper jeg den posen i fryseren som inneholder småposer til å lage smoothie av. De må jo være trygge da det er formålet deres. 

Tror ikke man kan fryse etter å ha kokt. Så greit nok om man skal lage saus eller mousse, da kan jeg koke. Men med smoothie blir det jo håpløst for meg som liker den tykk i konsistensen.

Anonymkode: 3ad4b...f81

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Samme her. Aldri blitt syk. 

Anonymkode: ffcf7...14f

Blåttvann skrev (12 timer siden):

Jeg bruker de fryste bærene rett fra påsan. Krysser fingrene for at jeg ikke dør. 😄

17.11 skrev (12 timer siden):

Løser det som alle andre her, ved å ignorere anbefalingene fullstendig. Bruker også rått egg rett oppi. Har enda ikke blitt syk av det. Bank i bordet.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg gadd aldri å koke når jeg lagde smoothie og har aldri blitt syk. Nå unngår jeg det, men bare fordi jeg er gravid. Det er en veldig liten risiko. 

Anonymkode: b0290...c1c

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her lager jeg smoothie av frosne bær, og kommer ikke til å slutte med det. 

Anonymkode: 3d698...732

Er dere klar over hvor mange insekter dere spiser når dere ikke vasker bærene?

Anonymkode: cb135...71b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Frosne bær som tiner/kokes blir bare grøt og ingen insekter fjernes. De fryste bærene vi kjøper er skylt i svære tromler før de er fryst.

Folk spiser også bær fra pakkene i butikken uten å sjekke dem eller skylle dem, det er ingen forskjell.

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

IDGAF.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg koker en pose skogsbær i litt vann. Tar oppi spinat og chiafrø. Etter kokt tar jeg det i blenderen og kjøler det ned. Setter det i kjøleskapet. Har smoothie i 2-3 dager. Blander ofte med mandelmelk eller kokosyoughurt. Nam!

Koker ikke fryste bær fra Skandinavia. Ferske bær og frukt legger jeg i litt eddik og vann.

Jeg er i overkant redd for omgangsyke, så noen kan sikkert kalle meg hysterisk. 

Anonymkode: 14bb5...da3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er nok det minst ekle vi får i oss via mat. Sorry, men det vil alltid være ekle ting i mat vi heldigvis ikke merker. Det er bare noe vi må akseptere. Selv egendyrket mat vil ha vært bæsjet og spydd på av fluer og annet, og det er ikke som om bakteriene dør ved å skylle dem under vann

Anonymkode: 33798...c1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tja, insekter sies å være framtidens proteinkilde, så hvorfor ikke bare ta de med på kjøpet ;) 

Anonymkode: 1efcf...9d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med tanke på at man får i seg en håndfull levende edderkopper i løpet av ett år når man sover, så er jeg ikke videre bekymret for noen insekter på frosne bær. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...