AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #1 Skrevet 31. mai 2023 Har vært hjemme en god stund pga 2 fødsler på rappen, har risikoyrke som jeg har hatt svangerskapspermisjon fra. Før jeg rakk å returnere på jobb så ble jeg langtidsykmeldt med mye muskelsmerter etter fødsel, har nå vært sykmeldt i 5 uker, men har ikke fått noen sykepenger. Må jeg finne et spesielt skjema på nav for å søke om sykepenger? Sykmeldinger er fylt ut og sendt når de har kommet inn på nav. Noen med peiling? Anonymkode: 8f389...291
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #2 Skrevet 31. mai 2023 Har du sendt inn søknad om sykepenger? Hvis ja, så må du bare finne roen. Den har lang behandlingstid, det kan ta opp til 2-3 mnd før du får utbetaling. Anonymkode: 60a40...a15 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #3 Skrevet 31. mai 2023 Du får en beskjed på mitt nav når du kan søke sykepenger. Anonymkode: 3f487...54d 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #4 Skrevet 31. mai 2023 Jeg ville ringt NAV og spurt. Anonymkode: a9b5d...b1c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #5 Skrevet 31. mai 2023 Når dato på sykemeldingen er gått ut får ny beskjed fra nav om å søke sykepenger. Dette skjer samme dagen som sykemelding går ut. Etter det kan det ta alt fra 3 uker til 3 måneder før de blir ferdige med å behandle søknaden. Anonymkode: 9cd5a...a9b
Rotemor Skrevet 31. mai 2023 #6 Skrevet 31. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når dato på sykemeldingen er gått ut får ny beskjed fra nav om å søke sykepenger. Dette skjer samme dagen som sykemelding går ut. Etter det kan det ta alt fra 3 uker til 3 måneder før de blir ferdige med å behandle søknaden. Anonymkode: 9cd5a...a9b Dette er ikke sant. Sykemeldingen er en søknad i seg selv. Men det stopper ofte opp oga manglende inntektsskjema. Nav venter sannsynligvis på arbeidsgiver i følge systemet deres. Men i dette tilfelle skal jo utbetalingen fortsette med samme sats. Send dem en melding så de får det i gang. Endret 31. mai 2023 av Rotemor
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #7 Skrevet 31. mai 2023 Rotemor skrev (44 minutter siden): Dette er ikke sant. Sykemeldingen er en søknad i seg selv. Men det stopper ofte opp oga manglende inntektsskjema. Nav venter sannsynligvis på arbeidsgiver i følge systemet deres. Men i dette tilfelle skal jo utbetalingen fortsette med samme sats. Send dem en melding så de får det i gang. Dette er jo totalt feil. Man må sende søknad om sykepenger, skjema blir tilgjengelig når sykemeldingsperioden er ferdig eller om man har veldig lang sykemelding blir den delt opp. Fra man sender første søknad tar det gjerne flere uker før man får utbetaling, siden denne må behandles. Etter det får man utbetaling på de andre søknadene ganske kjapt Anonymkode: f2b21...785 4
Sofakona Skrevet 31. mai 2023 #8 Skrevet 31. mai 2023 Har du vært innom nav (nettsider) og sendt inn sykemelding? Får du sykemelding,( penger,) etter vært uten jobb/ permisjon?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #9 Skrevet 31. mai 2023 Rotemor skrev (54 minutter siden): Dette er ikke sant. Sykemeldingen er en søknad i seg selv. Men det stopper ofte opp oga manglende inntektsskjema. Nav venter sannsynligvis på arbeidsgiver i følge systemet deres. Men i dette tilfelle skal jo utbetalingen fortsette med samme sats. Send dem en melding så de får det i gang. Sykemelding er kun en bekreftelse fra legen på at du er for syk til å jobbe, og at du kan søke sykepenger i stedet for lønn. Sykepengesøknaden blir tilgjengelig når sykemeldingsperioden er over hvis den er kortere enn 4 uker. Hvis lengre enn 4 uker deles den opp i bolker på 14 dager om gangen. Når Sykepengesøknaden er sendt, da skal arbeidsgiver sende inntektsskjema. Dog skal arbeidsgiver betale de første 3 ukene, så ofte sendes ikke dette før etter de 3 ukene. Men det går fort når de gjør det ettersom det er digitalt. Behandlingstiden til NAV er dog som nevnt tragisk lang. Anonymkode: 60a40...a15 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2023 #10 Skrevet 31. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har vært hjemme en god stund pga 2 fødsler på rappen, har risikoyrke som jeg har hatt svangerskapspermisjon fra. Før jeg rakk å returnere på jobb så ble jeg langtidsykmeldt med mye muskelsmerter etter fødsel, har nå vært sykmeldt i 5 uker, men har ikke fått noen sykepenger. Må jeg finne et spesielt skjema på nav for å søke om sykepenger? Sykmeldinger er fylt ut og sendt når de har kommet inn på nav. Noen med peiling? Anonymkode: 8f389...291 Jeg lurer for øvrig på om du fikk rett fra lønnet, til sykemelding, eller om du hadde en periode med ulønnet i forkant? Det kan ha betydning for behandlingen av søknaden. Anonymkode: 60a40...a15
Rotemor Skrevet 31. mai 2023 #11 Skrevet 31. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sykemelding er kun en bekreftelse fra legen på at du er for syk til å jobbe, og at du kan søke sykepenger i stedet for lønn. Sykepengesøknaden blir tilgjengelig når sykemeldingsperioden er over hvis den er kortere enn 4 uker. Hvis lengre enn 4 uker deles den opp i bolker på 14 dager om gangen. Når Sykepengesøknaden er sendt, da skal arbeidsgiver sende inntektsskjema. Dog skal arbeidsgiver betale de første 3 ukene, så ofte sendes ikke dette før etter de 3 ukene. Men det går fort når de gjør det ettersom det er digitalt. Behandlingstiden til NAV er dog som nevnt tragisk lang. Anonymkode: 60a40...a15 Sykemeldingens Del D ER søknaden Med andre ord må du logge deg inn og levere egenerklæring/søknaden. Det sier seg selv at du må signere.. Utbetalingen skjer når saken er behandlet. Det avhenger IKKE av hvor lenge man er sykemeldt, nei. (Utover arbgiverperioden som ikke er aktuell her) Arbeidsgiverperioden er på 16 dager og ikke tre uker . Endret 31. mai 2023 av Rotemor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå