AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Hei Jeg bor i 2et og leier ut en utleiedel i 1et. For 20 år siden kjøpte jeg dette huset. Da hadde 1et kun 1 soverom. Så jeg fikk hjelp av venner å bygge om garasjen til 2 soverom, denne garasjen er i samme bygg og er 1 vegg fra stuen. Dermed lage vi gang rett fra stuen og inn til 2 soverom med vinduer. Disse soverommene ble ikke brukt da det var bare en person som leide. Men nå skal han flytte og for å få et bedre leiepris, tenker jeg å oppgradere disse 2 rommene. Jeg har lyst å gjøre ie selv men vet ikke nok om det. Tenker derfor å leie inn en som kan hjelpe til å fikse rommene så de fyller kravene til oppholdsrom og å søke om bruksendring av disse 2 rommene. Hvem er det man kan kontakte for slike jobber? Altså en som kan komme og se og si at "dette og dette må gjøres, osv. For å få godkjent". Så skal jeg se om jeg kan få anbud fra forskjellige personer som kan ta disse jobbene. Mye billigere enn om han ene personen skal gjøre alt dette, for han skal vel ha ekstra for å finne disse personene og stelle i stand møter og befaringer osv. Hvem er den ene lersonen jeg kan kontakte? Tømrer, snekker eller hvem? Anonymkode: 77310...38f
newman01 Skrevet 1. juni 2023 #2 Skrevet 1. juni 2023 For det første må du søke kommunen om bruksendring. Så må du håpe at reguleringsplanen er fleksibel, og at du ikke med bruksendring av garasjen overstiger utnyttelsesgraden på tomta. Og så gjenstår siste lille hinder, og det er regulering av antall parkeringsplasser pr bolig. Noen kommuner har et avslappet forhold til slikt, andre er så lite fleksible at de krever tilbakeføring og dagsmulkt. Du trenger mest sannsynlig en ansvarlig søker. Slike ting får du informasjon om når du henvender deg til byggesaksavdelingen i kommunen 2
Gjest takinova Skrevet 1. juni 2023 #3 Skrevet 1. juni 2023 Jeg ville startet med å kontakte et par firma med gode referanser på nett. Små firma tar gjerne slike jobber. Sjekk at de har ansvarsrett i kommunen. De tar alt derfra. Spør gjerne om de har en no cure no pay tilnærming til selve søknaden(om du ikke får det godkjent i kommunen, så fakturerer de ikke for arbeidet med søknaden). Får du godkjent, så starter selve snekkerjobben.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #4 Skrevet 1. juni 2023 Det er veldig forskjellig fra kommune til kommune men det kommer nok ikke under 10.000 bare å søke - og da er det jo ikke garantert at du får godkjent. Anonymkode: f7c2f...e1c
newman01 Skrevet 1. juni 2023 #5 Skrevet 1. juni 2023 (endret) Her er utdrag fra saksbehandlingsgebyrene i Oslo. Legg spesielt merke til siste del, hvor de øker prisene med 50% om man har gjort en bruksendring uten å søke først. Så bor du i den rette kommunen kan du allerede ha dratt på deg fravik/dispensasjon på utnyttelsesgrad, regulering av parkeringsplasser, ulovlig bruk av areal uten bruksendring, og mulig garasjen ikke tilfredsstiller tekniske krav til oppholdsrom, og sleng på 50% så kan du fort være oppe i over 50'000 bare i saksgebyr. Fravik og dispensasjoner Fravik fra tekniske krav ved tiltak på eksisterende byggverk: 10 820 kroner per fravik i tillegg til gebyret for selve byggesøknaden Dispensasjon fra lov eller forskrift: 8 420 kroner per dispensasjon Dispensasjon fra kommune- og reguleringsplan: 12 020 kroner per dispensasjon Dispensasjon for felling av tre/trær: 9 620 kroner per søknad Dispensasjon for felling av tre, der treet er dokumentert dødt eller utgjør en åpenbar fare for omgivelsene: 1 200 kroner per søknad Dispensasjon fra reglene om avstand til vei, eller opparbeidelse av vei: 4 810 kroner per dispensasjon Dispensasjon fra byggeforbudet i strandsonen (100-metersbeltet langs sjø og vassdrag): 24 050 kroner per dispensasjon Uten tillatelse Hvis du søker om et tiltak som er bygget uten tillatelse, ilegges det et tilleggsgebyr på 50 prosent av det samlede gebyret i saken. Lurer på når det offentlige sluttet å være til hjelp for innbyggerne, og heller være en byrde Endret 1. juni 2023 av newman01 1
Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #6 Skrevet 1. juni 2023 https://dibk.no/bygge-selv/bruksendring-i-boliger---sporsmal-og-svar Om du må gjøre endring i bærevegg (godt mulig garasjevegg mot bolig er bærende) må du bruke ansvarlig søker. Om ikke kan du søke selv, og bruke en tømrer til å gjøre jobben. De fleste tømrerbedrifter kan nok stå som ansvarlig søker, men start gjerne med å forhøre deg om dette. Byggesaksavdelingen i kommunen kan svare deg på det du lurer på ift søknaden. Om du ikke har godkjent utleiedel, og heller ikke har tenkt å få den godkjent, bør du ikke nevne at rommene skal brukes i utleiedel, bare at de skal brukes til varig opphold.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #7 Skrevet 1. juni 2023 1et er godkjent til varig opphold. Det er bare den store garasjen som er vegg i vegg med stua som ble gjort til 2rom. Og jeg skjønner ikke den siste setningen din. - Om du ikke har godkjent utleiedel, og heller ikke har tenkt å få den godkjent, bør du ikke nevne at rommene skal brukes i utleiedel, bare at de skal brukes til varig opphold. Rommene skal ikke brukes i utleiedel,bare til varig opphold? Er ikke det samme tingen? Anonymkode: 77310...38f
Gjest EmKay Skrevet 1. juni 2023 #8 Skrevet 1. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1et er godkjent til varig opphold. Det er bare den store garasjen som er vegg i vegg med stua som ble gjort til 2rom. Og jeg skjønner ikke den siste setningen din. - Om du ikke har godkjent utleiedel, og heller ikke har tenkt å få den godkjent, bør du ikke nevne at rommene skal brukes i utleiedel, bare at de skal brukes til varig opphold. Rommene skal ikke brukes i utleiedel,bare til varig opphold? Er ikke det samme tingen? Anonymkode: 77310...38f Varig opphold er bare et uttrykk for at man skal oppholde seg der over tid, det kan like gjerne være du selv som skal oppholde deg der og ikke nødvendigvis en leietaker. En bod/garasje/loft/teknisk rom, etc, er ikke godkjent for varig opphold og må jo da søkes om bruksendring dersom det skal gjøres om til f.eks. et soverom, men det er ikke nødvendig å gjøre kommunen oppmerksom på at du har en utleiedel du leier ut uten lov om du ikke trenger det. Endret 1. juni 2023 av EmKay
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #9 Skrevet 26. juni 2023 Hei igjen. Var det tømrer jeg kunne kontakte for å komme og se gjennom om det kunne søkes om bruksendring? Og hvem kontakter jeg for å få hjelp til å utføre jobben/endringene som trenges for å få dette godkjent? Anonymkode: 77310...38f
newman01 Skrevet 26. juni 2023 #10 Skrevet 26. juni 2023 Du kan sikkert kontakte en tømrer for å vurdere omfanget av arbeidet. Men du kommer ingen vei utenom byggesakskontoret i kommunen du bor i.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2023 #11 Skrevet 26. juni 2023 Først så må du søke bruksendring. Ikke gjør noe før du får det godkjent. Hvis dem nekter deg så har du tapt mye penger. Dem kan kreve at du gjør det om til garasje igjen. Spørs hvor streng kommunen er det. Anonymkode: b2cc6...d20 1
JDT Skrevet 27. juni 2023 #12 Skrevet 27. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Først så må du søke bruksendring. Ikke gjør noe før du får det godkjent. Hvis dem nekter deg så har du tapt mye penger. Dem kan kreve at du gjør det om til garasje igjen. Spørs hvor streng kommunen er det. Anonymkode: Du kan si i søknaden at du vil ha en bruksendring, uten å si at du allerede har gjort det? Endret 27. juni 2023 av JDT Skrivefeil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå